Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-21, 10:28
Medlem
Vet nån vilka dom skadade är?
Citera
2017-05-21, 11:05
Medlem
Kmzatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Ålidhem har i praktiken bara miljonprojekthus, dvs. 3-4-våningstegelhus med lägenheter. Många invandrare och studenter alltså. Har även ett boende för ensamkommande precis i mitten, där det varit problem förut.

Vet inte om jag sett en enda stege som går upp på taket däremot. De måste ha hittat nån väg inifrån huset, kanske någon port/lucka som av misstag lämnats olåst i trappuppgången eller så?

Det gäller som sagt troligtvis baltikgruppens lägenheter på Ålidhöjd. Det är oerhört smidigt att ta sig upp på taken där via brandstegar utomhus. Inte första gången någon festar på de taken. Förstår inte riktigt varför ägarna låtit det vara så enkelt för folk att gör detta, du behöver inte ens ha nyckel till husen, utan det är bara att klättra upp.
Citera
2017-05-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kmzatan
Det gäller som sagt troligtvis baltikgruppens lägenheter på Ålidhöjd. Det är oerhört smidigt att ta sig upp på taken där via brandstegar utomhus. Inte första gången någon festar på de taken. Förstår inte riktigt varför ägarna låtit det vara så enkelt för folk att gör detta, du behöver inte ens ha nyckel till husen, utan det är bara att klättra upp.

Tror det kan ha något att göra med själva funktionen av brandstegar. Enkel åtkomst är lite grann själva idéen.

Eller så är ägaren fan av socialdarwinism, helt enkelt.
Citera
2017-05-21, 11:26
Medlem
Kmzatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Tror det kan ha något att göra med själva funktionen av brandstegar. Enkel åtkomst är lite grann själva idéen.

Eller så är ägaren fan av socialdarwinism, helt enkelt.

Aldrig sett brandstegar som ger så enkel åtkomst till och från taket i något annat flerfamiljshus. Vad skulle den självklara funktionen vara med det menar du?
Senast redigerad av Kmzatan 2017-05-21 kl. 11:28.
Citera
2017-05-21, 11:45
Medlem
Det var en gigantisk fest på Tvistevägen inatt, uppemot 1000 personer enligt lokaltidningen. Inte så konstigt att något skulle hände, lite tråkigt att det var något såhär allvarligt dock..

Edit: http://m.vk.se/2010384/allvarligt-skadade-vid-fall-fran-tak

Finns lite fler bilder så man ser hur mycket folk det verkligen var.
Senast redigerad av FatPlaya 2017-05-21 kl. 11:47.
Citera
2017-05-21, 11:46
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag tror aldrig att jag har sett några fast monterade brandstegar på flerfamiljshus öht.
Citera
2017-05-21, 11:56
Medlem
Kmzatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPlaya
Det var en gigantisk fest på Tvistevägen inatt, uppemot 1000 personer enligt lokaltidningen. Inte så konstigt att något skulle hände, lite tråkigt att det var något såhär allvarligt dock..

Edit: http://m.vk.se/2010384/allvarligt-skadade-vid-fall-fran-tak

Finns lite fler bilder så man ser hur mycket folk det verkligen var.

När jag tittar på bilderna inser jag att minnet måste spelat mig ett spratt. För de där stegarna kan omöjligen vara där i brandskyddssyfte, de ser ut att ha som enda syfte att leda upp till taket. Det behövs såklart vägar att ta sig upp dit för service, men de där stegarna är mycket märkliga.
Citera
2017-05-21, 12:08
Medlem
Jorups avatar
Jag var på festen igår och ja, det var vid Balticgruppens studentlägenheter. De där "brandstegarna" eller vad man ska kalla dem är oerhört märkliga, det är inga lås eller grindar som förhindrar att någon kan klättra upp på dem och de är väldigt lättillgängliga för vem som helst. Det är en grej att klättra upp på taken under soliga kvällar och sitta där uppe och dricka öl. Men de gånger man är uppe där är det fan läskigt i och med att det bara är en smal gång som är rät och sedan lutar taket nedåt bakom husen. Det var rätt fuktigt på kvällen igår så jag förstår verkligen hur de kan ha ramlat; lite för många öl under rocken och trampar snett på det blöta plåttaket…

Jättetrist, kvällen var magisk fram till att larm började komma om att folk ramlat ned från taken. Extremt mycket folk, DJ, bra stämning, inga slagsmål eller skit.
Citera
2017-05-21, 12:53
Medlem
I detta fall kan man åtminstone säga att dom får skylla sig själva.
Citera
2017-05-21, 13:36
Medlem
Citat:

Baltikgruppen? Vad är detta för typ av "grupp"? Organisation? Förening? Bara studenter? Uppenbarligen har dessa ingenting emot att upplåta sina boendeytor åt spontana jättefester med "alla välkomna"-koncept. Känns lite "1974" och kollektiv-boende...
Citera
2017-05-21, 13:41
Medlem
Kmzatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Baltikgruppen? Vad är detta för typ av "grupp"? Organisation? Förening? Bara studenter? Uppenbarligen har dessa ingenting emot att upplåta sina boendeytor åt spontana jättefester med "alla välkomna"-koncept. Känns lite "1974" och kollektiv-boende...

http://balticgruppen.se/

Tror knappast bostadsägaren hade något med festen att göra.
Citera
2017-05-21, 13:43
Medlem
Citat:
http://balticgruppen.se/

Tror knappast bostadsägaren hade något med festen att göra.

Men det är uteslutande studenter som bor där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in