Citat:
Ursprungligen postat av
ENTP
Nu är du ute och cyklar tycker jag. Fine, vegetarisk mat har ofta bra bang for your buck när det kommer till smak, men ändå så landar prislappen per måltid när jag ska laga god och lite lyxig vegetarisk mat klart över motsv kötträtter och får egentligen aldrig samma resultat... Överhuvudtaget så är det svårt att få vegomat att kännas som "fredagsmat" om du förstår vad jag menar? Har dessutom svårt för ersättningsgrejjer, typ sojafärs och sånt, sitter bara och är misstänksam.
Tråkigare, flottigare, kladdigare, ofräschare än diverse grönsakshittepåbiffar? Testa något annat än flintastek med lohmanders burkbea så ska du nog se att det förhåller sig lite annorlunda.
Plus, umami. Dina grönsaksbiffar har inget umami och det är ju det som gör t-bensteken gudomlig ju...
Bästa som vegetarianerna kan komma med är kantarelltoast, vilken visserligen inte är att ringakta

Håller med om att mycket vegetarisk mat snarare känns som dagens lunch för 85 kr i nåt industriområde än sånt man vill käka på fredag- eller lördagkväll. Men precis som det finns jäkligt sjabbiga kötträtter, så borde det finnas vegetarisk finmat. Själv är jag inte vidare insatt, tycker som tidigare nämnt bara att vegetariskt oftast är fräschare. Men har verkligen inget emot bra kött...men det där flottiga ofräscha som många ägnar sig åt, allt från flintastekar till entrecote och brisket, det får gärna vara för min del. Då äter jag hellre västerbottenostpaj med grönsallad eller röker några abborrar och avnjuter i varmt tunnbröd med smör och kryddor, eller nån liknande maträtt som jag typiskt förknippar med sommaren och mat utomhus.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Beror ju på vad man letar efter eller hur?
Kött
är sämre på att vara vegetariska maträtter än vad vegetariska är.
Det är väl ingen nyhet?
Eller vart du konfunderad nu?
På samma sätt suger vegetariska maträtter på att leva upp till att vara animaliska.
Inte ens som alternativ duger de, då det är två helt olika mattyper.
Vilket man föredrar är en smakfråga, och ditt eget tillkortakommande att tillaga kött är väl inte ämnet för tråden?
Läs mitt svar ovan. För övrigt heter det
blev konfunderad, inte
vart konfunderad, eftersom vi inte talar om att geografiskt färdas i det här sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
RadikalFail
Hellre kött än torra och tråkiga och konstgjorda saker. Menar Quorn är knappast så hälsosamt som man påstår.
Då föredrar jag saker som kommer från djur.
Menar inte att grönsaker är dåligt, men det går sällan att få biffar och dylikt bra kan jag tycka. Dom är verkligen överskattade.
En god biff ska inte föraktas. Dock ska en flottig brisket som mest bara fastnar mellan tänderna och gör att man blir trött och fet det.
Quorn kan vara tråkigt, precis som köttfärs. Man kan göra nåt intetsägande av det, eller nåt gott. Jag föredrar köttfärsen om vi talar om färs som har nåt att komma med, till exempel älgfäs om man ska göra köttbullar, eller kycklingfärs om jag får mala den själv av filéer. Samma sak med fläskfärs, den är värdelös i butikerna, men får jag själv mala ner en rimmad julskinka så är det helt okej. Men det går att göra lika goda saker med Quorn.