Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-25, 22:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om inte åklagaren har massor med indicier eller bevis för att hon dödandes, är han en planta och ett stort skämt! "Yttre våld" kan vara en förklaring till hans uttalande, och då är det ganska klart att någon dödat, dräpt Tova. Men, hur kan fallskador från ett ras i en trappa se ut? Kan dom likna "yttre våld", då är åklagaren ute på rejäl svajig mark.

Vad gäller nästa sak, flytta och gömma en död person, är det inte lika allvarligt juridiskt, men rent mänskligt riktigt obehagligt. Man måste skilja på juridiken och upplevd känsla.

Det var många som ondgjorde sig över Christer Sammens när han på ett liknande sätt uttalade sig i fallet med dubbelmordet i Hudiksvall. Men se - han hade fog för sina uttalanden :-)
Jag har stor respekt för herr Sammens.

(FB) Dubbelmord på Kjell List och Vanja Nilsson vid Råbosjön Hudiksvall kommun 2016-12-22
Citera
2017-05-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det stämmer känns det fruktansvärt.
Tror inte att det är så vanligt med denna typ av våld vid kvinnomisshandel, men kan ha fel.
Dessutom tänker jag på vad åklagaren sagt i intervjuerna angående vapen.
Från Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/anhorig-till-tovas-ex-befarar-det-varsta/
Jag tycker att kniv är ett vapen. Kan åklagaren syfta ändå på en kniv när han säger: inte vapen i den bemärkelsen att det är ett skjutvapen...?

Även en kommentar på tråden från Kajsa73 (#5500) sedan tidigare. Då blir det flera som bekräftar att kroppen varit ganska illa tilltygad:
" Det jag har hört från en bekant till familjen, är att kroppen varit ganska illa tilltygad..."

(FB) Misstänkt mord på Tova Moberg, 19, från Njutånger hittad död 2017-05-16

Om det stämmer med att halsen ska ha varit avskuren, känns det ännu bisarrare om MGM skulle sova efter dådet. Kanske han i så fall blivit chockad över vad han gjort, och blivit handlingsförlamad.

Ber om ursäkt från början har inte riktigt förstått hur man citerar.

Jag är tillbaka till det jag skrev innan om hur MBM kunde ha tid att göra allt själv och att han kanske fick hjälp....
Om det nu skulle stämma om hur dåligt tilltygad BO kropp var så behövde han tid för att röja undan bevis.

Tänkte också att om han blev chockad efteråt så kanske han lämnade kvar henne där och åkte iväg för att kanske hämta någon som hjälpte honom eller för att berätta för någon vad som hade hänt som sen hjälpte honom. Eller kanske rent av åkte den personen tillbaka själv och gömde kroppen och röjde undan och därför säger MBM att han inte vet vad som har hänt med Tova.....
Bara spekulationer ifrån min sida
Citera
2017-05-25, 23:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crisnic
Ber om ursäkt från början har inte riktigt förstått hur man citerar.

Jag är tillbaka till det jag skrev innan om hur MBM kunde ha tid att göra allt själv och att han kanske fick hjälp....
Om det nu skulle stämma om hur dåligt tilltygad BO kropp var så behövde han tid för att röja undan bevis.

Tänkte också att om han blev chockad efteråt så kanske han lämnade kvar henne där och åkte iväg för att kanske hämta någon som hjälpte honom eller för att berätta för någon vad som hade hänt som sen hjälpte honom. Eller kanske rent av åkte den personen tillbaka själv och gömde kroppen och röjde undan och därför säger MBM att han inte vet vad som har hänt med Tova.....
Bara spekulationer ifrån min sida

Nu vet vi ju inte om det är sant att halsen blivit avskuren. Rykten kan sprida sig snabbt t om i ett hem för att någon uttryckt sig luddigt.
Man blir lätt lite upprörd och snart är det yxor som det spekuleras om.
Men en sak som du tar upp skulle kunna stämma. De timmar då en del spekulerat i att MGM sov, kunde istället ägnats åt planering och städning av brottsplatsen.
Skulle det stämma, då finns det ett slags "vapen" som MGM behövt göra sig av med.
Citera
2017-05-25, 23:40
Medlem
Citat:
Nu vet vi ju inte om det är sant att halsen blivit avskuren. Rykten kan sprida sig snabbt t om i ett hem för att någon uttryckt sig luddigt.
Man blir lätt lite upprörd och snart är det yxor som det spekuleras om.
Men en sak som du tar upp skulle kunna stämma. De timmar då en del spekulerat i att MGM sov, kunde istället ägnats åt planering och städning av brottsplatsen.
Skulle det stämma, då finns det ett slags "vapen" som MGM behövt göra sig av med.

Jag tänkte inte så mycket på att halsen blivit avskuren utan att kroppen var ordentligt tilltygad .

Jag tror inte MGM gick och la sig efteråt, det skulle inte stämma riktigt. Man vet inte hur länge man sover efter tagit alkohol och /eller droger och skulle han ha hunnit med en "tupplur" inom de få timmarna ?
Citera
2017-05-26, 00:04
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crisnic
Jag tror inte MGM gick och la sig efteråt, det skulle inte stämma riktigt. Man vet inte hur länge man sover efter tagit alkohol och /eller droger och skulle han ha hunnit med en "tupplur" inom de få timmarna ?

Jag tror inte heller att han "gick och la sig", men det är en möjlighet att han däckade på valfri plats. Nu när det misstänkta våldet möjligtvis har eskalerat känns det mindre troligt att han däckade vilket jag ändå har sett som en möjlighet tidigare. Innan tänkte jag att han kan ha misshandlat henne utan att inse allvaret och därför gjort något annat i någon timme för att sen inse att hon inte kom tillbaka in i huset(eller något) och då märker att hon är död.

Kan han vara så korkad att han har informationssökt på internet hur han ska hantera situationen? Har svårt att tänka mig det, men det skulle kunna ta lite tid annars. Eller åkt till bensinmack för att inhandla rengöringsmedel? Jag tror inget av detta, men vad finns det för möjligheter till hur tiden har spenderats annat än sova och städa?
Citera
2017-05-26, 03:14
Medlem
Angående Benzo så ger de i nästan alla fall halucinationer , minnesbortfall eller förvridna minnen. Beror så klart på mängd och längd på användandet. Går man på Benzo en längre tid måste man ta mer för att känna av det. Blanda in alkohol i användandet så förstärks det i nästan alla fall och spårar ur. De som säger annat har använt för lite eller inte använt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Nej, ingen skarp dialekt runt norrlandstrakten.
Då är du inte från norrland då. Sluta gissa. Det låter mer som dialekten de har runt Iggesund mm fast light.
Citera
2017-05-26, 03:53
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakbanan
Angående Benzo så ger de i nästan alla fall halucinationer , minnesbortfall eller förvridna minnen. Beror så klart på mängd och längd på användandet. Går man på Benzo en längre tid måste man ta mer för att känna av det. Blanda in alkohol i användandet så förstärks det i nästan alla fall och spårar ur. De som säger annat har använt för lite eller inte använt alls.
[...]
Snälla, gör inte detta till en trådsanning!

Benso och i samband med alkohol KAN ge ovanstående "biverkningar".
Det vanligaste är dock att INTE detta sker.

Ja, jag vet vad jag pratar om. Har du egen erfarenhet eller tar du någon annans ord för "sanning"?

Dessutom är det rena spekulationer (vilket självklart är tillåtet) att MGM använt detta. Mig veterligen har ingen bekräftat detta.
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-05-26 kl. 04:11.
Citera
2017-05-26, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Ja, jag vet vad jag pratar om. Har du egen erfarenhet eller tar du någon annans ord för "sanning"?

Dessutom är det rena spekulationer (vilket självklart är tillåtet) att MGM använt detta. Mig veterligen har ingen bekräftat detta.

Det är inget mindre trådsanning än det du skriver.
Det är mixen med alkohol och blandat annat som ger dessa symptom.
Egen erfarenhet under långt tid pga olika orsaker , man tappar verklghetsuppfattning.
Det vanligaste att det inte sker , ja läs mitt inlägg , då beror de på för liten eller kortvarig mängd.
Lägg till hyffsat stort intag av alokohol och du kan flippa ganska rejält.
Pillertrillare gör det tillsammans med alkohol och blir höga/flippar.

Trådsanning , vad har du för belägg?
Är ju en av de vanligaste medicinska drogerna att blanda med alkohol.
Bara för att du TROR en sak behöver de inte betyda något utan erfarenhet.

Att MGM skulle hållit på , det vet vi ju inte ännu. Jag tror på nån form av droger för att annars skulle han inte kunnat flippa ur , kan vara andra droger. Cannabis är inkörsporten till alla andra droger så ungdommar inte tycker det är farligt.
Senast redigerad av Rakbanan 2017-05-26 kl. 05:26.
Citera
2017-05-26, 06:12
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Vill gärna hålla med dig i det du skriver. Hade MGM sett små gröna män så hade nog Tova kunnat bryta sig fri.
Fupen kommer ju långt fram i tiden från nu men får vi nog svaret.

Mord alt. dråp är inte så ofta något som bara händer. Det kan vara en impulsiv handling och sedan brann det till ännu mer i GM´s inre väsen. Vill absolut inte försvara den som bragt Tova om livet men vi ska inte bli förvånade om GM inte är en fullblods flashbacksknarkarrasist. För bygden är detta en tragedi av stora mått. Det är nu så viktigt att förundersökningen flyter på bra och man kan binda bevis på både gärning graden av likgiltighet inför en annan människas levnad.

Nånting gick åt helvete fel och det är hemskt beklagligt. Det där om evt. tillhygge kommer också att kunna visa råheten på denna tragedi. De två från häktet släppta personerna som blev kapitalt manglade av Facebookhat har nog funderat mer än en gång hur de skulle kunna ha agerat annorlunda den aktuella kvällen/natten.
Även när det mest tragiska eller mest traumatiska ägt rum så bör man sansa sig och vara polisen behjälplig om man har uppgifter som kan vara av värde.

Såg inte så mycket av hatet på Jimmys och Fredriks Facebooksidor men där borde ju även de som gav alibi till dessa två pojkar kunnat gått in och dementerat. Var det någon som såg några som försökte lugna ned hatet på Facebook?

Tovas familj ska givetvis behandlas med vördnad och respekt. Sorgeprocesser är unika och individuella men bedrövelsen, saknaden och frustrationen och fler faktorer spelar ju in. Tror däremot man har svårt att känna ett sådant genuint hat att man blir bättre till mods om människor i pereferien skapar mobbar fyllda med hat. Ni som befinner er en bit bort i pereferien en tid som denna. Låt visa vördnad för de av sorg drabbade mer än ni fokuserar på hatet mot den mest troliga förövaren. Honom (för det är nog en han) kan man längre fram i tiden utesluta och ignorera.

Tänk även att Jimmy och Fredrik -även de har förlorat en nära vän. De får brottas med sina jobbiga känslor och de frågar sig nån gång efter annan -hur kunde detta ske? De får kämpa med att förlika sig att deras vän troligtvis gjort exakt det man inte ska göra.

En sista sak. Föräldrar till ett barn som begår ett verdervärdigt brott lider nog de med utan att behöva nagelfaras av kreti och pleti som ofta påstår att de vet allt, har insyn i allt. De vet vid exakta tillfällen vilka som är på den goda sidan och vilka som är på den onda sidan. Det är bullshit. Det verkar bara finnas en gärningsman här och det ska mycket till om man vill att någon tyngd på en gärningsmans förälder ska falla.

Det är snart skolavslutning och många ses tillsammans för sista gången på ett tag. Att Tova fast än hon bor däruppe nu kommer att finnas med i det firande inför det stundande sommarlovet.

Det enda man kan hoppas på en sån här gång ät väl att någon som misshandlar andra människor illa får sig en tankeställare.

Jag fick både och gav en del stryk i min störda ungdom. Man får nästan kalla kårar när man tänker på det. Tänk dig att du ser din kombatant komma gåendes på en offentlig plats och din reptilhjärna säger åt dig att ta sats med din vänsternäve redan nedifrån marken får att till slut träffa ett vänsteröga som givetvis genast blir ett blårött virrvarr av där man nyss tydligt och klart såg ett öga. Min vänstra handled värkte i tre veckor. Vi hade bara idiotisk tur ofta när vi använde våra knytnävar och andledningarna kunde vara ytterligare en kugge i en kedja av händelser.

Ibland räckte det med att personen gick på fel skola. Det har varit och är mycket vi och dom när det kommer till olika skolor. Är du stor och stark och ofta klarar att reda ut varje situation och du slänger in lite övervåld bara för att du kan och den andre är "värd" det. Hans nesa över din dominans kanske gör så att han ger sig på evt. flickvän på kvällen.

Sup och ha roligt men lämna inte allt vett hemma.

Hoppas på en bra beskrivande och rättvis dom i detta fall. Ni i byn kan ju om det inte känns för kymigt fråga Tovas familj vid tillfällen om ni kan göra något för dem.
Citera
2017-05-26, 08:58
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Nej, tror inte att han lagt kroppen vid holmen. Tror nog att det är vid udden och båthuset eftersom det är där de verkat inrikta sina sökningar mest och pressen visar de bilderna. Man måste nästan vara på plats för att kunna se vilket ställe lämpar sig bäst. Tänker också att trots allt är ca 50 kg inte peanuts att bära, även om det bara är några hundra meter. Då kanske vägen lämpar sig bättre om man ska dra/släpa eller köra på kärra.
Det inslag som du pratar om från 16/5 kanske var tidigt i skede (vet inte vilket inslag, du har inte länkat i den posten). Reportern kanske inte har koll på var riktigt ännu. Då kanske han tror att det är vid holmen vi pratat om?

Det kan kännas väl magstarkt att sova (om det var det han gjorde) när man dödat någon. Eller nästan, man vet ju inte om hon avled direkt i anslutning till misshandeln. Vet förstås inte hur avtrubbad man blir av diverse blandningar (MGM).
Tror jag sagt det tidigare, man bär inte. Ett rep runt midjan och drar, knapp mödosamt om man är närmare dubbel vikt alternativt som tidigare nämnts, skottkärra, presenning, fyrhjuling. Finns många alternativ men man bär inte.
Citera
2017-05-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tror jag sagt det tidigare, man bär inte. Ett rep runt midjan och drar, knapp mödosamt om man är närmare dubbel vikt alternativt som tidigare nämnts, skottkärra, presenning, fyrhjuling. Finns många alternativ men man bär inte.

Håller med.

Man bär inte. Framför allt inte om det är nerförsbacke, och man dessutom är lite full/hög. Alltför vingligt. Mycket lättare att bara dra en kropp nedåt, eventuellt med hjälpmedel.
Citera
2017-05-26, 11:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Absolut. Det var det jag menade. Uttryckte mig slarvigt.

Min poäng var att det troligare att han tog vägen istället även om det var längre, på grund av att det gick lättare att frakta kroppen, eftersom han då kunde använda något hjälpmedel.
Citat:
Tänker också att trots allt är ca 50 kg inte peanuts att bära, även om det bara är några hundra meter. Då kanske vägen lämpar sig bättre om man ska dra/släpa eller köra på kärra.
Kan också vara så att det är lämpligare ställe att dumpa kroppen vid vägslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in