2017-05-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Måste vara galet jobbigt att komma topp-3 VARENDA jävla sässe.

/cyberkramar

Jag vet att du raljerar men svaret är ärligt talat ja, det är jävligt jobbigt. Aldrig något en bajare kommer förstå i och för sig
Citera
2017-05-28, 18:57
Medlem
Hunden007s avatar
kul bortaresa i ryskaligan till Khabarovsk!

Hoppas de kommer med i Europaspel.
Citera
2017-05-28, 19:34
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vi har istället haft en fotbollsrörelse som har varit ett paternalistiskt pampvälde. Eric Persson i MFF, Lennart Nyman i Hammarby, Stig Svensson i Öster, Gunnar Larsson i IFK osv styrde ju sina klubbar med järnhand. På så sätt är Alexander Ryssholm en typisk svensk idrottspamp vi har haft många av genom historien. Stig Svensson sa en gång att "att elitidrott handlar väldigt lite om demokrati".
Jag ser fortfarande hellre allsvenskan som den är idag än att man börjar tumma på 51%-reglen och helt plötsligt är ligan fylld med lag som når framgång som ett direkt resultat av rika ägare, likt frankrike, england, ukraina(?) mfl.
Citera
2017-05-28, 20:52
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItchyNScratchy
Jag ser fortfarande hellre allsvenskan som den är idag än att man börjar tumma på 51%-reglen och helt plötsligt är ligan fylld med lag som når framgång som ett direkt resultat av rika ägare, likt frankrike, england, ukraina(?) mfl.

Jag förstår det. Ur ett historiskt perspektiv tycker jag dock att protesterna mot AFC och Ryssholm är överdrivna och orimliga. Att protestera mot AFC har närmast blivit en identitetsmarkör för supporterkulturen.
Citera
2017-05-29, 00:16
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Hur många säsonger av de 15 senaste var det nu igen Bajen haft bättre publiksnitt än DIF?
Vi drog mer publik än er när vi spelade i Superettan, bortsett era derbyn mot AIK. Vi hade av förståeliga skäl inga derbyn som drog tre-fyrdubbla publiken jämfört med snittet och boostade våra publiksiffror under våra fem år i Superettan.
Citera
2017-05-29, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Vi drog mer publik än er när vi spelade i Superettan, bortsett era derbyn mot AIK. Vi hade av förståeliga skäl inga derbyn som drog tre-fyrdubbla publiken jämfört med snittet och boostade våra publiksiffror under våra fem år i Superettan.

Tror inte riktigt att det där var svar på frågan.
Men du säger alltså att ni hade högre snitt än DIF alla säsonger ni låg i SE?
Källa på det?
Citera
2017-05-29, 09:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Jag förstår det. Ur ett historiskt perspektiv tycker jag dock att protesterna mot AFC och Ryssholm är överdrivna och orimliga. Att protestera mot AFC har närmast blivit en identitetsmarkör för supporterkulturen.

Nu finns det en helt tråd om AFC men hade Ryssholm "bara" varit en vanlig gammal allsvensk fotbollspamp hade givetvis inte protesterna varit så stora. Det finns som bekant andra delar som är det som irriterar alla.
Citera
2017-05-29, 09:37
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nu finns det en helt tråd om AFC men hade Ryssholm "bara" varit en vanlig gammal allsvensk fotbollspamp hade givetvis inte protesterna varit så stora. Det finns som bekant andra delar som är det som irriterar alla.

Är det lagets väg upp i seriesystemet som stör? Hur kan det reta upp så mycket?

Då tycker jag att svenska supporterrörelsen borde rasa mer mot detta uttalandet från Rune Andersson, men det tycks ha gått över huvudet på folk.

Citat:
Om 51-procentsregeln:
– Jag har aldrig fattat varför fotbollen har kvar den. Det är bara löjligt. Strutspolitik. De som verkligen vill kan ju kringgå den regeln - och sådan regler gillar jag inte, säger Rune Andersson.

http://www.expressen.se/sport/qs/miljardarerna--som-pumpar-in-pengar-i-svensk-idrott/
Citera
2017-05-29, 09:56
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Är det lagets väg upp i seriesystemet som stör? Hur kan det reta upp så mycket?

Då tycker jag att svenska supporterrörelsen borde rasa mer mot detta uttalandet från Rune Andersson, men det tycks ha gått över huvudet på folk.

http://www.expressen.se/sport/qs/miljardarerna--som-pumpar-in-pengar-i-svensk-idrott/

Det är givetvis dels vägen med att "Köpa upp" klubbar som stör samt att flytta hela verksamheten.
Hur det kan reta upp så mycket? Det går ju emot allt vad traditionellt supporterskap och idrott (att ta framgångar på egen styrka) handlar om. Fråga Wimbledon vad dom tycker om någon som köper upp en klubb...

Skillnaden mot uttalandet du citerar är ju att han inte bryter mot den. Enorm skillnad.
Citera
2017-05-29, 10:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är givetvis dels vägen med att "Köpa upp" klubbar som stör samt att flytta hela verksamheten.
Hur det kan reta upp så mycket? Det går ju emot allt vad traditionellt supporterskap och idrott (att ta framgångar på egen styrka) handlar om. Fråga Wimbledon vad dom tycker om någon som köper upp en klubb...

Skillnaden mot uttalandet du citerar är ju att han inte bryter mot den. Enorm skillnad.

Mig veterligen bryter inte Ryssholm mot några regler. Konventioner och traditioner kanske, men sådant värdesätter kanske inte jag lika mycket som alla andra. De enda jag hört protestera mot flytten är supportrar till andra klubbar. Jag hörde inte AFC-supportrar som följde dem i superettan protestera.

Den svenska idrottshistorien är också fylld av exempel på när man gått emot traditionerna. Den svenska idrottshistorien är inte så homogen som alla tycks tro.

Varför protesterade ingen när Örgryte gick i konkurs och fick börja om i söderettan istället för i division åtta?

I många fall har uppköp av klubb slutat lyckligt. Det har inneburit pengar till nyförvärv och framgång. Jag har inte hört några svenska supportrar protestera mot att det har kommit in riskkapitalister med pengar till spelare. Att klubbar sålt rättigheter till spelare är väl fullständigt emot den svenska idrottstraditionen. Har jag hört några Djurgårdare protestera mot att de har blivit räddade ekonomiskt av rika supportrar? Är det att skapa framgång på egen styrka, eller?
Citera
2017-05-29, 10:27
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Måste vara galet jobbigt att komma topp-3 VARENDA jävla sässe.

/cyberkramar
topp-3, blir inte mer Premier League än så. Vem fan bryr sig om topp 3? 1. Vinna Allsvenskan 2. Vinna Stockholm.
Visst är det trevligt med europaresor, men man tröttnar rätt fort på att bli lottade mot Aten samt färöarna varje år
Citera
2017-05-29, 20:12
Medlem
FiffelMonas avatar
Jävligt kul med mycket spontanpyro som det varit senaste tiden. På derbyt var ju nåt igång nästan 90 min. Samma senast DIF hemma och nu aik hemma. Något speciellt eller bara för att det är fett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in