2017-05-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brev från Mats Alm till Lars Alm
Jag kommer hålla mitt löfte, som alltid, men förvänta dig inget namn för då skulle du bara frestas att göra dumheter, det tillåter jag aldrig!

Mitt löfte till Linda skall _jag_ hålla och ingen annan!

Jag kan inte se mig, i ett brev till min far, uttala mig om vad jag 'tillåter' honom att göra.

Jag skulle säkerligen kunna skriva att jag håller något visst för mig själv, för att jag tror att det blir bäst så, eller att jag inte ställer upp på något visst; men vår relation är inte sådan att jag skulle 'inte tillåta' honom saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Brev från Mats till syster Hanna
Jag förstår att ni kanske har en liten[?] avvaktande attityd för att se vad ni behöver anpassa er till.

Önskar på sätt & vis att jag kunde påverka er / bestämma över er för då skulle ni ha det mycket lättare, men istället får jag liksom ni avvakta rätt tillfälle.

Jag skulle ej heller till ett syskon skriva att jag '[ö]nskar ... att jag kunde ... bestämma över' henne och familjen.

Jag får intrycket att Mats Alm, snarare än att vara 'jagsvag' med svårt att säga nej, är en person som söker kontroll över situationen och att få sin vilja igenom.
Citera
2017-05-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag har hävdat i några år att Mats Alm och LC var på väg till Styggforsen mot LC:s vilja. Det blev bråk i bilen och Mats Alm svängde in på första bästa väg till höger. Det råkade bli vägen NB. Så blev fyndplatsen även brottsplatsen.

Diskussionen är intressant. Av fynden som gjordes på fyndplatsen i N. Bertilsbo kan man dra slutsatsen att platsen är (relativt sett) välbesökt. Detta pga alla de omslagspapper m.m. som hittats, kondomer o.s.v.

Å ena sidan är det så att om Mats kände till att det är en plats dit "folk i trakten" brukar åka av någon anledning borde han ha tyckt att platsen var riskabel för dumpning. Vi måste ha i åtanke att det lär ha tagit en stund att gömma kroppen under ris o.s.v. och den tiden har ju s.a.s. varit kritiska för Mats.

Å andra sidan om det var helt slumpmässigt så måste något ha inträffat i bilen precis som du skriver. I så fall blev det "panikdumpning".

Är det någon som vet ifall Mats/Almarna känt till platsen sedan tidigare? (Varit där t.ex. på utflykt, fest etc.)

Vi vet att Mats är ett vanedjur, och att han har ganska mycket otur med sin tankeverksamhet när han ska improvisera.

Platsen är så udda (ingen man bara "råkar" åka förbi) att jag inte kan bestämma mig för om han varit där förut och fick för sig att det var en lämplig plats eller om det är som du skriver, att det blev improvisation a'la Alm.
Citera
2017-05-20, 21:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Diskussionen är intressant. Av fynden som gjordes på fyndplatsen i N. Bertilsbo kan man dra slutsatsen att platsen är (relativt sett) välbesökt. Detta pga alla de omslagspapper m.m. som hittats, kondomer o.s.v.

Å ena sidan är det så att om Mats kände till att det är en plats dit "folk i trakten" brukar åka av någon anledning borde han ha tyckt att platsen var riskabel för dumpning. Vi måste ha i åtanke att det lär ha tagit en stund att gömma kroppen under ris o.s.v. och den tiden har ju s.a.s. varit kritiska för Mats.

Å andra sidan om det var helt slumpmässigt så måste något ha inträffat i bilen precis som du skriver. I så fall blev det "panikdumpning".

Är det någon som vet ifall Mats/Almarna känt till platsen sedan tidigare? (Varit där t.ex. på utflykt, fest etc.)

Vi vet att Mats är ett vanedjur, och att han har ganska mycket otur med sin tankeverksamhet när han ska improvisera.

Platsen är så udda (ingen man bara "råkar" åka förbi) att jag inte kan bestämma mig för om han varit där förut och fick för sig att det var en lämplig plats eller om det är som du skriver, att det blev improvisation a'la Alm.

Det är möjligt att de varit trakten och plockat bär eller så. Om Mats Alm är ett "vanedjur" så kanske hade han valt en plats åt Bollnäs hållet. En väg han åkt många gånger på väg till sina föräldrar, det låter rimligare i mina öron.
Citera
2017-05-20, 22:04
Medlem
Citat:

Jag hinner dessvärre inte kolla detta ordentligt just nu, men jag vet att flera av er gör det bättre än mig ändå, så här kommer en liten grej som jag tycker kan vara väldigt värt att undersöka!

Hur ser det ut med tider, mm ifall vi tänker oss att dumpningen av kroppen skedde på väg från Styggforsen till Falun (eller snarare Borlänge/Åselby)?

Gör en sökning på Google Maps från Bertilsbo till Styggforsen. När jag gör den sökningen uppträder en intressant sak, nämligen en alternativ väg (som emellertid bara är några minuter längre). Studera denna alternativa vägs sträckning. Vad säger den...?

(Finns det för övrigt någon som gjort en sammanställningskarta på Google Maps i tråden? Det vore i så fall tacksamt med en länk...)
Citera
2017-05-20, 22:05
Medlem
Ämnet kadaverin -- som utsöndras under förruttnelsen av människor och djur -- lämnar vad jag har förstått inte utrymme för några längre upptäcktsfärder med lik i bagaget -- med mindre än att tekniska bevis avlämnas.

Siffran jag vill minnas är 15 minuter efter dödsfallet, men jag kan definitivt minnas fel.

Bilar som Mats Alm kan tänkas ha haft tillgång till vid tidpunkten har rimligvis kollats?

Att en 'triad' med säte i Lottefors skulle kunna städa bort dylika bevis -- när de väl avlämnats -- kan vad jag förstår helt uteslutas. Skopaspåret, rent av, torde i så fall vara rimligare -- dvs att Linda sövts med dylikt, fraktats i bagageutrymmet och därefter mördats på fyndplatsen.
Citera
2017-05-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Ämnet kadaverin -- som utsöndras under förruttnelsen av människor och djur -- lämnar vad jag har förstått inte utrymme för några längre upptäcktsfärder med lik i bagaget -- med mindre än att tekniska bevis avlämnas.

Siffran jag vill minnas är 15 minuter efter dödsfallet, men jag kan definitivt minnas fel.

Bilar som Mats Alm kan tänkas ha haft tillgång till vid tidpunkten har rimligvis kollats?

Att en 'triad' med säte i Lottefors skulle kunna städa bort dylika bevis -- när de väl avlämnats -- kan vad jag förstår helt uteslutas. Skopaspåret, rent av, torde i så fall vara rimligare -- dvs att Linda sövts med dylikt, fraktats i bagageutrymmet och därefter mördats på fyndplatsen.

Detta är ett starkt stöd för teorin att brottet skedde i närhet till fyndplatsen.

Hur ser det ut om vi gör följande skiss:

* Mats och Linda besöker Styggforsen
* De åker därifrån, och tar den "alternativa" vägen genom skogen, ner mot gamla RV80.
* Bråk uppstår.
* Nu finns två alternativ: det första är att MA under bråket svänger in på vägen mot fyndplatsen och att brottet sker i nära anslutning och det andra skulle kunna vara att brottet sker innan avtaget mot fyndplatsen, och att MA just tar "första bästa" avtagsväg...
Citera
2017-05-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro

Nja, kadaverin (1,5-diaminopentan) är egentligen kopplat till en kemisk reaktion som involverar lysin (en aminosyra). Även levande varelser producerar en viss mängd 1,5-diaminopentan. 1,5-diaminopentan bildas såvitt jag förstått det i större mängd först som en del i förruttnelsesstadiet, efter det att likstelhet (rigor mortis) m.m. inträffat. D.v.s. kroppen måste igenom ett antal stadier innan detta inträffar, 15 minuter låter därför orimligt snabbt för en människokropp att nå det stadiet.

Man gjorde också en hel del kemiska analyser från bl.a. lårmuskel (om jag minns rätt) på Linda och hittade inget som tydde på droger/mediciner. Blir man drogad tätt inpå dödens inträde så blir ju drogerna s.a.s. kvar i kroppen eftersom reningsprocesser m.m. avstannar.
Citera
2017-05-20, 23:19
Medlem
Det verkar som att jag minns fel och att du har rätt TheKeymaker. Hur lång tid efter dödsfall tror du att det i regel tar innan tekniska bevis avlämnas? Den bästa källan jag lyckas hitta kring kadavarin nu är iaf denna:

Citat:
TRIALS BEGUN: January 1997
NUMBER OF DOGS USED: Five different dogs
POST-MORTEM INTERVAL RANGE: From 70 minutes to 3 days
NUMBER OF TRIALS COMPLETED: As of July 1997, total of 52 trials completed
PRELIMINARY RESULTS: The shortest post-mortem interval for which we received a correct response was one hour and 25 minutes. However, the post-mortem interval for which we received a consistently correct response from all dogs involved is 2.5 - 3 hours.

http://csst.org/cadaver_scent.html

Citat:
Man gjorde också en hel del kemiska analyser från bl.a. lårmuskel (om jag minns rätt) på Linda och hittade inget som tydde på droger/mediciner. Blir man drogad tätt inpå dödens inträde så blir ju drogerna s.a.s. kvar i kroppen eftersom reningsprocesser m.m. avstannar.

Detta var också intressant, och betyder kanske (i) att åtminstone förgiftning har uteslutits som dödsorsak, samt (ii) att även drogning/sövning kort innan mordet, har uteslutits?
Senast redigerad av Magro 2017-05-20 kl. 23:48.
Citera
2017-05-20, 23:52
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
sverigesradio.se/sida/avsnitt/456141?/programid=2519

Lyssnade på detta program idag där Aino Johansson, Linda Chens svenska "mamma" uttalade sig, de stod varandra mycket nära och man måste bedöma det hon säger som 100% trovärdigt. Hon säger bl.a.

a t t Linda före Kina-resan med Mats ville att hon skulle bevittna ett testamente upprättat mellan Mats och Linda. På frågan varför svarade Linda att "något kan hända i Kina!".

a t t när Lina och Mats kom tillbaka från Kina-resan så hade hon en vit och en röd klänning som var tänkta att användas inför bröllopet. Det anmärkningsvärda tycker Aino är att den röda klänningen var alldeles för lång för Linda och att hon inte gjort något åt detta anser hon var ett tydligt tecken på att Linda inte såg fram mot något bröllop. (Min tolkning!)

Jaa du Leo. Jag tyckte att Linda och Mats stod varandra nära. Nu känner jag mig bara SÅ lurad över att Mats visade sig vara en sådan solochvårare och till och med en mördare - utan mod att erkänna detta. Skamligt!

När jag frågade - varför de ville ha ett testamente skrivet så nära inpå bröllopet - tog Mats Linda åt sidan och förde henne till köket. Där viskade han något till Linda. Jag hörde inte vad som sades. Men när de kom tillbaka sa Linda att " något kan hända i Kina."

Jag uppfattade att det var MATS som viskade detta till Linda. Varför skulle han annars gå undan med henne? Om Linda hade menat det från början, hade hon svarat mig direkt. Mycket mysko från Mats sida alltså!

Angående den röda klänningen, som nu finns i min garderob i källaren - jaa den var för lång. Den har en mycket vacker fåll och den är inte lätt att lägga upp för någon ovan. Det är fint att ha minst två klänningar att byta med, när man gifter sig i Kina. MEN - var skulle Linda få tag i en skicklig sömmerska i Falun? Man kan även gifta sig och bara ha EN klänning. Så detta med den för långa klänningen kan också vara att hon helt enkelt inte hittade någon skicklig sömmerska och fick ge upp den. Joo, Linda såg visst fram mot sitt bröllop, men med endast en klänning. Vilket kanske var en besvikelse för henne.

Stackars Linda! Hon fick ge avkall på sin klänning nummer två, sin hårfrissa, sin brudbukett och även den av Mats utlovade bröllopsmaten! Linda fick själv - försöka att så gott hon kunde - kämpa för att få sitt bröllop! Ända i i det sista. Men hon lyckades inte -- Linda blev skamligt mördad - bara EN vecka före det bröllop som hon hade drömt om.

BTW Den där intervjun i P3 Dokumentär med mig gjordes i all hast i mitt vardagsrum och med en liten bandspelare. Den var stor som en Walkman ungefär. Visste inte vilka frågor som skulle ställas. Ingen tid att tänka efter, för den som frågade skulle snabbt iväg. Hon hade en buss till Stockholm att passa.

Intervjun redigerades också och en del av det jag sa, hade tagits bort. Det blev som det blev.
Senast redigerad av Klarsyn 2017-05-21 kl. 00:05.
Citera
2017-05-21, 00:12
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Jag känner mig så pass påläst om fallet nu att jag har en konceptuell bild av hur det
gick till.

1. 16.38. Ses Linda ihop med Mats för sista gången, kort därefter bragds hon om livet genom
strypning. Rodnade på Mats hals är från Linda som kämpar för sitt liv.

2. Av adrenalinrushen i anslutning till mordet måste Mats tömma sin tarm, det är hans
avföring som finns i närheten av kroppen. (samma sak hände Lisa Holms mördare)

3 Mats beger sig hemåt, 19.59 kopplas hans mobil upp mot åselby masten då han
slänger iväg ett sms. Han är alltså inte hemma vid 20.00

4.Mats vet att Linda är död och väntar tills sent på natten för anmäla det hela.

5.Han spelar rollen som offer genom att engagera sig i letandet efter Linda, medverkar
i efterlyst mm. (för ett tränat öga är det här något som får alla klockor att ringa)

6. GW kan inte knipa käft och pekar ut Mats som mördaren

7. Mats får panik. Han kidnappas inte utan åker till stockholm där han tar en selfie, när han enligt fadern Lars Alm "ska hålla sig borta"

8. Han dyker upp vid kroppen igen. Vid det här laget är inte Linda längre en vit docka, utan har förruttnat. Djur har varit på henne. Mats kräks. Han skitar ner sig och tänder eld på sina byxor.

9. Han springer ner panikslagen till Gauffins stuga. Inte för att han är chockad över att bragt Linda om livet(för det vet han ju) utan för hur jävligt det såg ut på brottsplatsen.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-05-21 kl. 00:28.
Citera
2017-05-21, 00:26
Medlem
Ni är flera som har rätt bra koll på förfarande av Lindas sista timmar. Sen är det 1 möjligtvis 2 som borde hålla till i ett annat forum. Oändligt med teorier som snart inbegriper utomjordingar och tecknade figurer. Men hur mkt hjälpa Lars mördarmats? Var det bara flyktpengar o logistik? Kom han med rena kallingar till mordplatsen?
Citera
2017-05-21, 01:03
Medlem
fraumauras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag känner mig så pass påläst om fallet nu att jag har en konceptuell bild av hur det
gick till.

1. 16.38. Ses Linda ihop med Mats för sista gången, kort därefter bragds hon om livet genom
strypning. Rodnade på Mats hals är från Linda som kämpar för sitt liv.

2. Av adrenalinrushen i anslutning till mordet måste Mats tömma sin tarm, det är hans
avföring som finns i närheten av kroppen. (samma sak hände Lisa Holms mördare)

3 Mats beger sig hemåt, 19.59 kopplas hans mobil upp mot åselby masten då han
slänger iväg ett sms. Han är alltså inte hemma vid 20.00

4.Mats vet att Linda är död och väntar tills sent på natten för anmäla det hela.

5.Han spelar rollen som offer genom att engagera sig i letandet efter Linda, medverkar
i efterlyst mm. (för ett tränat öga är det här något som får alla klockor att ringa)

6. GW kan inte knipa käft och pekar ut Mats som mördaren

7. Mats får panik. Han kidnappas inte utan åker till stockholm där han tar en selfie, när han enligt fadern Lars Alm "ska hålla sig borta"

8. Han dyker upp vid kroppen igen. Vid det här laget är inte Linda längre en vit docka, utan har förruttnat. Djur har varit på henne. Mats kräks. Han skitar ner sig och tänder eld på sina byxor.

9. Han springer ner panikslagen till Gauffins stuga. Inte för att han är chockad över att bragt Linda om livet(för det vet han ju) utan för hur jävligt det såg ut på brottsplatsen.

Perfekt sammanfattat 👍 MA är och förblir en mördare hur man än vrider och vänder på detta. Tror sammanbrottet är nära. Erkänn din gärning Mats och få ro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in