Citat:
Ursprungligen postat av
MAD
Fast det här är ju ett konstperformance som inte spelar någon roll alls.
Den feminism som är ett problem är ju den ovetenskapliga som smyger sig in i politiken, skolan och arbetslivet. Feminism som bygger på genusforskning som inte lyder under vetenskapliga fakta. Det är där fokus måste ligga.
Avhandlingar som inte klarar en vetenskaplig granskning ska inte kunna användas som fakta.
Konsten måste vara fri oavsett hur galen den än kan tyckas vara. Den här är ju endast gjort för att provocera och väcka uppmärksamhet vilket verkar fungera utmärkt.
Det är oerhört svårt att provocera med konst idag så det här var extremt lyckat med facit i hand.
Håller inte helt och hållet med. Att säga att indoktrineringen i politik, skola och arbetsliv är helt frikopplad från dylika aktioner är felaktigt. Indoktrineringen är som vaccinering, den funkar bara om dom flesta gör det för att uppnå gruppimmunitet.
Betänk för en sekund vad det är du har skådat, en radikalfeministisk aktion riktad mot det hemska patriarkatet (hemska gubbar som har kul och dricker öl! Någon elak kung från 1700-talet!), publicerad i statligt tvångsfinansierad television på bästa sändningstid, allt dikterat av ett mångkulturellt alibi för att verkligen hamra in budskapet. Hur kan detta vara frikopplat från resten av indoktrineringen i samhället? Farfar Staten vill diktera vad du tycker.
I ett normalt samhälle hade detta varit 25 idioter som galopperade runt och ingen av oss hade uppmärksammat det. Du vet, idéernas marknad etc. Nu är det inte så.
Jag tycker inte heller vi ska falla i relativiseringsfällan utan det måste gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Indoktrineringen i det genusvetenskapliga "fältet" är ett problem, aktioner som dessa är problem också.
Att konst provocerar är aldrig ett tecken på vare sig kvalitet eller motsatsen. Jag kan ställa mig i blackface på Hötorget imorgon och skrika "neger" till svarta som en installation om rasifierigen (haha) av deras kroppar i det offentliga rummet (hihi) och det hade nog folk kommit ihåg om flera år också. Som konst betraktat hade det dock varit undermåligt och moraliskt hade det varit en kollaps.
Tror inte vi står så långt ifrån varandra i sak, är helt enig med dig i övrigt i din post.