2017-05-26, 21:39
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Jag förstod vad du menade. Ethereum fick en chain split och några månader senare lyckades de var för sig med varsin HF. Wow, vilken jävla bedrift att de inte splittade igen och blev fyra Ethereum forks. Lysande exempel!
Du är välkommen att ha vilka personliga åsikter som helst om de här projekten, men de är irrelevanta för vad jag gav exempel på, såvida inte målet är att fortsätta försöka vara otrevlig och hånfull mot mig (med "patetiskt", "wow", "lysande exempel" mm). Jag har också massor av dylika åsikter (massor med negativa sådana) om det som hänt här, men jag tog inte upp dem, för de hörde inte hit! (jag har ex kritiserat DAO-forken massor med gånger i tidigare inlägg).

För övriga läsare som vill få ut något matnyttigt av de här alltmer meningslösa inläggen, så går jag tillbaka till något informativt istället.

Min poäng handlar om att en hard fork är harmlös när man har full konsensus hos alla deltagare. Det är också den enda vägen fram när man skall göra större uppgraderingar, för då kommer man bli tvingad att skapa regler som bryter mot tidigare regler (skälet till varför hard forks sker).

Men det är inte bara negativt att det krävs 100% konsensus för större förändringar. Det är ett otroligt viktigt skydd så att en majoritet inte kan köra över en minoritet och orsaka ekonomisk skada för dem.

Ethereums hard fork sommaren 2016 är (kanske) det första fallet vi har av en permanent hard fork i kryptovalutornas historia? Om inte annat det mest påtagliga och omskrivna. Det påvisar så tydligt vad som händer när man faktiskt försöker köra över en minoritet. De är då fria att gå sin egen väg om de vill. Runt 13% (har jag för mig) gjorde just detta.

Den kontroversiella regeländringen gällde ett specifikt block med en förutbestämd transaktion, som flyttade innehav mellan 2 adresser utan krav på digital signatur, dvs ett groteskt brott mot hela kryptovalutans grundpelare. Det var helt enkelt en bail-out åt vissa större intressen som förlorat pengar i en stöld, som inte berodde på en svaghet i Ethereums infrastruktur. En omröstning skedde mer eller mindre i smyg via olika dåligt annonserade kanaler ungefär 24 timmar (minns inte exakt, men kort tid var det) innan uppgraderingen var tänkt att driftsättas. Detta gjorde att många inte bara kände sig oroliga över ingreppet som sådant men också över att de inte ens fick rimlig chans att ha en åsikt.

Den permanenta splitten var därmed ett faktum och det totala värdet (dvs i bägge kedjor) för alla med innehav sjönk till drygt hälften rätt fort och sen ytterligare för ETH-sidan när det började bli alltmer klart att ETC-sidan var stark nog att överleva. Det var nog många som räknade med att ETC skulle dö ut rätt fort.

Det om hard forks utan konsensus. Tillbaka till motsatsen, dvs de exempel jag nämnde tidigare, med full konsensus.

Under hösten började Ethereum-nätverket få problem med spam-attacker. Trots att det faktiskt kostar en del så hade någon/några satt i system att sega ned nätverket med massor av små transaktioner. Det var så framgångrikt att de tvingades tillbaka till ritbordet för att stoppa detta. Även här var regeländringen tvungen att vara av sådan natur att den bröt mot tidigare regler, så en hard fork var oundviklig. Men eftersom alla drabbades av spam-problemet fanns det inga som helst problem att få alla att uppgradera, dvs total konsensus och ingen permanent split. Har för mig att denna skedde i november och att värdet efter ett tag fick en liten svag uppgång när det blev tydligt att uppgraderingen hade löst problemet.

Under tiden har Ethereum Classic valt att gå sin egen väg på många punkter nu. Det håller på att bli ett projekt som allt mer divergerar från Ethereum. De vill framförallt välja en annan väg på 2 intressanta punkter. De vill inte tvingas byta från Proof of Work i nuläget och de vill införa en annan policy för valutamängden och införa ett tak framöver, troligen via en halveringsmodell för rewards likt Bitcoin. För att lösa just det första problemet och desarmera "the difficulty time bomb" så rullade de ut uppgraderingen "DieHard" i januari i år som krävde en hard fork. Men samma sak här, med ordentlig information i bägge riktningar var det inget problem att nå 100% konsensus här. Alla ville uppenbarligen bli av med bomben (för stunden iaf). Ingen direkt synlig effekt på ETC-priset heller vad jag minns. Väl annonserad så är det nog så priset påverkas av detta, dvs inte alls.

Så slutsats (med reservation för fel i mindre detaljer ovan, jag plockar ur minnet nu). Oavsett vad man tycker om projekten, så står jag på mig. De är utmärkta studieobjekt på skillnaden mellan "full consensus hard forks" (100%) och "contentious hard fork" (ej 100%).
Senast redigerad av kjellbrel 2017-05-26 kl. 21:44.
Citera
2017-05-26, 23:42
Medlem
Citat:
Kan vi inte lägga ner politiken nu när en uppgörelse ligger på bordet? Förhoppningsvis så får vi en HF för sista gången om 6 månader.
Ska Bitcoin begränsas till 2 MB per block i all framtid menar du?
Frågan jag svarade på är om vi inte hamnar i samma situation igen om även 2 MB per block fylls upp och svaret är ju såklart Ja. Varför är det "politiskt"? Är det inte politiskt att försöka tysta detta när någon frågar?
Citera
2017-05-27, 00:00
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Ska Bitcoin begränsas till 2 MB per block i all framtid menar du?
Frågan jag svarade på är om vi inte hamnar i samma situation igen om även 2 MB per block fylls upp och svaret är ju såklart Ja. Varför är det "politiskt"? Är det inte politiskt att försöka tysta detta när någon frågar?

2 MB räcker gott och väl om man skalar upp med fler lager som LN osv. Uttryckte bara en önskan om att få slippa BU vs SegWit grälet på flashback då det börjar bli tröttsamt.
Citera
2017-05-27, 01:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Dåligt skulle jag inte vilja säga att det gått de senaste 2 dygnen då det hade rekord den 25:e klockan 16:15. Däremot svänger det mycket för att det gick upp enormt på väldigt kort tid, rätt standard när det gäller btc. Jag valde att sälja av lite vid 2700 för att köpa billigare när det gick ner. En enkel regel med BTC är att om det stiger "för mycket" väldigt snabbt kommer det droppa för att stabiliseras någonstans emellan senare.

Tack för tipset det ska jag tänka på framöver, köpte precis en liten klump så man får ha is i magen.
Citera
2017-05-27, 13:42
Medlem
Ny till Bitcoin, någon som vet varför skillnaden mellan köp priset är så stort om man kollar på LocalBitcoins och vad BTC's ligger på när man kollar tex BitcoinWisdom? Drygt 2000 SEK dyrare per Bitcoin att köpa på LocalBitcoins än vad dem är värda, försöker man sälja dem på LocalBitcoins får man dock betydligt lägre än vad dem är värd på BitcoinWisdom, normalt att det är så här?
Citera
2017-05-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Någon som vet varför btc gått så dåligt två dygn i rad?

Enbart nyfiken inge gråt.

Det är sånt man får räkna med. Där finns ingen egentlig fundamenta bakom bitcoins. Du kan varken köpa mat, kläder eller betala din bostad med bitcoins, utan det är egentligen en helt värdelös valuta, förutom att man lever på hoppet att det ska bli något stort. Det kan gå ner till noll, eller så kan det bli värt miljoner. Jag köpte mina bitcoins när det var som absolut dyrast 2013, kort därefter föll de till 1/5 så mycket och det är först nyligen det har blivit en vinst av det. Om det går lika illa denna gången så kan det falla med en faktor 5 igen, eller mer/mindre. Jag kan iaf inte se hur man kan göra någon analys av om 2000 usd /bitcoin är billigt eller dyrt, vad skulle man grunda en sån analys på? Det enda man kan fundera på är om man tror att intresset och användningsområdena kommer bli större.
Citera
2017-05-27, 14:52
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Varför citerar du mig när du inte ens kan ha läst vad jag skrev?
Anledningen är för att jag har hört att de andra valutorna är bättre lämpade för handel. Bitcoin kan dock användas som betalning av tjänster, men du kommer troligtvis inte handla med bitcoin i affären.
Troligen vill de hitta en valuta som håller sig stabil. Just kring tekniken kan jag verkligen inte, men intresset för att lansera detta är jag starkt för och brinner för att det ska fungera i affärer.
Det som borde satsas på är att göra det så smidigt som möjligt.
Jag tänker mig festivaler, event osv är detta väldigt bra. Tyvärr är det snabbt inpå sommaren, men jag tror verkligen att till nästa sommar så kommer detta slå igenom.
Citera
2017-05-27, 15:03
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Anledningen är för att jag har hört att de andra valutorna är bättre lämpade för handel.
Blir lite svår att bemöta dig, när det bara är något du hört och inget du vet något om. Att Bitcoin är volatilt beror på att ekonomin fortfarande är så liten. Handla i affären kommer fungera utmärkt när LN aktiveras.
Senast redigerad av DigiFlax 2017-05-27 kl. 15:06.
Citera
2017-05-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du kan varken köpa mat, kläder eller betala din bostad med bitcoins, utan det är egentligen en helt värdelös valuta
Jag har själv köpt mat, kläder och hotellrum för Bitcoin så det är absolut inte en helt värdelös valuta. Det uppskattas att över hundra tusen butiker accepterar Bitcoin.
Däremot håller jag med om att den största anledningen till värdeökningen är p.g.a. spekulation.
Citera
2017-05-28, 00:17
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ny till Bitcoin, någon som vet varför skillnaden mellan köp priset är så stort om man kollar på LocalBitcoins och vad BTC's ligger på när man kollar tex BitcoinWisdom? Drygt 2000 SEK dyrare per Bitcoin att köpa på LocalBitcoins än vad dem är värda, försöker man sälja dem på LocalBitcoins får man dock betydligt lägre än vad dem är värd på BitcoinWisdom, normalt att det är så här?

Localbitcoins är ovanligt dyra, för egentligen köper man av personer där, som i sin tur betalar en viss avgift till Localbitcoins. Det finns bättre sidor.
Citera
2017-05-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Någon som vet varför btc gått så dåligt två dygn i rad?

Enbart nyfiken inge gråt.

Dåligt är en definitionsfråga, har ju varit världens raket en period innan helgen. Min första tanke är att det är pga vanliga vinsthemtagningar. Precis som i aktier och andra investeringar så kommer ju folk vilja sälja om det går upp mycket på kort tid för att säkra sin vinst och då får vi ett ökat utbud under korta perioder. Var själv skeptisk om jag skulle handla redan runt ~2100 USD då det hade gått väl fort senaste tiden.
Citera
2017-05-28, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Localbitcoins är ovanligt dyra, för egentligen köper man av personer där, som i sin tur betalar en viss avgift till Localbitcoins. Det finns bättre sidor.

Vilka sidor då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in