2017-05-04, 17:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjena.
Morsan beslöt sig januari 2016 att skaffa flytta över sin tjänstepension till Avanza. Detta upptäckte jag idag då vi var inne och rotade runt lite i hennes internetbank och jag såg att hon hade en automatisk överföring på 3k/månad till Avanzas tjänstepension.

Så när vi loggade in där så såg jag att den största delen utav kontot låg på kontot, oinvesterat. Morsan hade ingen aning om någonting och mumlade något om att hon trodde det skulle lösa sig själv. Allt som var investerat var då 25k i Avanza Zero (som är maxgränsen per dag) och sedan de där 3k/månad, som då totalt var uppe i ungefär 85k idag (avkastning 20% under denna tid).

Ganska iskallt att ha missat att investera
Enligt morsan så hade människan på Avanza sagt "Vi sköter allting och investerar så att du följer börsen", men verkar som att endast 25k blir investerat? Rätt dåligt att Avanza inte har någon på plats på kontoret som reagerar över att tjänstepensionen ligger helt orörd. Aja vem bryr sig.

Jag har själv handlat en del aktier i mina dagar så jag la snabbt lite köpordrar på beloppet som fanns, till imorgon då, men hur funkar det. Finns det några begränsningar med ett tjänstepensionkonto eller kan jag handla samma produkter som med ett vanligt ISK-konto?

Jag kopierade min portfölj en aning, skippade dock en del bolag så som Starbreeze, Kindred osv och la följande:

Axfood
Castellum
Invester B
Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag

Vad tror ni?

Hej!

När en arbetsgivare tecknar en tjänstepensionsplan hos oss har denne möjligheten att även välja hur pengarna ska placeras. De premier som betalas in kan placeras i av arbetsgivaren förvalda fonder, likvider eller i fonden Avanza 75, som även är icke-valet om inget aktivt val görs.

Det är även arbetsgivarens uppgift att informera de anställda i företaget vilket placeringsval som har gjorts, och om pengarna endast har kommit in som likvider har det varit ett aktivt beslut av arbetsgivaren.

Det är tråkigt att höra att det har blivit ett missförstånd om hur pengarna placeras och jag ser gärna att din mamma vänder sig till sin arbetsgivare för att stämma av vad som gäller för just hennes avtal. Om hon är sin egen arbetsgivare är hon välkommen att höra av sig till oss på 08-562 251 80.

/Florence, Avanza
Citera
2017-05-04, 19:03
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

När en arbetsgivare tecknar en tjänstepensionsplan hos oss har denne möjligheten att även välja hur pengarna ska placeras. De premier som betalas in kan placeras i av arbetsgivaren förvalda fonder, likvider eller i fonden Avanza 75, som även är icke-valet om inget aktivt val görs.

Det är även arbetsgivarens uppgift att informera de anställda i företaget vilket placeringsval som har gjorts, och om pengarna endast har kommit in som likvider har det varit ett aktivt beslut av arbetsgivaren.

Det är tråkigt att höra att det har blivit ett missförstånd om hur pengarna placeras och jag ser gärna att din mamma vänder sig till sin arbetsgivare för att stämma av vad som gäller för just hennes avtal. Om hon är sin egen arbetsgivare är hon välkommen att höra av sig till oss på 08-562 251 80.

/Florence, Avanza

Yepp, hon är egenföretagare så hon har väl sig själv att skylla på!
Hon orkar inte lägga någon mer tid på det dock, hon är väl tillräckligt glad att jag upptäckte det och fick placerat allt
Citera
2017-05-05, 09:33
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Hon orkar inte lägga någon mer tid på det dock, hon är väl tillräckligt glad att jag upptäckte det och fick placerat allt

Då förstår jag. Vilken tur att du hjälper till Det går även att göra automatiska placeringar i en fondfördelning om ni skulle vilka. Det gör ni enkelt på sajten genom att klicka på kontot och sedan välja fliken Värdepapper.

/Florence, Avanza
Citera
2017-05-05, 10:09
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Inte gjort ett enda aktivt val men orkar ändå inte lägga mer tid på det. Lustigt.

Hoppas hon låter dig fortsätta sköta allt om du vill det själv.
Citera
2017-05-05, 13:55
Medlem
Sonetel - Gav 25,55 40%
ÅAC microtec - Gav 7
NCC B - Gav 223
Nexstim - Gav 1,78

Sonetel är jag inne mest i, tror starkt på att det bolaget när man läser sig in i det.

ÅAC microtec. Även här så tror jag framtiden är ljus.

Nexstim är ren gamble för mig. Jag kommer sälja av så småningom.

Inte en stor portfölj, tänker inte allt för långsiktigt.

Är jag korkad som har dessa bolag? tänk då också att jag inte planerat att ha dem mer än några år.
Citera
2017-05-05, 16:33
Medlem
hobbykonsts avatar
Tjena folket.

Är en helt nybörjare på aktier. Har ingen direkt erfarenhet av det. Men tänkte testa se hur det går.

Nu i början tänkte jag köpa för typ 600-700kr bara för att känna och få en överblick. Tänkte först och främst satsa på svenska aktier. Men finns lite utländska jag kan tänka mig. Tex Apple Google Disney

Har just nu investerat i

Botnia Exploratoin ( guld metaller)
Biotage ( läkemedel )
Starbrezee ( spel)
Telia (telefoni )
Bio event ( cancer forskning )
Paradox interactive ( spel utvecklare)
Nibe ( uppvärmning system)
Ashell ( installations produkter )

Så försöker testa lite olika branscher

Vissa jag har funderat på är

Cloetta
Saab b
Investor b
H&M
Ica
Och Axfoods för att nämna några.

Som sagt just nu små belopp. Men tänkte till sommaren kanske satsa runt 10000kr

Tankar tips idéer ?
Citera
2017-05-06, 02:14
Medlem
stairwaytohells avatar
Min förhoppningsportfölj. Utveckling i år +34,31%

Ambu b (57%)
Eurocine vaccines (38,5%)
ISR Holding (2,7%)
Net Gaming (1,9%)

Öppen för förslag och för sågningar av dessa bolag.
Citera
2017-05-06, 13:18
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Då förstår jag. Vilken tur att du hjälper till Det går även att göra automatiska placeringar i en fondfördelning om ni skulle vilka. Det gör ni enkelt på sajten genom att klicka på kontot och sedan välja fliken Värdepapper.

/Florence, Avanza

Yepp, hon har satt upp ett pensionsparande på 3000kr/månad som går rakt in i Avanza Zero. Resten får jag sköta

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Inte gjort ett enda aktivt val men orkar ändå inte lägga mer tid på det. Lustigt.

Hoppas hon låter dig fortsätta sköta allt om du vill det själv.

Haha, ja hon är rätt rolig alltså... Jag har ansvar för allt
Citera
2017-05-07, 01:21
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykonst
Tjena folket.

Är en helt nybörjare på aktier. Har ingen direkt erfarenhet av det. Men tänkte testa se hur det går.

Nu i början tänkte jag köpa för typ 600-700kr bara för att känna och få en överblick. Tänkte först och främst satsa på svenska aktier. Men finns lite utländska jag kan tänka mig. Tex Apple Google Disney

Har just nu investerat i

Botnia Exploratoin ( guld metaller)
Biotage ( läkemedel )
Starbrezee ( spel)
Telia (telefoni )
Bio event ( cancer forskning )
Paradox interactive ( spel utvecklare)
Nibe ( uppvärmning system)
Ashell ( installations produkter )

Så försöker testa lite olika branscher

Vissa jag har funderat på är

Cloetta
Saab b
Investor b
H&M
Ica
Och Axfoods för att nämna några.

Som sagt just nu små belopp. Men tänkte till sommaren kanske satsa runt 10000kr

Tankar tips idéer ?

Nu är jag fortfarande rätt mycket nybörjare själv, har bara hållit på ett år nu, men tycker du har lite väl mycket högriskaktier. Bättre att satsa majoriteten i stora stabila och tråkiga bolag, investmentbolag som Investor och Industrivärden är trevliga, och sen ha en liten del med roliga förhoppningsbolag.
Citera
2017-05-07, 12:00
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Nu är jag fortfarande rätt mycket nybörjare själv, har bara hållit på ett år nu, men tycker du har lite väl mycket högriskaktier. Bättre att satsa majoriteten i stora stabila och tråkiga bolag, investmentbolag som Investor och Industrivärden är trevliga, och sen ha en liten del med roliga förhoppningsbolag.

Tycker de flesta av dem är lite dyra för just små investeringar. Men kanske blir fler säkra när jag ska stor satsa
Citera
2017-05-07, 15:05
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Tycker de flesta av dem är lite dyra för just små investeringar. Men kanske blir fler säkra när jag ska stor satsa
vilka av large är värda att
Investera i då?
Citera
2017-05-07, 15:33
Avslutad
Citat:
vilka av large är värda att
Investera i då?
Castellum är trevlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera