2017-05-22, 15:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det verkar som MR inte sitter med mer info än att JJ var med i båten, att Aki var "jättefull", och att JJ sagt att han gjorde det.
Svårt att se hur detta påverkar åtalet. Deras version bygger ju på att Aki INTE dränktes i Hjälmaren.

Det ritar ju om kartan en hel del om JJ var på plats, om man utgår från JMs historia.
Frågan är hur?

Dessutom är väl läget nu att:
– MR säger att JJ sagt att han var där.
– JJ säger att han inte var där.
– JM säger att han inte var där.

Med andra ord oklart...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-22 kl. 16:01. Anledning: Dessutom...
Citera
2017-05-22, 15:56
Medlem
Det finns ett scenario som funkar, det har att göra med tillägget i åtalet. Genom drunkning eller kvävning.

Aki är full, Jafar har en påse, eller mer en tät säck. Jafar sitter bakom Aki i båten. Säcken över huvudet. Kvävs ( uppdateringen idag måste rimligtvis ha något med obduktionsläkarens genomgång att göra). Dumpas i sjön.

Då Aki ej andas längre trycks inte vattnet ut i vävnaderna, därför inget fynd av alger i proverna ( fanns 3, men allt under 20 var ju att räkna som contamination). Däremot fylls lungorna sakta med vatten då luften stiger till ytan ( Aki har ju ansiktet uppåt)
Citera
2017-05-22, 15:57
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan också, stängda dörrar när Druid ska vittna, då får vi inte veta vad han har att säga alltså.

Det finns alltså detaljer i det protokollet som åklagarna inte vill ha kända.
Förhoppningsvis kommer ytterliggare undersökning/ utredning göras eftersom den som finns är " otillräcklig " eller
Citera
2017-05-22, 15:59
Medlem
valleros avatar
Man hade väl något större förhoppningar på MRs vittnesmål. Det enda som etablerats verkar vara att JJ varnade MR för Johanna. Svagt.
Citera
2017-05-22, 16:03
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Man hade väl något större förhoppningar på MRs vittnesmål. Det enda som etablerats verkar vara att JJ varnade MR för Johanna. Svagt.

Och att någon tagit livet av Aki. Är det svagt?
Citera
2017-05-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Det finns ett scenario som funkar, det har att göra med tillägget i åtalet. Genom drunkning eller kvävning.

Aki är full, Jafar har en påse, eller mer en tät säck. Jafar sitter bakom Aki i båten. Säcken över huvudet. Kvävs ( uppdateringen idag måste rimligtvis ha något med obduktionsläkarens genomgång att göra). Dumpas i sjön.

Då Aki ej andas längre trycks inte vattnet ut i vävnaderna, därför inget fynd av alger i proverna ( fanns 3, men allt under 20 var ju att räkna som contamination). Däremot fylls lungorna sakta med vatten då luften stiger till ytan ( Aki har ju ansiktet uppåt)

Alger borde ha följt med vattnet in i lungorna.
Citera
2017-05-22, 16:07
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
MR berättar att JJ erkänt att han tagit livet av Aki, vore jag åklg skulle jag inte tolka det som svagt.
Citera
2017-05-22, 16:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria

Hmm. Algproverna var alltså inte relevanta för att etablera eller exkludera dödsplats utan hur Aki dog?
Vatten i lungorna konstaterades, utan att analyseras vid den första obduktionen. Och det man testat vid den andra obduktionen var endast alger i vävnader. Har jag uppfattat rätt?
Citera
2017-05-22, 16:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
MR berättar att JJ erkänt att han tagit livet av Aki, vore jag åklg skulle jag inte tolka det som svagt.
Men JJ har de ju uppenbarligen inga bevis på, så jag vet inte.
Citera
2017-05-22, 16:14
Medlem
jackflashs avatar
Åklagaren har justerat åtalet när det gäller det misstänkta mordet på maken. Dödsorsaken ska nu vara kvävning eller drunkning. Orsaken till detta kan antas vara den låga förekomsten av kiselalger i makens lungor, som tyder på att han inte har drunknat i Hjälmaren.
Källa: SVT
Citera
2017-05-22, 16:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Men JJ har de ju uppenbarligen inga bevis på, så jag vet inte.

Inte tillräckligt för att väcka åtal. Men dom väntar på något som kan ta lång tid. Från annat land...

Citera
2017-05-22, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Fast sättet som JJ skulle ha dödat Aki på, enligt MR, stämmer inte. Aki har ju inte drunknat i Hjälmaren sägs det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in