Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-26, 17:11
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Någon som hört något om skadeläget?
Av det jag har hört ska en ha blivit förlamad, Oklart vars
Citera
2017-05-26, 19:21
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collard.Greens
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Regeln var att inte gå upp på taket. Idioterna får skylla sig själva.

Förklarar inte hur i helvete man kan fortsätta spela och uppmana folk att dansa när det trillar ned människor som döende väntar på ambulans. Men de resonerande kanske som du gör förstås. Det var bara att partaja på, de som höll på att dö fick skylla sig själva och skulle inte få sabba nån fest.
Citera
2017-05-26, 19:23
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed92
Av det jag har hört ska en ha blivit förlamad, Oklart vars

Finns väl ingenstans det är särskilt positivt att vara förlamad, men vi får hoppas det inte är ryggmärgen för då blir det permobil resten av livet, men troligen är det väl ryggen som tagit stryk i fallet och stor del av kroppen som är lam. Fruktansvärt.
Citera
2017-05-26, 19:48
  #64
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Finns väl ingenstans det är särskilt positivt att vara förlamad, men vi får hoppas det inte är ryggmärgen för då blir det permobil resten av livet, men troligen är det väl ryggen som tagit stryk i fallet och stor del av kroppen som är lam. Fruktansvärt.

Hur förlamad man blir beror väl på var skadan sitter? Längre ner påverkas benen. Ju högre upp desto större delar av kroppen blir förlamad. Om armarna påverkas (ett brott högre upp) blir det permobil eftersom man inte orkar driva en vanlig rullstol framåt.
Citera
2017-05-26, 21:23
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur förlamad man blir beror väl på var skadan sitter? Längre ner påverkas benen. Ju högre upp desto större delar av kroppen blir förlamad. Om armarna påverkas (ett brott högre upp) blir det permobil eftersom man inte orkar driva en vanlig rullstol framåt.

Uttryckte mig klumpigt, tänkte mer på att hela ryggmärgsbenet kan vara skadat och då brukar i stort sett hela kroppens funktioner påverkas t,om andningsapparaten kan förlamas (med efterföljande död) och då kan man varken gå eller stå eller röra på armarna, men är bara nedre delen av ryggen skadad så går det bättre vid snabb vård.
Citera
2017-05-27, 13:52
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Uttryckte mig klumpigt, tänkte mer på att hela ryggmärgsbenet kan vara skadat och då brukar i stort sett hela kroppens funktioner påverkas t,om andningsapparaten kan förlamas (med efterföljande död) och då kan man varken gå eller stå eller röra på armarna, men är bara nedre delen av ryggen skadad så går det bättre vid snabb vård.

Jag känner att jag måste kommentera detta lite. Ryggmärgen är inte ett ben, utan en tämligen mjuk massa som skyddas av ryggraden, inuti en kanal. I t.ex. fall kan ryggmärgen skadas genom att omkringliggande, skyddande ben, trycks in i ryggmärgskanalen och kapar den, antingen helt eller delvis. Funktionsnivå efteråt är beroende av hur mycket ryggmärgen skadas. Därtill spelar det även roll hur högt upp i ryggmärgen skadan sitter - ju högre upp, desto högre upp i kroppen påverkas funktionerna.
Ibland kan det även vara så att man får en tillfällig förlamning om det har uppstått svullnad (som sedan går tillbaka) kring ryggmärgen men att den i sig är intakt.
Möjligheten att återfå funktioner beror på hur skadad själva ryggmärgen är, inte intilliggande skelettstruktur.
Citera
2017-06-10, 14:10
  #67
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Uttryckte mig klumpigt, tänkte mer på att hela ryggmärgsbenet kan vara skadat och då brukar i stort sett hela kroppens funktioner påverkas t,om andningsapparaten kan förlamas (med efterföljande död) och då kan man varken gå eller stå eller röra på armarna, men är bara nedre delen av ryggen skadad så går det bättre vid snabb vård.
Alltså "ryggmärgsbenet"? Om du inte själv vet vad det rör sig om så ge dig inte an att försöka förklara för andra hur det fungerar.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback