2017-05-22, 19:33
Medlem
Lambertz anklagar...
http://goranlambertz.se/jag-anklagar/
Citera
2017-05-22, 19:36
Medlem
"Men, han är ändå inte helt övertygad att bröderna är oskyldiga.

– Det märks att det är plågsamt för barnen, men av 1 300 som blev förhörda i utredningen var det bara bröderna som visste någonting. Så att de har sett någonting eller varit delaktiga tycker jag är en självklarhet."

Kevins morbror tyckte inte polisen gjorde nåt bra jobb, men han tycker det är en självklarhet att de varit delaktiga eller sett nåt... hmm
Senast redigerad av Salzsalino 2017-05-22 kl. 19:41.
Citera
2017-05-22, 19:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vem är/var denne kille?

Titta på Mooskys två senaste inlägg. Han verkar ha rätt bra koll där.
Citera
2017-05-22, 19:45
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Jag får inte riktigt ihop det. Kriminellt.com skriver om denna Vickerfält som enligt texten greps hösten 2013. Född -86.

Vem är då det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/domd-pedofil-greps-igen?lokalmeny=1

Skrivet av svt nyheter 28:e feb 2013, och handlar om en man 25 år gammal, och således född -88. Vem är denna person?
Det undrar jag också men märk väl, han var bara 10 år 1998, när Kevin dog. Knappast pedofil redan då
Citera
2017-05-22, 19:50
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om du anser att Eva bör idiotförklaras för att hon mådde dåligt och vistades på vuxenpsyk, varför lägger Du då fokus där?

Förklara då istället Weines detaljerade vittnesmål den 26 augusti.

Eller menar du att även Weine skall ses som otillräknelig?

Pappan litade på sin fru. Det sägs redan i dokumentären.

Jag fick förresten inget svar på min fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Hurså?
Citera
2017-05-22, 19:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Jaha … så vad bröderna gör i de allra första förhören är att tipsa om den person som nu utpekas (av bla GW) som sannolikt skyldig. Och som sen, nio månaders senare, förgriper sig på ytterligare ett småbarn på samma plats.

Polisen ville dock inte lyssna på det örat, utan anlitade en minnesexpert som psykade bröderna att istället börja utpeka sig själva.

Mitt tips till polisen: Anlita aldrig den minnesexperten mer!
Vem tänker du på? GW pekar ju inte ut någon, inte så att vi kan fatta vem han menar. Nio månader senare är det ett nytt övergrepp där och den mamman ska ha känt igen tonåringen men han stack och ska sen ha rest till Norge (var nu det kom ifrån?). Men vem var det?? I TVserien hör jag bara R säga att det var Robbin...? Var bussig och skriv vem du har i åtanke.
Citera
2017-05-22, 20:12
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vem tänker du på? GW pekar ju inte ut någon, inte så att vi kan fatta vem han menar. Nio månader senare är det ett nytt övergrepp där och den mamman ska ha känt igen tonåringen men han stack och ska sen ha rest till Norge (var nu det kom ifrån?). Men vem var det?? I TVserien hör jag bara R säga att det var Robbin...? Var bussig och skriv vem du har i åtanke.

Jag tror detta är lite förvirrat.
Jag har inte hört från något stabilt håll om man säger så, att C eller R skulle nämnt rätt person.
Det står i Hjelmgren att en av "Anders"-ungarna var den 12-åring som var sexuellt störd och lite hämmad. (I DI säger de namnet Robert, så det skulle väl vara det Anders står för.)

Men jag tycker det verkar som det finns alla skäl att inte ta det på för stort allvar, med tanke på att nästan ingenting i Hjelmgrens rapport är med sanningen överensstämmande.

Men den GW pekar på, gissar väl folk är den hämmade 12-åringen.
Men den som våldtog en 3-åring 9 månader senare sägs ju nu i tråden var 13 vid Kevins död... Men, igen, det utesluter ju ingenting, eftersom det mesta Sandbergs utredning kommit med inte stämt, och det kan t o m röra sig om medveten anonymisering för allt jag vet. Så, kort version: Ingen vet säkert, men många är förvirrade.
Citera
2017-05-22, 20:14
Medlem
Göran Lambertz skriver bland annat följande:

Citat:
Urvalet ur ett av polisförhören

I ett av de långa förhör med 7-åringen (Christian) som visades i den tredje delen av dokumentären tog SVT fram några avsnitt där pojken var plågad och inte berättade något av värde. I andra delar av detta förhör säger pojken bl.a. följande, som inte visades (citaten är inte exakta eftersom jag skrev när jag fick texten uppläst för mig, en del är också utelämnat, texten kan komma att preciseras senare):

Förhörsledaren: Vad ritade du?
Christian: Att han inte orkade andas.
F: Det var pallarna du ritade för pappa?
C: Och så var det när han inte orkade andas.

F: Vad var det för någon karta?
C: Allt ville jag visa.
F: Var det pallarna eller bryggan?
C: Pallarna. Och så var det …. när han orkade inte andas.
F: Ritade du det där för pappa?
C: Ja.

F: Och ni höll nåt mot halsen?
C: Det var Robin, han höll foten mot halsen.

C: Då orkade inte Kevin andas.
F: Hur märkte du att han inte orkade andas?
C: Han sa med konstig röst.

Jag antar att SVT kommer att invända att man inte visade detta eller berättade om det därför att uppgifterna inte hade något värde, då de ju hade pressats fram. Jag ber läsarna att i så fall själva värdera denna invändning, som ju liknar ett par av de invändningar SVT gjort mot annan kritik. Och jag ber framför allt läsarna att bedöma om SVT:s invändning är ett godtagbart försvar för det urval som SVT gjorde från förhöret.

Ingående skriftliga beskrivningar som pappan gjort

Pappan gjorde anteckningar både under polisutredningen och efter. Ett par veckor efter att utredningen hade lagts ned tillhandahöll han ungefär 60 sidor text, varav mycket var skrivet efter att polisförhören hade avslutats.

Enligt anteckningarna berättade Christian för sin pappa ingående om hur det hela hade gått till. Han sa att en tredje pojke varit med (här kallad A). På pappans fråga ”Vilka var det som dödade?”, svarade Christian ”Jag och A”. Och på frågan ”Vilka bar?” svarade Christian ”Jag och A, och Robin tittade på”.

Citera
2017-05-22, 20:29
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Jag tror detta är lite förvirrat.
Jag har inte hört från något stabilt håll om man säger så, att C eller R skulle nämnt rätt person.
Det står i Hjelmgren att en av "Anders"-ungarna var den 12-åring som var sexuellt störd och lite hämmad. (I DI säger de namnet Robert, så det skulle väl vara det Anders står för.)

Men jag tycker det verkar som det finns alla skäl att inte ta det på för stort allvar, med tanke på att nästan ingenting i Hjelmgrens rapport är med sanningen överensstämmande.

Men den GW pekar på, gissar väl folk är den hämmade 12-åringen.
Men den som våldtog en 3-åring 9 månader senare sägs ju nu i tråden var 13 vid Kevins död... Men, igen, det utesluter ju ingenting, eftersom det mesta Sandbergs utredning kommit med inte stämt, och det kan t o m röra sig om medveten anonymisering för allt jag vet. Så, kort version: Ingen vet säkert, men många är förvirrade.
Tack för lite redigt tänk. Fattar att ingen vet säkert vem som mördade Kevin, utom Rolf Sandberg då förstås Att vi är lite förvirrade här i tråden beror på många anonymiserade "M" och hänvisningar kors och tvärs, vore lättare om vi försöker skriva klarspråk.
Anders-ungarna tolkar jag som Andersson i efternamn, kan det stämma? Robert Andersson - fanns det någon sådan?
Om alla tar för solklart att vi snackar misstankar - inte anklagelser - så blir det lite lättare.
Den hämmade 12 åringen - har vi något namn på honom?
Citera
2017-05-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro

Problemet är ju att förhören har genomförts på ett så oprofessionellt sätt att det blir helt omöjligt att greppa vad som är sanning och vilken information som kommit ur att så många ledande frågor ställts. Bevisvärdet av dessa förhör är och förblir som bortblåst tills nya bevis presenteras. Detta borde till och med Lambertz förstå.
Citera
2017-05-22, 20:31
Medlem
Vem har läst uppgifterna för Lambertz? Verkar som sekretessen inte funkar speciellt bra.
Citera
2017-05-22, 20:33
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro

Lambertz verkar ha haft bråttom:

Citat:
(citaten är inte exakta eftersom jag skrev när jag fick texten uppläst för mig, en del är också utelämnat, texten kan komma att preciseras senare)

Är det här före eller efter att Harrysson visat K:s skador på dockan för C?
Om nu förhörsledarna trodde på just de här bitarna och inte de där C säger att han inte vet, varför fortsatte de inte söka efter "A"?

Lambertz text kommer nog att bemötas av dem som har tillgång till hela FUP:en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in