2017-05-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykonst
Tjena folket.

Är en helt nybörjare på aktier. Har ingen direkt erfarenhet av det. Men tänkte testa se hur det går.

Nu i början tänkte jag köpa för typ 600-700kr bara för att känna och få en överblick. Tänkte först och främst satsa på svenska aktier. Men finns lite utländska jag kan tänka mig. Tex Apple Google Disney

Har just nu investerat i

Botnia Exploratoin ( guld metaller)
Biotage ( läkemedel )
Starbrezee ( spel)
Telia (telefoni )
Bio event ( cancer forskning )
Paradox interactive ( spel utvecklare)
Nibe ( uppvärmning system)
Ashell ( installations produkter )

Så försöker testa lite olika branscher

Vissa jag har funderat på är

Cloetta
Saab b
Investor b
H&M
Ica
Och Axfoods för att nämna några.

Som sagt just nu små belopp. Men tänkte till sommaren kanske satsa runt 10000kr

Tankar tips idéer ?

Du har hamnat i samma fälla som de flesta nybörjare. Många letar snabba pengar i dessa högrisk bolag men överlag så underavkastar dessa typer av strategier. Dvs, köpa den typ av bolag du gör. Strategier som överavkastar är de där man köper bolag lågt mot P/B, P/E, P/S, EV/EBIT osv.
Om du faktiskt är intresserad och vill bli duktig så bör du läsa på mer om detta. Skippa forum som flashback, placera osv det är näst intill enbart personer som inte förstår sig på vad de sysslar med som hänger här. Läs om de underliggande anledningarna till överavkastning. Har du råd så köp värdepappret ett år, utmärkt för nybörjare att lära sig investera. Det finns välkänt sedan länge vilka typer av strategier/bolag som ger dig chans till överavkastning på börsen över tid. Tyvärr är de flesta amatörinvesterare tyvärr inte enbart intresserade av utan förblindas av högrisk och lotto.
Senast redigerad av Liketed 2017-05-07 kl. 16:18.
Citera
2017-05-07, 16:21
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Du har hamnat i samma fälla som de flesta nybörjare. Många letar snabba pengar i dessa högrisk bolag men överlag så underavkastar dessa typer av strategier. Dvs, köpa den typ av bolag du gör. Strategier som överavkastar är de där man köper bolag lågt mot P/B, P/E, P/S, EV/EBIT osv.
Om du faktiskt är intresserad och vill bli duktig så bör du läsa på mer om detta. Skippa forum som flashback, placera osv det är näst intill enbart personer som inte förstår sig på vad de sysslar med som hänger här. Läs om de underliggande anledningarna till överavkastning. Har du råd så köp värdepappret ett år, utmärkt för nybörjare att lära sig investera. Det finns välkänt sedan länge vilka typer av strategier/bolag som ger dig chans till överavkastning på börsen över tid. Tyvärr är de flesta amatörinvesterare tyvärr inte enbart intresserade av utan förblindas av högrisk och lotto.

Ok tack för tipsen. Något värdepapper du kan tipsa om?
Citera
2017-05-07, 16:43
Medlem
Citat:

Tips är någonting man både ska akta sig för att ge eller att lyssna på. Har inget bolag jag har direkt på inköpslistan just nu, men tycker att B&B Tools samt Stille ser intressanta om de droppar lite i kurs. Är man intresserad av investmentbolag föredrar jag Traction som har bra investeringsfilosofi. De handlas däremot över substansvärdet så hade väntat tills det iaf handlas under det.

Större investeringar ca 10% av portfölj gör jag nog inte mer än 1-2 gånger om året. 50% kör jag mekaniska strategier.
Citera
2017-05-07, 21:13
Medlem
Citat:

Något att börja med är att köra 80-90% i Index investering, sedan har du 10-20% som du kan använda till att lära dig. Sedan efter några år när du fått mer kunskap så kan du öka andelen du använder till enskilda aktier, du kommer tacka dig själv om några år.
Citera
2017-05-07, 22:40
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Tips är någonting man både ska akta sig för att ge eller att lyssna på. Har inget bolag jag har direkt på inköpslistan just nu, men tycker att B&B Tools samt Stille ser intressanta om de droppar lite i kurs. Är man intresserad av investmentbolag föredrar jag Traction som har bra investeringsfilosofi. De handlas däremot över substansvärdet så hade väntat tills det iaf handlas under det.

Större investeringar ca 10% av portfölj gör jag nog inte mer än 1-2 gånger om året. 50% kör jag mekaniska strategier.

Citat:
Ursprungligen postat av Qeadzc
Något att börja med är att köra 80-90% i Index investering, sedan har du 10-20% som du kan använda till att lära dig. Sedan efter några år när du fått mer kunskap så kan du öka andelen du använder till enskilda aktier, du kommer tacka dig själv om några år.

ska kolla upp det ni skriver tack så mkt
Citera
2017-05-08, 15:47
Medlem
Portföljen.

Månadsspar: 50% aktier 50% ränta
Didner & Gerge Small & Microcap
Swedbank Robur Access Asien

+ diverse långa/korta räntor.

Aktieportföljen

Brdr. A & O Johansen præf (billigt vvs bolag)
Betsson B (Nyligen köpt tillbaka denna gamla pärla,)
NOTE (Låg värdering och att producera elektronik av alla dess slag känns stabilt.)
Lerøy Seafood Group (Billigast och bäst i Lax sektorn enligt mig...kassaflödes maskin)
Genesis IT (Dom gör affärssystem mot trä/bygg industrin, tjänar galna pengar och har urstark balansräkning)
Amhult 2 B En aktie som jag har tänkt att hålla väldigt länge.
IMINT Image Intelligence En lottsedel med en mycket professionel ledning/styrelse. Tror enormt mycket på personerna bakom produkten.
Citera
2017-05-15, 10:56
Medlem
Colossos avatar
Tjena

Vad sägs om denna portfölj? Tanken är långsiktiga utdelningsaktier:

Swedish Match
Castellum
Resurs Holding
Nordea
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Nibe
Leovegas
Hexpol
Björn Borg
Banhof
Kopparbers
Skanska
Fortnox
Citera
2017-05-15, 21:58
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Tjena

Vad sägs om denna portfölj? Tanken är långsiktiga utdelningsaktier:

Swedish Match
Castellum
Resurs Holding
Nordea
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Nibe
Leovegas
Hexpol
Björn Borg
Banhof
Kopparbers
Skanska
Fortnox

Med den portföljen kommer du säkert hamna på lite sämre avkastning än om du enbart har Spiltan Investmentbolag.

Så med andra ord är det nog mer värt att lägga de cashen i fonden istället.
Citera
2017-05-27, 17:20
Medlem
Vad tror ni om följande portfölj på lång sikt? Bra bolag?

Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour

10% i vardera bolag tänker jag mig.
Citera
2017-05-27, 20:35
Medlem
Nedan har vi min högst amatörmässiga portfölj, ingen kioskvältare direkt men innehåller flera bolag jag kan relatera till privat och på jobbet, vilket gör det hela lite roligare. Gått bra hittills men är ödmjuk för kritik, för defensivt? (orkla, aak, marine harvest går inte ta väck ) och medvetet val dubbelexponering i tomra å mtg. i storleksordning; dock hyffsat jämt fördelat:

Svensk/nordiska portföljen 70%

AAK
Investor
Latour
Kinnevik
Industrivärden
Svolder (B)
MTG
Tomra
Avanza Bank Holding
Attendo
Orkla
Marine Harvest
Starbreeze

Utländska aktier samt marknader jag är för korkad för eller ej har möjlighet att gå in i själv: 30%

berkshire hathaway
Activision Blizzard
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
Robur ny teknik
Citera
2017-05-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingboas
Vad tror ni om följande portfölj på lång sikt? Bra bolag?

Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour

10% i vardera bolag tänker jag mig.

Ja... helvete vilken fin portfölj det hade varit. Jag råder dig till att månadsspara i index tills du hittar attraktiva ingångsnivåer i bolagen ovan.
Exempelvis i Balder var det ett rejält köp läge i för inte så länge sedan, Hexagon likaså.

Börja med att trycka in en stek i Autoliv som har dippat rejält och som har en fin värdering. Resurs ser även billig ut. Men jag skulle avråda att investera i Latour... väldigt spretig portfölj, investera inte i Latour innan det är en rejäl rabatt för förr eller senare uppstår det substansrabatt
Citera
2017-05-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Men jag skulle avråda att investera i Latour... väldigt spretig portfölj, investera inte i Latour innan det är en rejäl rabatt för förr eller senare uppstår det substansrabatt

Att inte investera i Latour har alltid varit det sämsta placeringsbeslut man kan ta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in