Citat:
Ursprungligen postat av
hobbykonst
Tjena folket.
Är en helt nybörjare på aktier. Har ingen direkt erfarenhet av det. Men tänkte testa se hur det går.
Nu i början tänkte jag köpa för typ 600-700kr bara för att känna och få en överblick. Tänkte först och främst satsa på svenska aktier. Men finns lite utländska jag kan tänka mig. Tex Apple Google Disney
Har just nu investerat i
Botnia Exploratoin ( guld metaller)
Biotage ( läkemedel )
Starbrezee ( spel)
Telia (telefoni )
Bio event ( cancer forskning )
Paradox interactive ( spel utvecklare)
Nibe ( uppvärmning system)
Ashell ( installations produkter )
Så försöker testa lite olika branscher
Vissa jag har funderat på är
Cloetta
Saab b
Investor b
H&M
Ica
Och Axfoods för att nämna några.
Som sagt just nu små belopp. Men tänkte till sommaren kanske satsa runt 10000kr
Tankar tips idéer ?
Du har hamnat i samma fälla som de flesta nybörjare. Många letar snabba pengar i dessa högrisk bolag men överlag så underavkastar dessa typer av strategier. Dvs, köpa den typ av bolag du gör. Strategier som överavkastar är de där man köper bolag lågt mot P/B, P/E, P/S, EV/EBIT osv.
Om du faktiskt är intresserad och vill bli duktig så bör du läsa på mer om detta. Skippa forum som flashback, placera osv det är näst intill enbart personer som inte förstår sig på vad de sysslar med som hänger här. Läs om de underliggande anledningarna till överavkastning. Har du råd så köp värdepappret ett år, utmärkt för nybörjare att lära sig investera. Det finns välkänt sedan länge vilka typer av strategier/bolag som ger dig chans till överavkastning på börsen över tid. Tyvärr är de flesta amatörinvesterare tyvärr inte enbart intresserade av utan förblindas av högrisk och lotto.