Citat:
Du, kan säga att U:s beteende alltid har fått mig att känna att det är något som inte stämmer. Och jag känner skam över att känna så. Jag har de senaste dagarna kollat igenom alla videoklipp jag kunnat finna kring HA.
I veckans brott säger Ulrika att de hade för vana att höra av sig och att* Helena ringde och berättade vilken kul kväll hon hade haft och att hon glömt plånboken hos Pernilla och det var bara det som hon ville delge henne. Ulrika säger till henne att ta en taxi vilket de aldrig brukade göra.
Detta uttalandet har stört mig ända sedan jag hörde det första gången. Att HA ringer hem mitt i natten för att berätta hur kul hon haft det när hon planerade att gå hem en stund senare låter för mig jättekonstigt. Varför ringa från en telefonautomat när hon inte hade några pengar med sig när hon skulle kunnat prata med UA en halvtimme senare när hon kommit hem om det inte var något viktigt hon hade att säga? Att sen Ulrika säger till henne att ta en taxi hem när de alltid brukade gå och dessutom säga till henne om detta när hon glömt plånboken låter märkligt. Jag kan inte låta bli att känna att Ulrika utelämnar information kring samtalet.
I veckans brott säger Ulrika att de hade för vana att höra av sig och att* Helena ringde och berättade vilken kul kväll hon hade haft och att hon glömt plånboken hos Pernilla och det var bara det som hon ville delge henne. Ulrika säger till henne att ta en taxi vilket de aldrig brukade göra.
Detta uttalandet har stört mig ända sedan jag hörde det första gången. Att HA ringer hem mitt i natten för att berätta hur kul hon haft det när hon planerade att gå hem en stund senare låter för mig jättekonstigt. Varför ringa från en telefonautomat när hon inte hade några pengar med sig när hon skulle kunnat prata med UA en halvtimme senare när hon kommit hem om det inte var något viktigt hon hade att säga? Att sen Ulrika säger till henne att ta en taxi hem när de alltid brukade gå och dessutom säga till henne om detta när hon glömt plånboken låter märkligt. Jag kan inte låta bli att känna att Ulrika utelämnar information kring samtalet.
Det där telefonsamtalet - något är fel med det. Kanske saknar vi en del information och det är därför det känns så.
Efter 25 långa år kanske det kan vara dags att ifrågasätta även de allra heligaste ordentligt även om det är plågsamt och förmodligen och förhoppningsvis finns det ingenting att hitta där. Allt behöver ändå prövas tycker jag. Något jag alltid undrat över är om hemmet genomsöktes initialt eller när gjordes det?
Det som bland annat fått mig att fundera är hur U agerar i de klipp som finns. Livlig, viftar med händerna osv medan man i en sekvens ser syster G sitta orörlig med blicken ner i golvet. Tillfälligheter, javisst men det får tankarna att gå och även det att i ett program från lite senare tid där U medverkar i GW:s program med C Kvartoft som jag komiskt nog har glömt namnet på just nu där hon (U) pratar och GW inte en enda gång tittar på henne. Det stör mig.
Sedan är det så som jag tidigare har berättat att jag själv har två yngre systrar med liten åldersskillnad emellan, dessutom råkar min yngsta syster ha det vackra namnet Helena. Nu har inte vi tre bott tillsammans sedan tonåren men en liten referensram har jag i alla fall. Endast kraftig feberyra eller om jag hade varit dyngrak hade fått mig att låta bli att vänta uppe tills min lillasyster hade kommit välbehållen hem om hon hade ringt och sagt att hon var på väg. Hade jag varit så dyngrak hade jag antagligan inte klarat att svara i telefonen heller för den delen. Nu är jag kanske den oroliga typen vad gäller anhöriga på vift.
Hade jag somnat om efter ett sådant telefonsamtal och förlorat en massa kritisk tid när det obeskrivliga hade hänt så skulle jag ha ylat av sorg i högan sky.