2017-05-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makemydream
Förstår inte hur du kan tycka att hon är oskyldig till att ha haft ihjäl sin egen dotter? Hon bär lika mycket skuld som pappan i detta. Ser ingen skillnad mellan dessa två. Tycker häller inte att hennes dåliga uppväxt spelar någon roll i det här.

Ett barn är en del av sig själv finns inga ursäkter eller undanflykter eller bortförklaringar som ska kunna rädda en förälder som inte kunnat ta sitt ansvar.
Jag mår så illa utav att läsa att det är så många som anser att E verkar vara oskyldig?

Men vad vet jag kanske är ni liknande föräldrar. Och kan relatera till detta

Jag förstår att du har problem med läsförståelsen.
Jag skriver att jag inte tror att hon är skyldig, jag tror alltså Alexander är den som skadat barnet.
Längre ner i min text skriver jag att hon ska ha straff och att hon inte ska få behålla eventuella framtida barn.
Citera
2017-05-24, 14:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men nu läser du ju in något jag inte skriver. Jag har aldrig sagt att familjer där mamma är undersköterska och pappa metallarbetare inte skulle kunna ta hand om sina barn. Men i detta fallet som vi diskuterar, så har de ju misslyckats med ALLT. Inte bara i skolan utan även i arbetslivet. De har inte haft något jävlar anamma, utan så fort det blivit lite jobbigt så har de gett upp, typ. Jag känner igen typen.

När man har ett spädbarn, det första halvåret särskilt när det är vaket på nätterna, så måste man ha jävlar anamma. För man MÅSTE orka oavsett hur mycket kroppen och hjärnan säger att de vill sova, oavsett hur trött man blir på ungen och känner att man skulle kunna kasta ut den genom fönstret (för så känner alla någon gång). Därför borde de inte ha fått en sådan uppgift som att sköta barn, inte ensamma och utan övervakning och avlastning.

När det gäller högutbildade, så brukar de faktiskt klara av det YTTRE i barnavården, som sömn, mat, utevistelse, hygien, rutiner. MEN problemet där är i stället ofta, att jobbet är FÖR viktigt för både far och mor. Ingen vill prioritera barnet, ingen vill ta det där extra halvåret och vara hemma med barnet tills det blir lite större, utan det måste börja på dagis vid ett års ålder, ingen vill gå hem tidigare från jobbet för att hämta ett barn som är hängigt, ingen vill vabba utan föräldrarna bråkar om vem som måste göra det - så att barnet hör...

Nu är det ju bara så att jag inte håller med dig alls!
Så det får du faktiskt acceptera!

Misshandel av barn och små spädbarn finns i alla samhällsklasser.
Ge mig en källa på att det är betydligt vanligare bland lågutbildade?
Det är skrämmande vilka fördomar du har, i de flesta av dina inlägg.
Jag väljer att inte diskutera detta med dig något mer.
Citera
2017-05-24, 14:33
Medlem
Sjunde rättegångsdagen i babyfallet pågår under onsdagen och vittnesförhören fortsätter.
Birgitta Mattisson Josefine Gustafsson

Under onsdagen är det bland annat läkare och sjuksköterskor ifrån både CSK och Universitetssjukhuset i Lund som förhörs.
Under onsdagsmorgonen hölls två förhör. Ett av förhören var med en sjuksköterska på BIVA, Barn- och ungdomsintensiven, i Lund som vårdade flickan när hon kom till sjukhuset från CSK. Sjuksköterskan fick bland annat frågor om vilket intryck hon fick av flickan när hon kom till sjukhuset.

– Hon såg väldigt liten ut för sin ålder, sa sjuksköterskan.

Flickan vägde ungefär lika mycket som hon gjorde när hon föddes trots att hon var en månad och två dagar gammal när hon fördes till sjukhuset i Lund.

De hade ingen förklaring till flickans sjukdomstillstånd, men hon låg i respirator eftersom hon inte kunde andas själv.

I förhöret under förmiddagen framgick också att flickan fick förhållandevis mycket smärtstillande. Flickan hade högt blodtryck, vilket kan vara ett tecken på smärta.

Under resten av onsdagen ska personal från Centralsjukhuset i Kristianstad förhöras.

Länk: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/sjukvardspersonal-forhors-under-onsdagen/
Citera
2017-05-24, 14:51
Medlem
Jag tycker man ska väga in här hur kort tid detta faktsikt handlar om, flicka blev ca 30 dagar, ca 10-12 dagar av dessa dagar spenderades på sjukhuset, mamman googlar under dessa 20 dagar flertalet olika saker när hon märker att något är fel på hennes dotter, hon frågar på familjeliv, på bvc får hon några dagar innan flickan dör reda på att allt är bra med dottern. Det är ju dessutom inte varje dag något händer med dottern.
Visst har hon misslyckats med att skydda sin dotter, men allt detta hände på extremt kort tid.
Hur många barn blir inte misshandlade i år innan någon reagerar?
Vi kommer aldrig få reda på om hon hade sökt vård eller om bvc hade märkt något på nästa besök..
Citera
2017-05-24, 14:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu är det ju bara så att jag inte håller med dig alls!
Så det får du faktiskt acceptera!

Misshandel av barn och små spädbarn finns i alla samhällsklasser.
Ge mig en källa på att det är betydligt vanligare bland lågutbildade?
Det är skrämmande vilka fördomar du har, i de flesta av dina inlägg.
Jag väljer att inte diskutera detta med dig något mer.

Nej, det är du som har fel helt enkelt.

https://old.liu.se/medfak/ike/forskning/bup/publikationer/1.55722/Rapportnr27.pdf

Sammanfattning
Syfte: Att undersöka karakteristiska drag hos allvarlig barnmisshandel och eventuella
skillnader i jämförelse med lindrigare fall.
Metod: Polisanmälningar under åren 1986-1996 i ett svenskt polisdistrikt studerades (N=363).
De allvarliga fallen (n=20) valdes ut och analyserades. En jämförelsegrupp skapades bland
fallen utan kroppsskada. Förutom polisrapporterna analyserades barnens akter hos
socialtjänsten samt domar i förekommande fall.
Resultat: 14 % av fallen utgjordes av allvarlig barnmisshandel. De misstänkta förövarna
utgjordes av socialt utsatta personer i båda grupperna. I de allvarliga fallen var det mer vanligy
att myndigheter gjort polisanmälan medan biologiska föräldrar i separerade familjer oftast
gjort anmälan i de lindrigare fallen. Socialtjänsten hade tidigare kännedom om många av
barnen och familjerna i båda grupperna.
Barnen i undersökningsgruppen bodde oftare med
båda sina biologiska föräldrar. I hälften av de allvarliga fallen ledde anmälan till fällande
dom, medan inget av de lindriga fallen gjorde det.
Citera
2017-05-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Jag tycker man ska väga in här hur kort tid detta faktsikt handlar om, flicka blev ca 30 dagar, ca 10-12 dagar av dessa dagar spenderades på sjukhuset, mamman googlar under dessa 20 dagar flertalet olika saker när hon märker att något är fel på hennes dotter, hon frågar på familjeliv, på bvc får hon några dagar innan flickan dör reda på att allt är bra med dottern. Det är ju dessutom inte varje dag något händer med dottern.
Visst har hon misslyckats med att skydda sin dotter, men allt detta hände på extremt kort tid.
Hur många barn blir inte misshandlade i år innan någon reagerar?
Vi kommer aldrig få reda på om hon hade sökt vård eller om bvc hade märkt något på nästa besök..

Med tanke på hur det knakade och krasade i flickan inuti osv så spelar det ingen roll om hon var en timme, en vecka eller en månad gammal, som mamma söker man akutvård direkt i så fall.

Delvis tror jag den tragiska utgången kan bero på nåt så banalt som dålig tillgång till bil, det tog av ekonomiska skäl säkert emot att ta en taxi till akuten, för annars förstår jag faktiskt inte varför mamman inte bara åkte dit. Att hålla på och boka tid på BVC är ju omständigare och man får vänta på att få komma dit, så det kan jag väl förstå om de inte hann göra igen, men...va fan, då åker man till akuten.
Citera
2017-05-24, 16:35
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Med tanke på hur det knakade och krasade i flickan inuti osv så spelar det ingen roll om hon var en timme, en vecka eller en månad gammal, som mamma söker man akutvård direkt i så fall.

Delvis tror jag den tragiska utgången kan bero på nåt så banalt som dålig tillgång till bil, det tog av ekonomiska skäl säkert emot att ta en taxi till akuten, för annars förstår jag faktiskt inte varför mamman inte bara åkte dit. Att hålla på och boka tid på BVC är ju omständigare och man får vänta på att få komma dit, så det kan jag väl förstå om de inte hann göra igen, men...va fan, då åker man till akuten.

Soc betalade deras busskort. De bodde inte i Sibirien. Man skiter väl inte i att ens barn är "sönder" bara för att man inte har BIL?
Citera
2017-05-24, 17:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Nja, det var nog inte ekonomiska skäl till att de inte åkte till akuten. De hade uppenbarligen råd att köpa en ny dator... Och i ett så allvarligt fall (när det knäcker och krasar i ett spädbarn), så finns bara ett alternativ - ring ambulans.
Citera
2017-05-24, 17:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det är du som har fel helt enkelt.

https://old.liu.se/medfak/ike/forskning/bup/publikationer/1.55722/Rapportnr27.pdf

Sammanfattning
Syfte: Att undersöka karakteristiska drag hos allvarlig barnmisshandel och eventuella
skillnader i jämförelse med lindrigare fall.
Metod: Polisanmälningar under åren 1986-1996 i ett svenskt polisdistrikt studerades (N=363).
De allvarliga fallen (n=20) valdes ut och analyserades. En jämförelsegrupp skapades bland
fallen utan kroppsskada. Förutom polisrapporterna analyserades barnens akter hos
socialtjänsten samt domar i förekommande fall.
Resultat: 14 % av fallen utgjordes av allvarlig barnmisshandel. De misstänkta förövarna
utgjordes av socialt utsatta personer i båda grupperna. I de allvarliga fallen var det mer vanligy
att myndigheter gjort polisanmälan medan biologiska föräldrar i separerade familjer oftast
gjort anmälan i de lindrigare fallen. Socialtjänsten hade tidigare kännedom om många av
barnen och familjerna i båda grupperna.
Barnen i undersökningsgruppen bodde oftare med
båda sina biologiska föräldrar. I hälften av de allvarliga fallen ledde anmälan till fällande
dom, medan inget av de lindriga fallen gjorde det.

Intressant att det var mer vanligt att barn utsatta för allvarlig barnmisshandel levde med båda biologiska föräldrarna än i jämförelsegrupoen. Tankar om det?

Ja, då passar ju A & E in som barnmisshandlare av grövsta sorten. Kända av socialtjänsten, socialt utsatta och biologiska föräldrar.
Citera
2017-05-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Soc betalade deras busskort. De bodde inte i Sibirien. Man skiter väl inte i att ens barn är "sönder" bara för att man inte har BIL?

Tja, pappan uppgav ju i kontakt med SOS-alarm att han var orolig för att ingen av dem skulle få plats i ambulansen med flickan, eftersom de inte hade bil. Då kan jag tänka mig att i vardagen så ser man det än mer oöverstigligt att be mamma och pappa om skjuts, ta bussen eller ringa en taxi ifall ett akutbesök blir aktuellt. För mycket att tänka på. Men det är givetvis en spekulation.
Citera
2017-05-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Intressant att det var mer vanligt att barn utsatta för allvarlig barnmisshandel levde med båda biologiska föräldrarna än i jämförelsegrupoen. Tankar om det?

Ja, då passar ju A & E in som barnmisshandlare av grövsta sorten. Kända av socialtjänsten, socialt utsatta och biologiska föräldrar.

Taskig ekonomi och slitningar i förhållandet går ut över de stackars barnen. Så tänker jag.
Citera
2017-05-24, 17:10
Medlem
Citat:

har inte läst färdigt fup (är på typ s 900, just kommit till förhören med mamman) men börjar uppfatta det som att mamman ifråga var lite rädd för att ifrågasätta pappan. ville inte framföra så grova anklagelser, ville hellre tro att det var leukemi. sen var hon ju faktiskt på sjukan med bebisen flera gånger om och ställde frågor om både blåmärken och annat.
och här har verkligen sjukvården fallerat, kan jag tycka. flera vårdgivare misstänkte misshandel när flickan låg inne för blåmärket under tungan. en läkare ville till och med röntga flickan men överläkaren sa nej - ville inte dra så stora växlar och misstänkliggöra föräldrarna. precis där hade flickans liv kunnat räddas. läkaren som tog det ödesdigra beslutet - tror namnet var K*rin –*hoppas jag känner riktig skam idag.
jag menar, oförklarligt blåmärke under tungan!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in