Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Det är givetvis dels vägen med att "Köpa upp" klubbar som stör samt att flytta hela verksamheten.
Hur det kan reta upp så mycket? Det går ju emot allt vad traditionellt supporterskap och idrott (att ta framgångar på egen styrka) handlar om. Fråga Wimbledon vad dom tycker om någon som köper upp en klubb...
Skillnaden mot uttalandet du citerar är ju att han inte bryter mot den. Enorm skillnad.
Mig veterligen bryter inte Ryssholm mot några regler. Konventioner och traditioner kanske, men sådant värdesätter kanske inte jag lika mycket som alla andra. De enda jag hört protestera mot flytten är supportrar till andra klubbar. Jag hörde inte AFC-supportrar som följde dem i superettan protestera.
Den svenska idrottshistorien är också fylld av exempel på när man gått emot traditionerna. Den svenska idrottshistorien är inte så homogen som alla tycks tro.
Varför protesterade ingen när Örgryte gick i konkurs och fick börja om i söderettan istället för i division åtta?
I många fall har uppköp av klubb slutat lyckligt. Det har inneburit pengar till nyförvärv och framgång. Jag har inte hört några svenska supportrar protestera mot att det har kommit in riskkapitalister med pengar till spelare. Att klubbar sålt rättigheter till spelare är väl fullständigt emot den svenska idrottstraditionen. Har jag hört några Djurgårdare protestera mot att de har blivit räddade ekonomiskt av rika supportrar? Är det att skapa framgång på egen styrka, eller?