2017-05-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Nu är det fler och fler som tror på detta. Jätte konstigt. Är inne på en irc kanal där alla tror på det. Dom tycker att dom har blivit lurade och det här är en lögn också.

Kanalen råkar inte hela #flatearth eller ligga på en server med "infowars" i namnet?
Kanaler, som forumsektioner, är normalt kategoriserade. Att det finns en IRC-kanal fylld med konspirationsteoretiker är lika förvånande som att det finns gott om religiösa i "Religion" på Flashback.

Tråkigt att idioti sprider sig, som sagt, men vi kan trösta oss med att de flesta är troll.
Citera
2017-05-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Har du möjligen en satellitbild eller liknande på din platta jord? Om inte har du en skiss hur du menar att det du beskriver funkar? Vad får dig att tro att vår planet är platt som en pannkaka?

Vi har tidigare förklarat omöjligheten av vissa flygrutter på den platta jorden då de helt enkelt blir för långa men bevisligen finns de flygrutterna på södra halvklotet.

Möjligen bor du på en platt jord i en annan dimension medan jag bor på en sfärisk planet bredvid din.

Nej, jag har ingen bild på den platta jorden. Här har du en bild på den runda jorden, detta anses vara den mest detaljerade bild på globen konstruerade/tagna av/från ryska satelliter. Notera Photoshop "handen" strax öster om Afrikas horn. Bevisar ingenting, men en kul bild.
https://www.google.se/search?q=most+detailed+picture+of+earth&tbm=isch&i mgil=v0lmWpXBG5pWSM%253A%253B0CvbvZ6GZzzzLM%253Bht tps%25253A%25252F%25252Fwww.theverge.com%25252F20 12%25252F5%25252F12%25252F3016254%25252Frussian-satellite-earth-from-space-121-megapixels&source=iu&pf=m&fir=v0lmWpXBG5pWSM%253A% 252C0CvbvZ6GZzzzLM%252C_&usg=__fFoD_d_JJyuSUGJHR7Z HvXpUDDE%3D&biw=1366&bih=638&ved=0ahUKEwjbnZXJy4XU AhVCBywKHS7VABwQyjcIPA&ei=2vEjWdvIIsKOsAGuqoPgAQ#i mgrc=v0lmWpXBG5pWSM:

Vad som ledde mig in på detta spår var en video av Venus som genomskinlig/ljussatt vibration tagen med en Nikon P900 kamera. Youtouba "Transparent Venus" och jämför med bilder från tex NASA. Jag tyckte själv för inte så längesedan att såna som jag var fullständigt pantade. Det är visserligen möjligt att jag är.

Jag har ingen skiss hur saker fungerar men försöker att lära mig och ifrågasätta sanningar jag tidigare levt med.
Citera
2017-05-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej, även cirkeln i din trädgård är en "ark efter jordens krökning".

Hur förklarar du att en latitud enligt en gyrokompass inte är en plattjordscirkel?
Hur förklarar du att om man från Portugals västkust mha en gyrokompass håller en rak västlig kurs hamnar i New Jersey?

Jag undrar även hur en gyrokompass enligt dig fungerar.

Du har rätt angående gyrokompassen, den är konstruerad efter globmodellen.

Platt och globjord har samma effekt på en resa som du menar, även i storcirkel. Men vad du menar är att det stora avståndet till geografisk nord ger den synliga effekten av rakt linje, eller ark. Ett starkt argument. Det intressanta är ju att båda modeller ger samma effekt på en resa mellan Portugal och New Jersey på det rutmönster jorden är indelad i.
Citera
2017-05-23, 12:12
Medlem
En annan grej jag funderat på är tidvatten.

Månen, solen och centrifugalkrafter anses påverka vatten genom sina krafter, höja och sänka dess nivåer mot land. Nivåer kan variera mellan orter hyfsat nära varandra och detta anses ha geografiska orsaker. Dock är det så att vissa vatten inte påverkas alls av det, en sjö tex. Detta är förvirrande då, det är ju gravitationen och dess lag om attraktionen mellan stora versus små massor som nu inte gäller på den lilla Östersjön. Krafterna kan alltså lyfta Atlanten , den stora massan men inte Östersjön den lilla massan.

Tidvatten sker inte helt enligt krafternas påverkan utan det finns något man kallar ojämnheter i tidvatten. Heldygnstidvatten är ett tidvatten där man menar att ett lägsta högt och högsta lågt inträffar samtidigt vilket betyder att endast ett högt och lågt vatten sker per dygn, alltså synbar påverkan sker ej. Vidare finns det blandat tidvatten vilket är kombination av heldygnstidvatten och halvdygnstidvatten, det sistnämnda har två lågvatten och två högvatten. De tidvatten som inte följer principen om krafternas påverkan tillskrivs geografiska orsaker för sitt uppträdande.
Citera
2017-05-23, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, jag har ingen bild på den platta jorden. Här har du en bild på den runda jorden, detta anses vara den mest detaljerade bild på globen konstruerade/tagna av/från ryska satelliter. Notera Photoshop "handen" strax öster om Afrikas horn. Bevisar ingenting, men en kul bild.

Himawari-8 tar högupplösta* bilder var tionde minut. https://himawari8.nict.go.jp/
Leta upp en Australiensk vädersida, eller "live-cam" som brukar sitta lite överallt, så kan du enkelt jämföra markförhållanden med satellit-fotografi i realtid.

*Möjligtvis inte lika högupplösta som från den ryska satelliten, men fullgott för detta syfte.
Citera
2017-05-23, 12:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
.

Gyrokompassen är inte bara konstruerad efter globmodellen - den fungerar bara på den sfäriska jorden och den är därmed ett bevis för att jorden är en sfär.

Du kan inte samtidigt tro på en platt jord och erkänna att gyrokompasser fungerar. Och eftersom du tror på en platt jord antar jag att du förnekar att gyrokompasser fungerar.

Bevisa att gyrokompasser inte fungerar.

Citat:
Det intressanta är ju att båda modeller ger samma effekt på en resa mellan Portugal och New Jersey på det rutmönster jorden är indelad i.
Ja fast med den skillnaden att gyrokompassen talar om för oss att vi inte seglar utefter en cirkel. Om du med hjälp av en gyrokompass (eller ringlasergyro) håller en rak kurs så vet vi att vi inte seglar i cirklar, vi vet att latituderna inte är cirklar. Vi har falsifierat den platta jorden.
Senast redigerad av madtop 2017-05-23 kl. 12:36.
Citera
2017-05-23, 12:35
Medlem
madtops avatar
Citat:

Månen, solen och centrifugalkrafter anses påverka vatten genom sina krafter, höja och sänka dess nivåer mot land. Nivåer kan variera mellan orter hyfsat nära varandra och detta anses ha geografiska orsaker. Dock är det så att vissa vatten inte påverkas alls av det, en sjö tex. Detta är förvirrande då, det är ju gravitationen och dess lag om attraktionen mellan stora versus små massor som nu inte gäller på den lilla Östersjön. Krafterna kan alltså lyfta Atlanten , den stora massan men inte Östersjön den lilla massan.

Tidvatten sker inte helt enligt krafternas påverkan utan det finns något man kallar ojämnheter i tidvatten. Heldygnstidvatten är ett tidvatten där man menar att ett lägsta högt och högsta lågt inträffar samtidigt vilket betyder att endast ett högt och lågt vatten sker per dygn, alltså synbar påverkan sker ej. Vidare finns det blandat tidvatten vilket är kombination av heldygnstidvatten och halvdygnstidvatten, det sistnämnda har två lågvatten och två högvatten. De tidvatten som inte följer principen om krafternas påverkan tillskrivs geografiska orsaker för sitt uppträdande.

Självklart har även Östersjön tidvatten. Men pga av det smala Öresund så är tidvattnet knappt mätbart, det handlar om någon centimeter.

Men skit i den riktiga jorden nu, vi vet hur den funkar.
Jag pratar hellre om den platta jorden och dess alternativa vetenskap.
Hur förklarar du tidvatten?
Citera
2017-05-23, 12:51
Medlem
Citat:

Jag har ingen skiss hur saker fungerar men försöker att lära mig och ifrågasätta sanningar jag tidigare levt med.

Börja då med något som inte uppenbart är hittepå annars kommer du bara få din tidigare världsbild cementerad då detta är uppenbara feberdrömmar.

Vi kan börja med de enklaste frågorna man Alltid måste ställa sig och börja letandet efter alternativa sanningar ifrån, Varför? Vem tjänar på det? Vad skulle förändras för "oss" om detta vore sant?

I detta fall, FE, ?, Ingen, inte ett skit....
Bara där inser man att det inte är någon idé att fortsätta men måste man så kan man gå lite mer praktiskt tillväga och bara titta på horisonten, där sprack ju FE.......

Men föralldel, dröm vidare, kanske just du skapar den nya seintologirörelsen som baserar sin tro på FE istället och med massor med följare som är villiga att lägga en stor del av sin inkomst i dina fickor så får vi andra ett svar på fråga 2 och du får en skön ålderdom, för är det Något vi vet så är det att de som blint tror är de som är svårast att övertyga om sanningen så när du väl fått dina följare är du på det gröna..Lycka till
Citera
2017-05-23, 12:54
Medlem
madtops avatar
Citat:

Och apropå navigering och sjöfart:

Varför varierar polstjärnans höjd (vinkel mot horisonten) beroende på breddgrad? Ju längre söderut du kommer desto lägre blir vinkeln till polstjärnan. Förklaring?

Och vad säger du om old-school navigering? Bevisligen kunde man navigera genom att studera stjärnorna redan under antiken. Hur bar de sig åt? Förklara hur man navigerar med hjälp av en sextant.
Citera
2017-05-23, 12:56
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Nu är det fler och fler som tror på detta. Jätte konstigt. Är inne på en irc kanal där alla tror på det. Dom tycker att dom har blivit lurade och det här är en lögn också.
Det är i mångt och mycket en trend. Det finns en stor grupp människor som känner sig vilsna och förlorade i dagens moderna samhälle. Kombinera denna känsla, med lätt psykisk sjukdom och bristande intelligens, så är ju fältet öppet. Notera att många följare av denna kult har narcissistiska drag, är ganska otrevliga och dessutom ofta oerhört korkade, så träder bilden fram av en sorglig person som saknar mål och mening i livet. Denne personlighetstyp hittar plattjorden och känner sig viktig, speciell och delaktig i en rörelse.
Citera
2017-05-23, 13:00
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Jag förstår att detta blir ett svårt resonemang för dig:
Havet är mycket större än en sjö. Större massa resulterar i mer attraktion.
Citera
2017-05-23, 22:10
Medlem
D-Vitamins avatar
FE är ju minst sagt en rörelse som växer och jag följer den med stor entusiasm och glädje! Jag tycker hela konceptet är helt fantastiskt och minst sagt underhållande på många sätt.

https://pics.onsizzle.com/meanwhile-at-the-equator-on-the-globe-17003660.png

Den platta jorden skall ju tidigare ha haft enorma träd som enligt uppgift sågats ner av jättar.

https://flatearthscienceandbible.files.wordpress.com/2016/08/img_2769.jpg

Jättarna skall i sin tur ha förstenats - på något vis - men återfinns numera i bergsformationer, och då i mer pikant skepnad emellanåt... (varning för starka bilder!)

https://www.youtube.com/watch?v=EgYTfm6Pyj0

Det här känns ju som förlängningen på Flat Earth och minst sagt revolutionerande!

Vad tror ni nästa steg blir i plattkonceptet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in