2017-05-31, 07:55
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det är detta religioner vill få oss att tro. Men jag avgör själv vad jag anser är gott och ont, oavsett att du säger "nä, det är inte så".
Alldeles riktigt, du avgör själv – se det mer som att de har försökt ge dig vägledning om hur du avgör mellan gott och ont. Men var och en är sin bäste dräng... och du äktar ständigt dig själv. Självrannsakan är gott.
Citera
2017-05-31, 08:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror på perspektivet hos den som "ser".

Självklart kan den som vill med hjälp av spekulativ semantik konstruera en abstrakt 'gud', men det är inget "bevis".

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
1. Det beror snarare på synförmågan.
2. Nej, man använder inte spekulativ semantik. Det går att skapa ett namn för något som är. Inte bygga eller konstruera något som om det handlade om ett Legoland.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det "super-förmågan" du plockar fram igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det beror snarare på inbillningsförmågan, om du mot förmodan inte redan fattat det.

Självklart kan man också fokusera på människans potential för inbillning, och i detta fall fråga sig om MattiasBemings (bl.a. epistemiska) "super-förmåga" är inbillning.
Citera
2017-05-31, 10:24
Medlem
Citat:
Alldeles riktigt, du avgör själv – se det mer som att de har försökt ge dig vägledning om hur du avgör mellan gott och ont. Men var och en är sin bäste dräng... och du äktar ständigt dig själv. Självrannsakan är gott.
Vilket betyder att jag avgör vad jag tycker om Guds (påstådda) natur.
Citera
2017-05-31, 11:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du håller hårt i styret! Du har ätit gristunga...

(inbillningskraft är inte fantasi – och "idé" är ordet du saknar för en ny skapelse som inte är "hitte på")

...är "ett äpple om dagen" också bra för magen?

Sluta sprid dynga, dyngspridare... utveckla källkritik!

Ja, det gäller att hålla tungan rätt i mun ...

Och på tal om dynga, skriver du rent och logiskt, menar du?

Och, enligt vilken ordbok menar du att inbillning inte inkluderar inslag av fantasi?
Citera
2017-05-31, 11:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, Gud kanske är god enligt sig själv. Men jag avgör själv vad jag anser är gott. Gud kanske har en helt annan moral än jag.

Man kan ju hoppas att du har en bättre moral än den gud som beskrivs i bibeln ...
Knappast något föredöme, precis. I GT framstår ju gud som ett lynnigt och sadistiskt kontrollfreak med hämndbegär. Fin kombination, eller hur?
Citera
2017-05-31, 12:04
Medlem
Citat:
Man kan ju hoppas att du har en bättre moral än den gud som beskrivs i bibeln ...
Knappast något föredöme, precis. I GT framstår ju gud som ett lynnigt och sadistiskt kontrollfreak med hämndbegär. Fin kombination, eller hur?
Ja, kristnas största problem är egentligen inte att bevisa Gud, utan snarare att få Gud till att vara god baserat på bibeln.
Citera
2017-05-31, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Visst. Men det är inte det samma som när nån postulerar att dennas tyckande är objektivt.
Citera
2017-05-31, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nu är "gott och ont" egentligen inte något som ingår i det som i konventionellt* kallas för bevisföring.

* D.v.s. i det gemensama kommunikationsunderlag som presenteras i standard-ordböcker.
Citera
2017-06-01, 16:35
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Tycka får du göra ty om detta och smak ska man inte dividera – men vill du hävda något inför andra, krävs det att du har mer på fötterna än att du "tycker" si eller så...

Sossa kan du i chat eller i ett socialt nätverk, diskussion och debatt är något annat.
Citera
2017-06-01, 16:41
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ja, det gäller att hålla tungan rätt i mun ...

Och på tal om dynga, skriver du rent och logiskt, menar du?

Och, enligt vilken ordbok menar du att inbillning inte inkluderar inslag av fantasi?
Jag skriver naturenligt, du sprider gamla avdankade gubbars åsikter de kunde avvärja sig med i forna tider. "Det är bara fantasi" är som att säga "det bara inte är så".

Inbillningskraft har inget att göra med fantasin.
Citera
2017-06-01, 16:42
Medlem
Citat:
Tycka får du göra ty om detta och smak ska man inte dividera – men vill du hävda något inför andra, krävs det att du har mer på fötterna än att du "tycker" si eller så...

Sossa kan du i chat eller i ett socialt nätverk, diskussion och debatt är något annat.
Ja, det är det några av oss försöker säga. "Det bara är så" är inget bra argument. Skönt att du kommit till någon slags insikt om det.
Citera
2017-06-01, 16:44
Medlem
Citat:
Jag skriver naturenligt, du sprider gamla avdankade gubbars åsikter de kunde avvärja sig med i forna tider. "Det är bara fantasi" är som att säga "det bara inte är så".

Inbillningskraft har inget att göra med fantasin.
Om du hävdar detta inför andra så är det bra om du har mer på fötterna. (dina ord...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in