2017-05-20, 22:27
Medlem
På fb-sidan "Stå upp för Sverige" har somliga påstått att SD kommer ha över 50% i valet, detta baserar dom på dagens mätningar som ligger i underkant och samhällsklimatet, det har även pratats om att det kan vara så mycket som 55% för SD, och dom verkar ju ha koll på det mesta i den gruppen, så med egen majoritet är det bara och gratulera JÅ till att bli ny statsminister efter valet 2018.
2017-05-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
På fb-sidan "Stå upp för Sverige" har somliga påstått att SD kommer ha över 50% i valet, detta baserar dom på dagens mätningar som ligger i underkant och samhällsklimatet, det har även pratats om att det kan vara så mycket som 55% för SD, och dom verkar ju ha koll på det mesta i den gruppen, så med egen majoritet är det bara och gratulera JÅ till att bli ny statsminister efter valet 2018.

Dessa människor överdriver med stora mått. SD kan mycket väl vara underskattade i befintliga OU, men det är högst osannolikt att det gäller en sådan stor marginal. 30% hade varit en mer rimlig gissning tänker jag. Å andra sidan kan vi bara spekulera
2017-05-21, 08:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Dessa människor överdriver med stora mått. SD kan mycket väl vara underskattade i befintliga OU, men det är högst osannolikt att det gäller en sådan stor marginal. 30% hade varit en mer rimlig gissning tänker jag. Å andra sidan kan vi bara spekulera

Spekulerar i så fall i att S och Sd är jämnstora. Kan inte vara lätt att bli större än S för de samlar enorma skaror fattiglappar, med det gör också Sd till en del. S har däremot nästan monopol på bidragsinvandrarna. De kom hit för bidragen och de mycket medvetna om vilket parti som borgar för deras bidrag.

Sd har många fler äkta svenskar än vad S har, redan utan att behöva bli största parti. Kampen står mellan fler invandare som får rösträtt och röstar rött och de som ledsnat på att betala för dem och röstar Sd.

Tror på 26% men hoppas på 30% i valet. OI klarar inte av att mäta Sd och jag tror att alla lägger sig under 26% i mätningarna. Men Sifo kommer då att vara uppe i 20%.

Så OU-spannet ligger mellan 20% och 25,9% i september 2018 och då tycker alla att det är väl inget att gnälla över.
2017-05-21, 11:07
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Stackars M. Undrar hur det känns för dessa värdelösa människor i partiet och de får som röstar på dem.

Det finns säkert. Men det mest intressanta är att för personer över 75 år så röstar 49% på S, vilket betyder att en stor del av dessa faller bort år för år. Tror jag läst det i DN. Minns en post här för länge sen där en snubbe påstod att 35000 sossar dör varje år också. Dessa personer som röstat på ett parti i 50 år lär göra det tills de dör, vilket är snart. Demokrati är värdelöst när alla får rösta.

Det stämmer att det dör 35.000 sossar varje år = 140.000 per mandatperiod! Det är en ansenlig mängd och Sossarnas tid är tveklöst förbi då de knappast hinner omvända tillräckligt många nyimporterade araber till att bli S-väljare, araberna röstar knappt öht. vilket får ses som den enda fördelen med muslimsk invandring då det är haram för dessa att delta i det politiska systemet, för en troende muslim är det endast Allah och Sharia som gäller.

Sossarna borde, om de var lite mer strategiska istället massimportera Sydamerikaner, dessa tenderar alltid att bli rödingar och inte helt sällan renodlade kommunister.

S har dock inte 49% i åldersgruppen 75 år+ utan bara 37,2%.

Toivo Sjögren på regim-institutet SIFO skriver om fenomenet här: http://opinion.se/analyser/valjarbarometern-20-december-2015
2017-05-21, 11:25
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Spekulerar i så fall i att S och Sd är jämnstora. Kan inte vara lätt att bli större än S för de samlar enorma skaror fattiglappar, med det gör också Sd till en del. S har däremot nästan monopol på bidragsinvandrarna. De kom hit för bidragen och de mycket medvetna om vilket parti som borgar för deras bidrag.

Sd har många fler äkta svenskar än vad S har, redan utan att behöva bli största parti. Kampen står mellan fler invandare som får rösträtt och röstar rött och de som ledsnat på att betala för dem och röstar Sd.

Tror på 26% men hoppas på 30% i valet. OI klarar inte av att mäta Sd och jag tror att alla lägger sig under 26% i mätningarna. Men Sifo kommer då att vara uppe i 20%.

Så OU-spannet ligger mellan 20% och 25,9% i september 2018 och då tycker alla att det är väl inget att gnälla över.

Det kan mycket väl bli precis som du skriver. Det är dock en sak som jag tror vi glömmer i "SD-ekvationen": SD har i stort sett fördubblats i varje riksdagsval de ställt upp i sedan de bildades 1988 (med undantag för ett val på 90-talet). Och allt detta har Sverigedemokraterna lyckats åstadkomma när Sverige befunnit sig i ett slags "normalläge". Om denna trend fortsätter då skulle SD gå från 13% 2014 till 26% 2018. Men Sverige befinner sig inte längre i något "normalläge" utan i ett väldigt ansträngt läge - nästan helt beroende på den massiva asylinvandring som tilläts ske under 2015. Allt som idag diskuteras i medierna och i olika politiska debatter - inte minst den senaste, förra söndagen i Agenda - visar att oavsett ämne så kommer politikerna in på migrations- och integrationsutmaningen.

Personligen är jag övertygad om att SD kommer att fördubblas i storlek från förra valet och få ytterligare 3-6% p g a det läge Sverige nu befinner sig i. Sedan måste man naturligt ta i beaktande att ju större ett parti blir desto mindre chans är det att partiet fördubblas i framtida val, det säger sig självt. Att gå från 2% till 4%, eller från 6% till 13%, är naturligtvis mycket lättare än att gå från 20% till 40%... Likväl tror jag att taket för SD är långt, långt bort. Partiet kan växa en bra bit över 35% i valet 2022 och 2026. Allt detta är naturligtvis spekulationer, beroende på en mängd olika faktorer, men underskatta aldrig folkets vrede och frustration över hur det ser ut i Sverige idag. Många, många medborgare är oerhört trötta på den utveckling som vi nu ser i Sverige - otroligt trötta. Detta kommer att gynna SD mer än vad medier, opinionsbildare och många andra anar. En politisk jordbävning den 9 september 2018 är inte alls osannolik...
2017-05-21, 11:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag minns att jag tidigt i tråden förutsåg någon slags samlingsregering 2018 för att stänga ute SD & därefter inom två år regeringskris & extraval som leder SD fram till makten. Jag satsar nog på det fortfarande.
2017-05-21, 11:56
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Utöver de orimliga kostnaderna, som mer och mer drabbar valmanskåren, tillkommer givetvis skjuteriet, bränderna, rånen, knarket och tillhörande övriga kriminella komponenter, samt arbetslösheten!

Valmanskåren börjar trots allt uppenbarligen inse vart samhällsutvecklingen är på väg.

Därför är opinionsstödet för SD på +30 procent knappast någon utopi...

2017-05-21, 13:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Stackars M. Undrar hur det känns för dessa värdelösa människor i partiet och de får som röstar på dem.

Det finns säkert. Men det mest intressanta är att för personer över 75 år så röstar 49% på S, vilket betyder att en stor del av dessa faller bort år för år. Tror jag läst det i DN. Minns en post här för länge sen där en snubbe påstod att 35000 sossar dör varje år också. Dessa personer som röstat på ett parti i 50 år lär göra det tills de dör, vilket är snart. Demokrati är värdelöst när alla får rösta.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om många som lever idag kommer få uppleva en förändring i vilka som får rösträtt i landet. Samma sak kommer kanske också ske i övriga västvärlden. Den som tror att dagens tillstånd är permanent är naiv. Mycket har hänt senaste 2-300 åren, men det är ingalunda ett historiskt normaltillstånd att alla har lov att "bestämma" i ett samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är väl legio att SD stannat runt 25 och som du säger så krävs det något extraordinärt för att man ska nå 30 procent. Jag tror att SD når några procentenheter till vid valet. Säger tror eftersom det är så svårt att förutspå något just nu.

Det extraordinära blir inte den stora kvällstidningsrubriken utan en växande insikt. Välfärdssystemet är hotat och har varit det även utan invandring. Med massinvandringen sker det förstås snabbare och blir mycket mer kännbart.

Det fattas hundratusentals tjänster inom offentlig sektor såsom poliser, sjuksköterskor, läkare, lärare, personliga assistenter, socionomer med mera. Det är orimligt att effektivisera offentlig sektor till den nivån eller att man ska höja skatten till 70 procent för att besätta alla dessa tjänster. Redan idag talar många anställda inom offentlig sektor om att deras anställningar eller deras område inte kommer att finnas om 10 år. Det enda rimliga är att välfärden måste bekostas med annat än bara skatt. När det landar har vänstern inte något existensberättigande. Inte heller mångkulturprojektet och den goda generösa invandringspolitiken. Man kan säga att problemet löser sig självt.

SD:s vårbudget andas en stor insikt kring detta. Satsa på personalen. Som är kvar. Organisatoriskt kan man inte göra mer. Vi går istället mot ett förstatligande av offentlig sektor för att få ett mer hanterbart system. Ett scenario som jag ser som det enda rimliga just nu i en tid när Sverige tvingas göras om från grunden. Det är just här SD kommer in. Folk känner på sig vad som kommer att hända. Sd är det enda parti som presenterat en vilja till sammanhållning och att värna Sverige. Det kommer att ge utdelning i opinionen.

Åkessons viktigaste kommentar i partiledardebatten var till Annie Lööv. Han sa att till henne att alliansen får resonera hur de vill men de kan omöjligen bilda regering utan SD. Vad han egentligen sa var att centern inte ska vara så säkra på att de är ett självklart val vid en regeringsbildning. Denna sorts självsäkerhet är precis vad väljare vill höra.

Första feta:
Menar du att mer av välfärden kommer privatiseras och bekostas med tex försäkringar? FB kommer aldrig gå minus, så de med befintliga sjukdomar kommer aldrig kunna försäkra sig och de i riskgrupper kommer få ormliga premier. Eller tror du vi kommer ha ett segregerat bottenskikt med tillgång till endast akutvård.

Andra feta:
Menar du att det kommun och landstingsbudget/uppdrag/ansvar kommer förstatligas, tex sjukvård, skola, polis osv? Hur går det ihop det med det första feta:ndet?

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Det stämmer att det dör 35.000 sossar varje år = 140.000 per mandatperiod! Det är en ansenlig mängd och Sossarnas tid är tveklöst förbi då de knappast hinner omvända tillräckligt många nyimporterade araber till att bli S-väljare, araberna röstar knappt öht. vilket får ses som den enda fördelen med muslimsk invandring då det är haram för dessa att delta i det politiska systemet, för en troende muslim är det endast Allah och Sharia som gäller.

Sossarna borde, om de var lite mer strategiska istället massimportera Sydamerikaner, dessa tenderar alltid att bli rödingar och inte helt sällan renodlade kommunister.

S har dock inte 49% i åldersgruppen 75 år+ utan bara 37,2%.

Toivo Sjögren på regim-institutet SIFO skriver om fenomenet här: http://opinion.se/analyser/valjarbarometern-20-december-2015

Innan man jublar åt felröstande gamlingar som inte kan dö fort nog bör man kanske besinna sig lite och fundera över sakernas tillstånd.

Många födda på 10, 20, 30-talet är uppväxta där honnörsorden var gör din plikt och inte ligga samhället till last. Det är väl främst senare generationer som är parasiterna i samhället. Se tex 40 och 50-tals generationen. 10, 20, 30-tals generationen har bidragit och fostrats i det makalösa kliv Sverige tog under 1900-talet. Då kunde de lita på att staten tog hand om och skyddade sina medborgare. Då litade de på radio, TV, morgontidningar. Naturligtvis fanns det politiker som såg om sitt eget hus även då, men man såg att det politiker gjorde gagnade folket på helt annat vis än idag. 10, 20, 30-tals generationen har i mycket lägre utsträckning än senare generationer kunnat ta till sig de negativa förändringar som skett inom MSM och 7K eftersom de inte hittar till alternativ media. Jag tror att många äldre ser propagandan i TV och tidningar och tror att de är ensamma om att vara emot utvecklingen. Media hamrar in budskapet att SD är nazister och rasister. "Glöm aldrig förintelsen." Stigmat att lyfta frågan öppet blir för stor. För att inte lämnas ensam och utstött på ålderns höst tvingas de till tysthet. Visst kan man rösta annorlunda, men skammen att ens ta i fel röstsedlar blir för stor. Tänk om någon ser. Tänk om jag tappar dem. Tänk om jag gör fel och någon ser att jag håller i nazistvalsedlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det kan mycket väl bli precis som du skriver. Det är dock en sak som jag tror vi glömmer i "SD-ekvationen": SD har i stort sett fördubblats i varje riksdagsval de ställt upp i sedan de bildades 1988 (med undantag för ett val på 90-talet). Och allt detta har Sverigedemokraterna lyckats åstadkomma när Sverige befunnit sig i ett slags "normalläge". Om denna trend fortsätter då skulle SD gå från 13% 2014 till 26% 2018. Men Sverige befinner sig inte längre i något "normalläge" utan i ett väldigt ansträngt läge - nästan helt beroende på den massiva asylinvandring som tilläts ske under 2015. Allt som idag diskuteras i medierna och i olika politiska debatter - inte minst den senaste, förra söndagen i Agenda - visar att oavsett ämne så kommer politikerna in på migrations- och integrationsutmaningen.

Personligen är jag övertygad om att SD kommer att fördubblas i storlek från förra valet och få ytterligare 3-6% p g a det läge Sverige nu befinner sig i. Sedan måste man naturligt ta i beaktande att ju större ett parti blir desto mindre chans är det att partiet fördubblas i framtida val, det säger sig självt. Att gå från 2% till 4%, eller från 6% till 13%, är naturligtvis mycket lättare än att gå från 20% till 40%... Likväl tror jag att taket för SD är långt, långt bort. Partiet kan växa en bra bit över 35% i valet 2022 och 2026. Allt detta är naturligtvis spekulationer, beroende på en mängd olika faktorer, men underskatta aldrig folkets vrede och frustration över hur det ser ut i Sverige idag. Många, många medborgare är oerhört trötta på den utveckling som vi nu ser i Sverige - otroligt trötta. Detta kommer att gynna SD mer än vad medier, opinionsbildare och många andra anar. En politisk jordbävning den 9 september 2018 är inte alls osannolik...

Jag gissar att teoretiska taket är ca 70-80% eftersom det är så många som vill minska invandringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag minns att jag tidigt i tråden förutsåg någon slags samlingsregering 2018 för att stänga ute SD & därefter inom två år regeringskris & extraval som leder SD fram till makten. Jag satsar nog på det fortfarande.

Jag tror du mycket väl kan få rätt i detta. Om de rumsrena etablerade partierna S eller M skulle tvärvända och förespråka massiva återvändarprogram och hårda tag mot kriminella och ekonomiska migranter, dvs tala klarspråk och presentera en väl utarbetad plan skulle de skjuta genom taket i opinionen. Trots det gör det inte det. De fortsätter massinvandrings/mångkulturspåret och sina resor ner mot 20-15-10%. Då kan man inte annat än fundera VARFÖR? Varför väljer de den vägen när de straffas och när man VET att landet rusar mot en punkt där välfärd och allmän ordning tar slut och anarki tar vid.
2017-05-21, 14:04
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:

Det är helt klart en möjlig utveckling men jag är ganska osäker på om sjuklövern faktiskt vågar göra så efter valet då de fått ett bevis på att mer än en fjärdedel av folket vill att SD ska få makt. Blir SD största parti och/eller får över 30% blir det ännu vanskligare.

Visst, sjuklöverpolitiker är dumma, men inte så dumma att de inte förstår att det skulle väcka ett besinningslöst raseri hos folket om de ännu en gång stängde SD ute, vi börjar bli för många helt enkelt och även om de lyckas så kommer SD raskt att segla upp som ett +40%-parti i opinionsmätningarna och jag är inte helt säker på att de vill uppleva det nederlaget.

Min analys är att när valet närmar sig och inte ens SIFO kan hålla nere SD.s siffror(när SD kanske har 25% i genomsnitt) så kommer M att göra ett move och klart och tydligt deklarera att de vill bilda regering med SD efter valet.

Allt jönseri de håller på med nu är bara ett spel för galleriet och ett sätt att försöka lura väljarna att SD fortfarande bara har 16-17% och att det fortfarande finns en sammanhållen Allians som kommer gå till val med en gemensam politik. Inget av detta existerar och luftslottet kommer rasa närmare valet.

Verkligheten är alltid till SD.s fördel, det ska man aldrig glömma.
2017-05-21, 15:55
Medlem
Citat:

Då är vi två. Jag tror det kommer bli ett sista försök att stänga ute SD ytterligare 4 år, men det kommer bara slå tillbaka på partierna. Det är inte helt osannolikt att man kommer försöka göra en "Macron" som i Frankrike, det vill säga hävda att det är ute att tjafsa om höger eller vänster. Nu kan man enas om globalismen och i motståndet mot nationalismen.

Frågan är hur regeringsfrågan kommer påverka SD i OU inför valet 2018? SD borde definitivt lyfta fram frågan ordentligt i valrörelsen. Ur ett strategiskt perspektiv vore det smart att betona osäkerheten som följer om inget block får majoritet.
2017-05-22, 00:26
Medlem
8711s avatar
Citat:
Dokument: Så blev Sverigedemokraterna störst i Skåne

SD är störst av alla partier i Skåne.
Nu vill partiet att resten av landet ska stå på tur.
Och det som brukar hända i Skåne, brukar hända i övriga landet.
Det var här som Sverigedemokraternas resa började.

Citat:
Tidigare i vår rapporterades att Sverigedemokraterna är det största partiet i Skåne, enligt väljarbarometern från Sifo och Novus opinionsundersökning. Om det vore val idag hade SD fått 26,6 procent av de skånska rösterna.

– Skåne har länge haft en mer ärlig och rak debatt än många andra områden i Sverige. I Skåne har vi lättare att säga vad vi tycker, säger riksdagsmannen Richard Jomshof (SD).

Citat:
1998 bildade femton skånska missnöjespartier alliansen Skånes väl, inför det första valet till det skånska regionparlamentet. Där ingick Skånepartiet, Centrumdemokraterna, Sjöbopartiet, den gamla Ny Demokrati-avdelningen Burlövs väl, ICA-handlaren Harry Franzén som gjort sig känd för att utmana svenska statens alkoholmonopol och Framstegspartiet.

Alliansen var framgångsrik, kom in i regionfullmäktige och fick en vågmästarroll men splittrades efter bara några år. Senare slöt Skånes väl ett samarbete med SD.

Citat:
Tobias Billström var kommunpolitiskt aktiv i Malmö under många år. Han säger att folk ansåg att de etablerade partierna inte hade svar på deras oro.

– Vi inom Moderaterna har rannsakat oss själva och lagt om vår politik. Vi måste få in människor på arbetsmarknaden i snabbare takt om de har uppehållstillstånd, annars ska de ut ur landet i snabbare takt.

Under samtalet är moderaten inte särskilt kritisk till SD:s politik. Teorier om att partiet kan förlora på att kopiera och legitimera SD:s politik avfärdar han med ord som ”spelteorier”.

– För medborgarna är det resultaten som räknas, inte så mycket vägen dit, säger han. Skåne har hjälpt till att pusha migrationsfrågorna upp till dagordningen i hela Sverige. Det är en fråga som kommer att avgöra valet 2018.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sd-storst-i-skane-harar-deras-resa-till-toppen/
2017-05-22, 00:29
Medlem
8711s avatar
Vårmätningen från våren av Novus:

SD 26,6% Klart största parti i Skåne, även hos Novus med stor underskattning av SD!!!

S 24,0%
V 6,1%
Mp 4,6%

M 19,0%
C 9,6%
L 4,8%
Kd 3,0%

https://w.cdn-expressen.se/images/7c/c3/7cc3f3d141c249efbb9152a42609faf9/16x9/1000.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in