2017-05-25, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
SAMTLIGA komponenter i ett styrsystem är dyrare än att inte ha några komponenter överhuvudtaget, dvs inget styrsystem. Nyckelordet här är DYRARE. Hur svårt kan det vara att greppa det?

Hur mycket dyrare?`Vilka komponenter?`Enligt skunken för dyrt att massproducera.......
Citera
2017-05-25, 22:25
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Hur mycket dyrare?`Vilka komponenter?`Enligt skunken för dyrt att massproducera.......

Sa Skunkjobb det?
Låt oss se

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Mer avancerade och större robotar med styrsystem har de nog inte råd att tillverka i sådana antal.

Om vi tar ett räkneexempel för svagbegåvade exiliranier då.
Du har 10.000 rial att producera raketer för.
1 "dum" raket kostar 1000 rial att producera och du får då 10 st raketer.
1 "dum" raket för 1000 rial PLUS ett styrsystem som kostar 100 rial att producera gör att du "bara" får 9 raketer med styrsystem + lite småslantar över till opium att röka på fredagskvällen och då har vi inte ens börjat kompensera för ökad storlek och vikt på den dumma raketen för att få plats med styrsystem och sensorer.

9 st är mindre än 10 st. Eller hur?

Förstår du FORTFARANDE inte vad Skunkjobb ville ha sagt?
Citera
2017-05-25, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Sa Skunkjobb det?
Låt oss se

Om vi tar ett räkneexempel för svagbegåvade exiliranier då.
Du har 10.000 rial att producera raketer för.
1 "dum" raket kostar 1000 rial att producera och du får då 10 st raketer.
1 "dum" raket för 1000 rial PLUS ett styrsystem som kostar 100 rial att producera gör att du "bara" får 9 raketer med styrsystem + lite småslantar över till opium att röka på fredagskvällen och då har vi inte ens börjat kompensera för ökad storlek och vikt på den dumma raketen för att få plats med styrsystem och sensorer.

9 st är mindre än 10 st. Eller hur?

Förstår du FORTFARANDE inte vad Skunkjobb ville ha sagt?

Hans mening;

Citat:
Qassam-raketerna eller liknande så kan Iran säkert massproducera sådana i tusental till sina kompisar. Mer avancerade och större robotar med styrsystem har de nog inte råd att tillverka i sådana antal.

Så enligt dig är 10 massproduktion men 9 "inte i sådana antal".

Noll läsförståelse.
Citera
2017-05-25, 22:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Exakt vad är dyrt? Ange komponent (om du kan).
Men ditt hjärndöda helvete En Qassamraket kostar under 10 000 kr och tar några få timmar att tillverka* med primitiva hjälpmedel, jag har själv ingredienserna till bränslet i källaren och köket.

Tala om vad de billigaste styrda robotarna kostar eller håll din korkade käft stängd.

*Källa http://www.spiegel.de/international/world/graveyard-shift-for-islamic-jihad-a-visit-to-a-gaza-rocket-factory-a-531578.html
Citera
2017-05-25, 22:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Hans mening;

Så enligt dig är 10 massproduktion men 9 "inte i sådana antal".

Noll läsförståelse.
Idiot Bara avhåll du dig från att kommentera andras läsförståelse några år till tills du blivit vuxen.
Citera
2017-05-25, 23:56
Bannlyst
Varför vill ni inte svara på frågan? skunken skrev:

Citat:
Qassam-raketerna eller liknande så kan Iran säkert massproducera sådana i tusental till sina kompisar. Mer avancerade och större robotar med styrsystem har de nog inte råd att tillverka i sådana antal.

Vad är det som är dyrt med styrsystem? Försöker ni dölja att ni är hjärndöda? Vad är det som är dyrt öht?
Citera
2017-05-26, 00:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Vad är det som är dyrt med styrsystem? Försöker ni dölja att ni är hjärndöda? Vad är det som är dyrt öht?
Om du hade klarat av att läsa en hel mening så hade du sett att jag skrev "Mer avancerade och större robotar med styrsystem", alltså inte bara styrsystemet som skiljer. Jag är fullständigt ointresserad av vilka löjliga påhitt ā la "man kan ju ha ett gummiband istället för katapultstol" som du tänker kräkas ut om jag nämner vilka delar som behövs för att styra en robot och det är därför jag frågar dig vad den billigaste roboten kostar idag. Du har fått kostnaden för en Qassamraket, ta nu fram vad en riktig lågprisrobot kostar så kan vi jämföra.

Vad du tror att du själv skulle kunna fixa med salpeter, socker, spirorör och radiostyrning från Hobbex skiter jag fullständigt i, det är inte den verkligheten vi lever i, inte här och inte i Iran heller. Fram med priset på något som existerar eller håll din persiska käft stängd.
Citera
2017-05-26, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du hade klarat av att läsa en hel mening så hade du sett att jag skrev "Mer avancerade och större robotar med styrsystem", alltså inte bara styrsystemet som skiljer. Jag är fullständigt ointresserad av vilka löjliga påhitt ā la "man kan ju ha ett gummiband istället för katapultstol" som du tänker kräkas ut om jag nämner vilka delar som behövs för att styra en robot och det är därför jag frågar dig vad den billigaste roboten kostar idag. Du har fått kostnaden för en Qassamraket, ta nu fram vad en riktig lågprisrobot kostar så kan vi jämföra.

Vad du tror att du själv skulle kunna fixa med salpeter, socker, spirorör och radiostyrning från Hobbex skiter jag fullständigt i, det är inte den verkligheten vi lever i, inte här och inte i Iran heller. Fram med priset på något som existerar eller håll din persiska käft stängd.

Det var du som skrev att det var dyrt så du får förklara vad som är dyrt. Vilken komponent? Du skriver bara en massa skit....
Citera
2017-05-26, 09:57
Medlem
Citat:

Det behövs typ 100 som dig för att försöka få ihop programvaran till ett styrsystem. Och eftersom programutveckling inte skalar så att man bara kan 10-dubbla mängden folk om det är ett 10 gånger större projekt så kommer 100 av dig ändå att misslyckas fast till 100-dubbla arbetskostnaden.

Någonstans på vägen måste man bygga eller köpa kretskort. Kostar pengar.

Fylla med sensorer - kostar pengar. Och går inte bygga sensorer själva utan måste köpas.

Skriva program som bearbetar sensordata - kostar pengar. Extra så att testa att programmet fungerar eftersom man då måste göra en massa uppskjutningar. Och om uppskjutningen misslyckas måste man ha dyr datalogger som överlever kraschen för att analysera vad som gick fel - dyrt.

Civila GPS:er har spärrar i sig som begränsar max hastighet, max höjd, max acceleration och max steg som de får supporta - bara för att de inte skall kunna användas av hobbyister till att bygga missiler.

Sedan är ett styrsystem inte meningsfullt om inte din robot kan svänga - så måste kunna vrida på raketdysor eller vrida på fenor - dyrt och tungt.

Elektroniken måste ha ström - batteri kostar vikt och måste hållas laddat. Och svårt att bygga batterier själva.

Om inte roder/motorer vrids med elektriskt drivna motorer (som kostar pengar och vikt) så måste man t ex utöka med hydraulik. Nya pengar och vikt. Och hydrauliken måste få sitt tryck någonstans i från - kostar pengar och vikt.

Hur testar man att den hopbyggda makapären fungerar? Att alla kablar och komponenter sitter där och inte vibrerar loss? Att rodren rör sig åt rätt håll så man inte polvänt någon kabel?

Den ökade vikten och storleken för att kunna vrida fenor eller motordysor innebär större robot. Som i sin tur behöver större mängd bränsle och kraftigare motor mm. Färre robotar går att transportera på en lastbil. Fler lastbilar går åt för att transportera bränslet till produktionen. Mer pengar för att köpa eller importera kemikalierna för att tillverka bränslet. Mer tid eller mer utrymme och folk för att tillverka bränslet.

Du hoppar mellan trådar och postar totala mupp-kommentarer. Det är i det närmaste omöjligt att räkna ut hur du kan ha så väldigt svårt att förstå nästan vad som helst som skrivs. Verkar vara teflonbehandlad hjärna där alla former av fakta direkt halkar av. Och ditt nästa steg blir då alltid att påstå att resten av världen inte förstår.
Citera
2017-05-26, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det behövs typ 100 som dig för att försöka få ihop programvaran till ett styrsystem. Och eftersom programutveckling inte skalar så att man bara kan 10-dubbla mängden folk om det är ett 10 gånger större projekt så kommer 100 av dig ändå att misslyckas fast till 100-dubbla arbetskostnaden.

Någonstans på vägen måste man bygga eller köpa kretskort. Kostar pengar.

Fylla med sensorer - kostar pengar. Och går inte bygga sensorer själva utan måste köpas.

Skriva program som bearbetar sensordata - kostar pengar. Extra så att testa att programmet fungerar eftersom man då måste göra en massa uppskjutningar. Och om uppskjutningen misslyckas måste man ha dyr datalogger som överlever kraschen för att analysera vad som gick fel - dyrt.

Civila GPS:er har spärrar i sig som begränsar max hastighet, max höjd, max acceleration och max steg som de får supporta - bara för att de inte skall kunna användas av hobbyister till att bygga missiler.

Sedan är ett styrsystem inte meningsfullt om inte din robot kan svänga - så måste kunna vrida på raketdysor eller vrida på fenor - dyrt och tungt.

Elektroniken måste ha ström - batteri kostar vikt och måste hållas laddat. Och svårt att bygga batterier själva.

Om inte roder/motorer vrids med elektriskt drivna motorer (som kostar pengar och vikt) så måste man t ex utöka med hydraulik. Nya pengar och vikt. Och hydrauliken måste få sitt tryck någonstans i från - kostar pengar och vikt.

Hur testar man att den hopbyggda makapären fungerar? Att alla kablar och komponenter sitter där och inte vibrerar loss? Att rodren rör sig åt rätt håll så man inte polvänt någon kabel?

Den ökade vikten och storleken för att kunna vrida fenor eller motordysor innebär större robot. Som i sin tur behöver större mängd bränsle och kraftigare motor mm. Färre robotar går att transportera på en lastbil. Fler lastbilar går åt för att transportera bränslet till produktionen. Mer pengar för att köpa eller importera kemikalierna för att tillverka bränslet. Mer tid eller mer utrymme och folk för att tillverka bränslet.

Du hoppar mellan trådar och postar totala mupp-kommentarer. Det är i det närmaste omöjligt att räkna ut hur du kan ha så väldigt svårt att förstå nästan vad som helst som skrivs. Verkar vara teflonbehandlad hjärna där alla former av fakta direkt halkar av. Och ditt nästa steg blir då alltid att påstå att resten av världen inte förstår.

Jag skrev inte att det var gratis bara att inget är så dyrt att det kan hindra en nation att massproducera. Inget av det du nämner ändrar min uppfattning.

Kretskort är dyrt va?
Citera
2017-05-26, 15:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det var du som skrev att det var dyrt så du får förklara vad som är dyrt. Vilken komponent? Du skriver bara en massa skit....
Som jag sa så är jag fullkomligt ointresserad av den patetiska uträkning som du är ute efter att göra om jag börjar rabbla delsystem som krävs för att styra en robot. Då är det bättre att se vad robotar kostar i verkligheten men det var tydligen för svårt för dig att svara på.
Citera
2017-05-26, 19:48
Medlem
Citat:
Snälla, försök förstå att en quassam-raket är snorbillig jämfört med en riktig robot med styrsystem. Någon som kan framställa tusentals quassam-raketer kan inte framställa "lite färre" robotar med fungerande styrsystem utan väldigt mycket färre, för samma kostnad, även om kompetensen skulle finnas.

Quassam-raketer är så simpla att privatpersoner kan både utveckla och bygga en. Riktiga robotar är så komplicerade att de tar åratal av hela industrier att utveckla. Komponentkostnaderna efter utveckling är också snordyrt jämfört med ballast+bränsle och vapendel, de två "huvudkomponenterna" i en simpel quassam-raket. Förstår du skillnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in