Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Det var väldigt många "kanske" och "av okänd anledning" där. Det är rena spekulationer du kommer med. Jag hoppas du inser det.
Enligt Johanna så skötte hon en hel del av Akis privata ärenden. Jag minns att hon i förhör säger att hon t ex sökte jobb (!) åt honom. Det får man väl ändå förmoda skedde med hans godkännnde? På samma sätt kanske hon fixade hans försäkring? Inkl godkännandet. Kanske var det så att när han missat den kompletterande läkarundersökningen (pga slarv/missbruk/slöhet?) så sa hon "Fine, nu fixar JAG det här!" och han skamsen säger "Tack". Det vet vi inte, eller hur?
Det där mailet i dec 2014 kan man helt bortse ifrån. Han hade inte begärt skilsmässa på 8 månader, det är det enda intressanta.
Ytterst osannolik förklaring IMO. Finns inga belägg annat JMs utsagor för att hon skulle ha skött hans ärenden. "Jobbsökandet" består nog i att hon snackat med TC, som för övrigt vittnat om att han fick kontakt med Aki via en annan bekant. Eller så var det den omskrivna kebabvagnen. Hittar inga objektiva bevis i FUP för att JM skulle ha sökt jobb åt Aki.
Vad gäller skilsmässan så är det betydligt mer sannolikt att JM hotat och manipulerat Aki för att fördröja den processen. Han hade ju tidigare erfarenhet av skilsmässa med gemensamma barn och kunde säkert föreställa sig vilket helvete JM skulle kunna ställa till med, allt från orosanmälningar och påverkan av socialen till krångel med bodelning och vårdnad, förlängd betänketid från 6 till 12 mån mm.
Om inte JM ville skiljas så hade Aki dessutom behövt använda processen med äktenskapsskillnad när parterna inte är överens, vilket innebär stämning inför tingsrätten och nästan med automatik en vårdnadstvist. Den tystlåtne finländaren insåg säkert vilket enormt underläge han skulle ha i en sån förhandling jämfört med en vältalig socionom. Kanske tvekade han också inför advokatkostnaderna.
Säkert inget lätt beslut att fatta.
Han kanske rentav försökte övertyga JM - utan större framgång - om att gå med på gemensam skilsmässa. Kanske hade hon falskeligen lovat honom att gå med på detta om han kom ut till Granliden och snackade igenom det först...?
Efter 2 års boende på olika adresser kan man få ett särlevnadsintyg och då kan skilsmässan ske direkt även utan gemensamma barn. Så en annan taktik från Aki kanske var att vänta ut JM.
Vad jag inte förstår är varför han gick med på att gifta sig från första början. Kanske hade även han ekonomiska motiv, att han då skulle kunna få del i hennes egendom ("flyktingimperiet") och stärka arvsrätten för sig själv. Skulle vara intressant att veta om JM har ett testamente.