Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-21, 14:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Var har du sett hans händer i tydlig närbild? För det har inte jag.

Nog kan man spöa upp någon ganska ordentligt utan att det syns på en själv, såvida hon inte slåss eller klöser, biter, och river tillbaka.

Lite öm kanske man blir, men inte just något mer.

Jag tror använderen menar filmen från häktningen. Då kunde man se åtminstone en hand relativt tydligt och även underarmarna. Men jag håller med dig. Man blir inte automatiskt riven bara för att man dödar någon.
Citera
2017-05-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Sen undrar jag om detta med att Billy lagt sig för att sova. Har detta kommit fram i media?
.

Nej. Det var min spekulation. Förundersökningsgubben uttyckte sig som om det tog ett tag innan Billy insåg vad han hade gjort, och först då släpade han ner henne till vattnet. Det lät som om det hänt timmar efteråt. Min gissning var att Billy efter slagsmålet var packad och gick och la sig, för att sedan vakna och inse att hon inte "sov".

Jag tror definitivt inte att han gick och la sig efter att han dumpat kroppen. Då var han fullt upptagen med att sopa igen spåren och fly fältet.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-05-21 kl. 14:35.
Citera
2017-05-21, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Säljer?

Det finns något i detta som drar i mig, jag har nämligen ett skarpt detalj sinne och ett gott minne.
Vem vet vad han sålde? Mycket saker pågår där uppe råkar jag veta av yngre, du vill ha men har inga pengar och inget jobb, vad säljer du? Det går att sälja mycket på nätet och det händer att yngre blir tillfrågade, det är lätta pengar, till och med kul och ingen behöver veta något. Det är så det låter.

Men som alltid en gång inne och personen kommer inte ur förrän att någon tycker så, det finns bevis, till mamma o pappa och hela världen.
Det som ofta krävs för att sälja är en relativt stor umgängeskrets, hade han det?

Det brukar vara mycket trafik hem till de som säljer, kan någon bekräfta att det varit mycket trafik hem till honom?
Citera
2017-05-21, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Nej. Det var min spekulation. Förundersökningsgubben sa något om att det tog ett tag innan Billy insåg vad han hade gjort, och först då släpade han ner henne till vattnet. Det lät som om det hänt timmar efteråt. Min gissning var att Billy efter slagsmålet var packad och gick och la sig, för att sedan vakna och inse att hon inte "sov".

Jag tror inte att han gick och la sig efter att han dumpat kroppen. Då var han fullt upptagen med att sopa igen spåren och fly fältet.
Vart har du hört eller läst att förundersökningsgubben nämnt detta och i ett så känsligt läge i tid, det har jag jäkligt svårt att tro att han sagt.
Citera
2017-05-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Vart har du hört eller läst att förundersökningsgubben nämnt detta och i ett så känsligt läge i tid, det har jag jäkligt svårt att tro att han sagt.

Det har jag också läst, minns dock inte var. Ska se om jag hittar det.
Citera
2017-05-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit

Jag har enbart lyssnat på de korta, bandade videointervjuerna på TV-nyheterna och kvällstidningarna. Och som sagt, det var mitt intryck av andemeningen i det han sa. Alltså inte ordagrant på något vis. Och resten är bara min egen spekulation/gissning över händelseförloppet.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-05-21 kl. 14:44.
Citera
2017-05-21, 14:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur många fall av älg-anfall med försvinnande kan det finnas? Försvinnande liten risk att detta ska ha hänt. Det kan man helt utesluta.

Enligt vad jag läst i press/tråden ska Billy påstått att Tova lämnat gården med någon slags "taxi", svarttaxi, skjutsgrupp eller dylikt. Minns inte exakt vad, men att hon iaf lämnat gården utan honom, enligt vad Billy ska ha hävdat.

Billy själv ska ha åkt till en släkting under natten. När Tovas pappa kom till gården, var huset tomt. Pappan åkte då till den släkting där Billy uppehöll sig. Det var där de möttes.

Hur Billy reagerar på vetskapen om att Tova saknas kan man inte dra några växlar på.
Ja, jag är med på allt du säger.
Jag bara menar att man bör vara öppen för även andra - fullt möjliga - scenarion.

Älgar har, bvisligen, fårr polis ooch åklagare att vara helt övertygade om att den dödade blivit mördad av sin egen man.

Det fanns inga bevis för att mannen mördat sin hustru.
Men de Utgick från att han hade gjort det.
För det är vad statistiken säger, att anhöriga oftast är de skyldiga.

I Älg-fallet hittades till slut bevis för en älg-attack.
Men det kan bli svårt i just detta fallet (eftersom offret var nersänkt i vatten).

Det kan mycket väl innebära att, om det är en älg även i detta fallet, en oskyldig kommer att bli dömd som mördare.

För han Har ju statistiken mot sig.
Han Är en dömd kvinnomisshandlare, narkoman, och offret hittades till på köpet direkt utanför hans hem (där han Bevisligen var den siste som såg henne i livet - eller hur nu det gick till med transporterna för dem båda).

Men den där "taxin" ...
om det alltså är belagt, med vittnen, att någon faktiskt körde Tova iväg från Billys hem.
Då blir det ju bara alltför långsökt att som åklagare börja spekulera i att tex Billy legat ooch lurat på Tova på hennes hemadress för att vänta in hennes Taxi hem, för att sen överfalla, eller kidnappa henne, för att föra henne tillbaka till Billys hus för att där slå ihjäl henne, ooch sen släpa ut henne 20 meter utanför huset ...

Visst är det något långsökt?

om det alltså är Det som åklagaren har spånat ihop, då är det ju bara desperation.
Då handlar allt om att åklgaren bara Tror, mot bättre vetande, att det bara Måste ha varit Billy.
och så hoppas åklagaren nu på att det ska gå att knäcka Billy i häktet, med förhörsmetoder.

Isf ignorerar åklagaren alla andra möjliga teorier, som tex den bevlisligt möjliga Älg-teorin.
Citera
2017-05-21, 14:54
Medlem
"Åklagaren tror att 22-åringen försökt dölja mordet på Tova Moberg. Enligt åklagaren så ska 22-åringen ha mördat för att timmar senare inse vidden av sitt brott och desperat försökt gömma kroppen i en sjö för att mordet inte skulle avslöjas."

Från 01:05 i videon: http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-kropp-slapades-langs-strandkanten/
Citera
2017-05-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, jag är med på allt du säger.
Jag bara menar att man bör vara öppen för även andra - fullt möjliga - scenarion.

Älgar har, bvisligen, fårr polis ooch åklagare att vara helt övertygade om att den dödade blivit mördad av sin egen man.

Det fanns inga bevis för att mannen mördat sin hustru.
Men de Utgick från att han hade gjort det.
För det är vad statistiken säger, att anhöriga oftast är de skyldiga.

I Älg-fallet hittades till slut bevis för en älg-attack.
Men det kan bli svårt i just detta fallet (eftersom offret var nersänkt i vatten).

Det kan mycket väl innebära att, om det är en älg även i detta fallet, en oskyldig kommer att bli dömd som mördare.

För han Har ju statistiken mot sig.
Han Är en dömd kvinnomisshandlare, narkoman, och offret hittades till på köpet direkt utanför hans hem (där han Bevisligen var den siste som såg henne i livet - eller hur nu det gick till med transporterna för dem båda).

Men den där "taxin" ...
om det alltså är belagt, med vittnen, att någon faktiskt körde Tova iväg från Billys hem.
Då blir det ju bara alltför långsökt att som åklagare börja spekulera i att tex Billy legat ooch lurat på Tova på hennes hemadress för att vänta in hennes Taxi hem, för att sen överfalla, eller kidnappa henne, för att föra henne tillbaka till Billys hus för att där slå ihjäl henne, ooch sen släpa ut henne 20 meter utanför huset ...

Visst är det något långsökt?

om det alltså är Det som åklagaren har spånat ihop, då är det ju bara desperation.
Då handlar allt om att åklgaren bara Tror, mot bättre vetande, att det bara Måste ha varit Billy.
och så hoppas åklagaren nu på att det ska gå att knäcka Billy i häktet, med förhörsmetoder.

Isf ignorerar åklagaren alla andra möjliga teorier, som tex den bevlisligt möjliga Älg-teorin.

Det är väl ingen som SETT Tova i en taxi?
Citera
2017-05-21, 14:58
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgranne
Är inte älgteorin utesluten i och med att Tovas kropp hade blivit försänkt med något? Att hon hittades på bottnen utan vatten i lungorna, dvs att hon inte hade dött utav drunkning utan att hon hade dött utav yttre våld och mgm hade sedan försökt gömma kroppen på bottnen m.h.a försänkningar?

Var inte detta bekräftat utav media eller var detta bara hederliga fb-spekulationer?

EDIT: massa stavfel
Men tidningarnas reportrar frågade om just det, om kroppen hade blivit sänkt med tyngder.
Men det hade den inte.

Kroppen låg på grunt vatten. Den var alltså inte gömd under vattnet i egentlig mening.
Citera
2017-05-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
"Åklagaren tror att 22-åringen försökt dölja mordet på Tova Moberg. Enligt åklagaren så ska 22-åringen ha mördat för att timmar senare inse vidden av sitt brott och desperat försökt gömma kroppen i en sjö för att mordet inte skulle avslöjas."

Från 01:05 i videon: http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-kropp-slapades-langs-strandkanten/

Tack. Det var exakt det jag syftade på.
Citera
2017-05-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men tidningarnas reportrar frågade om just det, om kroppen hade blivit sänkt med tyngder.
Men det hade den inte.

Det där har du nog fått om bakfoten. Åklagare Sammens ville inte KOMMENTERA om kroppen var nedtyngd.
Det finns en del saker som tyder på att den faktiskt var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in