2017-05-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltKowalski
Tog en tripp förbi Lottefors idag. Familjen Alm verkade vara hemma. Stod två bilar framför garaget. En röd Golf med registreringsnummer MCN 146 och en vit Passat med registreringsnummer FMX 009. Är det någon som vet om någon av dessa bilar tillhör mördaren Mats Alm?

Bägge fordonen är skrivna på fadern.
Citera
2017-05-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Precis som Pastakrydda har jag återkommit efter lite frånvaro, dels beroende på jobb men också kombinerat med en intressant resa genom "skymningslandet" där Mats och inte minst Lars, både håller till och tidigare hållit till.
Jag vill också passa på att ge en extra eloge till Singlestar, för ditt enorma arbete.

I skrivande stund vill jag fråga om det har diskuterats nåt mer djupgående varför just Norr Bertilsbo valdes till den makabra fyndplatsen.
Efter att ha besökt området och talat med ett par engagerade och rätt insatta personer, framstår valet av plats som rätt intressant.

Det är definitivt inte ett ställe man hamnar på av slumpen, utan en viss kännedom fanns redan innan mordet skedde.
En given följdfråga uppstår då om det är troligt att en kinesisk triad kan se stället som en logisk plats eller om eventuellt Lindas, dåvarande, blivande make har en tidigare koppling till platsen.

Medan några förhoppningsvis funderar en stund kring detta, vill jag passa på att påminna Fagro om att det kanske är dags att ta tag i det det där som Mats inhandlade tiden innan mordet.

Du vet, Fagro.......de där förpackningarna med engångsmaterial. Troligen tre förpackningar varav en var öppnad och uppenbarligen använd. Hör med Mats....han kommer att veta vad det handlar om.

Jag dör av nyfikenhet. Vad är det för engångsmaterial du har kännedom om?
Citera
2017-05-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Bägge fordonen är skrivna på fadern.

Har du någon aning om båda bilarna brukas av Lars/Britt-Marie eller om en av bilarna körs av mördaren Mats Alm. Kan tänka mig att den slyngeln inte vågar köpa sig en egen bil...
Citera
2017-05-20, 19:03
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltKowalski
Har du någon aning om båda bilarna brukas av Lars/Britt-Marie eller om en av bilarna körs av mördaren Mats Alm. Kan tänka mig att den slyngeln inte vågar köpa sig en egen bil...

Mördaren Mats Alm har två bilar skrivna på sig. Äldre varianter. En tidigare koll på hans ekonomi skvallrar om att han kämpar ekonomiskt. Det oroar mig. När han hamnar i ekonomiskt trångmål tenderar han att stjäla och mörda
Citera
2017-05-20, 19:51
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Jag dör av nyfikenhet. Vad är det för engångsmaterial du har kännedom om?

Gå nu inte och dö, hööu du. ;-) Om ett tag snäppar vi upp det hela och då skriver jag rakt upp o ner vad det handlar om.

Någonting säger mig att Alms Armada även nu kommer att tassa lite diskret förbi både inköpen och frågan om N. Bertilsbo. Jag har dock gärna fel på den punkten. Det vore rätt givande för fortsättningen.

Vid Åselby har jag förresten känslan av att chocken över situationen kommer ikapp Mats Alm. Ett ganska logiskt val att hämta andan där på sin väg hemåt via Torsång och Ornäs. Där kunde han också kontakta Lars via annan telefon, men korkad som han är kunde han inte hålla sig ifrån sin mobil....om än bara för en ytterst kort stund, men ack så avslöjande
Citera
2017-05-20, 19:52
Medlem
I Netflix-serien The OA (rekommenderas), har en läkare, verksam inom den medicinska forskningens undre värld, kidnappat människor han sedan använder som ofrivilliga försökspersoner i studier kring näradöden upplevelser.

För att 'försökspersonerna' ska bli medgörliga, och inte ska våndas mer än nödvändigt, använder 'läkaren' en gas med verkansform identisk med Fagros redogörelser i tråden. 'Försökspersonerna' gör som de blir tillsagda, och i efterhand minns de inget. Substansen tros i serien vara just skopalamin.

'Läkaren' utvecklar också ett romantiskt intresse för en av 'försökspersonerna'. Något stockholmssyndrom tycks han emellertid inte vara behjälpt av, och att förgripa sig på henne -- med 'skopa' som 'rape-drug' -- är han för god för.

Är det inte otroligt att ett länge känt samt relativt lättillgängligt läkemedel/substans -- med en verkansform som i The OA och enligt Fagros redogörelser -- inte är hetare på den svarta marknaden än att substansen figurerat i enstaka rapporter från Colombia, Kina, Paris och Falun?
Citera
2017-05-20, 19:54
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Du har ju helt rätt i att Linda blev bortförd och dödad mot sin vilja, där mördaren heter Mats Alm.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/456141?/programid=2519

Lyssnade på detta program idag där Aino Johansson, Linda Chens svenska "mamma" uttalade sig, de stod varandra mycket nära och man måste bedöma det hon säger som 100% trovärdigt. Hon säger bl.a.

a t t Linda före Kina-resan med Mats ville att hon skulle bevittna ett testamente upprättat mellan Mats och Linda. På frågan varför svarade Linda att "något kan hända i Kina!".

a t t när Lina och Mats kom tillbaka från Kina-resan så hade hon en vit och en röd klänning som var tänkta att användas inför bröllopet. Det anmärkningsvärda tycker Aino är att den röda klänningen var alldeles för lång för Linda och att hon inte gjort något åt detta anser hon var ett tydligt tecken på att Linda inte såg fram mot något bröllop. (Min tolkning!)
Citera
2017-05-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
a t t Linda före Kina-resan med Mats ville att hon skulle bevittna ett testamente upprättat mellan Mats och Linda. På frågan varför svarade Linda att "något kan hända i Kina!".

Denne Mats Alm låter onekligen som en man med både hängslen och livrem, med både livförsäkring och testamente.

Finns Lindas testamente att läsa? Vad innebär det att testamentet upprättats mellan Mats och Linda -- de måste väl ändå ha varsitt?
Citera
2017-05-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Precis som Pastakrydda har jag återkommit efter lite frånvaro, dels beroende på jobb men också kombinerat med en intressant resa genom "skymningslandet" där Mats och inte minst Lars, både håller till och tidigare hållit till.
Jag vill också passa på att ge en extra eloge till Singlestar, för ditt enorma arbete.

I skrivande stund vill jag fråga om det har diskuterats nåt mer djupgående varför just Norr Bertilsbo valdes till den makabra fyndplatsen.
Efter att ha besökt området och talat med ett par engagerade och rätt insatta personer, framstår valet av plats som rätt intressant.

Det är definitivt inte ett ställe man hamnar på av slumpen, utan en viss kännedom fanns redan innan mordet skedde.
En given följdfråga uppstår då om det är troligt att en kinesisk triad kan se stället som en logisk plats eller om eventuellt Lindas, dåvarande, blivande make har en tidigare koppling till platsen.

Medan några förhoppningsvis funderar en stund kring detta, vill jag passa på att påminna Fagro om att det kanske är dags att ta tag i det det där som Mats inhandlade tiden innan mordet.

Du vet, Fagro.......de där förpackningarna med engångsmaterial. Troligen tre förpackningar varav en var öppnad och uppenbarligen använd. Hör med Mats....han kommer att veta vad det handlar om.

Skulle du kunna utveckla lite mer kring varför du upplever att platsen inte är nånstans man hamnar av en slump? Eller vill du, av någon anledning, hålla inne med de tankarna än så länge?

Spontant tänker jag att huruvida MA kände till platsen sedan innan eller ej kan påverka sannolikheten både vad gäller huruvida "fyndplats = brottsplats" och huruvida Lindas död var "dråp eller mord". Givetvis skulle det även vara ytterligare ett indicium till Mats nackdel i skuldfrågan.

Om, som t.ex. SingleStar menar, det är så att fyndplatsen är brottsplatsen - hur kom det sig att Mats fick med sig Linda till en plats mitt ute i skogen? Vad var "ursäkten" för att köra in där? Och vet vi ens vem som körde bilen?

I sammanhanget tänkte jag även påminna om ett par tidigare inlägg i tråden, som kan vara intresse att ta sig en titt på igen för de som redan sett dom, eller en första titt för nya läsare i tråden.

Inlägg 1 handlar om MAs redogörelse för "rundturen" och ifall den ens delvis har skett alls.

Inlägg 2 handlar om vilka versioner av rundturen som MA presenterat i olika sammanhang.
Citera
2017-05-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
sverigesradio.se/sida/avsnitt/456141?/programid=2519

Lyssnade på detta program idag där Aino Johansson, Linda Chens svenska "mamma" uttalade sig, de stod varandra mycket nära och man måste bedöma det hon säger som 100% trovärdigt. Hon säger bl.a.

a t t när Lina och Mats kom tillbaka från Kina-resan så hade hon en vit och en röd klänning som var tänkta att användas inför bröllopet. Det anmärkningsvärda tycker Aino är att den röda klänningen var alldeles för lång för Linda och att hon inte gjort något åt detta anser hon var ett tydligt tecken på att Linda inte såg fram mot något bröllop. (Min tolkning!)

Du tolkar ungefär i klass med Fagro, som det i sin tur skulle gå att skriva en doktorsavhandling om.

Men det är ju bra att du bedömer henne som 100% trovärdig, för det betyder ju att det hon egentligen säger och menar således är av vikt och trovärdigt även enligt dig.

...och där någonstans tror jag att du nu begått ett s.k. argumentationsmässigt självmord i det här fallet.
Citera
2017-05-20, 20:56
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolro
Skulle du kunna utveckla lite mer kring varför du upplever att platsen inte är nånstans man hamnar av en slump? Eller vill du, av någon anledning, hålla inne med de tankarna än så länge?

Spontant tänker jag att huruvida MA kände till platsen sedan innan eller ej kan påverka sannolikheten både vad gäller huruvida "fyndplats = brottsplats" och huruvida Lindas död var "dråp eller mord". Givetvis skulle det även vara ytterligare ett indicium till Mats nackdel i skuldfrågan.

Om, som t.ex. SingleStar menar, det är så att fyndplatsen är brottsplatsen - hur kom det sig att Mats fick med sig Linda till en plats mitt ute i skogen? Vad var "ursäkten" för att köra in där? Och vet vi ens vem som körde bilen?

I sammanhanget tänkte jag även påminna om ett par tidigare inlägg i tråden, som kan vara intresse att ta sig en titt på igen för de som redan sett dom, eller en första titt för nya läsare i tråden.

Inlägg 1 handlar om MAs redogörelse för "rundturen" och ifall den ens delvis har skett alls.

Inlägg 2 handlar om vilka versioner av rundturen som MA presenterat i olika sammanhang.

Om nu Lindas mördades i hemmet, så blir färden och valet av dumpningsplats helt ologisk om inte mördaren kände till var vägen leder. Har man ingen kännedom om den, är det minst lika troligt att denna avstickare skulle kunna leda fram till ett hus/gård.

Mördas Linda under en påbörjad färd, kanske med uttalad tanke att ta hennes liv, så blir valet av N. Bertilsbo lika ologiskt....såvida man inte redan vet att det är en plats helt i skymundan.
Vem riskerar att svänga in på en okänd väg, med en mördad sambo i bagaget?

Det tredje alternativet är ju att Linda mördades just på denna plats. I detta fall har mördaren utan tvekan haft kunskap om platsens egenskaper.....just med hänsyn till avskildheten och möjligheten att ta sig till o från platsen obemärkt.

Frågan kvarstår dock kring anledningen till att Mats sedan tidigare var bekant med just denna plats........ förklaringen kan kanske vara att Mats har varit där vid ett helt annat tillfälle och i ett helt annat ärende. Detta innan hans relation med Linda inleddes?
Citera
2017-05-20, 20:57
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolro

Jag har hävdat i några år att Mats Alm och LC var på väg till Styggforsen mot LC:s vilja. Det blev bråk i bilen och Mats Alm svängde in på första bästa väg till höger. Det råkade bli vägen NB. Så blev fyndplatsen även brottsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in