2017-05-31, 13:31
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schopenhauerette
Jag vill ha samma rättigheter för män och kvinnor. Och jag vill att kvinnor ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp vid t ex abort. Så länge SD har en medeltida inställning till dessa frågor så kommer de att gå miste om röster. Jag kan räkna till åtminstone 20 tjejer i min omgivning som garanterat skulle rösta på SD om det inte var för deras syn på abort och deras negativa inställning till feminism. Och vi är långt ifrån ensamma.

SD:s syn på abort är knappast medeltida, utan innebär endast att gränsen för fri abort sänks några veckor för att hamna i nivå med våra grannländer. SD har knappast heller någon negativ inställning till feminism i sig. Det partiet kritiserat är snarare "vänsterfeminism" och "extremfeminism".

Partiets jämställdhetspolitiska talesperson, Paula Bieler, definierar ju sig själv som "socialkonservativ särartsfeminist". Även riksdagsledamoten Josef Fransson har argumenterat för "en mer feministisk migrationspolitik":
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/kvinnor-och-barn-foerst-i-flyktingpolitiken-21875
Citera
2017-05-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ja det har jag.
Men SD har även en partiledare som gått ut med att han aldrig någonsin skulle kunna kalla sig feminist, (Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter).
Och ledamöter som förespråkar inskränkningar på abortlagen.

Ja och tur är väl det! Dagens tredje-våg feminism är så jävla skruvad, de vill ha kvotering, feministisk snöröjning, feministisk stadsplanering, micro-aggressions, hbtq + 70 olika genders, alltid prata om kvinnors problem samtidigt som man förminskar mäns problem osv osv. Det finns absolut ingenting av värde i den feminism som existerar nu för tiden.

Partiet förespråkar fri abort fram till vecka 12 och efter det enbart av medicinska skäl eller att få tillåtelse av Socialstyrelsen. Jag ser inget problem i detta.
Citera
2017-05-31, 13:43
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Du vet att kvinnor fortfarande inte får samma lön för samma jobb, eller hur? Går att läsa mer på Statisktska centralbyråns hemsida om detta.

Och för att få hatiska mail räcker det uppenbarligen att vara kvinna och säga att man är feminist.

Lönesättning i Sverige är inte en lagstiftningsfråga utan ni tillämpar "den svenska modellen". Får du sämre lön för samma jobb är det däremot diskriminering. I vilket fall bör du kontakta ditt fackförbund. Visa gärna en källa på att någon lönedidkriminerars enkom pga kön. Det är alltid bättre att länka direkt än be nån annan leta. Bevisbördan ligger på dig ( förlåt att jag använder begrepp från den patriarkala vetenskapen juridik, men kom inte på bättre)
Citera
2017-05-31, 13:45
Avslutad
Citat:
Ja det har jag.
Men SD har även en partiledare som gått ut med att han aldrig någonsin skulle kunna kalla sig feminist, (Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter).
Och ledamöter som förespråkar inskränkningar på abortlagen.

Så man kan inte verka för samma rättigheter och skyldigheter om man inte kallar sig feminist, eller vad menar du? Feminism, som begrepp, rymmer så mycket mer än bara lika rättig- och skyldigheter. Idag är det mer en rörelse än bara en för jämställdhet.

Det är lite som att älska Sverige, men man vill inte kalla sig stolt eftersom det (ofta) kommer med stälmplar som rasism, nazism och annat skitsnack. Av samma anledning vill man inte kalla sig feminist, för då får man med alla galningar inom rörelsen.
Citera
2017-05-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Partiets jämställdhetspolitiska talesperson, Paula Bieler, definierar ju sig själv som "socialkonservativ särartsfeminist". Även riksdagsledamoten Josef Fransson har argumenterat för "en mer feministisk migrationspolitik"

Ordet "feminism" nämndes inte någonstans. Och med all rätt. Att föreslå att man ska underlätta för kvinnor och barn i flyktsituationer har inget överhuvudtaget att göra med feminism. På samma sätt som man inte kan säga att regeringens migrationspolitik är feministisk.
Citera
2017-05-31, 13:51
Medlem
Citat:
Jag vill ha samma rättigheter för män och kvinnor. Och jag vill att kvinnor ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp vid t ex abort.
Ja då är det ju männen som ska ha fler rättigheter, mindre skyldigheter och kortare arbetsdag. SD är inte emot abort utan att det används som en preventivmetod och överutnyttjas.
Citera
2017-05-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja då är det ju männen som ska ha fler rättigheter, mindre skyldigheter och kortare arbetsdag. SD är inte emot abort utan att det används som en preventivmetod och överutnyttjas.

Vilka rättigheter är det män inte har som kvinnor får "lyxa" med?

Och Jag säger inte att SD är EMOT abort. Jag säger att de vill inskränka aborträtten.
Citera
2017-05-31, 14:04
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ordet "feminism" nämndes inte någonstans. Och med all rätt. Att föreslå att man ska underlätta för kvinnor och barn i flyktsituationer har inget överhuvudtaget att göra med feminism. På samma sätt som man inte kan säga att regeringens migrationspolitik är feministisk.

Fransson skriver: "Det finns alltså flera anledningar till en mer feministisk migrationspolitik". Detta eftersom den nuvarande politiken gynnar män och får skadliga konsekvenser för kvinnor. Detta har i allra högsta grad med feminism att göra.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/kvinnor-och-barn-foerst-i-flyktingpolitiken-21875
Senast redigerad av Alfheim 2017-05-31 kl. 14:14.
Citera
2017-05-31, 14:10
Bannlyst
Knappast. De enda frågor där SD är tydliga med vad dom vill är invandringsfrågorna, och det är bara när det gäller dessa frågor de kommer kämpa för att få igenom sin politik.

SD är ett enfrågeparti och det är precis vad väljarna vill ha. Strängare abortregler är bara för att sno väljare från KD, men denna politik kommer förbli på papperet.
Citera
2017-05-31, 14:21
Medlem
Citat:

Och Jag säger inte att SD är EMOT abort. Jag säger att de vill inskränka aborträtten.
För att nämna några saker så: Män får inte visitera kvinnor som polis eller fångvårdare men det omvända är helt okej. Män får hårdare straff i domstol jämfört med kvinnor. Män får inte kvoteras in på utbildning utan att kvinnor får skadestånd medan det omvända sker utan påföljd. Det ges mängder med skattemedel till kvinnojourer medan männen kammar noll. Vid vårdnadstvist ges nästan alltid företräde till vad kvinnan vill. Män får mindre (total) ersättning per arbetad timme än kvinnor får. Män är nettobetalare av skattemedel medan kvinnan är mottagare av detsamma.

Abort är en sjukvårdsinsats som finansieras med skattemedel. Skattemedel ska inte missbrukas. Det föreligger var och en att se till att oönskad graviditet inte sker. Abort ska användas som sista åtgärd, inte första!
Citera
2017-05-31, 14:24
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

Alltså just aborträtt är ju en svår fråga där jag själv vill gå längre än de flesta mainstream-feminister och förlänga den till vecka 1200. Det skulle lösa väldigt många samhälleliga problem men på grund av dedemenssjukdom och annat kan det vara bra att ha ett tak,även om det i teorin inte borde finnas nåt.
Citera
2017-05-31, 15:41
Medlem
SD-väljare, ung och kvinna här. Bor i Malmö och hänger i vänsterkretsar. Kommer rösta på SD av en enda anledning, och det är invandringen. Det bär mig emot och jag kan inte fatta att jag står bakom ett parti som vill begränsa aborträtten, men alternativen är värre. Någon sa M, jag säger: aldrig i livet, jag litar inte på M för fem öre efter mandatperioden 2010-2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in