2017-05-22, 00:32
Medlem
8711s avatar
Valet 2014:

7 av SD:s 10 tyngsta fästen i kommunerna fanns Skåne.

1. Örkelljunga 24,0 procent
2. Ljusnarsberg 23,6 procent
3. Svalöv 23,5 procent
4. Burlöv 22,9 procent
5. Bromölla 22,8 procent
6. Hässleholm 23,7 procent
7. Åstorp 22,5 procent
8. Sölvesborg 22,3 procent
9. Tomelilla 22,1 procent
10. Falköping 21,2 procent
2017-05-22, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Då är vi två. Jag tror det kommer bli ett sista försök att stänga ute SD ytterligare 4 år, men det kommer bara slå tillbaka på partierna. Det är inte helt osannolikt att man kommer försöka göra en "Macron" som i Frankrike, det vill säga hävda att det är ute att tjafsa om höger eller vänster. Nu kan man enas om globalismen och i motståndet mot nationalismen.

Frågan är hur regeringsfrågan kommer påverka SD i OU inför valet 2018? SD borde definitivt lyfta fram frågan ordentligt i valrörelsen. Ur ett strategiskt perspektiv vore det smart att betona osäkerheten som följer om inget block får majoritet.
Rent taktiskt skulle SD egentligen lätt kunna kontra det med att säga att man inte per se har något emot ett sunt EU (anno år 1990 typ) och att man viss är "globalister" (dvs för frihandel och fri handel) , men att det inte hindrar dem, då det inte finns något motsatsförhållande egentligen, från att vilja stoppa invandringen och islams utbredning och slänga ut precis alla som inte ska vara här. En moderat variant anno valet 2006, men från höger. Det viktiga är ju MENA-invandringen resten är bara påhäng. Det borde man lärt sig från Brexit-omröstningen, som ju var tänkt som en EU-omröstning, men i praktiken blev en (missnöjes)-omröstning om invandringen och hur EU misskött denna - inte om själva medlemskapet.
2017-05-22, 07:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Valet 2014:

3. Svalöv 23,5 procent
4. Burlöv 22,9 procent
5. Bromölla 22,8 procent
7. Åstorp 22,5 procent
Det kommer finns över hundra kommuner med liknande siffror och de ovan kommer all ha över 30 %
2017-05-22, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Valet 2014:

3. Svalöv 23,5 procent
4. Burlöv 22,9 procent
5. Bromölla 22,8 procent
7. Åstorp 22,5 procent

Det där är siffror som SD fick i kommunalvalen i respektive kommun. Motsvarande siffror för val till riksdagen 2014 i dessa kommuner är tex:

Bromölla: 28,4%
Sjöbo:Örkelljunga 26,6%
Sjöbo: 30,0%

Det är inte osannolikt att SD får egen majoritet i valet till riksdagen i någon/några av dessa kommuner. Krävs inte ens den dubblering av rösterna som Sentio och Yougov tyder på.

Hässleholm är en intressant kommun att studera när det gäller ev tak för SDs opinonsframgångar.
Kommunen är ganska genomsnittlig ur demografisk synvinkel med fördelning mellan land och tätort, inrikes/utrikes födda, valdeltagande mm.

Jag lanserar härmed Hässleholmsmodellen för att förutspå SDs valresultat i valet 2018.

SD i Hässleholm jmf med SD i riket efterföljande val:

Hässleholm 2002 3,4% - Riket 2006: 2,9%
Hässleholm 2006 6,4% - Riket 2010: 5,7%
Hässleholm 2010 12,9% - Riket 2014 12,9%
Hässleholm 2014 23,6% - Riket 2018 ca 24%

Kom ihåg var ni läste det först, SD kommer få ca 24% i valet 2018 enligt min Hässleholmsmodell!
2017-05-22, 14:11
Medlem
lagcatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Sverige kommer att vakna upp valdagen 2018 det är säkert det och inse att SD är inte bara störst utan överlägset störst.

Jag hoppas på detta. Jag vill ha tillbaka det trygga Sverige igen.
2017-05-22, 19:13
Medlem
Här har ni en site som är en bra barometer inför valet 2018. SCB, Sifo, Gallup mfl intervjuar typ 1050 personer till 1980 personer.

På denna undersökningen har redan 53300 personer röstat. Det tycker jag är en mycket bra barometer på hur valet kommer att sluta 2018. In och rösta! Då den troligen inte är "manipulerad" och det är så många deltagare vilket borde borga för dess tillförlitlighet.

http://www.riksdagsval2018.se/
2017-05-22, 19:38
Medlem
svenabs avatar
Att SD är starka i Skåne tror jag helt enkelt beror på närheten till Danmark.
Det är lätt att se hur mycket smidigare de har hanterat Danske Folkeparti, helt enkelt genom att tala med dem innan de genomför förslag de har framfört.
S,V och Mp genomför SD-förslag utan att ens nämna att de nyss avfärdat dem som inhumana eller t.o.m. fascistiska.
Vi i Skåne vill ha samma öppna diskussion som i Danmark.
Efter 350 år av ockupation är skåningen fortfarande inte integrerad.
2017-05-22, 19:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kartongkojan2020
Här har ni en site som är en bra barometer inför valet 2018. SCB, Sifo, Gallup mfl intervjuar typ 1050 personer till 1980 personer.

På denna undersökningen har redan 53300 personer röstat. Det tycker jag är en mycket bra barometer på hur valet kommer att sluta 2018. In och rösta! Då den troligen inte är "manipulerad" och det är så många deltagare vilket borde borga för dess tillförlitlighet.

http://www.riksdagsval2018.se/

Den sajten har diskuterats ingående och omfattande i denna tråd. Den är minst sagt väldigt, väldigt otillförlitlig p g a en mängd olika faktorer. Urvalet, viktningen och all annan matematisk vetenskap som ska till för att få en så korrekt mätning som möjligt saknas på den webbsidan, det handlar inte bara om att 53300 personer "röstat" där. Och vem som ligger bakom sidan vet ingen heller... Varför har de lagt ut den? Kolla upp IP-nummer och röster? Oerhört mycket är osäkert beträffande den sajten. Helt meningslösa siffror. Förmodligen lika kassa siffror som Sifo - och det vill inte säga lite
2017-05-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det kommer finns över hundra kommuner med liknande siffror och de ovan kommer all ha över 30 %

Jag tycker nästan att det normalt sömniga kommunvalet kan bli mer intressant än riksdagsvalet. Efter hela cirkusen med asylboenden, skenande kostnader o.s.v. kan jag tänka mig att folk mer än tidigare kommer att rösta på olika partier i de olika valen. Det är det där med "inte på min egen bakgård".

Gissningsvis kan SD och M komma att plocka en hel del väljare från på S, C, L o.s.v. när nästan alla kommuner har fått nog vi det här laget och överlägset viktigaste lokala politikfrågan för väljarna är att man vill ha kommunpolitiker med balls som likt Täby säger sätter definitivt stopp, och försöker reda upp den soppa man har hamnat i. Det är ett nollsummespel i slutändan, vilket folk börjar förstå, och man vill definitivt inte ha haft några naiva idioter vid makten när notan ska betalas.

Sedan tror jag ärligt talat att det kommer bli en enorm konflikt så småningom just hur allt detta ska betalas, där staten givetvis kommer anse sig behöva slussa pengar från "rika" kommuner till de som inte kan hålla i pengarna alls.
Senast redigerad av --..-- 2017-05-22 kl. 20:11.
2017-05-22, 20:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Jag tycker nästan att det normalt sömniga kommunvalet kan bli mer intressant än riksdagsvalet. Efter hela cirkusen med asylboenden, skenande kostnader o.s.v. kan jag tänka mig att folk mer än tidigare kommer att rösta på olika partier i de olika valen. Det är det där med "inte på min egen bakgård".

Gissningsvis kan SD och M komma att plocka en hel del väljare från på S, C, L o.s.v. när nästan alla kommuner har fått nog vi det här laget och överlägset viktigaste lokala politikfrågan för väljarna är att man vill ha kommunpolitiker med balls som likt Täby säger sätter definitivt stopp, och försöker reda upp den soppa man har hamnat i. Det är ett nollsummespel i slutändan, vilket folk börjar förstå, och man vill definitivt inte ha haft några naiva idioter vid makten när notan ska betalas.

Sedan tror jag ärligt talat att det kommer bli en enorm konflikt så småningom just hur allt detta ska betalas, där staten givetvis kommer anse sig behöva slussa pengar från "rika" kommuner till de som inte kan hålla i pengarna alls.
Täby borde tvingas ta emot 10.000 st, de har röstat på Cirkusnegern, Danderyd och Lidingö likaså.

Sossarna och 7klövern kommer slaktas i de kommuner som öppnat sina hjärtan, kommuner likt Ludvika och Borlänge förvandlas sakta till slum, tack vare korkade kommunpolitiker.

Det nya är att även i 08 har folk börjat vakna.
2017-05-22, 20:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Det där är siffror som SD fick i kommunalvalen i respektive kommun. Motsvarande siffror för val till riksdagen 2014 i dessa kommuner är tex:

Bromölla: 28,4%
Sjöbo:Örkelljunga 26,6%
Sjöbo: 30,0%

Det är inte osannolikt att SD får egen majoritet i valet till riksdagen i någon/några av dessa kommuner. Krävs inte ens den dubblering av rösterna som Sentio och Yougov tyder på.

Hässleholm är en intressant kommun att studera när det gäller ev tak för SDs opinonsframgångar.
Kommunen är ganska genomsnittlig ur demografisk synvinkel med fördelning mellan land och tätort, inrikes/utrikes födda, valdeltagande mm.

Jag lanserar härmed Hässleholmsmodellen för att förutspå SDs valresultat i valet 2018.

SD i Hässleholm jmf med SD i riket efterföljande val:

Hässleholm 2002 3,4% - Riket 2006: 2,9%
Hässleholm 2006 6,4% - Riket 2010: 5,7%
Hässleholm 2010 12,9% - Riket 2014 12,9%
Hässleholm 2014 23,6% - Riket 2018 ca 24%

Kom ihåg var ni läste det först, SD kommer få ca 24% i valet 2018 enligt min Hässleholmsmodell!
SD kommer få mer, 16 mån kvar av mer kaos och inkompetens, många fler hinner tröttna.
När skattehöjningar på bilar och på inkomst fortsätter dugga tätt, så kommer nästa våg lämna de rödgröna.
2017-05-22, 20:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om många som lever idag kommer få uppleva en förändring i vilka som får rösträtt i landet. Samma sak kommer kanske också ske i övriga västvärlden. Den som tror att dagens tillstånd är permanent är naiv. Mycket har hänt senaste 2-300 åren, men det är ingalunda ett historiskt normaltillstånd att alla har lov att "bestämma" i ett samhälle.

Första feta:
Menar du att mer av välfärden kommer privatiseras och bekostas med tex försäkringar? FB kommer aldrig gå minus, så de med befintliga sjukdomar kommer aldrig kunna försäkra sig och de i riskgrupper kommer få ormliga premier. Eller tror du vi kommer ha ett segregerat bottenskikt med tillgång till endast akutvård.

Andra feta:
Menar du att det kommun och landstingsbudget/uppdrag/ansvar kommer förstatligas, tex sjukvård, skola, polis osv? Hur går det ihop det med det första feta:ndet?

Innan man jublar åt felröstande gamlingar som inte kan dö fort nog bör man kanske besinna sig lite och fundera över sakernas tillstånd.

Många födda på 10, 20, 30-talet är uppväxta där honnörsorden var gör din plikt och inte ligga samhället till last. Det är väl främst senare generationer som är parasiterna i samhället. Se tex 40 och 50-tals generationen. 10, 20, 30-tals generationen har bidragit och fostrats i det makalösa kliv Sverige tog under 1900-talet. Då kunde de lita på att staten tog hand om och skyddade sina medborgare. Då litade de på radio, TV, morgontidningar. Naturligtvis fanns det politiker som såg om sitt eget hus även då, men man såg att det politiker gjorde gagnade folket på helt annat vis än idag. 10, 20, 30-tals generationen har i mycket lägre utsträckning än senare generationer kunnat ta till sig de negativa förändringar som skett inom MSM och 7K eftersom de inte hittar till alternativ media. Jag tror att många äldre ser propagandan i TV och tidningar och tror att de är ensamma om att vara emot utvecklingen. Media hamrar in budskapet att SD är nazister och rasister. "Glöm aldrig förintelsen." Stigmat att lyfta frågan öppet blir för stor. För att inte lämnas ensam och utstött på ålderns höst tvingas de till tysthet. Visst kan man rösta annorlunda, men skammen att ens ta i fel röstsedlar blir för stor. Tänk om någon ser. Tänk om jag tappar dem. Tänk om jag gör fel och någon ser att jag håller i nazistvalsedlar.

Jag gissar att teoretiska taket är ca 70-80% eftersom det är så många som vill minska invandringen.

Jag tror du mycket väl kan få rätt i detta. Om de rumsrena etablerade partierna S eller M skulle tvärvända och förespråka massiva återvändarprogram och hårda tag mot kriminella och ekonomiska migranter, dvs tala klarspråk och presentera en väl utarbetad plan skulle de skjuta genom taket i opinionen. Trots det gör det inte det. De fortsätter massinvandrings/mångkulturspåret och sina resor ner mot 20-15-10%. Då kan man inte annat än fundera VARFÖR? Varför väljer de den vägen när de straffas och när man VET att landet rusar mot en punkt där välfärd och allmän ordning tar slut och anarki tar vid.
En rejäl reform av medborgarskap och rätten till allmän försäkring och bidrag måste komma.
Svenska skattebetalare håller på att att jobba ihjäl sig för att försörja Menafolk med bidrag.
Vi har dessutom redan låtit hundratusentals snyltare kommit hit.

Att låta icke-medborgare som aldrig lyft ett handtag få fulla sociala förmåner är ohållbart och måste ändras.
Pensionssystemets garantipension måste strikt följa bosättningsprincipen och reduceras om den invandrare inte har fulla boår. Likadant med äldreförsörjningsstöd etc.
Personer som inte arbetar skall inte få bli medborgare, försörjningskrav för anhöriga, ingen vård eller skolgång skallerbjudas anhöriga om inte den här boende jobbar och betalar skatt.

Generösa hemvändarbidrag som måste återbetalas om de utvandrade återvänder till Sverige.
Det finns 100 saker som måste göras.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-05-22 kl. 21:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in