2017-05-23, 22:55
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Har jag fel så kommer jag be om ursäkt, men jag tror inte det.
Men jag förstår samtidigt hur mycket skandal det skulle vara om det är en ensam galning som är mördaren och bröderna får upprättelse. Skulle sakna motstycke.
Tror du att man väljer att visa sin identitet o vara med i dokumentären då man skulle vara skyldiga, allvarligt? Att hela familjen är med det hela, man har haft tid och tänka igenom beslutet. Skulle inte tro det.
Citera
2017-05-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Då tycker jag att du förklarar hur det skulle gått till. Kevin sågs i livet runt 1730. 1800 är bröderna på en mack tio minuter hemifrån. Ett spann på typ 20 minuter att hinna med detta mord, utan att lämna ett spår.

Kan du uppdatera mig på vem som var den sista som såg Kevin i livet och exakt tid på när han sågs sist och källa på det?
Citera
2017-05-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Förundersökningen är återupptagen, ganska dumt att fortsätta insinuera att bröderna är skyldiga tycker jag.

Förundersökningen är väl återupptagen pga att nya uppgifter har inkommit.
Citera
2017-05-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Vart vill du komma? Att bröderna är skyldiga?
1: Förhören vi har sett visar att dom inte har en susning om något mord
2: Det finns ingen tekniskt bevisning
3: Det finns inger erkännande
4: Det finns inga vittnen
5: Det finns alibi
6: Förhören har utförts enligt SÅC:s metoden där barnen ska ledas fram till slutmålet, som SÅC och Rolf bestämt
7: Polisen egen indiciekedja håller inte

Ni har fem som hakar er kvar som blodiglar Du, Salazino,Clan719 Lambertz och SÅC

Förhören kommer att vara helt ointressanta för den nya utredningen, eftersom förhörsmetoden gör att de helt saknar värde

Haha rolig du, du kanske borde va lite mer kritisk till allt du ser och inte tro allt dan säger.
Citera
2017-05-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Tror du att man väljer att visa sin identitet o vara med i dokumentären då man skulle vara skyldiga, allvarligt? Att hela familjen är med det hela, man har haft tid och tänka igenom beslutet. Skulle inte tro det.

Dan har visat de delar ur FUP där det inte finns tvivel och slängt in lite pengar till dessa hillbillies som nu drömmer om guld och gröna skogar
Citera
2017-05-23, 23:01
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Med 'nya fakta' syftar jag på faktauppgifter som ej tidigare framkommit från t.ex. Nina Hjelmgrens PDF, TV-serien Ondskan och övrig mediarapportering. Om du beskriver läget korrekt är väl slutsatsen att 'i princip' inget som sagts innan 'superreportern' Dan Josefsson kom in i bilden har varit i närheten av sanningen?!

Min fråga är alltså:

Det jag undrar är vilka specifika fakta Dan Josefsson har bidragit med? Rimligen måste någon ha försökt sammanfatta detta?

Det var väl inte känt tidigare att pinnen som åberopats som teknisk bevisning hade fel fingeravtryck (finns för övrigt inget som tyder på att Kevin skulle ha blivit dödad med en pinne). Att barnen förhördes i många timmar med minst sagt ledande frågor har inte heller varit känt. Det har inte heller varit allmänt känt att de hade alibi. Det var nog inte många som visste att R hade fantiserat om knivmord. Eller att bröderna först hördes som vittnen, och först senare - efter att man misslyckats med att sätta dit ett par tonåringar bl.a med hjälp av olaglig avlyssning - när SåC kallats in blev de själva misstänkta, för att SåC menade sig kunna se att de "dolde något".
Utredningen hade kritiserats från flera håll medan den pågick, både från poliser och psykologer, men det hade tystats ner.
Citera
2017-05-23, 23:02
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Dan har visat de delar ur FUP där det inte finns tvivel och slängt in lite pengar till dessa hillbillies som nu drömmer om guld och gröna skogar

En samstämmig skara juridiska experter, bl a professor Mårten Schultz, säger att det är osannolikt att det blir något skadestånd. Har du helt missat det?
Citera
2017-05-23, 23:04
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Man dödar en liten 4-åring på en minut eller två. Att sedan i panik bära undan honom en bit inom 20 min är fultl möjligt med en äldre killes hjälp. Men att sen sätta sig i bilen och åka iväg utan att säga mer än att han "stöpe" i sjön det är lite märkligt.

Nej, en 5-åring och en 7-åring dödar inte en 4-åring på en minut, inte ens med hjälp av en efterbliven tvångsonanist på 12 år. Inte utan att lämna spår.
Det är möjligt att bära Kevin 30 meter på 20 minuter, men eftersom han förmodligen inte blev dödad vid bryggan så ska det bäras längre. Det gör inte barn i den här åldern utan att lämna spår. Inte heller håller man käften om det.
Citera
2017-05-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Hur fan kan man berätta sammanhängande om en förhörsledare 100(!!!) gånger tjatar om skadorna på halsen? Det är raka motsatsen till en sammanhängande berättelse.

Jag håller med utifrån dagens sätt att tänka utifrån "fri" berättelse.

Men om det i detta fallet handlar om detaljer och fragment som har lämnats i olika förhör, som man vill få barnet att berätta sammanhängande om, så kanske det förklarar vad det är vi får se i den sekvensen.
Citera
2017-05-23, 23:09
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Jag håller med utifrån dagens sätt att tänka utifrån "fri" berättelse.

Men om det i detta fallet handlar om detaljer och fragment som har lämnats i olika förhör, som man vill få barnet att berätta sammanhängande om, så kanske det förklarar vad det är vi får se i den sekvensen.

Det du hävdar saknar stöd i forskning och erfarenhet.

Sara Landström, som till skillnad från SÅC är expert på just barnförhör säger t.ex:

Citat:
– Jag förstår faktiskt inte ens varför de fortsatt att förhöra barnen över huvud taget. En femåring som förhörs så många gånger är villig att säga vad som helst. I slutet svarar femåringen bara ”ja” och ”nej” på påståenden. Ibland ger förhörsledaren honom rätt, ibland fel. Eftersom frågorna är så ledande och förhören är så långa är det fullt möjligt att pojkarna svarar endast för att få gå därifrån.

Det vi får se i sekvensen är helt enkelt en felaktig förhörsmetodik som gör att svaren som eventuellt sipprar fram bland alla hundratals ledande frågor, är ogiltiga.
Citera
2017-05-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Jag tror att barnen har berättat detaljer i olika förhör - pö om pö, som Harrysson säger. Antagligen försöker hon sedan få barnet att binda samman detta och använder då tidigare lämnad information, vilket vi får se i dokumentären. Däremot får vi inte se de delar då barnen faktiskt berättar relevanta saker och detaljer. För att veta om det förhåller sig så som jag tror så måste man jämföra förhören och se vad barnen berättar.

Du menar att när Harrysson ritar och berättar exakt vilka skador Kevin hade - något hon påstod sig inte minnas i dag - så skulle detta kunna vara exempel på detaljer som barnen gett henne tidigare?

Ingen av förhörsledarna, som vi sett ge barnen viktiga detaljer i förhör, har ens andats om detta efter det att dokumentärserien sänts.

Men det är vad du "tror"?

Okej...

För mig känns det däremot udda att småbarnen så frikostigt släppte vissa uppgifter om sitt bestialiska mord (de golade bl a ner kumpanen "God Jul"), men vägrade att svara på annat trots tortyrliknande förhör i upp emot fem timmar, med samma frågor upp till hundra gånger...

Så länge kameran var på alltså. Rolf hade ju turen att få hela mordhistorien klockrent återgiven av femåringen, men det förhöret spelades inte ens in på band. Maximal otur!
Citera
2017-05-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
En samstämmig skara juridiska experter, bl a professor Mårten Schultz, säger att det är osannolikt att det blir något skadestånd. Har du helt missat det?

Vart nämner jag skadestånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in