Citat:
Ursprungligen postat av
NervusVagus
Jag har funderat på detaljen kring sierskan. När pappa Alm och yngre kvinna (syster?) dyker upp med karta hos syskonen Gauffin för att leta efter Linda. Detta har säkert diskuterats. Men hur insyltade var dom i detta egentligen. Att en sierska berättat detta låter ju osannolikt. Och varför är dom ens i området? Är det Mats som ljuger om att han varit hos en sierska och skickar iväg pappan dit för att leta?
Jag ber om ursäkt för potentiell upprepning. Men tråden har blivit för lång för att söka i.
Vi vet inte exakt, men sierskan har ju haft ett antal (felaktiga) teorier och Mats har sällan hörts prata med henne (systern Maria hörde delar av _ett_ samtal om jag kommer ihåg rätt från FUP).
Det vi diskuterat, och som är ren spekulation, är att det t.ex. om Mats "ville" att Linda skulle bli hittad är en bra "ursäkt" att använda en sierska... "hon sa något om skog och en stuga, undrar om det kan vara den där stugan där vid Bertilsbo" etc. och så låter man anhöriga gå om kring där och hitta kroppen, eller kontaminera närområdet för att sedan kunna skylla på Lindas släktningar.
Mats har helt klart pratat med Siv-Gun, men exakt vad han hittat på/hur han tolkat och vad hon sagt lär nog inte gå att med säkerhet få koll på.
Men man bör, som en viss herre Fagro inte gillar brukar säga, hata slumpen. Det faktum att Mats "låter" familj och släkt leta alldeles i närheten i ett så udda område som Norra Bertilsbo, där kroppen faktiskt finns, är bara det i sig extremt anmärkningsvärt. Min personliga uppfattning är att det inte är en slump överhuvudtaget.