2017-05-25, 14:48
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Tre år efter att Rolf Sandberg avslutat förundersökningen var han sommarpratare i radion.
Då säger han att detta med att det var en lek som gick överstyr sa han bara för att lugna Arvikaborna.

Han hävdade att detta egentligen var en medveten och planerad gärning av en femåring och en sjuåring.....

Allt i skydd av hans förundersökning med sekretess. Visst kan man ifrågasätta för vem sekretessen arbetade mest.
Ja, verkligen. Sekretess är nog väldigt skönt ibland...Jag såg om dokumentären igår, del1 o 2, och satte på mig kritikglasögonen. Det här med "mord" och "mördare" 5 o 7 år gamla var en av de formuleringar av DJ som jag upplevde som tendentiöst. Det blev lite för effektiv dramaturgi. Men sen slogs jag av att alla, polis, press o barnen själva, använde de orden hela tiden. Det talar i själva verket för att pojkarna hämtade stoff till sin första vittnesutsaga från några vuxna.
Citera
2017-05-25, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Därför att man kört fast och kontaktade SÅC som utifrån sin "gedigna kunskap" såg att barnen dolde något och därmed var häxprocessen igång
Ja, häxsniffare SÅC luktade sig givetvis fram till de skyldiga.
Det är ganska märkligt att vi aldrig lär av historien.
Citera
2017-05-25, 15:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Därför att man kört fast och kontaktade SÅC som utifrån sin "gedigna kunskap" såg att barnen dolde något och därmed var häxprocessen igång

Precis. Det är ju utan tvekan så att RS, med hull och hår, köpte det SÅC berättade. På så vis skapades »fartblindheten« och förhören blev sessioner som skulle dra fram »sanningen« till varje pris. Det vill säga, RS med flera upplevde att de hade facit på hand. Det var bara en fråga om att tids nog hitta ord som passade in och hur det passade in bestämde de själva.
Citera
2017-05-25, 15:11
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Så det är underligt att denna tonåring ges alibi av hans föräldrar,men det är inte underligt att 5 och 7-åring ges alibi av en 10-åring(!) och föräldrar? Du hör ju själv hur det låter.

Tar inte ställning för eller emot,bara en reaktion.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. 10-åringens alibi för bröderna "spräckte vi på några sekunder" ska polisen ha sagt. Sen visade det sig att han och hans mamma förhörts 14 gånger angående alibit.
Den lite missanpassade tonåring som ska ha sagt att han såg Kevin och att han hämtade hans skor(?) tycks ha avfärdats som misstänkt direkt, därför att hans föräldrar sagt att han varit tillsammans med dem.
Ett sånt alibi måste synas extra i sömmarna, föräldrar skyddar sina barn, om de är normala.
Citera
2017-05-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Det har jag i så fall missat. Minns du var du läste det?
http://www.expressen.se/gt/kevins-mormor-sa-far-det-inte-ga-till/

Citat:
Sedan säger han att han alltid tvivlat på att det skulle vara bröderna.
– Jag har från början haft svårt att tro att de två barnen gjorde det. Om de skulle ha dragit honom dit ner så var de båda små och borde ha haft väldigt svårt att göra det... Det är ju om de hände där nere. Det fick vi aldrig reda på.
– Annars måste det vara ett större barn. Det har jag alltid trott, säger Kevins morfar.
Citera
2017-05-25, 15:18
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag är lite nyfiken på varför polisen skulle sätta dit C och R till varje pris när det fanns andra bättre lämpade kandidater på nära håll?
Svårt att veta.
Men de placerade sig själva i fällan kan man säga, genom att få pappan att vara polisen behjälplig med sina två småkillar som antytt att de varit vittnen.
Men vill man synas i pressen, vara med i teve, uppfattas som urskicklig, få ett eget Sommarsommar, alltså bli en verklig rikskändis så ska man sikta in sig på spektakulära gärningsmän.
Citera
2017-05-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. 10-åringens alibi för bröderna "spräckte vi på några sekunder" ska polisen ha sagt. Sen visade det sig att han och hans mamma förhörts 14 gånger angående alibit.
Den lite missanpassade tonåring som ska ha sagt att han såg Kevin och att han hämtade hans skor(?) tycks ha avfärdats som misstänkt direkt, därför att hans föräldrar sagt att han varit tillsammans med dem.
Ett sånt alibi måste synas extra i sömmarna, föräldrar skyddar sina barn, om de är normala.

Sandberg är en storskrävlare. Det går väl inte att spräcka ett alibi på tio sekunder, nånsin.
Citera
2017-05-25, 15:21
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Tack F&F för en gratis lång och intressant artikel. Som vanligt komplicerande och upplysande.

http://fof.se/tidning/2014/3/artikel/det-stora-kriget-om-borttrangda-minnen
Citat:
Under 1980- och 90-talen bedrev Elizabeth Loftus ett forskningssamarbete med den svenska minnesforskaren Sven Å. Christianson, professor i psykologi. Tillsammans publicerade de ett tiotal vetenskapliga arbeten som visar att trauma och stark negativ stress underlättar, snarare än försvårar för minnet. Sven Å. Christianson har i 30 års tid forskat om det mänskliga minnet, och har den senaste tiden blivit omtalad för sin medverkan som sakkunnig i fallet Thomas Quick. Trots att han nu utmålas som förespråkare för att bortträngda minnen existerar, menar han själv att hans forskning visar på det motsatta...
Citera
2017-05-25, 15:27
Medlem
kejsarinnakanels avatar
[quote=MeggieCleary|60831299]Jag är lite nyfiken på varför polisen skulle sätta dit C och R till varje pris när det fanns andra bättre lämpade kandidater på nära håll

Nånstans i tråden hävdas att det faktum att den starkare kandidaten var ett invandrarbarn och att utredarna blev rädda att dra igång en rasistisk lynchstämning mot ett barn.
Citera
2017-05-25, 15:31
Medlem
Beatriceaurores avatar
Till polischefens försvar måste man väl säga var att han hämtade hjälp, han hade svårt att tro att pojkarna var skyldiga. Så han hämtade den kände underverkspsykologen. Sen lydde han naivt dennes minsta vink, därför att "Han kunde ju se... han visste ju... han kunde ju se att pojkarna hade mer att berätta".
Många människor tror att psykologer är en sorts nästan trollkarlar som allvetande och avslöjande kan läsa folks tankar.
Så är det inte alls. Och några är tyvärr verkliga charlataner.
Citera
2017-05-25, 15:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Förstår inte poängen med att dra in brottsoffer och anhöriga, med all respekt för deras sorg så ska den inte påverka en polisutredning i någon riktning. Misstänker att de som använder sig av anhöriga för att försvara utredningen egentligen inte bryr sig så mycket om varken de anhöriga eller om Kevin.
Men det är bara vad jag tror.

Du hänvisar ju själv till Kevins morfar.
Citera
2017-05-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du hänvisar ju själv till Kevins morfar.

Sant, det gjorde jag apropå att en del skriver typ "det var en fyraåring som blivit mördad! hur skulle det kännas som anhörig!" - som det verkar säger de så för att försvara hur utredningen bedrevs. Någon påpekade då att Kevins morbror blivit upprörd på förhören och jag la till att morfadern sagt i intervju att han aldrig trott att det var bröderna.
Vad Kevins morfar tror ska förstås inte påverka utredningen. Jag tycker överhuvudtaget att anhöriga ska lämnas i fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in