2017-05-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
https://samtiden.nu/2017/05/bjorklunds-s-invit-gor-sd-till-enda-oppositionsparti/

Snacka om att det skulle få svenska folket att koka av ilska. Om alla partier går ihop mot Sverigedemokraterna redan efter valet 2018. Mp och V skulle ju givetvis i sak stå bakom en sådan regering i praktiken, så det vore sjuklövern mot Sverigedemokraterna. Med en sådan regering 2018-2022 så kommer Sverigedemokraterna ha 35-40% vid valet 2022. Minst.
Bra analys av Dick Erixon, men han missar att påpeka det som jag skrivit tidigare, nämligen att det är C och L som vill att Alliansen som helhet ska bilda regering med S. Björklund är livrädd för vad som skulle hända om han går till val på att regera med sossarna men att Moderaterna vägrar. Mitt tips i ett sådant scenario är att L tvingas lämna riksdagen.

Denna risk finns inte om Moderaterna är med på tåget. Alla kommer visserligen att tappa till SD och V men inte specifikt Liberalerna.

Moderaterna har ännu inte gett klart besked i regeringsfrågan. AKB har visserligen för ett par år sedan sagt att hon inte kan regera med SD men ingen vet om det fortfarande gäller. Om Moderaterna vill fortsätta vara det överlägset största borgerliga partiet så måste man säga att man kan tänka sig regera med SD, men det kräver ett mod som jag misstänker att AKB saknar.
Citera
2017-05-29, 17:48
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Bland alla dessa spekulationer kan jag inte släppa tanken på att Stefan Löfven kommer att dra alla vid näsan och göra upp med Sverigedemokraterna efter valet.

Medan alliansen käbblar inbördes, Mp kanske har åkt ur och Vänstern gapar om vinster i välfärden, ser Stefan Löfven en oemotståndlig öppning för ett socialdemokratiskt regeringsinnehav med stöd från SD. Detta bygger på att S+SD får riksdagsmajoritet samt att S är större än SD, vilket med nuvarande opinionssiffror inte låter helt otroligt.

Med nuvarande tonläge kan det låta som en omöjlighet att Stefan Löfven och Jimmie Åkesson skulle kunna samarbeta, men jag tror inte att det är så illa i praktiken. Stefan Löfven kommer att säga något i stil med att han respekterar svenska folkets val och att han tar ansvar för Sverige. Därmed bildar han en rent socialdemokratisk regering där han ger SD tillräckligt många godbitar för att de skall rösta på honom som statsminister och på hans budget.

Att genomföra SD's invandringspolitik och kriminalpolitik kommer i praktiken inte vara särskilt svårt för S, eftersom de redan tagit steg åt det hållet samt att det finns internt stöd för denna politik inom Socialdemokratin. Visst kommer det att gormas från vänsterfalangen och kvinnorörelserna men det reder Löfven ut.

Kvar kommer C, L, M och Kd stå med lång näsa. V och Mp kommer att skrika sig hesa av ilska, medan Stefan Löfven lugnt kan konstatera att han har folkmajoriteten med sig.
Det är extremt osannolikt. Det som folk inte inser är i hur stor utsträckning som S är ett invandrarparti idag.

En snabb överslagsräkning ger att gissningsvis får S en fjärdedel till tredjedel av alla sina röster från människor med utländsk bakgrund, och utomeuropeiska invandrare, som till väldigt stor andel är flyktingar, är särskilt överrepresenterade när det gäller att rösta på socialdemokraterna. Lägg till detta diverse batiktanter, vänsterhens och blödiga socialliberaler så inser man att S skulle vara fullständigt slut som parti om man gick ihop och samarbetade med SD. De skulle tappa hälften av sitt väljarstöd på en dag.

De som drömmer om ett samarbete mellan S och SD gör lika bra i att släppa den tanken helt. Hur mycket jag än önskar att det inte vore så (helst skulle man vilja se M gå under pga deras antisvenska och kulturmarxistiska politik, särskilt under Reinfeldt) så är den enda tänkbara chansen för SD att få inflytande att samarbeta med M.
Senast redigerad av anenome 2017-05-29 kl. 17:55.
Citera
2017-05-29, 18:04
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Bra analys av Dick Erixon, men han missar att påpeka det som jag skrivit tidigare, nämligen att det är C och L som vill att Alliansen som helhet ska bilda regering med S. Björklund är livrädd för vad som skulle hända om han går till val på att regera med sossarna men att Moderaterna vägrar. Mitt tips i ett sådant scenario är att L tvingas lämna riksdagen.

Denna risk finns inte om Moderaterna är med på tåget. Alla kommer visserligen att tappa till SD och V men inte specifikt Liberalerna.

Moderaterna har ännu inte gett klart besked i regeringsfrågan. AKB har visserligen för ett par år sedan sagt att hon inte kan regera med SD men ingen vet om det fortfarande gäller. Om Moderaterna vill fortsätta vara det överlägset största borgerliga partiet så måste man säga att man kan tänka sig regera med SD, men det kräver ett mod som jag misstänker att AKB saknar.

Du har tydligen missat att AKB numera sagt att hon kan tänka sig regera med SD:s stöd men att de typ inte får något som helst inflytande, vilket såklart är helt och hållet orealistiskt.
Det är det där moderata von über perspektivet som jag irriterar mig på, de tycks tro att deras ställning som största borgerliga parti varar för evigt, då har de ett kort minne.
Citera
2017-05-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du har tydligen missat att AKB numera sagt att hon kan tänka sig regera med SD:s stöd men att de typ inte får något som helst inflytande, vilket såklart är helt och hållet orealistiskt.
Det är det där moderata von über perspektivet som jag irriterar mig på, de tycks tro att deras ställning som största borgerliga parti varar för evigt, då har de ett kort minne.
Jag har inte missat någonting. Redan Reinfeldt regerade delvis med passivt stöd av SD. Tidigare trodde alla allianspartierna att det på något sätt skulle gå att bilda en alliansregering utan att förhandla med SD men den dörren har SD nu, klokt nog, slagit igen.

Vad vi nu väntar på är Moderaternas besked i regeringsfrågan. Eftersom det inte kommer gå att regera utan SD-förhandlingar så återstår två alternativ: antingen att svälja förtreten och förhandla med Åkesson eller att bilda en blocköverskridande regering.

I detta nya läge som nu har uppstått har Moderaterna ännu inte gett besked, men jag förväntar mig att det kommer i Almedalen. Beroende på det beskedet så går SD antingen till val på att bilda regering med M eller så går man till val som det enda oppositionspartiet. I vilket fall så går det att förutse en explosiv tillväxt i väljarstödet.
Citera
2017-05-29, 18:24
Medlem
8711s avatar
Citat:
M-ledaren kan bli av med både jobbet och Alliansen

Sanningens minut närmar sig för Moderatledaren Anna Kinberg Batra.
Slutar det riktigt illa kan hon vara slut som partiledare och Alliansen gå i graven.

På torsdag presenterar Statistiska centralbyrån, SCB, vårens stora väljarbarometer. Med all säkerhet kommer stödet för Moderaterna sjunka väsentligt i den. Den förra mätningen gjordes i november, före Moderatledaren Anna Kinberg Batras besked om att hon kan förhandla med Sverigedemokraterna.

Raset kommer att ruska om Kinberg Batra som för närvarande är på besök i Kalifornien. Men väljartappet är redan känt och borde därmed, åtminstone delvis, vara diskonterat.

Citat:
Men en vecka senare är det dags för en ny prövning för Moderatledaren och den kan bli betydligt värre. Då presenterar SCB samma mätningen en gång till, denna gång nedbruten bland annat på regioner. Det är obehagligt för Anna Kinberg Batra. Då kan partiets förtroendevalda kolla om de har chans att väljas om eller inte. Det skapar extremt dålig stämning.

Allra värst blir det om stödet sviktar i Moderaternas starkaste fästen, Stockholms stad och län och ett valdistrikt i Skåne. Börjar tongivande partikamrater där ifrågasätta Anna Kinberg Batra som partiledare kan processen bli kort. Sentimentalitet är ingen framträdande egenskap i politiken.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Qee6x/m-ledaren-kan-bli-av-med-bade-jobbet-och-alliansen
Citera
2017-05-29, 18:37
Medlem
Alliansen måste på allvar sätta sig ner och gå igenom olika scenarior. Hur har de tänkt sig att vinna valet med ett SD som närmar sig 20% samtidigt som de ska frysas ut? Är de egentligen villiga att ta makten från S / MP? Jag börjar faktiskt tvivla.

Hur ska de lösa saker rent praktiskt.
- En stark Alliansregering eller fortsätta i maktlös opposition ?
- Sannolikheten för en stark Alliansregering utan att frysa ut SD ?
- Har man råd/lust att se Sverige och svenskarna sjunka under det ökade skattetrycket?
- Varför blir Björklund upprörd om SD inte stöder en allians utan inflytande? Varför skulle de stödja utan att få något tillbaka?
- När börjar de bli för tjatigt att prata om något förflutet i ett parti egentligen? Ett liberalt parti borde väl vara liberala och öppna för att man kommer vidare efter att man gjort avbön och tagit avstånd från npgot som inte ansågs så liberalt?

Jag fruktar att nästa val kommer inte leda till någon som helst väsentlig förbättring för Sverige. Vi är på en farlig väg utför och har så varit länge inom skola, vård, polis/brott, eskalerande våldsbrott, ökande skattetryck, miserabelt underhåll av vår infrastruktur, integrationsproblem så det står härligt till, arbetslöshet, äldrevård med mera med mera. Ingen av de från alliansen tycks vilja förändra på riktigt. Tomt prat. Suck!
Citera
2017-05-29, 18:43
Medlem
Hogdals avatar
Citat:

Att L säger sig kräva att hela alliansen ska vara med på S-tåget tror jag inte man ska tolka bokstavligt. Jag tror inte att M kommer att följa efter, och jag tror inte att Björklund tror det heller.

L och C kan "tvingas" ingå i en blocköverskridande regering med S i syfte att skydda Sverige från en regering under inflytande av SD. Det kommer man dock inte att gå ut med innan valresultatet är klart är jag övertygad om.

S, L, Mp och SD har ganska klart nu visat hur man har för avsikt att agera efter valnatten. M, C och Kd kommer att avkrävas svar i nästa lite mer djuplodande intervju. Väldigt spännande tider stundar.
Citera
2017-05-29, 18:47
Medlem
Vilka härliga spekulationer det finns i denna tråd.
Personligen väntar jag tills valet 2018 har varit innan jag spekulerar hur en eventuell kommande regering kan se ut.
Det är därför vi har val, en myndig person en röst, det kallas demokrati mina damer och spekulerande herrar.
Citera
2017-05-29, 18:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Alliansen måste på allvar sätta sig ner och gå igenom olika scenarior.
Frågan är om det ens finns någon allians kvar att tala om. De vet om att de inte kan bilda regering tillsammans utan hjälp av SD. SD kräver inflytande för att ge detta stöd, och C och L accepterar inte en sådan kohandel. Alltså kommer inte alliansen att kunna regera som det ser ut nu. L har öppnat upp mot S, de övriga allianspartierna kommer att tvingas välja väg. Att M öppnar upp för att samarbeta med S tror jag inte är speciellt troligt, och det skulle kunna bli nådastöten för ett riktigt sargat parti.

I andra länder bildas nya partier lite då och då, får se om Sverige kan gå samma väg. Ur ett raserat M skulle dels ett traditionellt konservativt parti och ett parti av typen LA i Danmark kunna födas t ex.

En ny vänster har också bildats i ett antal länder, möjligen finns det grogrund även för ett sådant parti bland missnöjda socialdemokrater och miljöpartister.
Citera
2017-05-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Frågan är om det ens finns någon allians kvar att tala om. De vet om att de inte kan bilda regering tillsammans utan hjälp av SD. SD kräver inflytande för att ge detta stöd, och C och L accepterar inte en sådan kohandel. Alltså kommer inte alliansen att kunna regera som det ser ut nu. L har öppnat upp mot S, de övriga allianspartierna kommer att tvingas välja väg. Att M öppnar upp för att samarbeta med S tror jag inte är speciellt troligt, och det skulle kunna bli nådastöten för ett riktigt sargat parti.

I andra länder bildas nya partier lite då och då, får se om Sverige kan gå samma väg. Ur ett raserat M skulle dels ett traditionellt konservativt parti och ett parti av typen LA i Danmark kunna födas t ex.

En ny vänster har också bildats i ett antal länder, möjligen finns det grogrund även för ett sådant parti bland missnöjda socialdemokrater och miljöpartister.

Ja jag ser inte heller en framtid för alliansen så länge de utestänger SD. Skulle nog behöva saneras rejält i det vakuum som vi har idag med en dysfunktionell opposition.
Citera
2017-05-29, 18:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Jag har inte missat någonting. Redan Reinfeldt regerade delvis med passivt stöd av SD. Tidigare trodde alla allianspartierna att det på något sätt skulle gå att bilda en alliansregering utan att förhandla med SD men den dörren har SD nu, klokt nog, slagit igen.

Vad vi nu väntar på är Moderaternas besked i regeringsfrågan. Eftersom det inte kommer gå att regera utan SD-förhandlingar så återstår två alternativ: antingen att svälja förtreten och förhandla med Åkesson eller att bilda en blocköverskridande regering.

I detta nya läge som nu har uppstått har Moderaterna ännu inte gett besked, men jag förväntar mig att det kommer i Almedalen. Beroende på det beskedet så går SD antingen till val på att bilda regering med M eller så går man till val som det enda oppositionspartiet. I vilket fall så går det att förutse en explosiv tillväxt i väljarstödet.
Bara att förtydliga. Reinfelt styrde inte med hopp om att SD skulle stödja. Iaf inte i väsentliga frågor. Istället gjorde han vidriga överenskommelser med MP...för att straffa SD. Men då han inte var den smartaste så gynnandes SD och ledde till hans avgång.
Citera
2017-05-29, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att L säger sig kräva att hela alliansen ska vara med på S-tåget tror jag inte man ska tolka bokstavligt. Jag tror inte att M kommer att följa efter, och jag tror inte att Björklund tror det heller.

L och C kan "tvingas" ingå i en blocköverskridande regering med S i syfte att skydda Sverige från en regering under inflytande av SD. Det kommer man dock inte att gå ut med innan valresultatet är klart är jag övertygad om.

S, L, Mp och SD har ganska klart nu visat hur man har för avsikt att agera efter valnatten. M, C och Kd kommer att avkrävas svar i nästa lite mer djuplodande intervju. Väldigt spännande tider stundar.
Som du själv säger så kommer alla partier att avkrävas svar, något som inte skedde vid förra valet, dels för att journalisterna då var för korkade för att fatta regeringsfrågans komplexitet, dels för att man inte ville rota i saken då det kunde gynna SD.

Vill för övrigt posta en intressant tweet av MUF-ordföranden:
Citat:
Alliansen just nu:
- Ingen gemensam politik
- Räknar fel på 4 miljarder (C + L)
- Inget svar i regeringsfrågan
Pinsamt.

https://twitter.com/BenjaminDousa/status/869103917950545921

Vet inte riktigt hur man ska tolka det men det är väl mest hans eget parti som dröjer med besked. Vill MUF pressa på för en öppning mot SD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in