2017-05-23, 22:41
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
"F: Och ni höll nåt mot halsen?
C: Det var Robin, han höll foten mot halsen.

C: Då orkade inte Kevin andas.
F: Hur märkte du att han inte orkade andas?
C: Han sa med konstig röst."

"Enligt anteckningarna berättade Christian för sin pappa ingående om hur det hela hade gått till. Han sa att en tredje pojke varit med (här kallad A). På pappans fråga ”Vilka var det som dödade?”, svarade Christian ”Jag och A”. Och på frågan ”Vilka bar?” svarade Christian ”Jag och A, och Robin tittade på”."
Det här är förmodligen en stor del av anledningen till att förundersökningen tas upp igen.

Är det Lambertz blogg du tagit det där ifrån? Det han fick uppläst för sig?
Citera
2017-05-23, 22:42
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Jag tror att vi i slutändan kommer att upptäcka att ingen direkt har fel, förutom att man missade den tredje gärningsmannen som var involverad i mordet. Min teori är att de två bröderna tillsammans med våldtäktstonåringen begått det här mordet och att de två äldre barnen har varit drivande, men samtliga har varit aktiva och delaktiga i mordet.
... Och kunna vara tysta om det + att man har alibi, jo jo.. Min teori är att just du kanske var på plats då det skede, nog mer sannolik.
Citera
2017-05-23, 22:43
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Är det Lambertz blogg du tagit det där ifrån? Det han fick uppläst för sig?

Klart det är Lambertz blogg. Notera den anekdotiska bevisföringen á la "enligt anteckningarna".
Citera
2017-05-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
... Och kunna vara tysta om det + att man har alibi, jo jo.. Min teori är att just du kanske var på plats då det skede, nog mer sannolik.
Har jag fel så kommer jag be om ursäkt, men jag tror inte det.
Men jag förstår samtidigt hur mycket skandal det skulle vara om det är en ensam galning som är mördaren och bröderna får upprättelse. Skulle sakna motstycke.
Citera
2017-05-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Klart det är Lambertz blogg. Notera den anekdotiska bevisföringen á la "enligt anteckningarna".
Ja det är material som bla enligt honom ska ha kommit från pappan och nu vara i förundersökningens ägo.
Citera
2017-05-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vet inte vad du menar med "nya fakta". Det han har gjort är att han har fått ut och granskat den hemligstämplade förundersökningen. Så för alla utomstående så är väl i princip allt "nya fakta".

Med 'nya fakta' syftar jag på faktauppgifter som ej tidigare framkommit från t.ex. Nina Hjelmgrens PDF, TV-serien Ondskan och övrig mediarapportering. Om du beskriver läget korrekt är väl slutsatsen att 'i princip' inget som sagts innan 'superreportern' Dan Josefsson kom in i bilden har varit i närheten av sanningen?!

Min fråga är alltså:

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Har någon försökt sammanställa vilka nya fakta i Kevin-fallet som Josefssons namn och kontaktnät har varit nyckel till?

Det jag undrar är vilka specifika fakta Dan Josefsson har bidragit med? Rimligen måste någon ha försökt sammanfatta detta?
Citera
2017-05-23, 22:47
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Jag tror att vi i slutändan kommer att upptäcka att ingen direkt har fel, förutom att man missade den tredje gärningsmannen som var involverad i mordet. Min teori är att de två bröderna tillsammans med våldtäktstonåringen begått det här mordet och att de två äldre barnen har varit drivande, men samtliga har varit aktiva och delaktiga i mordet.

Då tycker jag att du förklarar hur det skulle gått till. Kevin sågs i livet runt 1730. 1800 är bröderna på en mack tio minuter hemifrån. Ett spann på typ 20 minuter att hinna med detta mord, utan att lämna ett spår.
Citera
2017-05-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Då tycker jag att du förklarar hur det skulle gått till. Kevin sågs i livet runt 1730. 1800 är bröderna på en mack tio minuter hemifrån. Ett spann på typ 20 minuter att hinna med detta mord, utan att lämna ett spår.

Man dödar en liten 4-åring på en minut eller två. Att sedan i panik bära undan honom en bit inom 20 min är fultl möjligt med en äldre killes hjälp. Men att sen sätta sig i bilen och åka iväg utan att säga mer än att han "stöpe" i sjön det är lite märkligt.
Citera
2017-05-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Varför frågar hon så många gånger om halsen om han redan tidigare har svarat rätt? Du har tidstämpel uppe i vänstra hörnet som visar att hennes många frågor visas i kronologisk ordning.

Återigen, förhörsmetodiken som finns filmad(!) säger allt om hur den här utredningen har skötts. Det räcker.

För att hon kanske ville att han skulle berätta sammanhängande. Och det är just det som är så svårt att få barn att göra, alltså lämna en sammanhängande berättelse. Men om han hade berättat detaljer så kanske det egentligen borde ha varit tillräckligt... Jag får vänta med min teori tills dess att det går att jämföra förhören.
Citera
2017-05-23, 22:52
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Det jag undrar är vilka specifika fakta Dan Josefsson har bidragit med? Rimligen måste någon ha försökt sammanfatta detta?

Det har varit helt okänt tidigare att förhören följt formulär 1a för falska erkännanden.
Citera
2017-05-23, 22:53
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Man dödar en liten 4-åring på en minut eller två. Att sedan i panik bära undan honom en bit inom 20 min är fultl möjligt med en äldre killes hjälp. Men att sen sätta sig i bilen och åka iväg utan att säga mer än att han "stöpe" i sjön det är lite märkligt.

Särskilt när Kevin bevisligen aldrig har varit i vattnet. Inte ens den uppgiften stämmer överens med fakta i utredningen alltså.
Citera
2017-05-23, 22:54
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
För att hon kanske ville att han skulle berätta sammanhängande. Och det är just det som är så svårt att få barn att göra, alltså lämna en sammanhängande berättelse. Men om han hade berättat detaljer så kanske det egentligen borde ha varit tillräckligt... Jag får vänta med min teori tills dess att det går att jämföra förhören.

Hur fan kan man berätta sammanhängande om en förhörsledare 100(!!!) gånger tjatar om skadorna på halsen? Det är raka motsatsen till en sammanhängande berättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in