2017-05-22, 16:17
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inte tillräckligt för att väcka åtal. Men dom väntar på något som kan ta lång tid. Från annat land...

Vad menar du? Det låter osannolikt? Borde de inte fått det innan de väcker åtal i så fall?
Citera
2017-05-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hmm. Algproverna var alltså inte relevanta för att etablera eller exkludera dödsplats utan hur Aki dog?
Vatten i lungorna konstaterades, utan att analyseras vid den första obduktionen. Och det man testat vid den andra obduktionen var endast alger i vävnader. Har jag uppfattat rätt?

Nej jag uppfattade det så att de hittat 3 alger i lungorna. När det gäller alger i andra vävnader har de inte sagt vare sig att de hittat eller att de inte hittat. Nota Bene.
Citera
2017-05-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Alger borde ha följt med vattnet in i lungorna.

Du kan ha rätt. Men det kan också vara så här. Vid den utökade rättsmedicinska genomgången då det upptäcktes att Aki saknade nämnda alger i vävnaderna förstod man att man dragit en felaktiv slutsats av tidigare fynd.

Är du med? Vattnet i lungorna kan ha varit vatten från Hjälmaren. Men om vattnet inte drogs ner i lungorna så skapades inte trycket som för ut algerna i vävnaderna. Han andades alltså inte när han kom i vattnet. Utan vattnet kom ner i lungorna efter döden.

Märk väl, detta gäller enbart om han dött utav kvävning istället.
Citera
2017-05-22, 16:18
Medlem
Advokaten frågar vem pojkvännen egentligen var rädd för. Om han var rädd för 42-åringen.
Var du rädd för en kvinna?
– Lite.
Citera
2017-05-22, 16:19
Medlem
snaffrans avatar
"Åklagaren sa dock att han kan komma göra fler justeringar vad gäller olika tidsangivelser." expressen

Det lär ha varit mer som har kommit upp i den andra obduktionen samt rättsläkarens vittnesmål som var bakom lyckta dörrar i förmiddags...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hmm. Algproverna var alltså inte relevanta för att etablera eller exkludera dödsplats utan hur Aki dog?
Vatten i lungorna konstaterades, utan att analyseras vid den första obduktionen. Och det man testat vid den andra obduktionen var endast alger i vävnader. Har jag uppfattat rätt?

Precis så tänker jag
Citera
Medlem
manda Hikes: I polisförhör säger du: "Varför skulle jag vara rädd för en kvinna?"
– Nej, jag säger ju att jag var rädd, säger pojkvännen och höjer rösten en aning för första gången.
– Jag var lite rädd för henne men inte helt och hållet för jag och XX (42-åringen) hade en bra relation hela tiden.
eskilstunakuriren
Citera
2017-05-22, 16:21
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Karl Enn Henricsson - EXPRESSEN
Arbogakvinnan stirrar nu ner i bordet.

Jag tror att hon vet att det är kört nu eller det känns så iaf

Det visste hon nog redan när denna bild togs: https://www.google.se/search?q=johanna+m%C3%B6ller+r%C3%A4tteg%C3%A5ng&c lient=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi9g57d2IPUA hXmFJoKHWORCHsQ_AUICigB&biw=1252&bih=596#imgrc=unh AbTrXsmhzqM:

Man kan gissa att händelserna som föregick fotot inte spelade henne i händerna riktigt, garvar som fan varje gång jag ser den.

Fröken Möller är underbar.
Citera
2017-05-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Du kan ha rätt. Men det kan också vara så här. Vid den utökade rättsmedicinska genomgången då det upptäcktes att Aki saknade nämnda alger i vävnaderna förstod man att man dragit en felaktiv slutsats av tidigare fynd.

Är du med? Vattnet i lungorna kan ha varit vatten från Hjälmaren. Men om vattnet inte drogs ner i lungorna så skapades inte trycket som för ut algerna i vävnaderna. Han andades alltså inte när han kom i vattnet. Utan vattnet kom ner i lungorna efter döden.

Märk väl, detta gäller enbart om han dött utav kvävning istället.

Just så. Men inget alls har sagts om alger i andra vävnader vilket sannolikt betyder att de inte har kunnat dra några slutsatser om förekomst vs icke-förekomst där. Pga kroppens skick förmodligen. Även om vattnet fylldes på "med självtryck" borde alger ha följt med. Samtidigt sköljde man lungorna vid den första obduktionen. Detta gör, enligt min uppfattning, att det är väldigt svårt att veta hur mycket alger som fanns där från början.
Citera
2017-05-22, 16:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Vad menar du? Det låter osannolikt? Borde de inte fått det innan de väcker åtal i så fall?

Jag citerar vad åklagarna har angett som skäl till att dom inte kunde åtala JJ, JB och DB samtidigt som JM för mordet på Aki.

Citera
2017-05-22, 16:25
Medlem
lasternassummas avatar
MR säger nu att JJ och DB var med när Aki mördades.
Han tror att även JB var där (skrevs i rapporteringen, men togs sedan bort och kom tillbaka)...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-22 kl. 16:30. Anledning: även JB...
Citera
2017-05-22, 16:25
Medlem
Reimers avatar
Man kan lugnt konstatera att den här dagen är inte den bästa i JM,s liv, nu känner hon hur snaran sakta dras åt runt halsen, inte kul för henne och det kommer som jag sagt mera, det här är bara en förövning till värre saker för henne.

Nu får Hikes göra skäl för sitt arvode, hon gör det bra tycker jag trots det prekära läget för hennes klient.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in