Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Hade advokaten varit överbevisad så är hans arbete att se till att hitta förmildrande omständigheter för att få ett så milt straff som möjligt till sin klient. När inte något erkännande föreligger, eller bevisningen inte är helt övertygande, är hans jobb att se till att klienten sätts på fri fot. Så visst har du rätt, nu väntar de på teknisk bevisning, och denna har advokaten inte tillgång till i nuläget.
Man får ju alltid ta pressen (särskilt kvällstidningarna) med en nypa salt.
Eftersom uttalandet om att fler personer vistats på gården "när 19-åriga Tova Moberg försvann" inte backas upp av den efterföljande texten, tänker jag att det är endast en rubrik för att sälja.
Har mycket svårt att tro att någon ska ha varit kvar på gården när Tova "försvann" , dvs mördad.
Det som är nytt är att det var
fler personer än vi tidigare fått information om.
Ja, det är ju advokatens jobb att nagelfara varenda glipa, varenda hål för att han ska kunna ta sin klients intressen tillvara. Vilket är helt rätt.
För åklagaren måste i det här läget den tekniska bevisningen (all teknisk bevisning som uppkoppling till master, samtalslistor osv, inte bara DNA) vara av stor vikt?
Viss teknisk bevisning har ju framkommit, tex Tovas samtal (så fler uppkopplingar finns säkert). Men om man inte finner DNA som direkt pekar på MGM?????
Att både Tovas och MGM DNA kommer finnas på platsen är ju självklart, likaså de andra som varit där under kvällen.
Säg att man finner Tovas blod i en större mängd t ex i huset, vad säger det då? Att hon säkerligen blivit mördad inne i huset. Men av vem?
Det är nu indiciekedjan kan börja byggas. Men i saknad på verkliga bevis, kommer uteslutningssystemet in. Vilka kan det inte vara.
Men kan man verkligen utesluta alla?
För att få till det räcker det väl inte med att MGM är som hand i handske på en man som dödar sin partner, att han var den sista som såg henne, att dumpningsplatsen är i anslutning till gården och man inte kan bevisa att någon annan varit nära gården (så länge man inte sett att Tovas telefon ha börjat avlägsna sig från gården)?
Om man kan
bevisa att brottsplatsen är inne i huset, måste det ju stärka en indiciekedja. Dumpningsplatsen likaså. Men tänk om brottsplatsen är utomhus, eller ännu värre inte kan styrkas? Inget tillhygge eller annat som kan matchas med MGM.
Menar INTE att jag tror att det är någon annan, som ni förstått av mina tidigare inlägg. Helt säker på att det är rätt man.
Är nu inne i själva rättsprocessen, att
kunna bevisa och bygga en stark indiciekedja för fällande dom.
Hjälp mig ni som är mer insatta.
Vad krävs?