2017-05-22, 00:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ytterst osannolik förklaring IMO. Finns inga belägg annat JMs utsagor för att hon skulle ha skött hans ärenden. "Jobbsökandet" består nog i att hon snackat med TC, som för övrigt vittnat om att han fick kontakt med Aki via en annan bekant. Eller så var det den omskrivna kebabvagnen. Hittar inga objektiva bevis i FUP för att JM skulle ha sökt jobb åt Aki.
Välskrivet om skilsmässa, lätt att följa processgång och turer som kan ske hit och dit.
La spoiler bara för att korta ner.

Hon känns knappast som en organisatör när man läser resonemanget från rättegången.

"- Jag är väldigt ekonomisk av mig och slösar aldrig med pengar, säger hon."
"- Jag är ingen slösa, jag är väldigt ekonomisk. Jag investerar mina pengar."

" - Vad gör du med pengarna?
- Ja, du jag har ingen aning om vad jag gör med pengarna, svarar kvinnan."

"Flera inkassoföretag listas i kontoutdrag. - Ja, jag klarar inte ta tag i sådana saker."

"Vet du hur mycket pengar du har på dina konton?
- Nej, för jag kan inte hålla koll på det. Jag klarar inte av pappershögar."

Det rimmar inte riktigt med att vara den ordningssamma organisatören i familjen som försvaret försöker ge sken av:

"-42-åringen kan ha varit den som fyllde i ansökningen till livförsäkringen, men det var inget konstigt för de använde varandras mejladresser och datorer, säger advokaten och tillägger att mannen inte var förtjust i pappersarbete."
Svt live
Citera
2017-05-22, 00:05
Medlem
lasternassummas avatar
Vem är JM?
Jag har en bild av JM. Den är samtidigt så ofattbar så jag måste påminna mig själv emellanåt vem hon är. Här är en sådan påminnelse:

"JM: Fast jag har inte sagt att alla andra ljuger.
Fhl2: Nej det har du inte
JM: Ni ska inte lite på den där jävla svartskallemördaren. Som att jag har gått och mördat Aki. Nej. Då får väl ni lita på hur bra poliser ni var. Och lita på en mördare. Eller? Låter inte det här skumt?"

Från Huvudprotokoll__del_7__8_.pdf, sid 793 enligt paginering.

"TC: Alltså ärligt alltså, hon var. Nej, hon tyckte väl, nej inte vet jag. Jag pratade om USA, hon sa fokus nu Thomas, fokus. Alltså inte, hon sa det, ja typ inte, jag kommer inte ihåg exakt hur hennes ord föll. Men hon tyckte väl att jag hoppade mellan ämnena. För jag pratade om USA, jag visade bild på Elaine somjag känner. Sa hon till mig fan Thomas, du ska inte umgås med svartskalletjejer tyckte hon till mig då, jag vet inte om hon sa det på skämt eller någonting."

Från Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_1__3_.pdf, sid 59 enligt paginering.

OK, då vet vi vad JM tycker om svartskallar. Ingen tvekan där. Eller?

Ur CV som JM skickade till Strömstad:

"Att få förmånen att arbeta med människor i socialt utsatta grupper är något jag brinner för och ser min framtida yrkeskarriär inom just det området.
Vidare är jag en lugn harmonisk person som trivs med mitt liv, mitt yrke och med min fritid."

Från Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf, sid 227 enligt paginering.

Hur blir det då med socialt utsatta svartskallar? Brinner JM för dom? Det kanske beror på hur mycket klirr dom ger i kassan?

Lugn och harmonisk? Jo, men det stämmer nog. Visst trodde MR att hon sov när han kom tillbaka till bilen efter sitt morduppdrag?

Citera
2017-05-22, 00:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jamen, då säger du ju exakt samma sak som jag sa - det här målet är svagare indiciemässigt än Schyrrer-målet. Mitt citat - som du klippt sönder och brutit ur sitt sammanhang - handlade om en jämförelse mellan de två målen. Som ett exempel på skillnaderna mellan de två målen sa jag det du citerade ovan.

Vad är ditt problem?
Att jag har en annan åsikt än du?
Att jag säger den öppet?
Att jag inte blir tyst av dina härskartekniker, otrevligheter och dumförklaringar?
Att jag har fräckheten att kunna ifrågasätta det du säger?
Svara på frågorna istället för att smattra med nya.

För övrigt diskuterade jag rent generellt om dina insatser i tråden och vad det beträffar Schürrer så skrev jag om en viss tiddspegel - oavsett indiciemål likaväl.
Citera
2017-05-22, 00:18
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Bra o tack.

Citat:
Barns behov i centrum: En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av handläggnings- och dokumentationssystemet Barns behov i centrum (BBIC)
Blomsterlund, Johanna
Örebro universitet, Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete.
Hrkic, Edina
Örebro universitet, Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete.
2009 (Svenska)Självständigt arbete på grundnivå (yrkesexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
Ort, förlag, år, upplaga, sidor
2009. , 22 s.
Nationell ämneskategori
Socialt arbete
Identifikatorer
URN: urn:nbn:seru:diva-6810ISRN: ORU-JPS/SA--GY-2009/0008--SEOAI: oaiiVA.orgru-6810DiVA: diva2:217479
Presentation
(Engelska)
Uppsök
samhälle/juridik
Handledare
Karlsson, Urban, Universitetslektor
Examinatorer
Kullberg, Christian, Universitetslektor
Tillgänglig från: 2009-05-25 Skapad: 2009-05-14 Senast uppdaterad: 2009-05-25Bibliografiskt granskad
Presentation (Engelska)
står det. Hon har vid upprepade tillfällen sagt att hon tappat bort sin Engelska när hon fick hjärnblödningen
Hur fan hänger det här ihop
Citera
2017-05-22, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svara på frågorna istället för att smattra med nya.

För övrigt diskuterade jag rent generellt om dina insatser i tråden och vad det beträffar Schürrer så skrev jag om en viss tiddspegel - oavsett indiciemål likaväl.
Men du kan inte bryta sönder mitt citat, ge det en annan innebörd än jag avsåg och toppa det med att kalla mig gnällig. Nej, nu får du gå och trakassera nån annan. Det här är löjligt.
Citera
2017-05-22, 00:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vem är JM?
Jag har en bild av JM. Den är samtidigt så ofattbar så jag måste påminna mig själv emellanåt vem hon är. Här är en sådan påminnelse:

"JM: Fast jag har inte sagt att alla andra ljuger.
Fhl2: Nej det har du inte
JM: Ni ska inte lite på den där jävla svartskallemördaren. Som att jag har gått och mördat Aki. Nej. Då får väl ni lita på hur bra poliser ni var. Och lita på en mördare. Eller? Låter inte det här skumt?"

Från Huvudprotokoll__del_7__8_.pdf, sid 793 enligt paginering.

"TC: Alltså ärligt alltså, hon var. Nej, hon tyckte väl, nej inte vet jag. Jag pratade om USA, hon sa fokus nu Thomas, fokus. Alltså inte, hon sa det, ja typ inte, jag kommer inte ihåg exakt hur hennes ord föll. Men hon tyckte väl att jag hoppade mellan ämnena. För jag pratade om USA, jag visade bild på Elaine somjag känner. Sa hon till mig fan Thomas, du ska inte umgås med svartskalletjejer tyckte hon till mig då, jag vet inte om hon sa det på skämt eller någonting."

Från Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_1__3_.pdf, sid 59 enligt paginering.

OK, då vet vi vad JM tycker om svartskallar. Ingen tvekan där. Eller?

Ur CV som JM skickade till Strömstad:

"Att få förmånen att arbeta med människor i socialt utsatta grupper är något jag brinner för och ser min framtida yrkeskarriär inom just det området.
Vidare är jag en lugn harmonisk person som trivs med mitt liv, mitt yrke och med min fritid."

Från Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf, sid 227 enligt paginering.

Hur blir det då med socialt utsatta svartskallar? Brinner JM för dom? Det kanske beror på hur mycket klirr dom ger i kassan?

Lugn och harmonisk? Jo, men det stämmer nog. Visst trodde MR att hon sov när han kom tillbaka till bilen efter sitt morduppdrag?
Har reagerat på det samma i förhör, sicket ordval och vilka stereotyper.
Fin Socionom som jobbar med ensamkommande barn.

"F: Dem gör allt för pengar, vilka menar du?
J: Afghaner"

J: Nej, det går inte lita på någon afghan."

"J: Korthårig, afghan. Lite kraftig. Han ser lite bergmänniskoaktig ut."

"Tror du att jag skulle låta en galen afghan (skrattar) gå in och hugga mig med en kniv?"

... skrattar när hon pratar om mordet på sin pappa. Ohoj, vilken människa. Över till ordval om sin mamma:

" Du vet, hon är inte klok i huvudet kärringen, ursäkta mig men. Det finns inga känslor i den här familjen. Jag är nog den som är känsligast.
Jag hoppas min mamma dör."

Det är skönt att sitta i häktet. Märk väl fetat uttalande.
" Alltså jag, alla sliter och drar i mig. Så jag känner mig helt sönderdragen och alla vill ha mig för sig själva. Jafar vill att jag enbart ska vara mormor till deras unge, han vill att jag inte ska vara tillsammans med Mohammed. Han vill att vi ska flytta. Han vill inte att David ska få någonting av mig. David vill inte att Mohammed ska vara med mig. David vill inte att Mohammed ska få någonting av mig. David vill flytta men bara med mig. Julia vill bara ha mig. Och Julia vill inte ha Mohammed. Sedan kommer morfar, sedan kommer mormor. Så jag har det ganska lugnt och skönt här inne kan jag säga. Slippa alla."
Citera
2017-05-22, 00:22
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tyvärr så fanns inte själva uppsatsen med i länken. Vore ju intressant att kunna få läsa alla de 22 sidorna och se vad hon kom fram till i sin studie. Förvånansvärt få sidor i ett så allvarligt valt ämne som Barns Behov I Centrum - speciellt när det dessutom går åt en del sidor till källhänvisningar.

Någon som har mer än beviset på de 15 högskolepoäng hon fick på den fristående kursen som kräver att man har en socionom- eller kandidatexamen med minst 60 högskolepoäng i socialt arbete och genomförda kärnkurser i socialt arbete omfattande minst 15 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper.

Någon som hittat mer än detta? Kan det vara så att hon har lurat in sig på falska dokument för motsvarande kunskaper?
Jag tar en sväng förbi högskolan idag och frågar där Vid det här laget har vi rätt att vara vaksamma då det gäller JM
Citera
2017-05-22, 00:41
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det av mig fetade.

Ja, det skulle vara bra och intressant. Vi är många som är skeptiska till att JM lyckats genomföra en högskoleutbildning med tanke hur hon uttrycker sig skriftligt. Hennes examinatorer borde i så fall granskas, skämmas och kanske underkännas.

Sedan tror inte jag att en adekvat utbildning (med godkända resultat) alltid betyder att den utbildade alltid handlar korrekt i alla situationer
Det här skriver jag under på : ett liknande scenario ( dubbelnatur dr jekyll & mr hyde ) " bunkerläkaren " är ju en superakademiker men när han hade beställt ett spel till SEJ SJÄLV i fängelset : " dominion " : visar sej kunna spelas ifrån ÅTTA år och med 2-6 spelare : minns de naturtrogna maskerna bunkerläkaren bar
Citera
2017-05-22, 00:45
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Välskrivet om skilsmässa, lätt att följa processgång och turer som kan ske hit och dit.
La spoiler bara för att korta ner.

Hon känns knappast som en organisatör när man läser resonemanget från rättegången.

"- Jag är väldigt ekonomisk av mig och slösar aldrig med pengar, säger hon."
"- Jag är ingen slösa, jag är väldigt ekonomisk. Jag investerar mina pengar."

" - Vad gör du med pengarna?
- Ja, du jag har ingen aning om vad jag gör med pengarna, svarar kvinnan."

"Flera inkassoföretag listas i kontoutdrag. - Ja, jag klarar inte ta tag i sådana saker."

"Vet du hur mycket pengar du har på dina konton?
- Nej, för jag kan inte hålla koll på det. Jag klarar inte av pappershögar."

Det rimmar inte riktigt med att vara den ordningssamma organisatören i familjen som försvaret försöker ge sken av:

"-42-åringen kan ha varit den som fyllde i ansökningen till livförsäkringen, men det var inget konstigt för de använde varandras mejladresser och datorer, säger advokaten och tillägger att mannen inte var förtjust i pappersarbete."
Svt live
Allt hon säger är ju väldigt motsägelsefullt och tror att hon ljuger så pass mycket att hon inte vet vad hon har sagt till vem
Aki klarade nog av att både sköta sin ekonomi och sina "pappershögar" bättre än JM
Citera
2017-05-22, 00:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
På smällen gånger 3 är starkt!
Det ska bli ett rum som sällan skådas, ut med röda mattan på Hinsan. Vad är inredningsstilen?
Country style kanske passar henne, lantligt. Gillar signalkräftorna.

Över till allvaret igen. Vilken mor..

JM ber sin son D skicka sms till L:s man om otrohet samt hot till sin egen mobil. Hon ber sin dotter J skriva om L:s otrohet på facebook.
Anledning: "det var på skoj."

" Men Alexander, vid det här tillfället då ni var där då 14 dagar, han visste ju ingenting om drunkningen då, du hade ju inte berättat om det?"
" Det var väl varm det var sommar och livet går vidare."
Citera
2017-05-22, 00:54
Medlem
Tog ett tag att läsa ikapp allt lol ni är flitiga

Ville bara tacka för den mkt överskådliga bilden av temnsningen. Tack letsdoit!

Sedan en reflektion, en som jag gjorde då jag gick igenom alla bilder på Johanna ( via google). Bilden där hon röker, jag tror inte det är Johanna. Ser mer ut som en av de äldre döttrarna. Inte för att jag vet hur de ser ut, utan för att det inte ser ut som henne helt enkelt. Jag tror inte att Johanna rökte cigaretter.
Citera
2017-05-22, 00:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Allt hon säger är ju väldigt motsägelsefullt och tror att hon ljuger så pass mycket att hon inte vet vad hon har sagt till vem
Aki klarade nog av att både sköta sin ekonomi och sina "pappershögar" bättre än JM
Det är fullständigt sanslöst när man ser hennes uttalanden, när det väl kommer fram på ett bräde.
Jag tror omgivningen hade behövt Venlafaxin bättre - pga av henne.
Tycker jag ser Fhl ragla ut helt dränerade efter varje förhör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in