2017-05-23, 23:35
Medlem
Snapcounts avatar
Joo, nog fungerar det och man blir säkert van inom någon dag.

Den enda invändningen jag har, är att i ämnen som man har svarat så står det i svart.., istället som i rött som det var tidigare. Det skulle jag önska man lämnat vara..
Citera
2017-05-23, 23:35
Medlem
Reguluss avatar
Några synpunkter samlade i ett inlägg

Den nya interfacen/looken

I huvudsak OK, men den nya fonten är för liten (svår att läsa) och det är för mycket svart och mörkgrått nu. Särskilt de helsvarta fälten - inklusive bakgrunden i hjälpbubblorna - är jobbiga i längden, men även de mörkgrå ränderna mellan varje inlägg. Det är just Flashbacks diskreta ljusgrå färgsättning som gjort sajten vilsam för ögonen, särskilt när man scrollar snabbt.

Om man vill ha den nya högkontrastlooken borde det vara möjligt att också erbjuda den gamla mer diskreta färgsättningen som ett inställningsalternativ.

Färgerna på prickarna eller plumparna kunde däremot vara klarare. Nu är det svårt att se skillnad på de orangebruna nyanserna.

Helsvart skärm blinkar till vid laddning av ny sida

Vid laddning av ny sida blir skärmen nu helsvart innan den nya sidan hämtats och lästs in. Detta märker man knappt vid hög hastighet, men om man har en förbindelse med lägre hastighet ger det upphov till en stroboskopliknande effekt vid sidbläddring som är störande.

Noscriptvänligheten har minskat

En stor fördel för den som bryr sig om anonymiteten är att Flashback fungerar utan javascript. Så är det fortfarande, men alla små ikoner (pilar, hänglås, prickar, rapportera- och citeraknappar etc.) kräver nu javascript för att visas. Utan javascript ser man bara default-symbolen för “konstigt tecken”. Vet man vad som döljer sig bakom konstigt-teckensymbolerna går forumet fortfarande att använda, men fult är det.

Länkarna tillbaka till indexsidan har försvunnit

De praktiska länkarna tillbaka till indexsidan (forumlistan) som tidigare fanns före rubriken inne i varje underforum har tagits bort. Nu måste man antingen scrolla upp och klicka på katten eller scrolla ner och klicka på “Översikt” och sedan klicka på “Flashback Forum” för att hitta tillbaka till indexsidan. Det är jobbigt för den som ofta hoppar upp och ner som en delfin mellan olika underfora.

Full (100%) sidbredd fungerar inte

Detta är inte ett nytt problem. Även i det gamla interfacet gjorde inställningen “full bredd” att bara cirka 50% av fönstret användes. Full bredd borde vara 100%. Dessutom vore det bra om detta kunde väljas även utan inloggning, eller alternativt vara default på datorer, där man oftast vill utnyttja hela fönstret.

Allra bäst vore förstås om man själv kunde välja exakt hur många procent av fönstret som ska användas. På en bred skärm kan 100% bli lite väl brett.
Citera
2017-05-23, 23:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Tidigare under dagen undersökte jag Flashback's nya design på en Macbook-dator som använder systemet Mac OS X 10.7.5 Lion. Då visade en svart rad högst upp med olika alternativ, och därunder en rad med olika ämnes-kategorier.

Nu sitter jag med en Ibook som använder systemet Mac OS X 10.4.11 Tiger. I den svarta raden högst upp syns längst till vänster en en symbol med 3 vågräta streck, därefter: "Aktuella ämnen Nya Ämnen Nya inlägg Prenumerationer Taggar". Så långt allt väl.

På svarta radens högra sida syns däremot bara 4 kvadrater.

Under den svarta raden syns 3 band, ett grått, ett ljusbrunt, och ett vitt band. Därunder kommer det ljusgrå bandet med Flashback's logotype. Inga ämneskategorier syns.

Jag provar att trycka på symbolen med 3 vågräta streck i den svarta raden. Ingenting händer, mer än att internet adressen ändras från https://www.flashback.org/ till https://www.flashback.org/#navbar-offcanvas.
Citera
2017-05-23, 23:44
Medlem
PlainJanes avatar
Modernt så det förslår Man blir litet paff vid första anblicken, men det är mer lättläst än innan tycker åtminstone jag.
Citera
2017-05-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag har för mig att man gör så här
1. Klickar på förstoringsglaset
2. Skriver in sökordet
3. Klickar pil neråt bredvid förstoringsglas.
4. Klickar pil neråt i det lilla pop up fönstret
5. Väljer "detta ämne"
6. Markerar "Visa inlägg" i pop up fönstret.
7. Klickar förstoringsglas igen

Ibland fungerar det, ibland inte. Verkar som man måste förnya varje markering vid ett nytt sök. Om alla markeringar är default så blir det inga träffar. det är min bedömning.
Hur bra själva sökfunktionen i sig fungerar i nuläget vet jag inte, men om den inte fungerar fullt ut just nu är det nog bara en tillfällig bugg då den fungerade alldeles utmärk före omdesignen (och då med bara ett musklick).
Citera
2017-05-23, 23:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Det är inte bara längst upp till höger som kvadrater syns istället för symboler eller text. Olika knappar på Flashbacks sidor visar enbart dessa kvadrater istället för någonting mer meningsfullt.

När jag skriver ett inlägg, så syns en hel rad kvadrater ovanför redigeringsrutan. Där borde i stället ha visats olika alternativ för textformat.
Citera
2017-05-23, 23:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlainJane
Modernt så det förslår Man blir litet paff vid första anblicken, men det är mer lättläst än innan tycker åtminstone jag.

Jodå, det ser bra ut tycker även jag. Sedan får man väl använda sidan lite mer innan man kan ge ett mer utförligt betyg... Men än så länge ger jag den nya designen "MVG", eller i alla fall "VG+"!

(Plattform: Win10pro)
Citera
2017-05-23, 23:53
Medlem
johnussss avatar
Jag gillade den andre jag Men denna blir säkert bra när jag glömt den andre :P
Citera
2017-05-23, 23:54
Medlem
Fridfullts avatar
Jag gillar den nya moderna designen, det känns helt enkelt trevligare att surfa runt på webbplatsen nu.
Ett förslag (som egentligen inte rör själva temat i sig) är att göra "Aktuella ämnen" till startsida/huvudsida.
Citera
2017-05-23, 23:56
Medlem
Al-Saidas-Kulas avatar
En reflektion härifrån norra Sverige.

Förändringen är huvudsakligen bra!

Med tiden, allteftersom en del justeringar och förbättringar gjorts, blir det här utmärkt.

Känns ovant och konstigt med färgplupparna vid ämnen, men man lär väl ha vant sig rätt snart.

Designen är rätt perfekt. Rent och städat så man kan läsa och bläddra utan att störas av krimskrams och tingeltangel.
Citera
2017-05-24, 00:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är inte bara längst upp till höger som kvadrater syns istället för symboler eller text. Olika knappar på Flashbacks sidor visar enbart dessa kvadrater istället för någonting mer meningsfullt.

När jag skriver ett inlägg, så syns en hel rad kvadrater ovanför redigeringsrutan. Där borde i stället ha visats olika alternativ för textformat.

Kör du med NoScript? I så fall ser du bara kvadrater i stället för små ikoner, men de fungerar fortfarande om du klickar på dem. Se mitt inlägg ovan.

Alternativt kan problemet vara att 10.4 inte stöder vissa emojis och andra nyare symboler. Dessa kräver 10.7 eller högre.
Citera
2017-05-24, 00:01
Bannlyst
Det är så mkt skitsnack dom flesta upskattar att sidan har blivit grymt snabbare vad dom gjort på köpet går att överleva.

Det tog mig lite över 120min så fattade jag det mesta. Vi får se hur detta är om en månad detta är en beta som blev riktig på någon timme?
Ska man lipa över något så är det att ExtraTorrent's stängde förra veckan.

Piratebay är en ren katastrof när det gäller sökmotorn. Ja just det, detta är OT vi ska vara glada över vår sida F.B medlemmar från övriga Nordiska länder läser här varje dag. Dom har inte det vi har på vårt språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in