2017-05-21, 18:26
Medlem
Ganska gammal trd s jag hoppas att mod inte har ngonting emot att jag gr in hr och bumpar. Fann denna trd mycket intressant.

Jag r socialkonservativ och SD-sympatisr och min sikt i frgan r att jag stdjer en tvstatslsning. Israel br ge tillbaka alla ockuperade omrden och sluta med bosttningspolitiken och Arabvrlden mste sluta vara s aggressiva. S bde Palestina och Israel har fel och rtt. Palestina har mer rtt till landet medans Israel r ett bttre land p alla stt nstan.
Citera
2017-05-21, 23:39
Medlem
Israel kommer aldrig ge tillbaks landet. Dom har frstrt resten av mellan stern fr att inte bara behlla sitt land, men ocks ta pengar frn alla vrldens lnder. Alla nationalist partier i EU har judar inom sig. Det finns inget stt att inte stdja dom, det r dom som har alla pengar genom sina banker.

Med detta sagt s vet jag inte vad man ska tycka.
Citera
2017-05-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Israel kommer aldrig ge tillbaks landet. Dom har frstrt resten av mellan stern fr att inte bara behlla sitt land, men ocks ta pengar frn alla vrldens lnder. Alla nationalist partier i EU har judar inom sig. Det finns inget stt att inte stdja dom, det r dom som har alla pengar genom sina banker.

Sant, moraliskt stt och om man tnker p folkrtt r ju det enda rtta att stdja Palestina. Jag gillar inte Islam men alla folk har rtt till en stat och det ska inte frvgras palestinier heller fr den delen.
Citera
2017-05-22, 00:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeHarrison
Sant, moraliskt stt och om man tnker p folkrtt r ju det enda rtta att stdja Palestina. Jag gillar inte Islam men alla folk har rtt till en stat och det ska inte frvgras palestinier heller fr den delen.

Nr britterna besegrat det Ottomanska Riket under frsta vrldskriget, s upprttades det Brittiska Mandatet Palestina. Nr FN 1948 vertog ansvaret fr mandatet s vidtog en tvstatslsning i det att omrdet delades upp i Israel och Transjordanien. Israel var avsett fr den judiska befolkningen och Transjordanien fr den arabiska/palestinska. Hade arabstaterna ltit bli att omedelbart strunta i FN-resolutionen (A/RES/181) och respekterat FN:s beslut, s hade vi haft en fullt fungerande tvstatslsning. Det var inte Israel som anfll sina grannar.

S, r min konservativa syn p en komplicerad situation.
Citera
2017-05-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nr britterna besegrat det Ottomanska Riket under frsta vrldskriget, s upprttades det Brittiska Mandatet Palestina. Nr FN 1948 vertog ansvaret fr mandatet s vidtog en tvstatslsning i det att omrdet delades upp i Israel och Transjordanien. Israel var avsett fr den judiska befolkningen och Transjordanien fr den arabiska/palestinska. Hade arabstaterna ltit bli att omedelbart strunta i FN-resolutionen (A/RES/181) och respekterat FN:s beslut, s hade vi haft en fullt fungerande tvstatslsning. Det var inte Israel som anfll sina grannar.

S, r min konservativa syn p en komplicerad situation.

Ja, det r sannerligen ingen enkel situation. Delar din uppfattning dr men bda sidor gr givetvis fel och jag kan frst bda sidor men Palestina har mer legitimitet till landet i min mening. Jag r som sagt fr en tvstatslsning och att Israel slutar utvidga sitt territorium men att Palestina/arabvrlden mste lugna sig ocks.

Egentligen r det s komplicerat s det r ingen id att frska stta sig in i det hela men i alla fall.
Citera
2017-05-22, 05:12
Medlem
Hej alla, delar grna med mig av vad jag mrkt och sett med egna gon.

Judarna kommer aldrig ge upp landet nu. Var det inte under muslimsk kontroll d var det de kristna som regerade. Judendomen hatar bda tv.

Aldrig hade juden kontrollen p landet frutom i deras mytomspunna saga om Kung David, som det inte finns bevis fr att han ens funnits enligt historiska dokument. (Bibeln r inte ett historiskt dokument). Nu frsker juden bygga ett "historiskt" monument till denna sagofigur nra Jerusalem fr att "strka" sin identitet som hrskare.

Nr de kristna gav upp Jerusalem till Muslimerna var ett av deras krav fr kapitulation just att judarna inte skulle f komma in i Jerusalem. Muslimerna avvisade detta, tyvrr, eftersom att neka judarna tilltrde till deras plats fr tillbedjan r olagligt enligt Sharia. Men de Kristna hade inte fel fr det.

Nu r juden p krigsstigen, och efter tusentals r kan de gra vad fan de vill mot kristna och muslimer i landet. De har systematiskt installerat judar i alla nationalistiska partier, inklusive SD som gladeligen vevar israeliska flaggor p sina valvakor. Det r ingen som kan eller vgar utmana judarna nu politiskt eller militrt. Palestinierna frsker, men de har varken ngot land eller ngon militr.

Inte ens USA med sin nya "America first" policy vgar sga emot Israel. Vad roligt det var att se Israel bli det enda land som inte fick mindre pengar i nya budgeten. Trumps dotter r bortgift till en jude, en vacker gva frn presidenten. USA r fr evigt i Israels ficka, ven fast mnga Trump supporters tror ngot annat.
Att sga emot Israel(som Obama gjorde i slutet som president) r lika med politiskt sjlvmord. Den enda anledningen att han gjorde det var fr att det inte spelade ngon roll. Obama kunde inte bli president igen enda.

Valet i Frankrike slutade med en vinst fr den bankstdda, judekontrollerade kandidaten. r det en slump? Nej. Judarna kunde inte riskera att Marine Le Pen vann, fr att hon r kapabel till att bita riktigt hrt p judens hand om hon "gr ls". Svr att kontrollera, med andra ord. Med nationalism kommer alltid en dos av antisemitism med.

Vad jag vill sga r att Palestina har inget std, kommer aldrig f std(av anledningarna ovan) och att Israel kommer fortstta i en lng tid framver. Det r synd, fr jag hade grna sett det Brittiska Mandatet av Palestina igen eller en fredlig lsning mellan de tv. Det r alldeles fr mycket misr i vrlden, men var noga med detta, detta r en religis konflikt. Judarna kommer aldrig lta goyim kontrollera landet igen.
Senast redigerad av ArabiskaPrinsen 2017-05-22 kl. 05:16.
Citera
2017-05-23, 11:19
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ja, det r sannerligen ingen enkel situation. Delar din uppfattning dr men bda sidor gr givetvis fel och jag kan frst bda sidor men Palestina har mer legitimitet till landet i min mening. Jag r som sagt fr en tvstatslsning och att Israel slutar utvidga sitt territorium men att Palestina/arabvrlden mste lugna sig ocks.

Egentligen r det s komplicerat s det r ingen id att frska stta sig in i det hela men i alla fall.
Nja, du kanske Borde stta in dig lite mer, iaf s du slipper hvda felaktigheter som att Palestina har mer "legitimitet till landet",

Fr du svarade ju p Strix inlgg, dr han skrev om det ursprungliga FN-frslaget om en Tvstatslsning.
Det var araberna som frkastade den lsningen.
Istllet gick de till attack mot judarna fr att, enligt deras egna ord - "kasta ut judarna i havet."

och det var inte ens frsta gngen den arabiska populationen gtt till attack mot den judiska populationen. Redan vid den tiden var det en gammal historia.
och Nej, jag r vare sig arab-hatare eller Israel-lskare, utan jag utgr frn vad vi faktiskt vet.

Fr att frst det grundlggande i konflikten br vi g tillbaka till snderfallet av det ottomanska riket, och det maktvakuum som d uppstod.
Dvs det fanns egentligen inget "Palestina" d.

Utan p hela Levanten, i hela Mellanstern, fanns det istllet en vldig massa sm lokala hvdingadmen.
Tex Beduinhvdingar som behrskade en viss avgrnsad geografisk plats. Mellan dessa (som stndigt bekrigade varandra) fanns det Rvarhvdingar)liksom det fanns hvdingar och klanledare av olika religis tillhrighet.

Efter ottomanska rikets fall dk Europer upp och analyserade vilka maktstrukturer som fanns. De valde att tex stdja vissa beduinhvdingar. De erbjd dem att skapa Kungarike.
Tex p Arabiska halvn fanns det Flera beduinstammar som behrskade olika delar. Flera p Arabiska halvn (som med europeisk hjlp kunde skapa kungadmen och bilda nationer, i Saudiarabien, i Yemen, Frenade Arabemiraten, Qatar.
Irak var ocks en sdan Beduinhvding som fick bli kung.

Detta skriver jag eftersom det var p det sttet som de flesta av Mellanstern lnder skapades.
Jordanien (Israels granne) var en sdan Beduinhvding som helt enkelt tog makten och utropade kungadme.
Liksom i Syrien var det fanns en annan Beduinhvding.
Druserna i Libanon gjorde p sitt eget stt.

Men ... lgg nu mrke till att Palestinierna aldrig hade ngon sdan stark och mktig Beduinhvding.
Palestina var bara bestende av enkla bnder, iaf utanfr storstderna.
och i stderna var den arabiska makteliten djupt korrumperad, hade inte folkets std p ngot stt.

och Israelerna, judarna, de Sg ju vad som skedde runt omkring dem. De sg hur de lokala Beduinhvdingarna skapa sig sina egna lnder.
S de lokala judarna gjorde samma sak.

De var helt enkelt Fre de palestinska araberna.
De hade bttre sammanhllning och bttre vision.

De tog helt enkelt chansen nr den ppnade sig.

Precis som araberna i de omkringliggande nyblivna lnderna ocks gjorde.

Men de sk palestinierna var fr sen ute.

---

Det r i Det vi hittar konfliktens brjan.

Israel var allts frst ute med att ta makten och utropa eget land.
Det kunde inte araberna acceptera s de gick till attack p nytt.
Israelerna accepterade nd en Tvstatslsning.
De var villiga att ge araberna eget land. Men araberna ville inte.

Efter det har ju faktiskt araberna gtt till attack gng efter gng efter gng efter gng.
Inte bara inom landets grnser, utan de har ju t.o.m. dragit med sig alla grannlnderna i militra invasionsfrsk - dr de allts tnkte gra allvar med hoten om att "kra ut judarna i havet".
Inte bara en gng utan tv gnger.

Jag mste sga att Israel har all rtt i vrlden att frsvara sig.
Dr frst och frmst s har de tagit makten p Exakt samma stt som alla de andra lnderna i grannskapet har gjort.
och om de anses vara legitima, s mste ven Israel ses som legitimt.

Eller hur.

Judarna vann sitt land p Samma stt som sina grannlnder.
Den enda skillnaden r att de arabiska folken i Israel aldrig har accepterat att de blev besegrade.

Palestinierna borde visa god vilja frst, fre de kommer med krav p eget land.
S lnge de envisas med att stndigt attackera judarna s r det svrt att se araberna som ngra rttmtiga arvtagare till marken de nd aldrig ens har brytt sig om att ha ngon styresrtt ver.

S lnge araberna anvnder vld s mste Israel f lov att frsvara sig, p alla tnkbara stt.
Citera
2017-05-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Text

Det mrks att du r insatt i mnet. I stort stt delar jag din analys.

I dagslget har vi palestinier och israeler som lever i samma land/omrde som inte valt det och inte ta ansvar fr vad deras frfder agerat, eller tidigare och nuvarande regeringar och vrldssamfundet osv. Det enda rimliga oavstt vem som har mest rtt eller fel r att bde palestinier och israeler ska f leva i fred och frihet. D r min sikt att tvstatslsningen r det bsta alternativet.

Sedan vet jag att mnga konservativa/nationalister r anti Israel pga. konspirationsteorier om att judar styr vrlden och att Israel,Mossad,USA och CIA r skyldiga till allt ont i vrlden. Inte alla men mnga. Det stller jag inte upp p. Jag tror absolut inte p det. Jag har sjlv kallats fr sionist och liknande i I&I-forumet d jag anses fr PK av vissa.
Citera
2017-05-25, 23:49
Medlem
Antagonist88s avatar
Cuckservatives r Sionister d dom dumstridigt tror att Juden r deras vn. Den klarsynte Konservativa mannen r Antisionist utav naturliga sjlv.
Citera
2017-05-26, 02:18
Medlem
teasardigs avatar
Det stmmer att araberna ratade delningsplanen och majoriteten av sionisterna accepterade den. Arabernas motfrslag var att hela Palestina skulle bli en ngorlunda demokratisk stat med ett parlament och rttigheter fr bde araber och judar. De ville ha ett land dr bda grupperna skulle f plats.

Vid 1920-1940-talet kontrollerade Storbritannien en rad landomrden i Mellanstern. En efter en slppte man kontrollen ver dessa landomrden och lt dem bli sjlvstndiga stater. Ex Irak och Egypten. Den arabiska intelligentsian (frfattare, jurister, landgare, etc) i Palestina ville att s ven skulle ske med deras land.

Men s blev det inte utan britterna lovade i ord och handling bort landet till sionisterna. Sionisterna var inte blyga med att deras ambition var att skapa en exklusivt judisk stat i Palestina. Massinvandringen av (i relation till araberna) rika judar skapade friktion i samhllet.

Sedan 1948 blev det krig, staten Israel utropades, och sionisterna som i delningsplanen blivit tilldelade 52% av landet kapade t sig 78% av det. Drefter fler krig, frdrivningar, och terrorattacker, bl.a sexdagarskriget 1967 i vilket Israel ockuperade resten av Palestina.

Stllningen just nu r att alla palestinska grupper (bde Hamas och Fatah) r "njda" med om Israel returnerar Vstbanken och Gaza som ockuperades 1967. De r villiga att lta Israel behlla resten. Israel, andra sidan, tnker inte lmna tillbaka ngon del av landet. Staten placerar strategiskt ut hundratusentals bosttare p Vstbanken just fr att gra ett terlmnande av omrdet svrt.
Citera
2017-05-27, 20:57
Medlem
Man br komma ihg att israel erbjudit palestinierna en egen stat ett flertal gnger utan att detta godtagits d palestinierna endast kan g med p att f ha hela omrdet fr sig sjlva.
Citera
2017-05-28, 21:42
Medlem
Citat:
Det mrks att du r insatt i mnet. I stort stt delar jag din analys.

I dagslget har vi palestinier och israeler som lever i samma land/omrde som inte valt det och inte ta ansvar fr vad deras frfder agerat, eller tidigare och nuvarande regeringar och vrldssamfundet osv. Det enda rimliga oavstt vem som har mest rtt eller fel r att bde palestinier och israeler ska f leva i fred och frihet. D r min sikt att tvstatslsningen r det bsta alternativet.

Sedan vet jag att mnga konservativa/nationalister r anti Israel pga. konspirationsteorier om att judar styr vrlden och att Israel,Mossad,USA och CIA r skyldiga till allt ont i vrlden. Inte alla men mnga. Det stller jag inte upp p. Jag tror absolut inte p det. Jag har sjlv kallats fr sionist och liknande i I&I-forumet d jag anses fr PK av vissa.

Judar styr faktiskt vrlden. Ls sista delen i min post ovan p exempel hur mycket makt judarna har. De ger dessutom media. Visst styr de inte varenda liten del i vrlden, men om ngon kan kopplas ihop med vrldsstyre s r det judarna. Le Pen hade absolut ingen chans mot en judestttade kandidaten frn bankvrlden. De tar stllning i en frga och sedan slpps media loss och pverkar folket. Om och om igen.

Till och med vrt egna "nationalistiska" parti str och vevar israeliska flaggor p sin valvaka. S mycket inflytande har juden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in