2017-05-30, 20:25
Medlem
snwks avatar
Börja sälj droger.
Citera
2017-05-30, 20:30
Medlem
snwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
Verkar som att TS har en extremt skev världsbild.

Enligt mig är det allra viktigaste att man tycker om sitt jobb. T.ex. skulle jag hellre jobba ute i naturen för 25k än att sitta inlåst på ett kontor 8 timmar om dagen för 40. Men antar att ens prioritering skiftar efter att man skaffar barn.
Jag tycker att det låter som ett väldigt bra sätt att leva på.
Pengar är inte allt. Det är ett koncept vi alla tror på. Inget mer.
Citera
2017-05-30, 21:05
Medlem
volvo 240s avatar
20k är verkligen ingen skitlön. Det borde vara standardlönen i Sverige. Klarar man sig inte på det är det nåt fel.

Så för att svara på din fråga, ja det är det verkligen. Roligt att träffa arbetskamrater och kunder/klienter osv med. TS hur mycket utgifter har du egentligen?

Och angående tjejer, väljer man som antingen man eller kvinna bort någon för att denna enligt en själv tjänar för lite pengar fast man tycker jättemycket om personen så är det nåt fel i huvudet.
Senast redigerad av volvo 240 2017-05-30 kl. 21:09.
Citera
2017-05-30, 21:09
Medlem
Sittkissares avatar
Man får leva efter sin inkomst. Är du dessutom singel så har du alltså 15k i månaden att spendera på enbart dig själv. Lev efter din inkomst så ska du se att du kan lägga undan ett antal tusenlappar per månad. När jag hade liknande lön så hade jag eget boende, bil och lyckades dessutom resa till asien i några veckor och skapa ett sparkapital.
Citera
2017-05-30, 21:16
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Visst det är väldigt låg lön, men detta måste väl vara för någon under 18?

Lägsta lönen för vuxen arbetstagare är väl runt 22500 i dom flesta avtal.
Nu är det ju 7 år sedan men då var min ingångslön 17k och jag var då 24 år. Var verkligen nöjd med lönen då. Hjälpmedelstekniker.
Citera
2017-05-30, 21:24
Medlem
Antar att TS är ny på arbetsmarknaden och curlad innan vuxenlivet.
Problemet med den allmäna ungdomen idag är att majoriteten har för jäkla taskig arbetsmoral.

Du tar ett skitjobb, sök och leta lite medans du har en anställning med inkomst, det gör dig även mer attraktiv till andra arbetsgivare och du kan leta något mer passande och bättre betalt. Bara börja klättra i trappan, välj ett stort företag där du kan söka vidare med roligare arbetsuppgifter och mer ansvar så kommer det mer in på kontot också.
Citera
2017-05-30, 21:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
För mig var det inte värt. Hade 19k i grundlön, jobbade jag över i snitt 8 timmar per helg tjänade jag cirka 26k, alltså för 48 h arbetsvecka. Det fungerade i början och jag hjärntvättade mig till att jag tjänade helt okej och kunde leva/spara bra på de 20 000 kr jag fick ut netto. Sen märkte jag att jag ville göra annat på helgerna än att korta ner dem med jobb, så jag slutade jobba över, och hade min grundlön på 19k som gav 15k till lönekontot. Jag bor i en etta med kokvrå och har aldrig ägt bil, köper inte märkeskläder eller särskilt mycket prylar. Det enda jag la ut mer pengar än gemene man på var böcker.

Jag fick ligga ändå när jag visade mig ute eller på nätet, men jag slutade då jobbet var monotont, restiderna var långa, och det var inte värt att flytta till staden jag pendlade till då jag ändå inte tänkte stanna någon längre tid. Numera studerar jag intressanta kurser istället med 10 000 kr i CSN, jag sparar inte särskilt mycket, men varje minut jag studerar så lever jag ut och mår väldigt bra. En hög inkomst är knappt värt något om man är olycklig, det enda som är värt är att man kan härda en kortare tid för att ha pengar sen så man kan ta det lugnt och göra vad man verkligen vill.
Frågar igen, vad är det för vanor ni har egentligen? Jag har efter skatt en vanlig knegarlön ca 15k efter skatt och jag känner mig närmast ekonomiskt oberoende.

Jag har två bilar och en hund. Alla helförsäkrade. Känner att jag kan köpa allt jag vill, blir en hel del oxfilé och annat dyrt kött. Äter en hel del ute med. Och de hobbys jag har förutom hunden och bilarna kan jag odla utan problem.

Vad är det för svindyra vanor ni har egentligen?
Citera
2017-05-30, 21:37
Medlem
MuscleSharks avatar
Rätt ok lön om man är ny på arbetsmarknaden. Om nu jobbet i sig är lika ok är en fråga. Antar att det inte är det?

Iaf så kan jag säga som så att jag haft samma lön en gång i tiden. Jobbet i sig va ingen hit direkt, men lönen helt ok för en kille i 19 års åldern.
Men nu när man blivit äldre och testat på lite olika saker så vet man ju vad man egentligen vill göra.
Jag beslöt mig för några år sedan att satsa på min stora hobby, och idag jobbar jag med det heltid och tjänar snuskigt bra.

Lönen är ett stort plus, men det viktigaste är att man gör det man vill.
Visst i början är det bra att testa på lite olika saker om man inte riktigt vet vad man vill göra.
Men sen är det bara bortkastat tid att dag in och dag ut gå till en arbetsplats man inte gillar för 15-20K i månaden.
Citera
2017-05-30, 22:50
Medlem
Mannen,
Själv tjänade jag också strax över 20 000/mån på mitt första jobb (bodde dock hemma då ).

Men allt miserabelt kan faktiskt vändas åt andra hållet. Du är deprimerad för att du tycker att du har ett skitjobb som ger dig lite pengar. Så lite pengar att du känner att livet är meningslöst, för du tror att livet skulle bli bättre om du tjänade mer pengar, endast? Då är det nog tyvärr dags att tänka om. Brudar skiter väl fullständigt i vad du tjänar, såvida du inte glassar runt i stan i en Maybach cab. Träffar du vanligt folk på krogen/stan/cafe/internet så kan jag lova dig att 40 av hundra snarare bryr sig om hur du är som person. 50 av hundra kommer kolla på hur du ser ut som sin primära måttstock och endast runt 10% lär bry sig om det ekonomiska.

Så om det är brudar du vill ha, jobba på charmen och kroppen så ordnar det sig nog.

Tillbaka till det ekonomiska och jobbet.
Min tips till dig är att hitta ett jobb där du har roligt om dagarna, skit i vad det ger i lön. Om du har kul på jobbet och lär dig nya saker så är det helt ovärderligt.

Pengar i sig ger dig aldrig lycka (då pratar vi lön för knegarjobb, lyfter man miljoner/månad så är det ju en helt annan sak, då kan man faktiskt köpa lycka för pengar ). Ett meningsfullt jobb och en dräglig arbetsbelastning är så mycket mer värt.
Citera
2017-05-30, 23:13
Medlem
Muwltipliers avatar
Beror mycket på hur man ser på sitt jobb. Förr arbetade man 12h/dag för att överleva. Nu tror jag inte att man enbart skall ha överlevnadsinstinkt, men lite av det där är nog nyttigt. Sedan jobbar man för att KUNNA vara ledig, men även för att kunna upprätthålla ett stabilt liv. Arbetslöshet och lösdriveri leder till dekadens och depression.
Citera
2017-05-31, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Frågar igen, vad är det för vanor ni har egentligen? Jag har efter skatt en vanlig knegarlön ca 15k efter skatt och jag känner mig närmast ekonomiskt oberoende.

Jag har två bilar och en hund. Alla helförsäkrade. Känner att jag kan köpa allt jag vill, blir en hel del oxfilé och annat dyrt kött. Äter en hel del ute med. Och de hobbys jag har förutom hunden och bilarna kan jag odla utan problem.

Vad är det för svindyra vanor ni har egentligen?

Citerade du rätt inlägg? Jag har inga dyra vanor överhuvudtaget. När jag jobbade levde jag nog aldrig på mer än 10 000 kr per månad, inklusive hyran. Sommarmånader med tillhörande fest och småresor gick det åt som mest, kanske 11 000 nån gång, annars kanske 9 000. Så fick jag ut 15 sparade jag minst 5, fick jag ut 20 sparade jag 10. Med CSN nu dock sparar jag nog inte mer än en tusenlapp eller absolut max två.

Till skillnad från exempelvis denna jämställdhetsförespråkare från facket så klarar du och jag att leva billigt http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...a-en-kvinnolon

Vad är det för bilar du har? Själv har jag aldrig ägt bil men varit inne på en duglig 940 att köpa för kanske 20 000 kr kontant och kunna ordna med det lilla jag kan själv, samt lära mig mer och mer. Skulle aldrig köpa en bil för 300 000 kr oavsett inkomst eller förmögenhet.
Citera
2017-05-31, 16:53
Medlem
Qebuis avatar
Om det är ett jobb du älskar och trivs med + att du klarar dig på den lönen med mat och hyra så ser jag inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in