Citat:
Ursprungligen postat av
Leo293
sverigesradio.se/sida/avsnitt/456141?/programid=2519
Lyssnade på detta program idag där Aino Johansson, Linda Chens svenska "mamma" uttalade sig, de stod varandra mycket nära och man måste bedöma det hon säger som 100% trovärdigt. Hon säger bl.a.
a t t Linda före Kina-resan med Mats ville att hon skulle bevittna ett testamente upprättat mellan Mats och Linda. På frågan varför svarade Linda att "något kan hända i Kina!".
a t t när Lina och Mats kom tillbaka från Kina-resan så hade hon en vit och en röd klänning som var tänkta att användas inför bröllopet. Det anmärkningsvärda tycker Aino är att den röda klänningen var alldeles för lång för Linda och att hon inte gjort något åt detta anser hon var ett tydligt tecken på att Linda inte såg fram mot något bröllop. (Min tolkning!)

Jaa du
Leo. Jag tyckte att Linda och Mats stod varandra nära. Nu känner jag mig bara SÅ lurad över att Mats visade sig vara en sådan solochvårare och till och med en mördare - utan mod att erkänna detta. Skamligt!
När jag frågade - varför de ville ha ett testamente skrivet så nära inpå bröllopet - tog Mats Linda åt sidan och förde henne till köket. Där viskade han något till Linda. Jag hörde inte vad som sades. Men när de kom tillbaka sa Linda att " något kan hända i Kina."
Jag uppfattade att det var MATS som viskade detta till Linda. Varför skulle han annars gå undan med henne? Om Linda hade menat det från början, hade hon svarat mig direkt. Mycket mysko från Mats sida alltså!
Angående den röda klänningen, som nu finns i min garderob i källaren - jaa den var för lång. Den har en mycket vacker fåll och den är inte lätt att lägga upp för någon ovan. Det är fint att ha minst två klänningar att byta med, när man gifter sig i Kina. MEN - var skulle Linda få tag i en skicklig sömmerska i Falun? Man kan även gifta sig och bara ha EN klänning. Så detta med den för långa klänningen kan också vara att hon helt enkelt inte hittade någon skicklig sömmerska och fick ge upp den. Joo, Linda såg visst fram mot sitt bröllop, men med endast en klänning. Vilket kanske var en besvikelse för henne.
Stackars Linda! Hon fick ge avkall på sin klänning nummer två, sin hårfrissa, sin brudbukett och även den av Mats utlovade bröllopsmaten! Linda fick själv - försöka att så gott hon kunde - kämpa för att få sitt bröllop! Ända i i det sista. Men hon lyckades inte -- Linda blev skamligt mördad - bara EN vecka före det bröllop som hon hade drömt om.
BTW Den där intervjun i P3 Dokumentär med mig gjordes i all hast i mitt vardagsrum och med en liten bandspelare. Den var stor som en Walkman ungefär. Visste inte vilka frågor som skulle ställas. Ingen tid att tänka efter, för den som frågade skulle snabbt iväg. Hon hade en buss till Stockholm att passa.
Intervjun redigerades också och en del av det jag sa, hade tagits bort. Det blev som det blev.