Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-16, 12:42
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Vi kan i alla fall säkert räkna med att liten Anna snabbt kommer att stiga i graderna inom MP med ett sådant cv.
Så vitt jag vet är hon bara intresserad av lokal politik. Men visst, hon skulle kunna vara en tillgång när det gäller arbete mot extremism.
Citera
2016-04-18, 10:47
  #98
Medlem
Beatriceaurores avatar
Idag 18 april presenterar Ann Heberlein Sundbergs bok "Älskade terrorist" i DN. AH jämför deras bakgrund, som 21-åringar fastnade de för varsin religion serverad av en man, Ann Heberlein anslöt sig till Svenska kyrkan och AS sögs in i våldsbejakande islamism på grund av "en vacker man".

AH är full av beundran för Annas är så "ärlig och uppriktig". AH skriver : "Min beundran för Sundbergs mod att se sitt eget agerande med friska och kritiska ögon är stort".

Ann Heberlein, rikskänd teologie doktor och uppmärksamhetssökande person med en psykiatrisk diagnos - som hon själv gör stor affär av med böcker och teaterpjäs om framförallt hennes spektakulära självmordsförsök, avslöjar något om Anna Sundberg som ingen annan gjort vad jag vet: Att Anna S som religionsstudent togs in på S:t Lars, som är Lunds motsvarighet till gamla Beckomberga i Stockholm, känt sjukhus för psykiskt sjuka. Anna "rökte på, umgicks i vänsterkretsar och sökte meningen med livet" skriver Heberlein.

Det är inte normalt att behöva läggas in på psykiatrisk avdelning. Här ringer en varningsklocka för den som undrar över denna livsfarliga tjej. - Var hon i haschdimma när hon hux flux gifte sig med både islam och "den vackre" terroristen? Hur skör och påverkbar (och påverkad?) var hon, var hon "bara" egentligen, likt Heberlein, dokumenterat galen?
Kanske kunde någon ha stoppat mujhedinkvinnan i tid.
Citera
2016-04-18, 13:52
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
avslöjar något om Anna Sundberg som ingen annan gjort vad jag vet: Att Anna S som religionsstudent togs in på S:t Lars, som är Lunds motsvarighet till gamla Beckomberga i Stockholm, känt sjukhus för psykiskt sjuka. Anna "rökte på, umgicks i vänsterkretsar och sökte meningen med livet" skriver Heberlein.

Det är inte normalt att behöva läggas in på psykiatrisk avdelning. Här ringer en varningsklocka för den som undrar över denna livsfarliga tjej. - Var hon i haschdimma när hon hux flux gifte sig med både islam och "den vackre" terroristen? Hur skör och påverkbar (och påverkad?) var hon, var hon "bara" egentligen, likt Heberlein, dokumenterat galen?
Kanske kunde någon ha stoppat mujhedinkvinnan i tid.

Det är Anna Sundberg själv som har avslöjat detta i sin bok. Som hon beskrev det så var hon inte psykiskt sjuk utan det var hennes vänner som tyckte det pga av sin radikala förändring. Jag tror inte hon var där mer än i några dar.
Citera
2016-04-18, 14:32
  #100
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det är Anna Sundberg själv som har avslöjat detta i sin bok. Som hon beskrev det så var hon inte psykiskt sjuk utan det var hennes vänner som tyckte det pga av sin radikala förändring. Jag tror inte hon var där mer än i några dar.

Hon beskrev det? Hennes berättelse är lika trovärdig som brottslingens på en rättegång.
Du hamnar inte på Lars för att några vänner bevittnat en radikal förändring.
Citera
2016-04-19, 01:45
  #101
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det är Anna Sundberg själv som har avslöjat detta i sin bok. Som hon beskrev det så var hon inte psykiskt sjuk utan det var hennes vänner som tyckte det pga av sin radikala förändring. Jag tror inte hon var där mer än i några dar.
Naturligtvis är det Anna S som själv beskrivit sin inläggning på S:t Lars i sin bok, det är ju hennes bok som Ann Heberlein utgår från när hon presenterar/recenserar den i DN.

Det ska ordentligt mycket till innan vänner släpar upp en kamrat till en psykiatrisk akutmottagning. Att Anna S. inte vistades där "mer än i några dagar" kan också handla om extrem överbeläggning, inom den slutna psykvården där anhöriga ofta bokstavligen på sina bara knän tigger om att den sjuka ska få vara kvar ytterligare några dygn, men att patienten kastas ut så fort som möjligt därför att vårdkön är extremt lång och akuta fall ständigt pressar på, (jag har professionell erfarenhet inifrån akutpsykvården i Stockholm, S:t Görans akutmottagning).
Var gränsen går mellan att vara psykiskt sjuk och inte kan man diskutera. Vad jag syftade på var att det finns anledning att tro att denna islamistflicka Anna S. i sin ungdom var en mycket skör, känslomässigt skadad, lättpåverkad och förmodligen en inte helt psykisk frisk person.
Jag är inte ute efter hennes skalp, jag letar efter viktiga och användbara förklaringar, verktyg, vapen och botemedel mot den förödande psykiatriska sjukdomen islamism, hur man upptäcker den och hur man bekämpar den och hur man vaccinerar sig mot den.
Citera
2016-04-20, 18:25
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Vad jag syftade på var att det finns anledning att tro att denna islamistflicka Anna S. i sin ungdom var en mycket skör, känslomässigt skadad, lättpåverkad och förmodligen en inte helt psykisk frisk person.

Så är det naturligtvis. Det finns heller ingen anledning att tro att något förändrats, det är bara nya ideologier som får fylla livet med mening.
Citera
2016-04-21, 08:48
  #103
Medlem
bulletproofsouls avatar
Om man har de erfarenheter som denna Anna har, då är det inte konstigt att man blir feminist. Det konstiga är att man väljer ett islamistkramar parti som MP att vara aktiv inom?
Citera
2016-04-23, 18:56
  #104
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Så vitt jag vet är hon bara intresserad av lokal politik. Men visst, hon skulle kunna vara en tillgång när det gäller arbete mot extremism.
Håhåjaja, då får hon sannerligen mycket att göra inom MP. Att döma av den senaste veckans händelser så verkar dock MP snarast mer intresserat av att attrahera (muslimsk) extremism än tvärtom.

Möjligen är Anna en del av den trojanska islamisthäst som försöker infiltrera svensk politik via MP. Hennes omvändelse under en ekonomisk fattigdomsgalge, i takt med att hon pluppat fram den ena bastarden efter den andra, torde spela större roll för hennes intresse av att låtsas vara en laglydig del av det demokratiska svenska samhället igen, än ett uppriktigt avståndstagande från extrem islamism.
Citera
2016-04-27, 13:24
  #105
Medlem
Borde inte Anna också avgå? Tänk vilken reklam hon gjorde för sin bok och sedan blev Kaplans kollega i MP?
Hennes royalties för boken går kanske direkt till kampanj för mildra terrorstraff?
Citera
2016-05-29, 18:41
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag hoppas att säpo inte är naiva och går på amsagor om att terroristbarnen numera har tagit avstånd från sin målinriktade uppfostran, att man kollar om de går i moskéer t ex. Gossarna måste ju vara Gefundenes Fressen för infiltrerande terrorister, de talar svenska, de har fritt tillträde till allt svenskt.

Anna-Lena Lodenius recenserar boken. Verkar som att sonen är friskare än modern:

Citat:
De korta avsnitten där hennes ena son talar hör också till de starkaste. Han ser egendomligt nog tiden i Georgien som den lyckligaste i hans liv, trots fattigdomen och de på många sätt hårda villkoren som de levde under. Vid ett tillfälle får han och hans lillebror testa skjutvapen, de är då 5 och 3 år.

Jag reagerar också över hans skildring av livet i moskén i Brandbergen i början av 2000-talet. En man går runt och skrämmer barnen genom att visa att han har en Kalasjnikov i sin sportbag, och han spionerar på barnen och tjuvlyssnar på deras samtal. När han hör att de pratar om flickor drar han fram en lång kniv. Ibland visas det som Annas son kallar ”slaktvideos” i moskén, det vill säga vad som framstår som autentiska halshuggningar av CIA-agenter. Till sist vägrar sonen att gå dit mer, och Anna ställer sig på hans sida.

Intressant att Lodenius inte är säker på om Sundberg verkligen tagit avstånd från sin radikala åsikter.

Citat:
Jag blir inte övertygad om att Anna lämnar den här världen för att hon ändrat uppfattning. Det är sällan så det går till. Det är snarare så att livet blivit alldeles för svårt och konsekvenserna för tydliga. Att välja att byta spår helt blir därför en lättnad, och framstår som det enda rationella.
---
Jag tror också man ska vara medveten om att det finns en del fall där en total omvärdering av tidigare åsikter inte äger rum över huvud taget, eller möjligen att det bara sker en mindre förskjutning. Det finns ändå en samhällsvinst i att någon bestämt sig för att inte leva i enlighet med radikala åsikter. Ofta tar det säkert också tid, kanske ibland decennier, att landa i en förändrad världsbild. Vad Anna Sundberg tycker innerst inne blir jag inte riktigt klok på, men frågan är om det spelar så stor roll.
https://al-lodenius.com/2016/05/29/b...ckande-slojan/

Att Sundberg efter skilsmässan från terroristen Said Arif satt med i styrelsen för Charta2008, vars verksamhet i huvudsak går ut på att lobba för att sunnimuslimska terrorister ska frikännas och motarbeta terrorlagstiftning, gör att frågan är berättigad.
Inte heller att engagera sig i Miljöpartiet skulle vara ett naturligt val för en avhoppare - Miljöpartiet är partiet dit islamister söker sig, vare sig de är våldsbejakande eller inte.

Tveksamt om Sundberg verkligen är "avradikaliserad".
Citera
2017-05-25, 22:24
  #107
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Anna-Lena Lodenius recenserar boken. Verkar som att sonen är friskare än modern:



Intressant att Lodenius inte är säker på om Sundberg verkligen tagit avstånd från sin radikala åsikter.


Tveksamt om Sundberg verkligen är "avradikaliserad".
Instämmer. Man far hoppas att SÄPO har koll pa henne och hennes barn och ingriper innan dom hittar pa ngt.

Är det ngn som har koll pa var Anna Sundberg haller hus numera? Vilken skola ar hon pa? Tycker elevernas foraldrar att det ar ok att hon ar larar? Jag hade inte gillat att mina barn haft henne.
Citera
2017-05-25, 23:18
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Instämmer. Man far hoppas att SÄPO har koll pa henne och hennes barn och ingriper innan dom hittar pa ngt.

Är det ngn som har koll pa var Anna Sundberg haller hus numera? Vilken skola ar hon pa? Tycker elevernas foraldrar att det ar ok att hon ar larar? Jag hade inte gillat att mina barn haft henne.

Ledamot i Lärarförbundet.
https://www.google.se/search?q=l%C3%...ih=492#imgrc=_

Hennes twitter ger bilden av en klonad sk antirasist och flyktingaktivist. Retweetar exempelvis Arnstad, Orrenius och Banke.
https://twitter.com/AnnaSundb

En till recension av hennes bok:
Citat:
Skillnaden i Annas fall är att hon hela tiden tycks gå in i den fundamentalistiska världen med öppna ögon. Ingenstans läser jag att hon tvingas in i något. Och gång på gång, exempelvis när hon reser hem till Sverige för att föda barn, får hon chansen att återvända till ett normalt liv – utan att ta den.

Efter att ha läst ut boken känns det som att mitt frågetecken kvarstår. Jag förstår inte varför just hon fastnar i det här – och stannar ända tills hon börjar följa tv-serien ”Cityakuten”.

Låt vara att Anna till en början tycker sig se gud när hon träffar algeriern som skulle bli hennes förste make. I efterhand tror hon dock att den religiösa upplevelsen förmodligen handlade om en haschpsykos.
http://www.hn.se/n%C3%B6je/b%C3%B6ck...svar-1.1781859

Haschpsykosen verkade sitta i anmärkningsvärt länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback