Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-30, 03:12
  #12145
Medlem
rattugglans avatar
Kan verifiera att det rörde sig om en mynttelefon som satt på väggen vid garderoben inne på Stadt.
Citera
2017-05-30, 07:15
  #12146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Tycker precis som du att det är konstigt att U slocknar så hårt efter HA ringt att hon inte vaknar förrän följande morgon. Men visst, om vi haft all information så hade kanske de delarna klarnat.

Jag tycker tvärtom att det inte alls är så märkligt att U kunde somna. Det var sent, hon hade varit på fest och H dröjde ju. Jag tänker att hon la sig på sängen för att vila lite medan hon väntade och sen råkade somna.
Det har väl hänt många?
Citera
2017-05-30, 07:19
  #12147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69

Precis som tidigare, har tankar på att DET är något som inte riktigt stämmer,
eller något som inte vi fått veta från UA ang natten och telefonsamtalet.

Nånting hon eller flera valt att hålla tyst om....

Varför iså fall??

Vad mer kan hända om den sanningen skulle komma fram?? Om det finns nån?
Vad kan bli värre?? Har inte det värsta redan skett???

*funderar*

Det KAN ju faktiskt vara så att det finns något som polisen bett henne hålla tyst om av utredningstekniska skäl. Sånt händer ju med.
Citera
2017-05-30, 07:23
  #12148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jag har de senaste dagarna kollat igenom alla videoklipp jag kunnat finna kring HA.
I veckans brott säger Ulrika att de hade för vana att höra av sig och att* Helena ringde och berättade vilken kul kväll hon hade haft och att hon glömt plånboken hos Pernilla och det var bara det som hon ville delge henne. Ulrika säger till henne att ta en taxi vilket de aldrig brukade göra.

Detta uttalandet har stört mig ända sedan jag hörde det första gången. Att HA ringer hem mitt i natten för att berätta hur kul hon haft det när hon planerade att gå hem en stund senare låter för mig jättekonstigt. Varför ringa från en telefonautomat när hon inte hade några pengar med sig när hon skulle kunnat prata med UA en halvtimme senare när hon kommit hem om det inte var något viktigt hon hade att säga? Att sen Ulrika säger till henne att ta en taxi hem när de alltid brukade gå och dessutom säga till henne om detta när hon glömt plånboken låter märkligt. Jag kan inte låta bli att känna att Ulrika utelämnar information kring samtalet.

Nja, hon kan ju ha lånat några kronor till att ringa från automaten tänker jag.
Och taxin kan ju U ha tänkt sig att betala när hon väl är hemma. Det behöver inte vara något konstigt i det. Om det inte var så att U bad henne att ta taxi INNAN H berättade att hon hade glömt plånboken. I så fall blir det ju ännu mindre konstigt. Jag vet inte om det har klargjorts hur gången var i samtalet?
__________________
Senast redigerad av MrsGossip 2017-05-30 kl. 07:31.
Citera
2017-05-30, 12:55
  #12149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Nja, hon kan ju ha lånat några kronor till att ringa från automaten tänker jag.
Och taxin kan ju U ha tänkt sig att betala när hon väl är hemma. Det behöver inte vara något konstigt i det. Om det inte var så att U bad henne att ta taxi INNAN H berättade att hon hade glömt plånboken. I så fall blir det ju ännu mindre konstigt. Jag vet inte om det har klargjorts hur gången var i samtalet?

Sista samtalet med H.
Vad ville hon? Hon tog sej besväret att ordna så hon kunde ringa.
För att tala om vilken lyckad kväll det hade varit. Att hon glömt plånboken hos P. Var på väg att promenera hem så hon var väntad hem för fortsatt samtal.

Möter BW, är fortfarande glad och säger att hon ska promenera hem. Kramar hejdå och börjar gå över torget.

Vaga vittnes uppgifter att hon var synlig med någon på bron.
Annars ingen som har sett henne efter torget.
Åkte med i en bil med någon hon kände väl som fick henne att ändra sej ang promenaden.
Många timmar tills att föräldrarna kom hem sön kväll. Vilka saknade henne och vad gjorde dom, var letade dom vilka var där, osv?
Citera
2017-05-30, 13:17
  #12150
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Sista samtalet med H.
Vad ville hon? Hon tog sej besväret att ordna så hon kunde ringa.
För att tala om vilken lyckad kväll det hade varit. Att hon glömt plånboken hos P. Var på väg att promenera hem så hon var väntad hem för fortsatt samtal.
Hon ringer väl kanske framförallt för att kolla så att U är hemma och kan släppa in henne skulle jag tro. Att ordna några enstaka kronor för ett kort samtal bör inte vart några bekymmer. Alla hade kontanter på den tiden, och Helena kände ju garanterat minst 10 personer på Stadt den kvällen, och dessutom kunde man nog be snällt i entrén eller garderoben (eller vrf inte PR:s gamla jobbarkompisar i baren) om lite mynt så länge man var hyfsat välkänd och ordningsam.
Citera
2017-05-30, 15:36
  #12151
Medlem
BlurryFace69s avatar
Jag tror verkligen inte det är så att någon här i tråden vill lägga någon skuld
på UA på något vis, absolut inte!!

Det bara känns lite .. underligt av någon anledning.

Resan från festen som ingen berättar vilka som åkte med Helena?
Sen samtalet, UA's berättelse. Sökandet dagen efter.
Och visst kan det vara så att polisens bett henne samt andra att inte berätta
nånting (vad det nu kan vara??) av utredningstekniska bevis!?


Men det har iaf inte lett till att någon har gripits eller att lösningen på
HA's försvinnande har framkommit..

Frågan isåfall om det nu finns något som ej kommer fram,
vad kan det idag göra för skada??
Helena är borta och ska detta få en lösning måste nog ALLA kort läggas på borden.
Annars kommer kanske inte DE/DEN som kan sitta på en avgörande detalj förstå det..??!!

Förmodligen finns det nog en eller flera som kanske anar vem/vilka som är skyldiga
och det kanske räcker med nån liten detalj eller ngt för att få lite mer kött på benen
'för att kontakta polisen...

Finns de poliser kvar att kontakta ang detta?
Isåfall kanske någon kan lämna Namn och nummer ifall någon vill ringa om tips??
Citera
2017-05-30, 16:06
  #12152
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Jag tror verkligen inte det är så att någon här i tråden vill lägga någon skuld
på UA på något vis, absolut inte!!

Det bara känns lite .. underligt av någon anledning.

Resan från festen som ingen berättar vilka som åkte med Helena?
Sen samtalet, UA's berättelse. Sökandet dagen efter.
Och visst kan det vara så att polisens bett henne samt andra att inte berätta
nånting (vad det nu kan vara??) av utredningstekniska bevis!?


Men det har iaf inte lett till att någon har gripits eller att lösningen på
HA's försvinnande har framkommit..

Frågan isåfall om det nu finns något som ej kommer fram,
vad kan det idag göra för skada??
Helena är borta och ska detta få en lösning måste nog ALLA kort läggas på borden.
Annars kommer kanske inte DE/DEN som kan sitta på en avgörande detalj förstå det..??!!

Förmodligen finns det nog en eller flera som kanske anar vem/vilka som är skyldiga
och det kanske räcker med nån liten detalj eller ngt för att få lite mer kött på benen
'för att kontakta polisen...

Finns de poliser kvar att kontakta ang detta?
Isåfall kanske någon kan lämna Namn och nummer ifall någon vill ringa om tips??


Läste nyss en tidning vet inte vilken men dom två utredare som är kvar sen start är Lars Johansson och Jan Karlsson på Skövdepolisen och båda går i pension inom två år.
Sen var det en radiointervju med Åklagare Marianne Allden som berättade att hon nu går i pension hon nämnde även Helena att hon inte kommer släppa det fallet googla hennes namn och pension på sr.se så hör ni inlägget.
__________________
Senast redigerad av TheExterminator 2017-05-30 kl. 16:11.
Citera
2017-05-30, 16:28
  #12153
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
I sammanhanget kan det kanske vara läge att påminna om den Volvo 740'n i Braxbolet som polisen undersökte 2008 efter ett tips om att den kunde ha med H's försvinnande att göra. Denna var dock vit men i taskig belysning så.....PU's dåvarande kärra, en vit 80-tals Toyota sedan, är förövrigt inte helt olik en 740 (vilket tidigare visats med bild i tråden).


En fråga som är obesvarad om nu PR hade en ljus 740 varför sökte inte polisen i bilen och även att PR bad dom göra detta.
Det har inte med däckavtryck att göra som prinzezzan skrev utan av någon anledning sket dom i att undersöka bilen.
Det kan ha att göra med att Helena och UA åkte i den när dom var hemma hos PR innan sin Greklandsresa och att spår då inte skulle kunna bevisa något.
Och sist en fråga till Herr PR fick du många frågor om dig och Helena typ att ni varit i en relation
eller är dessa uppgifter fel.
Citera
2017-05-30, 16:54
  #12154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Hon ringer väl kanske framförallt för att kolla så att U är hemma och kan släppa in henne skulle jag tro. Att ordna några enstaka kronor för ett kort samtal bör inte vart några bekymmer. Alla hade kontanter på den tiden, och Helena kände ju garanterat minst 10 personer på Stadt den kvällen, och dessutom kunde man nog be snällt i entrén eller garderoben (eller vrf inte PR:s gamla jobbarkompisar i baren) om lite mynt så länge man var hyfsat välkänd och ordningsam.

Ja just det! Det var det H ville försäkra sej att U var hemma.
Bra att kolla så U var hemma eftersom hon inte hade nycklar.
Plånboken var inget problem då hon ville promenera hem. Då var inte plånboken anledningen till samtalet. Först när taxin kom som förslag nämndes den glömda plånboken.
Att fråga om några mynt är ingen större bedrift.
Finns många som kan bekräfta Hs sinnesstämning och görande på statt den kvällen, instämmer med det.
Citera
2017-05-30, 18:25
  #12155
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Sista samtalet med H.
Vad ville hon? Hon tog sej besväret att ordna så hon kunde ringa.
För att tala om vilken lyckad kväll det hade varit. Att hon glömt plånboken hos P. Var på väg att promenera hem så hon var väntad hem för fortsatt samtal.

Möter BW, är fortfarande glad och säger att hon ska promenera hem. Kramar hejdå och börjar gå över torget.

Vaga vittnes uppgifter att hon var synlig med någon på bron.
Annars ingen som har sett henne efter torget.
Åkte med i en bil med någon hon kände väl som fick henne att ändra sej ang promenaden.
Många timmar tills att föräldrarna kom hem sön kväll. Vilka saknade henne och vad gjorde dom, var letade dom vilka var där, osv?

"Möter BW, är fortfarande glad och säger att hon ska promenera hem. Kramar hejdå och börjar gå över torget."

Har BW sagt, ja ... Om Helena hade en annan version är ju den sedan länge borta. Finns det något vittne som såg Helena och BW ge varandra en kram eller är det bara påhitt? Sedan vet vi ju att det var en annan mansperson (i ljusa kläder) som fanns i Helenas närhet på torget. Men för all del, just där och då kan allt ha varit bra, men bara minuter senare förändrades situationen för Helena dramatiskt. Det finns ett par, tre stycken personer att välja bland som orsakade denna vändning den där natten och bortåt kanske åtta, nio personer totalt som redan tidigt samma morgon visste eller i alla fall anade vad som hade hänt - eller definitivt starkt anade eller visste under dagarna som följde. Jag är säker på samtliga namn, men kan ännu inte helt besätta rollistan.

Sedan tycker jag inte att ni ska göra hönor av fjädrar. Man kan ha synpunkter på Helenas telefonsamtal hem till syster Ulrika samt att Ulrika går och lägger sig fastän hon vet att Helena snart kommer hem. Men det kan ha varit så enkelt som att Helena ringde hem för att kontrollera att Ulrika var hemma och att hon (Helena) hade glömt sina nycklar - utan nycklar och ingen hemma kommer man inte in ... Samtidigt passade Helena på att "briefa" sin syster om kvällen. Inget konstigt. Att Ulrika sedan lägger sig igen är knappast något skäl för utsvävande teorier. Hon kan helt enkelt ha varit trött och dessutom redan ha sovit en bra stund. Kanske hade hon inte lagt sig "på riktigt" utan lite slappt med kläderna på, typ. Eller så hade hon lagt sig på riktigt och gjorde det igen för att sedan (gärna) bli väckt en den hemkommande systern. Det enda som jag kan anmärka på är att Ulrika ber Helena att ta en taxi hem fastän de alltid brukade gå hem. Fanns det en anledning för Ulrika att be Helena ta en taxi hem (alltså att Helena hade sagt något under telefonsamtalet som hade gjort Ulrika orolig) eller var det bara något som flög ur henne? Jag har för mig att Ulrika har sagt att hon inte själv förstår varför hon sa till Helena att ta en taxi hem, utan att det bara blev så.
För övrigt kan Ulrika också mycket väl ha berättat saker för polisen som vi inte känner till, och visst skulle det kunna vara så att Ulrika har förtigit några informationer för polisen - även om jag finner det mycket osannolikt.
__________________
Senast redigerad av Ugglan. 2017-05-30 kl. 18:37.
Citera
2017-05-30, 19:38
  #12156
Medlem
http://www.expressen.se/gt/gw-om-mor...mling-idioter/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback