Citat:
Ursprungligen postat av
LivingOnlyOnce
Folk som diskuterar i den här tråden verkar ha dålig koll på vad det filosofiska problemet med fri vilja egentligen handlar om. Det är i grund och botten inte ett problem utan flera nära sammankopplade problem.
Men vad trevligt! Då önskar jag dig välkommen att bringa klarhet i denna förvirrade tråd!
Citat:
Den första frågan handlar om är vad det innebär att välja fritt, ett val mellan A och B till exempel. Vad innebär det att valet är fritt? En enkel sätt att beskriva ett fritt val är att en agent valde att göra X, men kunde ha valt Y istället.
För det andra avser problemet vad som krävs hos en agent för att denne ska kunna välja fritt. Vilka förutsättningar krävs för att en agent ska kunna handla fritt?
Är det självklart att det finns ett entydigt svar? Alan Turings haltproblem visar att vi alltid kan välja att ändra oss, ur ett subjektivt perspektiv, samtidigt som vi är deterministiska varelser ur ett objektivt perspektiv.
Citat:
För det tredje berör frågan om fri vilja huruvida människor är agenter som har möjlighet att välja fritt. Det är teoretiskt möjligt att det går att ge en fullgod förklaring av vad fri vilja är för något och samtidigt konstatera att det är teoretiskt möjligt att det finns agenter som kan välja fritt samtidigt som vi människor inte har den förmågan.
Det är också teoretiskt möjligt att det inte går att ge en sådan förklaring. Leder det i så fall till att vi har en fri vilja? Kan vår vilja inskränkas av att vi saknar något som inte skulle kunna finnas?
Citat:
Den fria viljans problem är ett metafysiskt problem. Punkt slut. Alla referenser till biokemi och fysikaliska lagar osv är helt ovidkommande i frågan om fri vilja ur ett filosofiskt perspektiv eftersom den sträcker sig längre än till enbart människor.
Det håller jag med om fullt ut. Men kan vi även bortse från logik, vilket föreslogs i ett tidigare inlägg? För mig en absurd tanke att diskutera i sådana termer, men vem bestämmer vilka regler som skall följas när man släpper världsliga begränsningar som fysikens lagar?