2017-05-21, 01:12
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag känner mig så pass påläst om fallet nu att jag har en konceptuell bild av hur det
gick till.

1. 16.38. Ses Linda ihop med Mats för sista gången, kort därefter bragds hon om livet genom
strypning. Rodnade på Mats hals är från Linda som kämpar för sitt liv.

2. Av adrenalinrushen i anslutning till mordet måste Mats tömma sin tarm, det är hans
avföring som finns i närheten av kroppen. (samma sak hände Lisa Holms mördare)

3 Mats beger sig hemåt, 19.59 kopplas hans mobil upp mot åselby masten då han
slänger iväg ett sms. Han är alltså inte hemma vid 20.00

4.Mats vet att Linda är död och väntar tills sent på natten för anmäla det hela.

5.Han spelar rollen som offer genom att engagera sig i letandet efter Linda, medverkar
i efterlyst mm. (för ett tränat öga är det här något som får alla klockor att ringa)

6. GW kan inte knipa käft och pekar ut Mats som mördaren

7. Mats får panik. Han kidnappas inte utan åker till stockholm där han tar en selfie, när han enligt fadern Lars Alm "ska hålla sig borta"

8. Han dyker upp vid kroppen igen. Vid det här laget är inte Linda längre en vit docka, utan har förruttnat. Djur har varit på henne. Mats kräks. Han skitar ner sig och tänder eld på sina byxor.

9. Han springer ner panikslagen till Gauffins stuga. Inte för att han är chockad över att bragt Linda om livet(för det vet han ju) utan för hur jävligt det såg ut på brottsplatsen.

4. Mats väntar till morgonen dagen efter han har mördat Linda vid Norra Bertilsbo.
Citera
2017-05-21, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
När jag frågade - varför de ville ha ett testamente skrivet så nära inpå bröllopet - tog Mats Linda åt sidan och förde henne till köket. Där viskade han något till Linda. Jag hörde inte vad som sades. Men när de kom tillbaka sa Linda att " något kan hända i Kina."

Jag uppfattade att det var MATS som viskade detta till Linda. Varför skulle han annars gå undan med henne? Om Linda hade menat det från början, hade hon svarat mig direkt. Mycket mysko från Mats sida alltså!

Hängslen och livrem; att 'något kan hända' kanske inte är en speciellt unik förklaring till varför testamente är viktigt för anhörigas trygghet -- men ska hur som helst ha varit Mats motivering till åtminstone ex-frun Victoria.

--

Ursprungligen postat av Grandioso; (FB) Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet
[Omformatterat samt med emfas av Magro]
Ur förundersökningen sidan 1494

Testamente

Victoria tillfrågas om det stämmer det att hon ringt till polisen för att berätta att Mats har pratat med henne om att upprätta ett testamente. Hon bekräftar att det stämmer. Det här förslaget att upprätta testamente var innan Victoria åkte till Dublin. Det gick till på det sättet att han kom med några papper. Det var gröna papper. Han sade att det skulle vara så bra om man har det här klart, för man vet aldrig. Victoria berättade att hon aldrig skrev på något. Papperna blev lagda i en låda. Victoria tror att papperen hela tiden låg kvar i lådan. Victoria tyckte att det var konstigt att han föreslog att de skulle skriva testamente. Victoria beskriver att det var ett formulär där man skulle fylla i namn adress och sådana uppgifter.

Victoria fyllde inte i någonting. Det var enbart mellan Mats och Victoria, ingen som bevittnade. Hon kom ihåg att testamentet gick ut på att han skulle ärva henne. Victoria tillfrågas hur hon visste vad som stod och hon svarade att hon vänt sig till sin mor och hennes mamma hade sagt att hon inte skulle skriva på någonting. Hon kommer inte ihåg vad som stod på papperet men hon minns att hon pratade med sin mor om det. Victoria kommer inte riktigt ihåg men hon tror att det var ett papper som skulle fyllas i och det var gemensamt testamente för Mats och Victoria. Victoria berättar att hon tyckte att det var konstigt och att Mats hade bråttom med att upprätta testamente. Hon tillägger att hon hade inte heller så mycket pengar. Det förekom ingen diskussion beträffande testamentet och Mats försökte inte heller övertala Victoria.

Victoria hade frågat Mats varför hon skulle skriva och han hade svarat att det var bra att man har det färdigt för man vet aldrig vad som kan hända.

När Mats kom till Victoria med testamentet så hade han varit allvarlig sinnesstämning, han var inte arg utan bara allvarlig.

Victoria tillfrågas om hur Mats reagerat när hon aldrig skrev under men hon tror att han aldrig blev arg och hon tror inte att han bad henne fler gånger.

Victoria berättar att vid det här tillfället 2004 så var hennes och Mats relation inte så bra. De var inte så "tight" längre han var med sina kompisar och Victoria med sina.
Senast redigerad av Magro 2017-05-21 kl. 01:17.
Citera
2017-05-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Det verkar som att jag minns fel och att du har rätt TheKeymaker. Hur lång tid efter dödsfall tror du att det i regel tar innan tekniska bevis avlämnas? Den bästa källan jag lyckas hitta kring kadavarin nu är iaf denna:

http://csst.org/cadaver_scent.html

Detta var också intressant, och betyder kanske (i) att åtminstone förgiftning har uteslutits som dödsorsak, samt (ii) att även drogning/sövning kort innan mordet, har uteslutits?

Jag ska konsultera rättsläkare innan jag vågar mig på ett mer exakt svar avseende tider o.s.v. (detsamma gäller de kemiska analyserna) men generellt är ju de första stadierna i ett dödsfall förändringar inne i själva kroppen (som leder till likstelhet, likfläckar etc.) och det är först i samband med förruttnelseprocessen som kroppen börjat avsätta (nya) spår.

Den processen i sin tur är ju också avhängig t.ex. temperatur o.s.v. Men, i fallet med Linda, p.g.a. tiden mellan 16:38 (då hon senast sågs i livet) och kl. 19:59 (då Mats mobil kopplar upp mot Åselby-masten) så har vi att spela på totalt 3h 21m minus tiden det tar att köra till Borlänge minus tiden det tar att dölja kroppen d.v.s. den tid Linda kan ha varit avliden innan hon läggs på fyndplatsen rör sig maximalt om 1 - 1,5h och det är såvitt jag kan se för kort tid för att särskilda/nya spår från kroppen skall hinna uppstå och avsättas.

Det som talar emot att Linda dödades i lägenheten / transporterades därifrån är risken Mats skulle löpa med att få ut hennes kropp till bilen. Han måste då rimligtvis dölja kroppen genom att placerade den i något / rulla in kroppen i ett täcke, matta eller liknande.

Om han nu gjorde på det viset så är N. Bertilsbo en fyndplats som i så fall inte är särskilt slumpartad. Jag har svårt att tro att ens Mats Alm skulle tycka det var en bra idé att irra runt i trakten en längre tid med ett lik i bilen. I scenariot att Linda dödas i lägenheten framstår för mig N. Bertilsbo som en uttänkt eller "känd" dumpningsplats, d.v.s. att Mats sedan tidigare kände till platsen.

I scenariot att Linda dödas under bilfärden (från City Gross, eller vid senare utfärd) ser jag det däremot som mer sannolikt att N. Bertilsbo kan vara en slumpmässig dumpningsplats.
Citera
2017-05-21, 01:33
Medlem
Citat:
Jag känner mig så pass påläst om fallet nu att jag har en konceptuell bild av hur det
gick till.

1. 16.38. Ses Linda ihop med Mats för sista gången, kort därefter bragds hon om livet genom
strypning. Rodnade på Mats hals är från Linda som kämpar för sitt liv.

2. Av adrenalinrushen i anslutning till mordet måste Mats tömma sin tarm, det är hans

Högen var, om jag förstått rätt, relativt färsk? D.v.s. med rådande förhållanden hade avföring avsatt 1 aug 2009 nog varit ganska "borta" 6 veckor senare, den 18 september? Men, inte osannolikt att det är som du skriver.

Citat:
3 Mats beger sig hemåt, 19.59 kopplas hans mobil upp mot åselby masten då han
slänger iväg ett sms. Han är alltså inte hemma vid 20.00

Riktigt. Det intressanta är dock främst att det innebär att Mats inte alls kört den väg / den turordning han uppgett att de tog vid sin "rundtur". Mats hävdar att de avslutade rundturen norr om Falun och således åkte hem norrifrån.

I själva verket kör Mats via Borlänge (söderifrån) in till Falun. Troligen har han kört RV70 och åkt från i höjd med Bertilsbo, ned till Borlänge och sedan till Falun.

Citat:
4.Mats vet att Linda är död och väntar tills sent på natten för anmäla det hela.

5.Han spelar rollen som offer genom att engagera sig i letandet efter Linda, medverkar
i efterlyst mm. (för ett tränat öga är det här något som får alla klockor att ringa)

6. GW kan inte knipa käft och pekar ut Mats som mördaren

7. Mats får panik. Han kidnappas inte utan åker till stockholm där han tar en selfie, när han enligt fadern Lars Alm "ska hålla sig borta"

8. Han dyker upp vid kroppen igen. Vid det här laget är inte Linda längre en vit docka, utan har förruttnat. Djur har varit på henne. Mats kräks. Han skitar ner sig och tänder eld på sina byxor.

Han hann i så fall i alla fall få av sig kalsongerna, som är rena (extremt rena för någon som enligt egen utsago legat kidnappad i ett bagageutrymme, men kineserna hade nog en kemtvätt också och tvättade kläderna åt honom innan de släppte ut honom )

Mats brända kläder är jätteintressanta. Testa själva att elda jeans/motsvarande för att få samma skador som hans kläder. Fundera sedan på hur det ska gå till att få de skadorna genom de brandhärdar som fanns på platsen, utan att själv bli svårt brännskadad vid t.ex. anklarna...

Citat:
9. Han springer ner panikslagen till Gauffins stuga. Inte för att han är chockad över att bragt
Linda om livet(för det vet han ju) utan för hur jävligt det såg ut på brottsplatsen.

Ja. Och just detta tror jag är en av de saker som sätter honom ur balans, och även en delmängd i vad som får honom att vilja erkänna (s 3890 i FUP). Undrar vad Mats ser i sina mardrömmar...
Citera
2017-05-21, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
sverigesradio.se/sida/avsnitt/456141?/programid=2519

Lyssnade på detta program idag där Aino Johansson, Linda Chens svenska "mamma" uttalade sig, de stod varandra mycket nära och man måste bedöma det hon säger som 100% trovärdigt. Hon säger bl.a.

a t t Linda före Kina-resan med Mats ville att hon skulle bevittna ett testamente upprättat mellan Mats och Linda. På frågan varför svarade Linda att "något kan hända i Kina!".

a t t när Lina och Mats kom tillbaka från Kina-resan så hade hon en vit och en röd klänning som var tänkta att användas inför bröllopet. Det anmärkningsvärda tycker Aino är att den röda klänningen var alldeles för lång för Linda och att hon inte gjort något åt detta anser hon var ett tydligt tecken på att Linda inte såg fram mot något bröllop. (Min tolkning!)
Den som sannolikt kände Linda bäst är Peter som var sambo med Linda i 3-4 år, hans förhör finns i Förundersökningen sid 1017- 1040.
Citera
2017-05-21, 04:47
Medlem
Citat:
En avföringshög och spyhög fastställes mycket enkelt med DNA om den tillhörde Mats eller hans anhöriga, eller Linda och hennes anhöriga.
Citera
2017-05-21, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Jaa du Leo.

När jag frågade - varför de ville ha ett testamente skrivet så nära inpå bröllopet - tog Mats Linda åt sidan och förde henne till köket. Där viskade han något till Linda. Jag hörde inte vad som sades. Men när de kom tillbaka sa Linda att " något kan hända i Kina."
Jag uppfattade att det var MATS som viskade detta till Linda. Varför skulle han annars gå undan med henne? Om Linda hade menat det från början, hade hon svarat mig direkt. Mycket mysko från Mats sida alltså!
Angående den röda klänningen, som nu finns i min garderob i källaren - jaa den var för lång. Den har en mycket vacker fåll och den är inte lätt att lägga upp för någon ovan. Det är fint att ha minst två klänningar att byta med, när man gifter sig i Kina. MEN - var skulle Linda få tag i en skicklig sömmerska i Falun? Man kan även gifta sig och bara ha EN klänning. Så detta med den för långa klänningen kan också vara att hon helt enkelt inte hittade någon skicklig sömmerska och fick ge upp den. Joo, Linda såg visst fram mot sitt bröllop, men med endast en klänning. Vilket kanske var en besvikelse för henne.
Stackars Linda! Hon fick ge avkall på sin klänning nummer två, sin hårfrissa, sin brudbukett och även den av Mats utlovade bröllopsmaten! Linda fick själv - försöka att så gott hon kunde - kämpa för att få sitt bröllop! Ända i i det sista. Men hon lyckades inte -- Linda blev skamligt mördad - bara EN vecka före det bröllop som hon hade drömt om.
När jag läser ditt inlägg får jag uppfattningen att hon var medveten att någon kunde hota henne i Kina, enligt Peter hennes fd sambo framför, att hon åkte många gånger till Kina som han kände till.
Med bröllopet får jag uppfattningen att hon visste om att det blir inget bröllop, när man ser till hur hon agerade.
En klänning som måste justeras sådant görs i Kina när de var där, arbetskraften är billig och det finns gått om sömmerskor.
Det finns väl inga professionella sömmerskor kvar i Sverige och finns det några blir väl ändringarna lika dyra som att köpa nytt.
I Asien är det positivt med skrädderierna och sömmerskorna, de ändrar och fixar tills det passar till mycket låg kostnad, att man nästan skäms när man skall betala.
Citera
2017-05-21, 05:54
Medlem
[quote=TheKeymaker|60793234]
Det som talar emot att Linda dödades i lägenheten / transporterades därifrån är risken Mats skulle löpa med att få ut hennes kropp till bilen. Han måste då rimligtvis dölja kroppen genom att placerade den i något / rulla in kroppen i ett täcke, matta eller liknande.
I scenariot att Linda dödas under bilfärden (från City Gross, eller vid senare utfärd) ser jag det däremot som mer sannolikt att N. Bertilsbo kan vara en slumpmässig dumpningsplats.[/QUOTE

Det tar ca 20 minuter innan cadaverine lukten utges från kroppen (liklukten) om en sådan kropp förvarats i en bostad eller bil avges lukten till klädsel och annat.
Polisens likspårhundar skulle direkt få vittring, det finns möjlighet att tvätta bort lukten med medel men polisen skulle ha kommit på det.
Polisen gjorde en noggrann undersökning av bostaden och de bilar som Mats kunde ha använt och de hittade ingenting att någon kropp förvarats i bilen eller bostaden.
Det hjälper inte att bilen blivit städad som någon påstått att exempelvis cadaverine lukten försvinner.
Om polisen misstänker ett mord i bostaden eller transport med bil, de hittar alltid bevis för det.
En hunds markering är aldrig något bevis, utan en indicier, som kan leda till bevis.
Citera
2017-05-21, 06:13
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Den som sannolikt kände Linda bäst är Peter som var sambo med Linda i 3-4 år, hans förhör finns i Förundersökningen sid 1017- 1040.

Peter var den som ljög nästmest (efter Mats) i förhören. Han hade en hatkärlek till Linda för att hon hade övergivit honom. Under de år han var sambo med Linda, bar han sig mycket mycket fult åt mot Linda och sin,egen son. En gång, när han ville köpa sig en ny stereo till sin bil, snodde han 5000 kr från sonens bankkonto, som Linda hade öppnat och som hon sparade regelbundet i. Peter hade inte bidragit med en krona till kontot.

När Linda upptäckte det och ställde honom till ansvar, sa han bara att han behövde en ny bilstereo och att han skulle betala sedan. Peter tvingade henne många gånger till samlag. Om han inte fick det, knuffade han in henne i dörrposter eller bestraffade henne på annat sätt.

När Petery hade utsatt Linda för mordförsök flyttade hon in hos mig. De skiljdes och efter en tid flyttade Linda till egen lägenhet. De hade delad vårdnad. För Peter innebar det att han hade hand om pojken 14 dagar och sedan flyttade Peter in med sonen till Linda i 14 dagar. Det pågick en tid, innan Linda ringde mig och frågade om det skulle vara så. Jag intormerade henne om vad delad vårdnad innebar. För att Linda skulle få vara tillsammans med sin son därefter, var hon tvungen att ha samlag med Peter. Tyvärr hade Linda en fruktansvärd idiotisk familjerättssekreterare, som höll med Peter och Linda vågade inte ställa till bråk, för Peter hade sagt att då skulle de ta pojken ifrån henne.

Jag kände Linda i ung. 17 år och hon bodde till och från hos mig. Jag kände Linda rätt bra och hon hade förtroende för mig.
Senast redigerad av Klarsyn 2017-05-21 kl. 06:17.
Citera
2017-05-21, 07:36
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
När jag läser ditt inlägg får jag uppfattningen att hon var medveten att någon kunde hota henne i Kina, enligt Peter hennes fd sambo framför, att hon åkte många gånger till Kina som han kände till.
Med bröllopet får jag uppfattningen att hon visste om att det blir inget bröllop, när man ser till hur hon agerade.
En klänning som måste justeras sådant görs i Kina när de var där, arbetskraften är billig och det finns gått om sömmerskor.
Det finns väl inga professionella sömmerskor kvar i Sverige och finns det några blir väl ändringarna lika dyra som att köpa nytt.
I Asien är det positivt med skrädderierna och sömmerskorna, de ändrar och fixar tills det passar till mycket låg kostnad, att man nästan skäms när man skall betala.

Linda var absolut INTE medveten om att hon snart skulle mördas. Fokus låg på sitt framtida bröllop med Mats.

Har själv har varit i både Kina, Vietnam och Thailand och vet att det finns billiga, men mycket skickliga sömmerskor/skräddare där. Jag har själv låtit sy upp lite kläder.

Linda blev förtjust över klänningen och köpte den i allra sista stund, innan de skulle åka hem. Hon hann inte sy upp den där.

Sluta upp med dina vrickade, löjliga och mycket idiotiska fantasier och antaganden, som bara har ett syfte -- att smutskasta Linda och hennes anhöriga för att rentvå Mats Alm. Det lyckas du inte med ändå.
Citera
2017-05-21, 09:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

När jag läser dina inlägg får jag uppfattningen att DU anser dig veta vad både Mats Alm och LC gjorde och tänkt. Det samma gäller triaden. Du ser dig som en expert, du har ju läst FUP.

"Teflonligan" ni är experterna och vi andra är okunniga som behöver er vägledning till "sanningen".

Jag tar gärna emot er kunskap i följande frågor:

1. Varför var Mats Alm i Åselby 19:59 den 1/8-09?

2. Varför hade Mats Alm planerat ett besök vid Styggforsen den 1/8-09?

3. Varför har ingen sett LC, en söt asiatisk kvinna klädd i vitt, så att det hade kunnat använts som vittnesmål till Mats Alms fördel?
4. Den asiatiska kvinna som Mats Alm umgicks med under tiden jul-sept -12 och som var på besök i Lottefors, såg hon i genom Mats Alms lögner eller vad hände?
5. Har Mats Alm besökt BUP under sin uppväxttid?

6. Blev familjen Alms samtalslistor kollade för tiden 1-2 aug-09 och 14-18 sept -09?

7. Varför öppnade Mats Alm ett yahookonto i "Mommens" namn strax innan han försvann?

Tacksam för svar under dagen, tack på förhand.
Citera
2017-05-21, 09:27
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

Riktigt. Det intressanta är dock främst att det innebär att Mats inte alls kört den väg / den turordning han uppgett att de tog vid sin "rundtur". Mats hävdar att de avslutade rundturen norr om Falun och således åkte hem norrifrån.

I själva verket kör Mats via Borlänge (söderifrån) in till Falun. Troligen har han kört RV70 och åkt från i höjd med Bertilsbo, ned till Borlänge och sedan till Falun.

Ja. Verkligen intressant.

Jag ser förljande scenario framför mig; Efter besöket på city gross falun åker de mot rättviks-hållet, i närheten av norra bertilsbo bragds Linda om livet. Svårt och fastställa exakt tidpunkt för mordet men någon gång mellan 17.00 -18.00? Dumpar kroppen. Dröjer sig säkert kvar en stund vid brottsplatsen efter sammanbrottet, röker en cigarett? (hittade man inte fimpar på BP?)

När han har samlat sig fortsätter han mot Söderås på väg 69? svänger av och tar rv 70 i höjd med Gärdebyn, mot Borlänge där han 19.59 slänger iväg ett sms. Någon halvtimme senare är han hemma och måste iscensätta historien och finner det passande att hon ska ta en krogrunda. Ringer henne på natten för att ge tyngd åt historien.

Att försvinnandet ska ha en Kina-koppling är han ju på det klara med redan i det initiala skedet, men han hade nog hoppats på att hålla den kopplingen vag så han slipper ljuga sig alldeles gul och blå. Men när GW uttalar sig och paniken slår till flyr han till Stockholm, och blir således nödgad att ta Kina-kopplingen till en ny fantastisk nivå.

*single star rättade mig på punkt 4. Han anmäler henne försvunnen dagen efter.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-05-21 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in