Citat:
Ursprungligen postat av
GeorgeHarrison
Ja, det r sannerligen ingen enkel situation. Delar din uppfattning dr men bda sidor gr givetvis fel och jag kan frst bda sidor men Palestina har mer legitimitet till landet i min mening. Jag r som sagt fr en tvstatslsning och att Israel slutar utvidga sitt territorium men att Palestina/arabvrlden mste lugna sig ocks.
Egentligen r det s komplicerat s det r ingen id att frska stta sig in i det hela men i alla fall.
Nja, du kanske Borde stta in dig lite mer, iaf s du slipper hvda felaktigheter som att Palestina har mer "legitimitet till landet",
Fr du svarade ju p Strix inlgg, dr han skrev om det ursprungliga FN-frslaget om en Tvstatslsning.
Det var araberna som frkastade den lsningen.
Istllet gick de till attack mot judarna fr att, enligt deras egna ord - "kasta ut judarna i havet."
och det var inte ens frsta gngen den arabiska populationen gtt till attack mot den judiska populationen. Redan vid den tiden var det en gammal historia.
och Nej, jag r vare sig arab-hatare eller Israel-lskare, utan jag utgr frn vad vi faktiskt vet.
Fr att frst det grundlggande i konflikten br vi g tillbaka till snderfallet av det ottomanska riket, och det maktvakuum som d uppstod.
Dvs det fanns egentligen inget "Palestina" d.
Utan p hela Levanten, i hela Mellanstern, fanns det istllet en vldig massa sm lokala hvdingadmen.
Tex Beduinhvdingar som behrskade en viss avgrnsad geografisk plats. Mellan dessa (som stndigt bekrigade varandra) fanns det Rvarhvdingar)liksom det fanns hvdingar och klanledare av olika religis tillhrighet.
Efter ottomanska rikets fall dk Europer upp och analyserade vilka maktstrukturer som fanns. De valde att tex stdja vissa beduinhvdingar. De erbjd dem att skapa Kungarike.
Tex p Arabiska halvn fanns det Flera beduinstammar som behrskade olika delar. Flera p Arabiska halvn (som med europeisk hjlp kunde skapa kungadmen och bilda nationer, i Saudiarabien, i Yemen, Frenade Arabemiraten, Qatar.
Irak var ocks en sdan Beduinhvding som fick bli kung.
Detta skriver jag eftersom det var p det sttet som de flesta av Mellanstern lnder skapades.
Jordanien (Israels granne) var en sdan Beduinhvding som helt enkelt tog makten och utropade kungadme.
Liksom i Syrien var det fanns en annan Beduinhvding.
Druserna i Libanon gjorde p sitt eget stt.
Men ... lgg nu mrke till att Palestinierna aldrig hade ngon sdan stark och mktig Beduinhvding.
Palestina var bara bestende av enkla bnder, iaf utanfr storstderna.
och i stderna var den arabiska makteliten djupt korrumperad, hade inte folkets std p ngot stt.
och Israelerna, judarna, de Sg ju vad som skedde runt omkring dem. De sg hur de lokala Beduinhvdingarna skapa sig sina egna lnder.
S de lokala judarna gjorde samma sak.
De var helt enkelt Fre de palestinska araberna.
De hade bttre sammanhllning och bttre vision.
De tog helt enkelt chansen nr den ppnade sig.
Precis som araberna i de omkringliggande nyblivna lnderna ocks gjorde.
Men de sk palestinierna var fr sen ute.
---
Det r i Det vi hittar konfliktens brjan.
Israel var allts frst ute med att ta makten och utropa eget land.
Det kunde inte araberna acceptera s de gick till attack p nytt.
Israelerna accepterade nd en Tvstatslsning.
De var villiga att ge araberna eget land. Men araberna ville inte.
Efter det har ju faktiskt araberna gtt till attack gng efter gng efter gng efter gng.
Inte bara inom landets grnser, utan de har ju t.o.m. dragit med sig alla grannlnderna i militra invasionsfrsk - dr de allts tnkte gra allvar med hoten om att "kra ut judarna i havet".
Inte bara en gng utan tv gnger.
Jag mste sga att Israel har all rtt i vrlden att frsvara sig.
Dr frst och frmst s har de tagit makten p Exakt samma stt som alla de andra lnderna i grannskapet har gjort.
och om de anses vara legitima, s mste ven Israel ses som legitimt.
Eller hur.
Judarna vann sitt land p Samma stt som sina grannlnder.
Den enda skillnaden r att de arabiska folken i Israel aldrig har accepterat att de blev besegrade.
Palestinierna borde visa god vilja frst, fre de kommer med krav p eget land.
S lnge de envisas med att stndigt attackera judarna s r det svrt att se araberna som ngra rttmtiga arvtagare till marken de nd aldrig ens har brytt sig om att ha ngon styresrtt ver.
S lnge araberna anvnder vld s mste Israel f lov att frsvara sig, p alla tnkbara stt.