2017-05-29, 13:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
Tittar man på den vattensjuka pallen så måste kroppen legat delvis i vattnet, pallen har nästan samma densitet som vattnet efter att den blivit rejält vattensjuk.

Ja du kan ha rätt att den låg ner en bit i vattnet, oklart. Dock fanns det ju rejält mycket vass som den kan ha hängt upp sig på. Svårt att få exakta uppgifter om Kevins kropp låg mot en vattenyta på pallen. Kanske framgår ur FUP.

Man borde ju testat bärigheten på pallen - och egentligen naturligtvis tagit in den för undersökning av fingeravtryck, hudavskrap, klädfibrer och hårstrån. Skrapat noga vid kanten där Kevins hals måste legat.

Men ingenstans har jag sett några uppgifter om pallen, har Du?
Tvärt om fanns det någon bild av bägge pallarna liggande i vassen efter att Kevins kropp flyttats - lät man pallarna ligga kvar??
Citera
2017-05-29, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu kan jag för lite om detta men hur ser det egentligen ut i ögonens slemhinna och i ögonvitorna om man ligger död på mage i stekande sol i 4 timmar på årets varmaste dag? Blir det så varmt att man får punktformiga blödningar? Huvudet hängde ju också nedåt med ansiktet mot vattnet.

Kan man missta sig på dessa blödningar vid obduktionen??

Kanske inte helt osannorlikt - blödningar i ögonen, torr inte vattenfylld lungvävnad, ett rött streck efter lastpallskanten på halsens framsida och blåmärken i underlivet efter tidigare fall - man kanske tolkat fynden helt fel??

Dessutom fördröjd obduktion där man gjort en massa med kroppen utan en tanke på att vara försiktig inför en eventuell mordutredning. Och en obduktion där man inte tagit vävnadprover eller fingeravtryck?
Hur mycket har egentligen blivit rätt gjort i detta fall?

Tänk om allt ståhej uppstod på grund av misstolkade fynd och Kevin egentligen bara dog av en olyckshändelse.

Mycket viktigt! Som jag skrev innan, det var rättsmedicin anno 1998. Många dogmer inom rättsmedicin har fått revideras då man verkligen testat dem på stora material. Många myter har hållits vid liv därför att man lyssnat på gamla auktoriteter med stor erfarenhet men när man väl testat teserna så visar de inte hålla. Ett viktigt exemple är just tiden kopplat till fynden. Som jag fattar det görs det först en lokal obduktion på tmåndagen, men inte förrän på tisdagen gör Linköping den rättsmedicinska usök. Det är två nätter med frysrum, kroppshantering, etc. Ett exempel är just petechier vid drunkning som är dubbelt så vanligt om obduktion görs inom 24h jmf med senare.
Citera
2017-05-29, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ja du kan ha rätt att den låg ner en bit i vattnet, oklart. Dock fanns det ju rejält mycket vass som den kan ha hängt upp sig på. Svårt att få exakta uppgifter om Kevins kropp låg mot en vattenyta på pallen. Kanske framgår ur FUP.

Man borde ju testat bärigheten på pallen - och egentligen naturligtvis tagit in den för undersökning av fingeravtryck, hudavskrap, klädfibrer och hårstrån. Skrapat noga vid kanten där Kevins hals måste legat.

Men ingenstans har jag sett några uppgifter om pallen, har Du?
Tvärt om fanns det någon bild av bägge pallarna liggande i vassen efter att Kevins kropp flyttats - lät man pallarna ligga kvar??

Jag går på bilden från Kevinrapporten, den pallen har säkert legat i flera år och lägger man 20 kg på den, då ligger kroppen till del i vatten. den är till och med till del under vatten på bilden.

Och pallen framför är mysko också, varför ta sig förbi den pallen och lägga kroppen bortom på den yttre pallen. Kan man verkligen säga att kroppen kan betraktas som gömd, den står ju ut som en finne i neonljus.
Citera
2017-05-29, 13:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Mycket viktigt! Som jag skrev innan, det var rättsmedicin anno 1998. Många dogmer inom rättsmedicin har fått revideras då man verkligen testat dem på stora material. Många myter har hållits vid liv därför att man lyssnat på gamla auktoriteter med stor erfarenhet men när man väl testat teserna så visar de inte hålla. Ett viktigt exemple är just tiden kopplat till fynden. Som jag fattar det görs det först en lokal obduktion på tmåndagen, men inte förrän på tisdagen gör Linköping den rättsmedicinska usök. Det är två nätter med frysrum, kroppshantering, etc. Ett exempel är just petechier vid drunkning som är dubbelt så vanligt om obduktion görs inom 24h jmf med senare.

Ja, håller med.

Jag utbildade mig inom rättsmedicin - innan jag seglade in på en helt annan karriär för många, många år sedan. Mina kunskaper är verkligen inte up to date idag, mycket är helt enkelt inte relevant längre. Nya fynd, slutsatser och metoder har tillkommit. Man fotograferade en del då, men inte allt - idag fotas i stort sett allt vad jag förstår - och man tar DNA-prov inte minst.

Jag tycker inte bara att förundersökningen ska återupptas i Kevin fallet. Jag tycker att obduktionsprotokoll, testresultat och ev fotografier, inklusive de som togs av en polis på sjukhuset i Arvika - ska gås igenom igen, med nya ögon, av en ny erfaren Rättsmedicinare.
En ny värdering med dagens tolkningsmöjligheter helt enkelt
Citera
2017-05-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu också ämne för debatt på Publicistklubben:

http://www.publicistklubben.se/2017/05/23/kravs-det-journalister-for-att-skipa-rattvisa-valkomna-till-pkdebatt/

Kan följas via webben och ses i efterhand på adressen ovan.

Thomas Bodström är väl en nolla, har han sagt någonting intelligent någonsin?
Johanna Bäckström Lerneby vet jag inte vem det är.
Och så DJ och GW.
Hm. Men visst ämnet är intressant och viktigt. Alla journalister springer åt samma håll.
GW mer eller mindre pekar ut en kille som misstänkt.
Josefsson mfl gör så mycket personangrepp att det luktar lynchmobb.
Citera
2017-05-29, 13:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag går på bilden från Kevinrapporten, den pallen har säkert legat i flera år och lägger man 20 kg på den, då ligger kroppen till del i vatten. den är till och med till del under vatten på bilden.

Och pallen framför är mysko också, varför ta sig förbi den pallen och lägga kroppen bortom på den yttre pallen. Kan man verkligen säga att kroppen kan betraktas som gömd, den står ju ut som en finne i neonljus.

Enig - kroppen var ju inte gömd på den lastpallen inte!
Nej varför skulle någon lägga Kevin på den yttersta pallen, extra långt bort att trava genom vassen? Nej det är bl a därför som jag tror att lille Kevin själv tog sig ut dit, där var vattnet lite djupare och båt-pallen lockade.
Citera
2017-05-29, 13:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Har du källor på det?

Beklagar, orkar inte leta just nu. Men jag tror att bilderna fanns i Hjelmgrenrapporten?
Minns att jag satt och studerade både sandalerna och pinnarna i förstoring en stund.
Citera
2017-05-29, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ja, håller med.

Jag utbildade mig inom rättsmedicin - innan jag seglade in på en helt annan karriär för många, många år sedan. Mina kunskaper är verkligen inte up to date idag, mycket är helt enkelt inte relevant längre. Nya fynd, slutsatser och metoder har tillkommit. Man fotograferade en del då, men inte allt - idag fotas i stort sett allt vad jag förstår - och man tar DNA-prov inte minst.

Jag tycker inte bara att förundersökningen ska återupptas i Kevin fallet. Jag tycker att obduktionsprotokoll, testresultat och ev fotografier, inklusive de som togs av en polis på sjukhuset i Arvika - ska gås igenom igen, med nya ögon, av en ny erfaren Rättsmedicinare.
En ny värdering med dagens tolkningsmöjligheter helt enkelt

Absolut, gärna flera rättsmedicinare. Just det här med petechier är ett bra exempel på en myt som reviderats kraftigt, från petechier--> strypning/kvävning till strypning/kvävning--> petechier (oftast), men att dessa kan uppstå i flera andra sammanhang. och faktiskt kan de uppstå även som blånader på andra delar av kroppen i vissa fall. Skadorna runt könet kan kanske vara det, det krävs stor kunskap och erfaranhet för att visuelt bedöma bara blåmärken mot likfläckar ibland. Idag finns det andra metoder för att skilja dessa, men mycket var visuellt då och den "kliniska blicken" från någon som "kunde".
Citera
2017-05-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Inte bra alls, aja baja, kanske går att stämma för förtal. Rent hypotetiskt, OM han haft rätt och det handlat om en frikänd seriemördare så skulle det vara bra att L fortsatte tjata om det trots att han var frikänd och det ev bryter mot lagen att påstå något annat(?). Nu tyder absolut inget på att det är så trots att Lambertz uppebart tror det. Så ur den synpunken kunde det vara ok att kalla honom galen.
Men jag tänker sammantaget, sättet de här journalisterna vevar på för att tysta alla som säger emot. Lite som att Josefsson ville förekomma Sandberg, så att han inte ens skulle få försvara sig. Det där ger mig dåliga vibbar. Det känns inte rättssäkerhet det heller.

Du misstänker att tävlingsmänniskan Rolf Sandberg gömmer sig nu - trots att han har ett rent samvete och själv anser att utredningen var klockren - för att Dan var taskig?

Rolf gjorde ett tappert försök till comeback: han ljög om en "dagbok" och svamlade om en teckning i Expressen - en teckning ritad månader efter dödsfallet.

Det var hans svar!

Sen kom lämpligt nog hot "i sociala medier" och Rolf gick under jorden...;0)
Citera
2017-05-29, 13:54
Bannlyst
Citat:
[/b]

Enig - kroppen var ju inte gömd på den lastpallen inte!
Nej varför skulle någon lägga Kevin på den yttersta pallen, extra långt bort att trava genom vassen? Nej det är bl a därför som jag tror att lille Kevin själv tog sig ut dit, där var vattnet lite djupare och båt-pallen lockade.

och det här med att skjuat ut pallan känns också tunt, det är ju tjock vass, då får man ju kliva i själv och putta.

faktum är att hela den här gömma kroppen teorin är befängd, man kan inte säga att kroppen var gömd, mer än att den syntes inte uppifrån fotbollsplanen. och om man lägger en kropp, då är det naturliga att den ligger på rygg, inte mage. Och hur lägger man kroppen på yttersta pallen på det sättet utan att bli blöt? En gm blöter väl inte ner sig i onödan för att lägga kroppen framför pallen istället för hitom, när det skulle upptäckas lika lätt.

Och pallen som brottsplats blir samma sak, du skulle bli dyngblöt själv. och även om det skedde på hitsidan av pallarna så skulle du inte sedan välja att flytta kroppen till yttre pallen.
Citera
2017-05-29, 13:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Thomas Bodström är väl en nolla, har han sagt någonting intelligent någonsin?
Johanna Bäckström Lerneby vet jag inte vem det är.
Och så DJ och GW.
Hm. Men visst ämnet är intressant och viktigt. Alla journalister springer åt samma håll.
GW mer eller mindre pekar ut en kille som misstänkt.
Josefsson mfl gör så mycket personangrepp att det luktar lynchmobb.

Kriminalreporter, nu på Aftonbladet, tidigare vid Uppdrag Granskning.

Fick sin dotter utsatt för "berikning" under ett Gothia-Cup-disco:

(FB) När journalisterna blir drabbade.. (flicka antastad på GothiaCup-disko)

Bodström är väl kompis med Claes Borgström, som i sin roll som försvarsadvokat åt Thomas Quick gjorde allt för att få Quick fälld.
Citera
2017-05-29, 13:59
Bannlyst
Citat:
Beklagar, orkar inte leta just nu. Men jag tror att bilderna fanns i Hjelmgrenrapporten?
Minns att jag satt och studerade både sandalerna och pinnarna i förstoring en stund.

sandalerna på bilden är knäppta, det är det jag reagerar på. samtidgt verkar bilden vara tagen på brottsplasen, iaf utomhus. vem knäppte dem i så fall och hur var de när polisen fick dem?

och hur pålitligt var den person som hittade dem avseende var de hittades.
låg sandlerna där eller pekades platsen ut i efterhand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in