2017-05-31, 00:23
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Bra skrivet. Men det va ju trots allt åklagaren som hade störst ansvar och ledde denna utredning. Det påpekade ju även pappan till bröderna nu när han gick ut i tidningen och sa även att han va mest bitter på psykolog och socialtjänst inte RS. Viktigt att ha i åtanke. Men håller med dig ingen ska straffas för detta nu. Hoppas sanningen kommer fram bara.

Ja bl a pappan har nog fått ta emot mycket från sociala myndigheter i efterdyningarna av utredningen. Blivit diskvalificerad som förälder då beslut tagits om att äldsta sonen skulle placeras i fosterhem.
Samma myndighet där personal stillatigande låtit förhören fortsätta i timtal.

Hade inte åklagaren grundat sitt beslut på att han litade på Sandbergs omdöme så kan utgången ha blivit en annan.

Bra att mindreåriga barn idag inte behöver genomlida detta utan en egen advokat.
Citera
2017-05-31, 00:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Självklart skulle man gjort en bevistalan. Förmodligen hade den inte varit öppen på grund av de unga "gärningsmännen". Inte heller hade hela FUP blivit offentlig.
Men man hade varit tvungen att tillsätta juridiska biträden och skuldfrågan hade blivit prövad. En sådan att slutat med att bröderna fritas från varje misstanke, vilket är det viktigaste. Inte att tillfredsställa allmän nyfiken.
Det jag skrev var snarare hur man borde agerat när man valde att inte informera de anhöriga om möjligheten till bevistalan.
Med en bevistalan hade den tråden varit avslutad för länge sedan

Det handlar inte om allmän nyfikenhet, utan om att allmänheten måste kunna granska rättsprocesser och inte bara journalister. Journalister styrs av kommersiella hänsyn och om bara journalister skall granska rättsprocesser kommer det att innebära att marknadskrafter och politiska böjelser bestämmer vad som är rättssäkerhet. Som konstaterades i Publicistklubbens debatt igår så räcker inte heller journalistikens begränsade resurser mer än till att granska en mycket liten del. Allmänheten måste kunna granska processen likväl som journalistiken. Vi är på väg mot ett läge när en syn utvecklas att "experter" skall sköta rättvisan ostört och en "nyfiken" allmänhet aktivt skall förhindras nästan all insyn och förnekas alla möjligheter att diskutera rättsfall öppet och med detaljer, som vi gör här på Flashback.

En bevistalan utan insyn av "nyfikna" är därför precis lika illa som vad som redan hänt. Det var experter som skötte fallet Kevin från början ostört och det skulle vara experter som ostört skötte det igen. Det är vad experter som hovrättspresident Frederik Wersäll efterlyser och det skulle inte vara rättvisa det heller.

Glöm inte vilka experterna är. De som skall få arbeta ostört. Det är de som i en serierättegångar misskötte Quickfallet. Det är de som dömde Kai Linna. Det är de som misskött Da Costafallet. Det är de som är ansvarliga för det totala Assange-haveriet. Det är de som antagligen skulle misskött även Kevinfallet, för till skillnad till dig tror jag det är fullt möjligt att man även lyckat få en fällande dom i den bevistalan.

Glöm inte heller att Göran Lambertz fram till helt nyligen var en av de allra främsta och kunnigaste av dessa experter, med många tunga HD-avgörande på meritlistan.

Sedan tror jag inte att en bevistalan i Kevinfallet nödvändigtvis hade inneburit en helt sekretessbelagd förundersökning. Rolf Börjesson-fallet - den enda bevistalan vid mord där unga GM:s skuld prövats - blev inte helt hemligstämplat vad jag minns.
Citera
2017-05-31, 00:33
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Så sant så. När sen ny utredn. avslutats kunde kanske polismästarn i Karlstad använda sin vanliga MO? Dvs att anmäla hela departemanget till internutredningar. För utredn. om det begåtts några tjänstefel där. Varefter riksenheten kommer fram till, att allt skötts helt i laga ordning.

JK är av den åsikten att hon gärna sett granskningen av utredningen skötas av några som inte tillhör polismyndigheten. Detta för att återupprätta förtroendet för rättsstaten.
Sund inställning tycker jag.
Citera
2017-05-31, 00:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det hade nog varit väldigt smart av honom, för hans egen del.
Jag gissar att både SVT-teamet och DN-teamet har haft informanter lokalt som gett dem en förförståelse, t ex i fråga om Sandbergs svaga punkter.

En sak som kommit i skymundan tycker jag är uppgiften att justitiedepartementet skulle ha ringt förundersökningspersonalen (Sandberg?) varje dag under valrörelsen. Jag kan inte förstå vad man har för legitima skäl att göra det.

Citat:
Citat:
Regeringen lade sig i utredningen
Expressen kunde redan den 21 december 2000 avslöja delar av det kontroversiella innehållet i den då hemliga polisrapporten:
Regeringen hade – genom justitiedepartementet – lagt sig i utredningen.

Blev tyst efter riksdagsvalet
Den 20 september 1998 – drygt en månad efter Kevins död – var det riksdagsval. Därefter tystnade telefonerna.

Av rapporten framgår följande:
”Rolf Sandberg tror att man på justitiedepartementet var rädd att oppositionen skulle försöka utnyttja det.

http://www.expressen.se/gt/regeringen-ringde-polisen-om-kevins-dod/

Lite väl suspekt att regeringen lägger sig i och förbereder sig för ett försvar i valtider om oppositionen skulle utnyttja mordet på K. Freivalds vägrar svara på det i dag, men hon har väl aldrig varit riktigt trovärdig kan jag tycka. En riktig korrupt bluffkärring.
Citera
2017-05-31, 00:49
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livshack
En teori jag har är att den äldre brodern planerat mordet, utfört det och sedan hotat sin lillebror att vara tyst. Något som stödjer detta är när den yngre "försäger sig" i ett av förhörsklippen, där han säger att brodern dödade Kevin.

Själv tror jag att det var du som begick mordet, och det stöds av att R i förhör sagt att han sett en person som bett honom hålla tyst.
Citera
2017-05-31, 08:53
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det handlar inte om allmän nyfikenhet, utan om att allmänheten måste kunna granska rättsprocesser och inte bara journalister. Journalister styrs av kommersiella hänsyn och om bara journalister skall granska rättsprocesser kommer det att innebära att marknadskrafter och politiska böjelser bestämmer vad som är rättssäkerhet. Som konstaterades i Publicistklubbens debatt igår så räcker inte heller journalistikens begränsade resurser mer än till att granska en mycket liten del. Allmänheten måste kunna granska processen likväl som journalistiken. Vi är på väg mot ett läge när en syn utvecklas att "experter" skall sköta rättvisan ostört och en "nyfiken" allmänhet aktivt skall förhindras nästan all insyn och förnekas alla möjligheter att diskutera rättsfall öppet och med detaljer, som vi gör här på Flashback.

En bevistalan utan insyn av "nyfikna" är därför precis lika illa som vad som redan hänt. Det var experter som skötte fallet Kevin från början ostört och det skulle vara experter som ostört skötte det igen. Det är vad experter som hovrättspresident Frederik Wersäll efterlyser och det skulle inte vara rättvisa det heller.

Glöm inte vilka experterna är. De som skall få arbeta ostört. Det är de som i en serierättegångar misskötte Quickfallet. Det är de som dömde Kai Linna. Det är de som misskött Da Costafallet. Det är de som är ansvarliga för det totala Assange-haveriet. Det är de som antagligen skulle misskött även Kevinfallet, för till skillnad till dig tror jag det är fullt möjligt att man även lyckat få en fällande dom i den bevistalan.

Glöm inte heller att Göran Lambertz fram till helt nyligen var en av de allra främsta och kunnigaste av dessa experter, med många tunga HD-avgörande på meritlistan.

Sedan tror jag inte att en bevistalan i Kevinfallet nödvändigtvis hade inneburit en helt sekretessbelagd förundersökning. Rolf Börjesson-fallet - den enda bevistalan vid mord där unga GM:s skuld prövats - blev inte helt hemligstämplat vad jag minns.

Till att börja med hade Rolf Sandberg aldrig släppt fallet till åklagaren om han trott det fanns risk för en bevistalan. Han var en tillräckligt driven polis för att veta att hans "bevis" aldrig skulle hålla i domstol. Eftersom han visste att det inte skulle hända, kunde han agera som han gjorde.
Mitt grundresonemang utgick därför för hur han skulle hanterat fallet, utan att agera egen domstol och utan att peka ut några mördare.
När det gäller offentligheten vid rättegångar och sekretess verkar du diskutera utifrån att ett allmänt intresse går före omtanken om straffomyndiga och offer.
Om fallet Kevin gått till bevistalan hade det varit oerhört viktigt att skydda barnen.
I fallet Quick räckte det inte med öppna rättegångar, offentliga FUP, för att fälla honom för 8 mord, som han inte begått. I det fallet fanns det trots allt många kritiska röster under resans gång.
Sammantaget kan man väl säga att i de fall du räknar upp. blev inte rättssäkerheten större av öppna offentliga rättegångar.
Fallet Kevin är unikt och massor med brister har blottlagts. Omtanken om barnen är det det viktigaste och där anser jag att Sandberg har visat en oerhörd brist på empati. Det var också utgångspunkten i min kritik, inte mot bristerna i rättssystemet.
När det gäller barn ska hänsyn till dem gå först. Inte vad allmänheten vill veta av ren nyfikenhet.
Det tog 19 år utan att nån outade Christian och Robin på FB. Heders åt dom som visste och ingen sa.
FB är dessutom ett diskussionsforum, ingen rättsinstans. Jag tror det är bra om forumet inte alltid vet allt. Det kan finnas de som behöver skydd
Senast redigerad av OldWolf 2017-05-31 kl. 08:57.
Citera
2017-05-31, 10:07
Medlem
Ingrid Harrysson juni 2000:

Barn får inte förhöras i mer än tre timmar i sträck. Men det är i praktiken omöjligt att hålla så långa förhör.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Kevin%20Hjalmarsson%201998/Doc%20-%202017-05-29%20-%2012-11-page-038_zpsqf81tiey.jpg.html
Citera
2017-05-31, 10:14
Medlem
OM nu journalister inte gräver i sånt som "rätts-anarkister" som rolf sandberg har lämnat efter sig, alldeles oemotsagd? VEM ska då syna och avslöja svenska statliga rättsövergrepp? Ska krim-nördar här på FB syssla med det? Mitt ibland "empatistörda gamar" , vilka egentl. skiter i svåra ämnen som Rättssäkerhet?
Citat:
Till att börja med hade Rolf Sandberg aldrig släppt fallet till åklagaren om han trott det fanns risk för en bevistalan. Han var en tillräckligt driven polis för att veta att hans "bevis" aldrig skulle hålla i domstol. Eftersom han visste att det inte skulle hända, kunde han agera som han gjorde.
Mitt grundresonemang utgick därför för hur han skulle hanterat fallet, utan att agera egen domstol och utan att peka ut några mördare.
När det gäller offentligheten vid rättegångar och sekretess verkar du diskutera utifrån att ett allmänt intresse går före omtanken om straffomyndiga och offer.
Om fallet Kevin gått till bevistalan hade det varit oerhört viktigt att skydda barnen.
I fallet Quick räckte det inte med öppna rättegångar, offentliga FUP, för att fälla honom för 8 mord, som han inte begått. I det fallet fanns det trots allt många kritiska röster under resans gång.
Sammantaget kan man väl säga att i de fall du räknar upp. blev inte rättssäkerheten större av öppna offentliga rättegångar.
Fallet Kevin är unikt och massor med brister har blottlagts. Omtanken om barnen är det det viktigaste och där anser jag att Sandberg har visat en oerhörd brist på empati. Det var också utgångspunkten i min kritik, inte mot bristerna i rättssystemet.
När det gäller barn ska hänsyn till dem gå först. Inte vad allmänheten vill veta av ren nyfikenhet.
Det tog 19 år utan att nån outade Christian och Robin på FB. Heders åt dom som visste och ingen sa.
FB är dessutom ett diskussionsforum, ingen rättsinstans. Jag tror det är bra om forumet inte alltid vet allt. Det kan finnas de som behöver skydd
Citera
2017-05-31, 10:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Till att börja med hade Rolf Sandberg aldrig släppt fallet till åklagaren om han trott det fanns risk för en bevistalan.

Vad menar du med det? Åklagaren lade ner förundersökningen mot bakgrund av att han ansåg att utredningen kommit fram till en korrekt slutsats. På dessa grunder ansåg åklagaren att det inte fanns några skäl att ens diskutera bevistalan. Du får det att låta som om åklagaren inte hade en aktiv roll i detta. Naturligtvis hade han det och naturligtvis är det åklagaren som främst ska ställas till svars för att någon bevistalan inte inleddes.
Citera
2017-05-31, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du med det? Åklagaren lade ner förundersökningen mot bakgrund av att han ansåg att utredningen kommit fram till en korrekt slutsats. På dessa grunder ansåg åklagaren att det inte fanns några skäl att ens diskutera bevistalan. Du får det att låta som om åklagaren inte hade en aktiv roll i detta. Naturligtvis hade han det och naturligtvis är det åklagaren som främst ska ställas till svars för att någon bevistalan inte inleddes.
Nej han hade ingen aktiv roll. Att han var skyldig att ha en sådan och borde ställts till ansvar för sin passivitet. är ju någonting annat.
Citera
2017-05-31, 10:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nej han hade ingen aktiv roll. Att han var skyldig att ha en sådan och borde ställts till ansvar för sin passivitet. är ju någonting annat.

Klart att han hade en aktiv roll i och med att det vara han som lade ned förundersökningen. Med aktiv roll menar jag naturligtvis inte »aktivt agerande«.
Citera
2017-05-31, 10:50
Medlem
Beatass avatar
Citat:

Word.

Även om utgången av fallet då varit sant så såg man bara offer i det hela.

Bra att det inte outades mer när man ser hur vissa trakasserat bröderna genom åren.

Hänsyn till barnen går absolut före.
Vi är många som visste och som teg om namnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in