2017-05-23, 22:10
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Harryson är en totalt värdelös förhörsledare/barnpsykolog (eller va fan hon nu är) Men trots det så visar inte dokumentären alla förhör. Det går inte haka upp sig på ett,som DJ väljer visa.

Jag försöker säga att det lilla vi har sett räcker fullständigt för att ogiltigförklara alla andra förhör. Just att hon är en "värdelös förhörsledare" som du skriver gör i min mening att det inte spelar någon roll vad vi inte har fått se. Förhörstekniken talar helt enkelt för sig självt.
Citera
2017-05-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Harryson är en totalt värdelös förhörsledare/barnpsykolog (eller va fan hon nu är) Men trots det så visar inte dokumentären alla förhör. Det går inte haka upp sig på ett,som DJ väljer visa.
Men är du hög eller? DJ väljer att visa de sista förhören med pojkarna, där förhörsledarna inte bara ställer extremt ledande frågor uppemot hundra gånger, utan även -nörd dom inser att dom inte kommer längre- avslöjar detaljer för pojkarna som bara polisen vetat om tidigare. Detaljer som sedan åberopas för att "bevisa" att pojkarna visste saker som bara polisen och mördarna kunde veta. Det är ganska så jävla intressanta uppgifter kan jag tycka, för att kunna värdera dom delarna av vittnesmålet.

Sedan, om det nu redan fanns en hel massa förhör eller för den delen teknisk bevisning som knyter pojkarna till dådet, varför i hela friden skulle man då behöva ett fem timmar långt förhör till?!? Jag menar, om nu säcken redan var hopknuten så hade man ju helt enkelt kunnat skita i att timme efter timme försöka få ut mer detaljer! Nä, det mest troliga är att polisen inte fått några vettiga uppgifter i något förhör och därför väljer man att gå på med ett marathonförhör a la "bära eller brista"...
Citera
2017-05-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Jodå, där har du faktiskt fel. Efter över hundra frågor till Robin om skadorna på Kevins hals, där en av frågorna uttryckligen var "tryckte ni nåt mot Kevins hals" (utan att han svarar ja) så lämnar Robin komprometterande uppgifter.

Del 3, ca 36:15:

- Nöp du Kevin?
- Nej
- Du har ju berättat att nån nöp Kevin
- Ja
- Vem gjorde det då?
- Ingen
- Men nån måste ju ha gjort det.
- Ja
- Ja, vem var det som nöp Kevin då?
- Christian
- Jaha, var nöp han honom då?
- Här (pekar på halsen)
- Där nöp han honom
- Ja
- Hur gjorde han då? Kan du visa på dig själv?
- (Robin nyper sig på halsen)
- Så gjorde han?
- Ja

Det här är mycket allvarliga uppgifter för bröderna. Robin erkänner(!) efter över hundra(!) ledande frågor att Christian nupit(!) Kevin på halsen.

Vet du? Det är exakt den här sortens detaljer som Rolf Sandberg hävdar visar på brödernas skuld.
Och de är inte värda vatten.

Men det är ju lösryckta stycken. Hur vet du att han inte har nämnt detaljer kring detta i tidigare förhör? Hur vet du att Harryson i det sista förhöret inte försöker få R att berätta sammanhängande utifrån saker han redan har nämnt?

Varför tror du att vi i dokumentären främst får se den yngre, R:s förhör, och när C visas så är det främst när han gungar med kroppen, inte när han berättar...
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-23 kl. 22:28.
Citera
2017-05-23, 22:33
Medlem
Jag tror att vi i slutändan kommer att upptäcka att ingen direkt har fel, förutom att man missade den tredje gärningsmannen som var involverad i mordet. Min teori är att de två bröderna tillsammans med våldtäktstonåringen begått det här mordet och att de två äldre barnen har varit drivande, men samtliga har varit aktiva och delaktiga i mordet.
Citera
2017-05-23, 22:34
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Men det är ju lösryckta stycken. Hur vet du att han inte har nämnt detaljer kring detta i tidigare förhör? Hur vet du att Harryson i det sista förhöret inte försöker få R att berätta sammanhängande utifrån saker han redan har nämnt?

Varför tror du att vi i dokumentären främst får se den yngre, R:s förhör, och när C visas så är det främst när han gungar med kroppen, inte när han berättar...

Det kan givetvis bara den veta som sett alla förhör och läst FUP.en. I dokumentären visas hur Harrysson berättar om Kevins skador på halsen för pojkarna. Sättet hon berättar det ger i allra högsta grad intrycket att pojkarna inte hört talas om detta förut och själva inte nämnt något sådant. Titta gärna på avsnittet igen om du är tveksam. Mer ledande än så kan det inte bli.
Vi kan förstås inte veta om pojkarna har pratat om det tidigare, men absolut ingenting tyder på att de har det.
Citera
2017-05-23, 22:34
Medlem
bpjans avatar
Citat:

Varför frågar hon så många gånger om halsen om han redan tidigare har svarat rätt? Du har tidstämpel uppe i vänstra hörnet som visar att hennes många frågor visas i kronologisk ordning.

Återigen, förhörsmetodiken som finns filmad(!) säger allt om hur den här utredningen har skötts. Det räcker.
Citera
2017-05-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jag tror att vi i slutändan kommer att upptäcka att ingen direkt har fel, förutom att man missade den tredje gärningsmannen som var involverad i mordet. Min teori är att de två bröderna tillsammans med våldtäktstonåringen begått det här mordet och att de två äldre barnen har varit drivande, men samtliga har varit aktiva och delaktiga i mordet.

"F: Och ni höll nåt mot halsen?
C: Det var Robin, han höll foten mot halsen.

C: Då orkade inte Kevin andas.
F: Hur märkte du att han inte orkade andas?
C: Han sa med konstig röst."

"Enligt anteckningarna berättade Christian för sin pappa ingående om hur det hela hade gått till. Han sa att en tredje pojke varit med (här kallad A). På pappans fråga ”Vilka var det som dödade?”, svarade Christian ”Jag och A”. Och på frågan ”Vilka bar?” svarade Christian ”Jag och A, och Robin tittade på”."
Det här är förmodligen en stor del av anledningen till att förundersökningen tas upp igen.
Citera
2017-05-23, 22:36
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719

Förundersökningen är återupptagen, ganska dumt att fortsätta insinuera att bröderna är skyldiga tycker jag.
Citera
2017-05-23, 22:37
Medlem
Exebulars avatar
Citat:

Vart vill du komma? Att bröderna är skyldiga?
1: Förhören vi har sett visar att dom inte har en susning om något mord
2: Det finns ingen tekniskt bevisning
3: Det finns inger erkännande
4: Det finns inga vittnen
5: Det finns alibi
6: Förhören har utförts enligt SÅC:s metoden där barnen ska ledas fram till slutmålet, som SÅC och Rolf bestämt
7: Polisen egen indiciekedja håller inte

Ni har fem som hakar er kvar som blodiglar Du, Salazino,Clan719 Lambertz och SÅC

Förhören kommer att vara helt ointressanta för den nya utredningen, eftersom förhörsmetoden gör att de helt saknar värde
Citera
Medlem
bpjans avatar
Citat:

Du tycks glömma att även Robin är utpekad som skyldig till mord av Rolf Sandberg. Att han ska ha varit med och kallblodigt planerat (!) gärningen.

Trots att han inte har ett jävla rätt i förhör. Ens efter hundra ledande frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nu är det ju inte bara ett förhör det handlar om. Samtliga förhör verkar ha drivits i samma anda. Har mycket svårt att tänka mig att DJ utelämnat något sensationellt som verkligen binder bröderna till brottet, då detta i så fall skulle slå tillbaka med full kraft.

DJ har gjort sig ett namn,det var nog det viktigaste för han.

Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Jag försöker säga att det lilla vi har sett räcker fullständigt för att ogiltigförklara alla andra förhör. Just att hon är en "värdelös förhörsledare" som du skriver gör i min mening att det inte spelar någon roll vad vi inte har fått se. Förhörstekniken talar helt enkelt för sig självt.
Vem vet,nån annan kanske förhört killarna och fått fram nått annat,utan ledande frågor.

Citat:

Det är därför det kallas vinklad dokumentär
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Förundersökningen är återupptagen, ganska dumt att fortsätta insinuera att bröderna är skyldiga tycker jag.
Bara för att den är återupptagen betyder det inte att de är oskyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in