Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-25, 21:23
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men när jag tänker efter, fick man inte veta väldigt tidigt att det var Tova man hittat? Dvs genom att någon identifierade henne? DNA, tandkort kan inte ännu varit aktuellt att hunnit få svar på.

Jo, de meddelade nog allmänheten ovanligt kort tid inpå fyndet. Det stod i flera nyhetsartiklar att de inte ens hade pratat med familjen än, vilket visserligen är mycket märkligt. Tror att de meddelade familjen och allmänheten att de trodde att det var Tova, och bekräftade att det var hon några timmar senare.
Citera
2017-05-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Har man sagt A får man säga B. Är det någon i området som sagt det? Hur lång kan rykteskedjan vara? Är det en väns väns vän så börjar trovärdigheten tryta, men är det din egen vän som känner familjen blir det mer troligt.

Har mycket svårt att tro att det skulle vara så illa med halsen då det skulle lämna väldigt stora blodspår även om man gör det ute.

ska tydligen vara från en som känner familjen.. halsen har även jag lite svårt att finna stor trovärdighet i precis som du säger stora blod spår osv oav.. men yrktet säger så! sanningen brukar ligga mitt i mellan om j säge så.. så jag kan inte till 100% verifiera det
Citera
2017-05-25, 21:38
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
ska tydligen vara från en som känner familjen.. halsen har även jag lite svårt att finna stor trovärdighet i precis som du säger stora blod spår osv oav.. men yrktet säger så! sanningen brukar ligga mitt i mellan om j säge så.. så jag kan inte till 100% verifiera det

Då lägger jag ingen vikt vid det tillsvidare. Låter orimligt och osäker källa. Det jag kan tänka mig är en kraftfull strypning i så fall. Våld i nära relationer brukar väl oftast inte sluta med halshuggning i Sverige. Men berätta gärna om du har något mer att säga eller hör något. Kände du Tova eller Billy eller vet något om dem?
Citera
2017-05-25, 21:40
Medlem
Citat:
Bra sammanställning!

Inget direkta tillägg, bara tanke:

"Timmar senare misstänks expojkvännen ha insett vidden av sitt brott och .."
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/

Detta med timmar senare, funderar jag över.
Måste vara något från obduktionen man sett. Vet ju att det efter döden ansamlas blod till de lägst liggande kroppsdelarna. Detta bildar mörka fläckar i huden. Så om den döda har legat på rygg vid dödstillfället t ex, så kommer dess fläckar finnas kvar om man beslutar att flytta den döda senare.
Så man tror att Tova dödats flera timmar innan hon sänktes i sjön. Frågan är hur många timmar?
Detta utesluter naturligtvis inte andra gärningsmän helt, men inte så troligt att t ex en "taxichaffis" eller någon annan helt utomstående person skulle vänta flera timmar på att göra sig av med kroppen. Tvärtom kan man tycka.
Under dessa timmar hade kompisarna alibi förmodligen.( Om det inte var så att kompisarna var med och hjälpte MGM att dumpa kroppen. Men det är ju inte mord).

Möjligen skulle en granne kunna vara skyldig. Dock har ingen "taxichaffis" hört av sig om utebliven passagerare. Och det låter riskabelt/besvärligt/ och kräver tanke och-planeringsarbete. Först döda, sen ta risken att bli upptäckt genom att antingen låta kroppen ligga där först, eller flytta den. Sen komma tillbaka för att ta kroppen till sjön. Så det låter inte så troligt.

Så: Att kroppen legat timmar innan den sänkts, kan stärka misstankarna mot Billy. Han hade möjligheten att ha kroppen i huset eller på annat ställe på gården, utan risk att bli upptäckt.

Allt detta är logiskt och troligt, men det kan också ha varit en ren olyckshändelse i fyllan, BO kan halkat i trappan och fallit olyckligt. Det är möjligt, men mindre troligt. Så, den troliga utgången är dråp eller vållande till annans död, samt undangömmandet av kroppen.
Citera
2017-05-25, 21:46
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Allt detta är logiskt och troligt, men det kan också ha varit en ren olyckshändelse i fyllan, BO kan halkat i trappan och fallit olyckligt. Det är möjligt, men mindre troligt. Så, den troliga utgången är dråp eller vållande till annans död, samt undangömmandet av kroppen.

Hur många år kan det tänkas bli då?
Citera
2017-05-25, 21:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vattennivån är väldigt låg jämfört med normalt. Har relativt stor kunskap inom området så dels vet jag det men kan backa påståendet för denna enskilda sjö med lite nyhetsartiklar och nyhetsinslag som berör fallet med Tova och har berättat om platsen.

Jag har också tänkt på att den vägen är kortare och att det borde vara möjligt att gå dit. Men samtidigt sa han på nyhetsinslaget(han verkade dock förvirrad) att man behövde ha båt för att komma till holmen. Och varför skulle man släpa kroppen ut på en holme för? Helt onödigt. Tycker det är mycket mer rimligt om han bara hade puttat ner kroppen precis nedanför där vägen tar slut och sen hoppats att han skulle kunna flytta den senare (som Mogna-Meloner har skrivit flera gånger i tråden). Jag tror att han typ sov eller något, vaknade och insåg att han hade en död kropp, dumpade den i sjön och stack iväg från gården fort som fan. Har det gått till så, så är det ju fördelaktigt då han antagligen lämnat många spår.

En annan fundering. Även om man är kapabel till att mörda någon så känns det väldigt magstarkt att hålla på med att flytta runt en död person hitan och ditan. Är det vanligt att mördare av alla dess slag gör så?

Nej, tror inte att han lagt kroppen vid holmen. Tror nog att det är vid udden och båthuset eftersom det är där de verkat inrikta sina sökningar mest och pressen visar de bilderna. Man måste nästan vara på plats för att kunna se vilket ställe lämpar sig bäst. Tänker också att trots allt är ca 50 kg inte peanuts att bära, även om det bara är några hundra meter. Då kanske vägen lämpar sig bättre om man ska dra/släpa eller köra på kärra.
Det inslag som du pratar om från 16/5 kanske var tidigt i skede (vet inte vilket inslag, du har inte länkat i den posten). Reportern kanske inte har koll på var riktigt ännu. Då kanske han tror att det är vid holmen vi pratat om?

Det kan kännas väl magstarkt att sova (om det var det han gjorde) när man dödat någon. Eller nästan, man vet ju inte om hon avled direkt i anslutning till misshandeln. Vet förstås inte hur avtrubbad man blir av diverse blandningar (MGM).
Senast redigerad av notknapparen 2017-05-25 kl. 22:17.
Citera
2017-05-25, 22:16
Medlem
Citat:
Då lägger jag ingen vikt vid det tillsvidare. Låter orimligt och osäker källa. Det jag kan tänka mig är en kraftfull strypning i så fall. Våld i nära relationer brukar väl oftast inte sluta med halshuggning i Sverige. Men berätta gärna om du har något mer att säga eller hör något. Kände du Tova eller Billy eller vet något om dem?

Har också hört samma från trovärdig källa.. (Hen hade träffat en släkting till Tova..)

Se bild fr inlägg på Facebook: http://imgur.com/a/ZNLGX
Citera
2017-05-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satriale
Har också hört samma från trovärdig källa.. (Hen hade träffat en släkting till Tova..)

ja där ser man... kanske de andra har en viss sanningshalt då.. usch vad hemskt
Citera
2017-05-25, 22:27
Medlem
Citat:
En sak jag har funderat på är att både Billy och en av de andra killarna har åkt fast för brott mot knivlagen. Är det vanligt att bära kniv i dessa trakter? Gör man det som ett skydd, för att vara cool eller för att man är en scout som alltid är redo att snickra? Eller någon annan anledning? Om det är som ett skydd, mot vem vill de skydda sig?

Det finns en gammal mytbildning om Hälsingar och knivvåld. Kanske grabbarna vill leva upp till myten.

http://www.gitsolsson.se/SvD_reportern/Svenska%20myter/Utlagda/Delsbo.htm
Citera
2017-05-25, 22:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Om det stämmer känns det fruktansvärt.
Tror inte att det är så vanligt med denna typ av våld vid kvinnomisshandel, men kan ha fel.
Dessutom tänker jag på vad åklagaren sagt i intervjuerna angående vapen.
Från Expressen:
Citat:
Användes vapen?
– Nej, inte vapen i den bemärkelsen att det är revolver eller pistoler eller något sådant, säger Christer Sammens.
Tillhygge?
– Det kan vara möjligt.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/anhorig-till-tovas-ex-befarar-det-varsta/
Jag tycker att kniv är ett vapen. Kan åklagaren syfta ändå på en kniv när han säger: inte vapen i den bemärkelsen att det är ett skjutvapen...?

Även en kommentar på tråden från Kajsa73 (#5500) sedan tidigare. Då blir det flera som bekräftar att kroppen varit ganska illa tilltygad:
" Det jag har hört från en bekant till familjen, är att kroppen varit ganska illa tilltygad..."
(FB) Misstänkt mord på Tova Moberg, 19, från Njutånger hittad död 2017-05-16

Om det stämmer med att halsen ska ha varit avskuren, känns det ännu bisarrare om MGM skulle sova efter dådet. Kanske han i så fall blivit chockad över vad han gjort, och blivit handlingsförlamad.
Citera
2017-05-25, 22:52
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
har hört att var hon så illa sargad att familjen inte fick se kroppen, typ halsen avskuren.. sanning?

Citat:

Citat:
Även en kommentar på tråden från Kajsa73 (#5500) sedan tidigare. Då blir det flera som bekräftar att kroppen varit ganska illa tilltygad:
" Det jag har hört från en bekant till familjen, är att kroppen varit ganska illa tilltygad..."

Fast det är ändå skillnad på att ha halsen avskuren och att vara "bra sargad". Oavsett vad som hänt låter det nu plötsligt som ett mycket grövre händelseförlopp jämfört med vad som har spekulerats om tidigare i tråden. Kanske därför polisen är så förtegna. Varför skriver man ens ut det öppet på Facebook? Finns det något mer ni kan berätta?

Satriale: Du har PM.
Citera
2017-05-25, 22:58
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Om det stämmer känns det fruktansvärt.
Tror inte att det är så vanligt med denna typ av våld vid kvinnomisshandel, men kan ha fel.
Dessutom tänker jag på vad åklagaren sagt i intervjuerna angående vapen.
Från Expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/anhorig-till-tovas-ex-befarar-det-varsta/
Jag tycker att kniv är ett vapen. Kan åklagaren syfta ändå på en kniv när han säger: inte vapen i den bemärkelsen att det är ett skjutvapen...?

Om det stämmer med att halsen ska ha varit avskuren, känns det ännu bisarrare om MGM skulle sova efter dådet. Kanske han i så fall blivit chockad över vad han gjort, och blivit handlingsförlamad.

Ja, åklagaren kan verkligen ha syftat på en kniv eller något som ger liknande sår som en kniv. Eller yxa eller vad som helst. Det var ju en annan person som hög sin partner i huvudet med yxa nu för någon dag sedan. Oklart ännu men det känns lite mer självklart nu att någon form av tillhygge har använts.

Ja, och varför skulle man låta kroppen ligga kvar i flera timmar efter att ha skurit halsen? Då blir det bara ännu mer stökigt. Men handlingsförlamad i flera timmar i en paniksituation? Jag är tveksam till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in