2017-05-30, 22:13
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cagliari ställde upp med 19-årige Crosta i mål mot Milan. Tog in Miangue (född 1997) då Murru blev skadad, Biancu (f 2000) mot Deiola samt Han (f 1998) mot Borriello.

Och ja Murru, Deiola och Biancu är alla sarder, där Murru med sina 22 år är äldst. Sau (f 1987) är den stora stjärnan av sarderna i laget, men den största blivande stjärnan är nog Barella (f 1997), som just nu spelar i U20-VM. Tyvärr blev han skadad i handen och tvingades utgå. Osäker på hur allvarligt.

När Panico gjorde 2-0 målet så sprang han fram till bänken, hämtade en tröja och höll upp den. Det var Barellas.

Om jag fortsätter lite på talanger så tycker jag det ser ganska bra ut för Italien i stort. Det är första gången på tio år dom är i U20 VM. Ur mitt Juve-perspektiv så gläds jag åt att Mandragora äntligen spelar fotboll igen. Efter sin svåra skada, nu är han kapten i detta landslag. Orsolini har gjort två mål på tre matcher, hans mål mot Japan var det första spelmålet Italien har gjort på ett par år. Sen finns där Romagna, Vitale och Cassata. Någon av dom dorde kunna slå igenom och blir riktigt bra.
Frankrike står för motståndet i åttondelen på torsdag, som tyvärr för min del spelas när jag jobbar. Dom vann sin grupp enkelt och det blir en tuff match.

På tal om Cagliaris talanger så finns Cragno i Benevento, ingen sard visserligen enligt wiki, men jag har sett ett gäng matcher med Cragno och jag tycker att det kan nog bli en fin målvakt. Snart bara tio minuter kvar att avgöra vem som möter Carpi i finalen. Benevento har 1-0 sen första mötet, nu står det 0-0.
Citera
2017-05-30, 22:35
Medlem
myskankans avatar
1-1 blev det mellan Perugia och Benevento, Puscas gjorde 0-1 och Nicastro kvitterade. Då blir det Benevento som får göra upp med Carpi i finalen.
Citera
2017-05-30, 22:36
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Väldigt känslosamt farväl av Totti och mäktigt att Dzeko vann skytteligan och slog alla rekord målmässigt i Roma. Vilken revansch snubben fick, va? Typ alla hade räknat ut han förra sommaren. Dzeko är nu enda anfallaren från Balkan som någonsin vunnit skytteligan i 2 av Europas starkaste ligor ( malmöiten Zlatan räknas naturligtvis inte). Spalleti lämnar rodret trots att Romas säsong var ändå rätt så lyckat. Direktplacerade som tvåa i CL, slog poängrekord, förresten nämnde jag att Dzeko vann skytteligan och slog Romas målrekord Så här stabil och bra har inte Roma varit på många år..

Glömde langa med länken med Dzigantes mål från säsongen så att alla riktiga fotbollsälskare i tråden kan njuta.
Edin Dzeko is in Roma's history with 33 goals in a single season. look together in chronological order
https://www.youtube.com/watch?v=MOS_bB4FG0g

Edit: Videon är en månad gammal så sex mål saknas..
Senast redigerad av Sunrise01 2017-05-30 kl. 22:40.
Citera
2017-05-31, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
1-1 blev det mellan Perugia och Benevento, Puscas gjorde 0-1 och Nicastro kvitterade. Då blir det Benevento som får göra upp med Carpi i finalen.
Vansinnig match mellan Frosinone och Carpi där avgörande mål kom i slutminuterna då Carpi spelade med två man mindre.

Och som du nämner, final mellan Benevento och Carpi. Jag står helt neutral inför lagen men inbillar mig att oavsett vem av dem som tar sig till Serie A så får de svårt att hålla sig kvar.

Och apropå Cragno tyder mycket på att Cagliari plockar hem honom efter denna säsong.
Citera
2017-05-31, 19:49
Medlem
Milan verkar ha gjort klart med Musacchio, Kessie och Ricardo Rodriguez.

Citat:
Dessutom verkar Kessie och Ricardo vara klara för Milan.

Ett par tre till så tror jag att startelvan för nästa säsong är klar. Det som många diskuterat är Donnarummas förlängning. Raiola spelar sina kort väl vilket såklart stör klubben. Har funnits snack om att bänka honom tills han skriver på en förlängning. Ett annat sätt är att erbjuda kaptensbindeln och på så vis binda upp honom.

Oavsett tror jag att laget inför nästa säsong kommer att vara klart tidigt. Vilket kan hjälpa vid kvalspel till EL.

PS
Lite strul med Kessie vid läkarundersökningen, dessutom cirkulerar rykten om att han är flera år äldre än vad som anges officiellt.
Citera
2017-05-31, 20:07
Medlem
Masscentrums avatar
Citat:
Milan verkar ha gjort klart med Musacchio, Kessie och Ricardo Rodriguez.

Riktigt bra värvningar av Milan. Ingen avdankad 36 åring som ingen klubb i Europa vill ha utan värvar klasspelare. Forsätter de med sådana klassvärvningar kan de utmana om en CL-plats åtminstone.
Citera
2017-05-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
Tottis farväl var så jävla fint...och jobbigt. Vet inte vad mer som finns att säga egentligen. Ett sådant avsked kan bara ske i Rom.
...

Ofta stora känslor i Italien. Man vågar vara känslosamma och blotta sig. Vansinnigt lätt att göra sig lustig över.

Tottis brev:
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka

Tottis avskedsbrev översatt till svenska
...

Och på tal om brev, så har Crotones tränare skrivit ett fantastiskt personligt brev om klubbens mirakulösa räddning. Om jag förstår det rätt så skrev han det till hans sons Facebook-sida, men som inte längre verkar vara offentlig. Alessandro dog 14 år gammal 2014 i en trafikolycka:

"Ciao amore mio, non so dove sei, non so cosa starai facendo. Forse sei su quella nuvola che era su di me quella sera quando correvo per far volare la tua lanterna. O forse sei qui accanto a me... Sì, sono sicuro che sei qui con me. Abbiamo lottato insieme in questo anno complicatissimo, ma....". La permanenze in serie A è un traguardo raggiunto dalla squadra intera all'ultima giornata, con forza e volontà. Ma nonostante il tragurdo il pensiero di Nicola va al figlio: "Oggi so che tu ci sei sempre stato lì con me. Sei riuscito con la tua energia a darmi la forza di lottare e continuare a inseguire l’impossibile...".

"La perseveranza è ciò che rende l’impossibile possibile, possibile il probabile, e il probabile certo. Ale, questa non è la mia vittoria, ma la nostra, proprio come quella promozione in A del Livorno. Avrei voluto gioire con te, guardare i tuoi occhi e il tuo sorriso, prenderti per mano e insieme correre e festeggiare. Tutto questo è solo per te e ogni mia conquista è la tua, ogni mia vittoria sarà la tua, ogni mio sogno sarà anche il tuo. Voglio che il mio cuore continui a battere per te e tu possa vivere ancora attraverso me...".

http://images2.gazzanet.gazzettaobjects.it/wp-content/uploads/sites/27/2017/05/screen-davide-nicola.png?v=20170531181400
Citera
2017-05-31, 21:45
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan

är de inte i Italien där om dubbelmötet lika går högst placerade laget vidare?
Citera
2017-05-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
är de inte i Italien där om dubbelmötet lika går högst placerade laget vidare?

Benevento vann första mötet med 1-0, så sammanlagt med 2-1.
Citera
2017-05-31, 22:14
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Benevento vann första mötet med 1-0, så sammanlagt med 2-1.

citerade fel. tänkte mer på Carpis mål i slutet..
Citera
2017-05-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
citerade fel. tänkte mer på Carpis mål i slutet..

Vilket gör galenskapen så mycket värre. De har två man utvisade och gör mål på bortaplan i slutminuterna! Fantastiskt.

Och jag har inte stenkoll på reglerna men är ganska säker på att Frosinone hade gått vidare med 0-0.

Vansinne och vackert.
Citera
2017-05-31, 22:31
Medlem
zachs avatar
Skulle jag vara De Rossi skulle jag känna besvikelse, ledsamhet, avund, ilska, sorg. Jag minns Como-Roma 2003 (?). Tror jag skrivit om det här tidigare. Roma va kass, torskade och vi i publiken ville bara hem. I "Curva Roma" på läktaren så användes italienska nationalsången som rasistisk propaganda. Bortsett från kylan (det va fan 10 minus och regnade samtidigt), att jag bodde på hotellet Comos spelare bodde på så är det enda bestående minnet ynglingen som debuterade på mitten. De Rossi. Han styrde och ställde. Man kände lite "vem tror den där pöjken att han är egentligen??". Cafu fick sig en avhyvling bland annat. Sen dess så har han varit klubben trogen.

Till skillnad från Totti så är De Rossi en mer utåtriktad person. Totti har fått kritik för att han säger för lite, för sällan. När De Rossi pratar så lyssnar man. Han har alltid nåt vettigt att säga, nåt genomtänkt och icke-media-tränat. Alltid läsvärt. Till skillnad från Totti så har De Rossi fått bindeln även för att han är en typisk kapten som leder med ord och handling. Totti däremot fick bindeln trots uteblivna ord för en överlägsen talangs skull. Han ledde (ledde................... ) med ett tyst ledarskap och fick kritik för det. Att han inte "fanns" där när det krisade, ex United borta (1-7), en kapten "borde" ju kliva fram och likt Daniele -03 sträckt upp medspelare och visat lite jävla grinta.

Och nu har De Rossi förlängt med ytterligare två år. Det hela har varit klart sen förra veckan visade det sig, men De Rossi ville inte säga nåt i helgen för att det var Tottis helg. Bara just det säger en del av honom. Precis som hans ödmjukhet, han tar inte upp kampen, vill inte jämföras med San Francesco. Utan han hyllar Totti utan förbehåll, trots att han inombords bara måste känna; "men va fan, jag då???"

Under alla normala och nyktra förhållanden så borde han hyllas lika villkorslöst. Men han är född i fel tidsålder. Han "kämpar" mot en kraft som det aldrig funnits någon motsvarighet till i Rom.

Därför borde kanske det här inlägget handla uteslutande om honom. Men kanske just därför är det omöjligt. Jag ber er alla googla vad som hände på Olimpico. Ni som har facebook hittar mycket på olika Romasidor, finns hur mycket som helst.

Ni hittar bland annat att ett torg i Testaccio bytt namn till Piazza Francesco Totti (Så nu finns det två, se tidigare inlägg).

Tottis tal är även det ett måste. Som sagt, va många tårar. Den som kan stå emot kan inte älska fotboll och kan inte önska en bandiera i sitt egna lag:

http://www.asroma.com/en/news/2017/5/video-totti-s-farewell-speech-in-english
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in