Citat:
Ursprungligen postat av
Solicitas
Mycket viktigt! Som jag skrev innan, det var rättsmedicin anno 1998. Många dogmer inom rättsmedicin har fått revideras då man verkligen testat dem på stora material. Många myter har hållits vid liv därför att man lyssnat på gamla auktoriteter med stor erfarenhet men när man väl testat teserna så visar de inte hålla. Ett viktigt exemple är just tiden kopplat till fynden. Som jag fattar det görs det först en lokal obduktion på tmåndagen, men inte förrän på tisdagen gör Linköping den rättsmedicinska usök. Det är två nätter med frysrum, kroppshantering, etc. Ett exempel är just petechier vid drunkning som är dubbelt så vanligt om obduktion görs inom 24h jmf med senare.
Ja, håller med.
Jag utbildade mig inom rättsmedicin - innan jag seglade in på en helt annan karriär för många, många år sedan. Mina kunskaper är verkligen inte up to date idag, mycket är helt enkelt inte relevant längre. Nya fynd, slutsatser och metoder har tillkommit. Man fotograferade en del då, men inte allt - idag fotas i stort sett allt vad jag förstår - och man tar DNA-prov inte minst.
Jag tycker inte bara att förundersökningen ska återupptas i Kevin fallet. Jag tycker att obduktionsprotokoll, testresultat och ev fotografier, inklusive de som togs av en polis på sjukhuset i Arvika - ska gås igenom igen, med nya ögon, av en ny erfaren Rättsmedicinare.
En ny värdering med dagens tolkningsmöjligheter helt enkelt