2017-05-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Bitcoin är kryptovalutornas guldstandard. Så köper du det så kan du fritt spekulera i valfri kryptovaluta. Skulle dock starkt avråda dig från att spekulera i altcoins det närmsta halvåret. Men dina pengar, du gör som du vill.

Lärt mig en massa senaste dagarna men som relativt ny inom området så måste jag ju så klart fråga fler nybörjarfrågor;
1. varför du tror att närmsta halvåret är oroligt mer än att det uppenbart har varit och lär fortsätta vara volatilt?
2. Hur påverkar den s.k hardfork som kommer priset/handeln? (Förstått det som att HF är det som kommer hända inom 6 månader)
3. Blir det två typer av Bitcoins då och finns det något datum för det?

Tackar ödmjukast för svaren
Senast redigerad av Planetary. 2017-05-26 kl. 10:51.
Citera
2017-05-26, 12:05
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planetary.
Lärt mig en massa senaste dagarna men som relativt ny inom området så måste jag ju så klart fråga fler nybörjarfrågor;
1. varför du tror att närmsta halvåret är oroligt mer än att det uppenbart har varit och lär fortsätta vara volatilt?
2. Hur påverkar den s.k hardfork som kommer priset/handeln? (Förstått det som att HF är det som kommer hända inom 6 månader)

Vet inte vad detta kommer från? Det finns ju hur många intressanta altcoins som helst att spekulera i. Minereum är ett nytt "sätt" att mina på och om jag får gissa så kommer den att explodera om inte allt för lång framtid pga dess begränsade volym.

edit* skulle såklart fått med DigiFlax inlägg också.. aja :P
Senast redigerad av Sikkan 2017-05-26 kl. 12:11.
Citera
2017-05-26, 13:28
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planetary.

1. För att det ligger en överenskommelse på bordet om hur Bitcoin ska skala upp. Om det genomförs som planerat så kommer behovet/intresset för altcoins att svalna. Endast ett fåtal altcoins kommer att överleva och jag tvivlar på att du som ny inom kryptovalutor kan positionera dig väl inför något sådant. 99% av alla altcoins har inga verkliga användningsområden, utan handlar bara om att sälja vidare till en större idiot.
2. En framgångsrik HF påverkar priset negativt och en misslyckad HF (chain split) påverkar priset negativt. Det ligger dock i alla aktörers intresse att det blir framgångsrikt.
3. Bara om du får en chain split. Finns inget exakt datum just nu, men i god tid innan så kommer man att veta vilket block forken sker vid.

Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Det finns ju hur många intressanta altcoins som helst att spekulera i.
Nej det gör det inte. De flesta kommer snart att vara värdelösa. Saker går i cykler och upprepar sig. Vi har varit här förut, men de som är nya i gamet ser inte mönstrena upprepa sig. Nu är ett bra tillfälle att plocka hem lite vinst om du sitter på en massa altcoins.
Senast redigerad av DigiFlax 2017-05-26 kl. 13:37.
Citera
2017-05-26, 14:57
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
En framgångsrik HF påverkar priset negativ.
En "framgångsrik hard fork" innebär i praktiken närmare 100% konsensus över en uppgradering av regelverket, som alla därmed anser är en förbättring av systemet.

Det enda som skulle kunna påverka priset negativt i detta läge är oro och allmän okunskap om hard forks, men det lär bli extremt kortvarigt.

Det finns ett flertal helt okontroversiella hard forks i olika system som gått de flesta förbi och inte haft minsta negativ effekt på värdet. Oftast för att de istället har haft positiv effekt på värdet, då systemet har förbättrats. Både Ethereum och Ethereum Classic exempelvis har gjort detta i höstas respektive vintras. Ethereum förbättrade skydd mot spam transactions och Classic sköt systemets regel för difficulty time bomb (sök på Ethereum Ice Age om man undrar vad detta är) på framtiden.
Citera
2017-05-26, 15:39
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
En "framgångsrik hard fork" innebär i praktiken närmare 100% konsensus över en uppgradering av regelverket, som alla därmed anser är en förbättring av systemet.

En framgångsrik HF påverkar såklart priset positivt. Skrev fel där.

Citat:
Det finns ett flertal helt okontroversiella hard forks i olika system som gått de flesta förbi och inte haft minsta negativ effekt på värdet. Oftast för att de istället har haft positiv effekt på värdet, då systemet har förbättrats. Både Ethereum och Ethereum Classic exempelvis har gjort detta i höstas respektive vintras.

Chain splitten som skapade Ethereum Classic är den mest misslyckade hardforken någonsin. Skapade oenighet om huruvida blockkedjan ska vara oföränderlig och är ett sår de alltid kommer att få bära med sig. Att då ta dessa forkar som exempel på lyckade HF's känns lite patetiskt.
Senast redigerad av DigiFlax 2017-05-26 kl. 15:48.
Citera
2017-05-26, 17:08
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Bitcoin kommer inte att bli för dyrt att köpa. Just nu kostar 1 BTC 16 000kr, men har åtta decimaler. Så minsta enheten satoshi kostar bara 0,00016kr. Så priset skulle behöva öka till hundra miljoner kroner per bitcoin innan det börjar bli en opraktisk valuta. Att altcoins ökat i värde på senaste tiden beror till största delen på att den stagnerade skalningsdebatten inom bitcoin lett till att folk börjat diversifiera.

Det stora orosmolnet är vad som händer när aktiveringsperioden för SegWit löper ut om 25,5k block (177 dagar). Folk sitter och spekulerar på de mest märkliga sätten här, men ignorerar fundamenten.
Redan idag kostar myntet över 20.000 kr och i slutet av sommaren kommer det vara värt minst 30.000 kr.
Det kommer att användas andra betalningsmedel än bitcoin pga bitcoin är för dålig att använda som valuta.
Citera
2017-05-26, 17:36
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Redan idag kostar myntet över 20.000 kr och i slutet av sommaren kommer det vara värt minst 30.000 kr.
Det kommer att användas andra betalningsmedel än bitcoin pga bitcoin är för dålig att använda som valuta.

Varför citerar du mig när du inte ens kan ha läst vad jag skrev?
Citera
2017-05-26, 18:32
Medlem
Tack, har lärt mig mycket pga av er.

Har en till nybörjarfråga, jag skapade nyss ett konto i coinbase men jag vill inte köpa bitcoins genom mitt kontokort/kreditkort. Är det möjligt att jag köper via swish i en annan sida som t.ex. bt.cx och få dem i min coinbase wallet?
Det står även att jag ska ladda upp en bild på mitt ID till coinbase, är det ett måste?
Citera
2017-05-26, 19:27
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Chain splitten som skapade Ethereum Classic är den mest misslyckade hardforken någonsin. Skapade oenighet om huruvida blockkedjan ska vara oföränderlig och är ett sår de alltid kommer att få bära med sig. Att då ta dessa forkar som exempel på lyckade HF's känns lite patetiskt.
Suck!

Läs mitt inlägg igen, tack! Jag har överhuvudtaget inte nämnt den händelsen i inlägget du citerade. Mitt inlägg handlade om 2 helt andra hard forks (utan problem med konsensus) flera månader efter den händelsen.
Citera
2017-05-26, 19:38
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Suck!

Läs mitt inlägg igen, tack! Jag har överhuvudtaget inte nämnt den händelsen i inlägget du citerade. Mitt inlägg handlade om 2 helt andra hard forks (utan problem med konsensus) flera månader efter den händelsen.

Jag förstod vad du menade. Ethereum fick en chain split och några månader senare lyckades de var för sig med varsin HF. Wow, vilken jävla bedrift att de inte splittade igen och blev fyra Ethereum forks. Lysande exempel!
Citera
2017-05-26, 20:54
Avslutad
Någon som vet varför btc gått så dåligt två dygn i rad?

Enbart nyfiken inge gråt.
Citera
2017-05-26, 21:37
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Någon som vet varför btc gått så dåligt två dygn i rad?

Enbart nyfiken inge gråt.
Dåligt skulle jag inte vilja säga att det gått de senaste 2 dygnen då det hade rekord den 25:e klockan 16:15. Däremot svänger det mycket för att det gick upp enormt på väldigt kort tid, rätt standard när det gäller btc. Jag valde att sälja av lite vid 2700 för att köpa billigare när det gick ner. En enkel regel med BTC är att om det stiger "för mycket" väldigt snabbt kommer det droppa för att stabiliseras någonstans emellan senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in