2017-05-23, 13:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nu tramsar du dig igen. Frågan var om någon med Hanjours flygkunskaper har replikerat det som Hanjour påståtts ha klarat av och det på första försöket.

Den piloten du tipsar om tycks trots allt behärska mindre enpropellerplan, något som Hanjour enligt intervjuade flyginstruktörer inte klarade. Hanjour kunde inte flyga. Än mindre kunde han flyga plan av den typ som flög in i Pentagon. Än mindre på det halsbrytande sätt som rapporteras av den officiella utredningen.

Och, "practice" kan bara avse just den specifika rutt (självklart inte exakt på millimetern) som test-piloten fick i uppgift att replikera. Det skulle nog även jag klara "tre gånger" om jag fick öva lite.

Det fick däremot inte Hani Hanjour.

Är det här bevis för att Hanjour inte flög planet? Självklart inte. Däremot är det ett stort frågetecken och något som expertisen verkar djupt oeniga om.
Du kan ju inte vara seriös - självklart klarade Hanjour av mindre propellerplan - tror du man får ett Commercial License från FAA annars?
Var inte dum i huvudet bara för att de är korkade på konspirationssiterna du läser..
Citera
2017-05-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du kan ju inte vara seriös - självklart klarade Hanjour av mindre propellerplan - tror du man får ett Commercial License från FAA annars?
Var inte dum i huvudet bara för att de är korkade på konspirationssiterna du läser..
Jag är osäker på om New York Times kan betecknas som en "konspirationssite", men här har du säkert bättre koll än jag:

http://www.nytimes.com/2002/05/04/us/a-trainee-noted-for-incompetence.html
Citera
2017-05-23, 14:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag är osäker på om New York Times kan betecknas som en "konspirationssite", men här har du säkert bättre koll än jag:

http://www.nytimes.com/2002/05/04/us/a-trainee-noted-for-incompetence.html

Ändå lyckades Hanjour få 3 olika licenser, varav den sista var en "Airplane Multi-Engine Land/Commercial Pilot" som ger rätt att flyga kommersiellt.. Han var säkert en dålig pilot, men han klarade uppenbarligen sina uppflygningar - den sista utan anmärkningar och inför en flyginspektör (Daryl Strong) som inte mindes något särskilt alls om honom efteråt...

Citat:
Despite Hanjour's poor reviews, he did have some ability as a pilot, said Bernard of Freeway Airport. "There's no doubt in my mind that once that [hijacked jet] got going, he could have pointed that plane at a building and hit it,"

Från 9/11 Commission report:
Citat:
pp. 52*57. Hanjour successfully conducted a challenging certification flight supervised by an instructor at Congressional Air Charters of Gaithersburg, Maryland, landing at a small airport with a difficult approach.The instructor thought Hanjour may have had training from a military pilot because he used a terrain recognition system for navigation.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-05-23 kl. 15:07.
Citera
2017-05-23, 16:16
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ja det är helt magiskt att piloter inte missar landningsbanorna i ungefär 87 % av försöken.

Landningsbanor på stora flygplatser är normalt ungefär hälften så breda som wtc-tornen - och även om man inte landar i samma höga hastighet som kaparna höll in i tornen så inser nog de flesta att det knappast är omöjligt...
Piloter landar inte sina plan i 560mph.
Citera
2017-05-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ändå lyckades Hanjour få 3 olika licenser, varav den sista var en "Airplane Multi-Engine Land/Commercial Pilot" som ger rätt att flyga kommersiellt.. Han var säkert en dålig pilot, men han klarade uppenbarligen sina uppflygningar - den sista utan anmärkningar och inför en flyginspektör (Daryl Strong) som inte mindes något särskilt alls om honom efteråt...
Och ändå nekades han att hyra en liten Cessna i Maryland ca tre veckor innan sin bragd. Skälet var att han helt enkelt inte kunde flyga planet när han ombads visa vad han gick för.

Det är hyfsat enkelt att köpa både körkort och diverse flygcertifikat i USA. Om du har pengarna och de rätta kontakterna. Busenkelt.

Citat:
Från 9/11 Commission report:
Alltså, du får nog länka till primärkällorna om du vill att jag ens ska överväga att tro på något. Jag litar som bekant inte ett smack på personer/institutioner ytterst kontrollerade av Busch & co och det gäller i synnerhet 9/11-kommissionen.
Citera
2017-05-23, 16:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Piloter landar inte sina plan i 560mph.

Om du skulle läsa vad du citerar innan du skriver kanske? Eller kände du bara ett behov av att upprepa det jag skrev?
Citera
2017-05-23, 16:56
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Om du skulle läsa vad du citerar innan du skriver kanske? Eller kände du bara ett behov av att upprepa det jag skrev?
Det gjorde jag också.

Kände bara för att tillägga att ett plan som landar på en flygplats inte ligger över sin VMO, medan ett plan som färdas i 560mph på den höjden som "planen" in i tvillingtornen gjorde, låg långt över sin VMO. Många menar på det att det är skrattretande att tro att ett "plan" med en sådan precision kan pricka rätt in i tornen på det sätt som de bägge "planen" gjorde. Så att du jämför med en landning på en flygplats är rätt debilt.
Citera
2017-05-23, 17:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Det gjorde jag också.

Kände bara för att tillägga att ett plan som landar på en flygplats inte ligger över sin VMO, medan ett plan som färdas i 560mph på den höjden som "planen" in i tvillingtornen gjorde, låg långt över sin VMO. Många menar på det att det är skrattretande att tro att ett "plan" med en sådan precision kan pricka rätt in i tornen på det sätt som de bägge "planen" gjorde. Så att du jämför med en landning på en flygplats är rätt debilt.

Tack för infon, det visste jag som sagt och det var därför jag skrev det..
Många menar att det inte var några som helst problem.. (wow - perfekt bevisning det där "många menar")...

PS: det ena planet träffade rätt snett och skulle antagligen ha missat en normal landningsbana...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-05-23 kl. 17:22.
Citera
2017-05-23, 17:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Och ändå nekades han att hyra en liten Cessna i Maryland ca tre veckor innan sin bragd. Skälet var att han helt enkelt inte kunde flyga planet när han ombads visa vad han gick för.

Det är hyfsat enkelt att köpa både körkort och diverse flygcertifikat i USA. Om du har pengarna och de rätta kontakterna. Busenkelt.

Alltså, du får nog länka till primärkällorna om du vill att jag ens ska överväga att tro på något. Jag litar som bekant inte ett smack på personer/institutioner ytterst kontrollerade av Busch & co och det gäller i synnerhet 9/11-kommissionen.

Är 9/11 comission report inte en primärkälla? Vad vill du ha - hemadress till killen får du leta upp själv..

Vart vänder jag mig för att köpa ett flygcert i USA - primärkälla tack! (eller sekundärkälla kan också duga förresten...)
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-05-23 kl. 17:12.
Citera
2017-05-23, 18:27
Medlem
Citat:
Är 9/11 comission report inte en primärkälla? Vad vill du ha - hemadress till killen får du leta upp själv..
Ja, jag undrar om du har något som korroborerar kommissionens uppgifter. Har du det?

Citat:
Vart vänder jag mig för att köpa ett flygcert i USA - primärkälla tack! (eller sekundärkälla kan också duga förresten...)
Tja, vänd dig till de som fixade visum till kaparna trots att de inte var berättigade till sådana. De kan säkert hjälpa dig vidare.

Om vi återgår till NYT's artikel, menar du att alla dessa sinsemellan oberoende professionella personer ljuger om Hanjours flygkunskaper och i så fall, varför i hela friden gör man det?
Citera
2017-05-23, 19:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja, jag undrar om du har något som korroborerar kommissionens uppgifter. Har du det?
Om jag har någon som stöder 9-11 kommissionens källor? Vem ska i sånt fall stöda källorna som stöder källorna? Börjar inte det här bli extremt löjligt?

Men visst - 9-11 commission Report sid 531 hänvisar till FBIs penttbom Summary sid 55. Där framgår när och var flygningen ägde rum och att Hani klarade flygningen. Vidare hänvisar 9-11 commission Report sid 531 till en intervju gjord av Quinn John Tamm med Eddie Shalev som ska ha gjort uttalandet om Hanis navigationsskicklighet och även uttryckt att han var en "good pilot". Eddie var för övrigt själv fd israelisk militär. Intervjun hittar du här

För övrigt lät denne Shalev även Hani hyra exakt samma Cessna som andra på Freeway Airport/Maryland hade nekat honom några dagar tidigare - så Hani fick trots allt flyga den till slut... Detta skedde den 28 augusti och finns också dokumenterat i FBIs penttbom Summary sid 55 samt i den också tidigare nämnda intervjun

Citat:
Tja, vänd dig till de som fixade visum till kaparna trots att de inte var berättigade till sådana. De kan säkert hjälpa dig vidare.
Haha, nej det där duger inte - de lär knappast ha behörighet att utfärda flygfcertifikat (vilka de än är). Det var ditt påstående så nu undrar jag bara om det finns något som stöder det? Går det att köpa sig ett flygcert i USA helt utan flygkunskaper? Kan Hani verkligen ha köpt alla sina 3 flygcert? Hade han de där kontakterna du pratar om (vilka de nu är)?

Citat:
Om vi återgår till NYT's artikel, menar du att alla dessa sinsemellan oberoende professionella personer ljuger om Hanjours flygkunskaper och i så fall, varför i hela friden gör man det?
Antagligen inte - jag tror säkert han var rätt rutten - men han klarade flygcert för kommersiell flygning av flermotoriga plan - och därefter lärde han sig flyga trafikflygplan i simulator. Att efter det ta kontroll över ett redan flygande passagerarplan, sikta in sig och krascha låter inte helt omöjligt enligt mig. Alls.. Och jag har ju som sagt även länkat en annan pilot med liknande kunskaper som gör samma sak.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-05-23 kl. 19:38.
Citera
2017-05-23, 19:50
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Tack för infon, det visste jag som sagt och det var därför jag skrev det..
Många menar att det inte var några som helst problem.. (wow - perfekt bevisning det där "många menar")...

PS: det ena planet träffade rätt snett och skulle antagligen ha missat en normal landningsbana...
Många ja:

Hur många flygtimmar har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in