Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Är det "super-förmågan" du plockar fram igen?
Nej, det beror snarare på
inbillningsförmågan, om du mot förmodan inte redan fattat det.
Att människans inbillningsförmåga i alla kända kulturer utom en har hittat på gudar av olika slag och former är ett faktum som är enkelt att bevisa. Det är enkelt att bevisa att det bara är fantasi och inbillning genom det enkla faktum att de alla påstod att deras gudar var sanna och många av dem dessutom påstod att det var den enda sanningen, något som helt uppenbart inte kan vara sant, men det finns fortfarande folk som tror på det ändå. Människans inbillningsförmåga är stark och vissa övertalar sedan sig själva att det de inbillat sig är sant. Så är det tyvärr.
Problemet är bara att det är betydligt svårare att få någon att inse att hen har lurat sig själv än det är att få någon att inse att hen har blivit lurad av någon annan. När det är en själv som stått för den egna personliga övertygelsen så är det ens egna ovilja att erkänna att man haft fel som står i vägen.
Det är betydligt lättare att erkänna att min farfar lurade i mig att gud fanns än att erkänna att det var jag själv som lockades av tanken att gud kanske faktiskt finns och sedan övertygade jag mig själv om det, trots att det helt saknas något som helst belägg för att det kan vara sant.
Alla fakta som finns pekar på att ingen gudsberättelse som finns nedtecknad är sann. Man kan visserligen hävda att det måste finnas ett ursprung till livet och att det ursprunget i så fall måste vara gud. Ja, man kan hävda det, men det behöver ändå inte vara sant, och än mindre sannolikt att det skulle ha något som helst att göra med någon idag befintlig gudsberättelse, alltså så som en eller flera gudar beskrivs i någon av alla kulturer som berättar om gudar.