2017-05-22, 20:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför upprepar du konstant frågan om hurvida jag opererar med absoluter, när jag femtioelva gånger har talat om för dig, att jag är filosofisk relativist?

Har du ett retorisk papegoje-syndrom?
Du skrev:
"Det får du ta med nån som argumenterar för att det INTE FINNS nån absoluthet. Inte med mig"

Jag tolkar det som att du anser att det finns absolutitet. Vad finns det som är absolut enligt dig?

Eller om jag omformulerar frågan: anser du att allt är relativt?
Citera
2017-05-22, 20:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inte annat än att en sån definition i sista hand blir en a priori-premiss för spekulativ semantik.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du tror inte på en verklighet utanför sinnena alltså.

Jodå. Filosofisk rationalism KAN också beskriva en "verklighet".

Citat:
Du är ens inte säker på att verkligheten finns.

Jo, men tills vidare inte i nån "absolut" beskrivnings-modell.

Citat:
Du är solipsist?

Vad får dig till att fråga detta? Jag förnekar helt klart inte värdet av empiri.
Citera
2017-05-22, 20:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Jag vet att du har problem med läsförståelsen, men jag tänker inte gå tillbaka flera sidor och hitta inläggen jag pratar om och markera vartenda ord med efterföljande förklaring, jag må ha tråkigt, men tråkigt har jag inte.

Your choice om du föredrar att operera med t.ex. strawmen.
Citera
2017-05-22, 20:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du skrev:
"Det får du ta med nån som argumenterar för att det INTE FINNS nån absoluthet. Inte med mig"

Korrekt. Det skrev jag.

Citat:
Jag tolkar det som att du anser att det finns absolutitet.

Jag anser att det möjligen finns absoluthet.

Citat:
Eller om jag omformulerar frågan: anser du att allt är relativt?

Det skulle ju i så fall vara "absolut relativism". Något jag redan har avsagt mig.
Citera
2017-05-22, 20:59
Medlem
Citat:
Du menar väl inte på allvar, att pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och demagogi skulle vara kritik-befriade?
Du kallar allt det där för pseudo! Och du kallar det du själv har för kritik. Underförstått, antar jag, menar du att det till och med är konstruktiv kritik du har?
Citera
2017-05-22, 21:07
Medlem
Citat:
Hittills har du presenterat dels matematisk logik som "absolut" och dels att endast individer med särskilda kvaliteter kan förstå det absoluta.

Vad har det med den verkligsta verklighet att göra?
Jag tror att herr bogomil inte heller har nån verklighet att komma med! Han (för det är väl en han) klänger sej fast vid konstlade begrepp som att allting annat är pseudo och argumenterar som om hans egna "kritik" var särskilt konstruktiv!
Citera
2017-05-22, 21:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag anser att det möjligen finns absoluthet.
Då är vi överens
Citera
2017-05-22, 21:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Jag tror att herr bogomil inte heller har nån verklighet att komma med! Han (för det är väl en han) klänger sej fast vid konstlade begrepp som att allting annat är pseudo och argumenterar som om hans egna "kritik" var särskilt konstruktiv!
Men vänta nu lite.. menar du att det är någonting oerhört märkligt att folk är ateister agnostiker och inte ger sin trovärdighet åt de fixt färdigklappade "förklaringarna" som teister genom tiderna severat, menar du?

Finns inte väldigt särskilda och ibland starka andledningar till att inte kunna, med bästa vilja.. plötsligt ge sig hän i att tro på gud.. närhelst en enligt sig själv begåvad trosfantast försöker avge sin enligt sig själv förträffliga argumentering? över bl.a... guds existens, behöver inte bevisas.. det ska vara, underförstått en underliggande logik.. som bara ligger där som en matta som tapetserar hela skallens innanmäte.. men att inte ha innanmätet i huvudet tapetserat med gudsargumenten.. är det då att behöva försvara sig?

Topic är gud, definiera det som varit så självklart, vill inte leka lektant, men topic är inte medlemmen x y eller zäta.. om du ogillar "mig" för att jag inte skriver så du kan njuta.. är det då ens saken i handlingen här i tråden eller vad är topic??

Jag har sett forum på flashback där relationen är själva ämnet, t.ex min relation med Pelle som inte förstår mig, eller din relation med medlemmarna XX som inte bemöter dig,... men i forum religion trodde jag att topic var, för denna tråds vidkommande..

- vem är gud
- definiera honom/den

... varför ska vi-gilla-varandra-nu plötsligt ?

.. har vi ett vi ens en gång? eller var det gud som skulle ha uppmärksamheten, de troende är så jättemåna om att han får sitt lystmäte.. och i denna tråd, ges chansen att förklara för alla syndare, vem han verkligen är. jag tror att 9 av 10 religionsmissioner benämner guden som en hane.. en person med hankön.. och mkt , mkt stark vilja.. som behöver maximal respekt. om inte judendomska guden, så den kristne.. om inte han, så den islamiske. de är angelägna dessa gudar, eller om det är en som bara klonar sig .. men jag förstår absolut att ni har det knivigt och kinkigt att få fram något enande svar nån gång, kan inte va lätt nej.
Citera
2017-05-22, 22:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
guds existens, behöver inte bevisas.. det ska vara, underförstått en underliggande logik..

Det här är en filosofisk diskussion. Man måste skilja på naturvetenskaplig bevisning och filosofisk argumentation.

Ingen (vettig) har någonsin påstått att det går att bevis Gud naturvetenskapligt.
Det här handlar om om filosofisk argumentation baserat på induktion, sannolikhet och logik.
Om man strikt tänker naturvetenskaplig bevisning blir all filosofi omöjlig.
Det är två olika typer av bollsporter. Försök förstå det en gång för alla.
Man ska också förstå att naturvetenskap (empirism/materialism) också är en filosofisk idé likställd med alla andra filosofiska idéer.

Problemet du och Bogomil med flera gör är att försöka bestrida filosofiska resonemang med argumentet "men bevis då".

Istället ska ni bemöta det med andra filosofiska argument. Då blir det en diskussion. Så har filosofer jobbat genom tiderna.
Citera
2017-05-22, 22:45
Medlem
Citat:
Men vänta nu lite.. menar du att det är någonting oerhört märkligt att folk är ateister agnostiker och inte ger sin trovärdighet åt de fixt färdigklappade "förklaringarna" som teister genom tiderna severat, menar du?
Varför skulle jag mena precis så?
Citat:
Finns inte väldigt särskilda och ibland starka andledningar till att inte kunna, med bästa vilja.. plötsligt ge sig hän i att tro på gud.. närhelst en enligt sig själv begåvad trosfantast försöker avge sin enligt sig själv förträffliga argumentering? över bl.a... guds existens, behöver inte bevisas.. det ska vara, underförstått en underliggande logik.. som bara ligger där som en matta som tapetserar hela skallens innanmäte.. men att inte ha innanmätet i huvudet tapetserat med gudsargumenten.. är det då att behöva försvara sig?

Topic är gud, definiera det som varit så självklart, vill inte leka lektant, men topic är inte medlemmen x y eller zäta.. om du ogillar "mig" för att jag inte skriver så du kan njuta.. är det då ens saken i handlingen här i tråden eller vad är topic??

Jag har sett forum på flashback där relationen är själva ämnet, t.ex min relation med Pelle som inte förstår mig, eller din relation med medlemmarna XX som inte bemöter dig,... men i forum religion trodde jag att topic var, för denna tråds vidkommande..

- vem är gud
- definiera honom/den

Jag hade ju beskrivit en (grund)definition, det första jag skrev i denna tråd (inlägg #1964) - och du var bland dom första med att svara mej på det.
Citat:
... varför ska vi-gilla-varandra-nu plötsligt ?
Menar du mej? Ska jag ha hävdat att vi två (av alla människor) på nåt sätt ska (som du uttryckte det) "vi-gilla-varandra-nu plötsligt?! Var har du fått detta ifrån!?

Du ska veta att om du tror att du och jag alls har träffats och pratat i dag, då är det bara inbillning, alternativt nån/några som luras att nån person är mej. Det sistnämnda buset kanske du inte tror förekommer, men jag vet att det gör det!
Citat:
.. har vi ett vi ens en gång? eller var det gud som skulle ha uppmärksamheten, de troende är så jättemåna om att han får sitt lystmäte.. och i denna tråd, ges chansen att förklara för alla syndare, vem han verkligen är. jag tror att 9 av 10 religionsmissioner benämner guden som en hane.. en person med hankön.. och mkt , mkt stark vilja.. som behöver maximal respekt. om inte judendomska guden, så den kristne.. om inte han, så den islamiske. de är angelägna dessa gudar, eller om det är en som bara klonar sig .. men jag förstår absolut att ni har det knivigt och kinkigt att få fram något enande svar nån gång, kan inte va lätt nej.
Tja, det där med att Gud har ett kön är väl knappast så sant som det jag har sagt. Mitt påstående att Gud finns där och hjälper alla till en chans, det innebär inte ett speciellt kön. Det jag föreställer mej är att Gud är i stället även ett slags del av allt och alla. Genom att stödja en person tillräckligt mycket är Gud ständigt en del av att personen i fråga bygger upp förtroenden för sej själv, typ.
Citera
2017-05-22, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Varför skulle jag mena precis så?

Jag hade ju beskrivit en (grund)definition, det första jag skrev i denna tråd (inlägg #1964) - och du var bland dom första med att svara mej på det.

Menar du mej? Ska jag ha hävdat att vi två (av alla människor) på nåt sätt ska (som du uttryckte det) "vi-gilla-varandra-nu plötsligt?! Var har du fått detta ifrån!?

Du ska veta att om du tror att du och jag alls har träffats och pratat i dag, då är det bara inbillning, alternativt nån/några som luras att nån person är mej. Det sistnämnda buset kanske du inte tror förekommer, men jag vet att det gör det!

Tja, det där med att Gud har ett kön är väl knappast så sant som det jag har sagt. Mitt påstående att Gud finns där och hjälper alla till en chans, det innebär inte ett speciellt kön. Det jag föreställer mej är att Gud är i stället även ett slags del av allt och alla. Genom att stödja en person tillräckligt mycket är Gud ständigt en del av att personen i fråga bygger upp förtroenden för sej själv, typ.

Jag har dock alltid föreställt mig Gud som en man, och inte som en kvinna. Det känns som det måste vara en maskulin gud, varför vet jag inte riktigt, men kan inte tänka mig en kvinnlig gud. Världen som vi lever i känns manlig helt enkelt
Citera
2017-05-22, 23:56
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderation
Jag har dock alltid föreställt mig Gud som en man, och inte som en kvinna. Det känns som det måste vara en maskulin gud, varför vet jag inte riktigt, men kan inte tänka mig en kvinnlig gud. Världen som vi lever i känns manlig helt enkelt

Det kan ha något med att han allt som oftast kallas "Gud fader". Att bönen alla förväntas kunna heter "fader vår". Präster kallas fader. Det är ju från de abrahamistiska religionerna patriarkatet i mångt och mycket härstammar. I sagan om Adam och Eva så skapar han ju dessutom Adam som sin avbild och skapar sedan Eva för att Adam inte skulle få det tråkigt. Eva och kvinnor är per definition sämre i de Abrahamistiska religionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in